12v käyttäisi kaikki saamansa rahat
xboxin fifa -pelaajien ostoon:/
Maksan pojalle hyvistä koenumeroista ja nyt kun enkun kokeesta tienasi 10e niin se olisi heti pitänyt käyttää virtuaalipelaajien ostoon. Kun en tähän suostunut niin kamala riita tuli. Mielestäni rahaa voisi säästää ja pitää käyttötilillä eikä heti käyttää kaikkea TURHUUTEEN . Hirveä draamaqueen tuo poika on. Juuri tammikuussa käytti mummonsa antamat 50e noihin pelipaketteihin hitto vie. Ja aina sama itkupotkuraivari kuinka KAIKKI kaverit saa ostaa vaikka kuinka noita. (vaikkei oikeasti saa). Ärsyttävää!!!
Kommentit (50)
Kuule Pirkko! Se on kuule semmoinen homma että kun teet hyvin työt niin tulee bonuksia ja hyvä kokonaispalkka, mutta Pirkko älä luulekaan että voit sillä rahalla kampaajalle mennä, etkä myöskään mihinkään muuhun hömpötykseen.. Nih!
Voisittehan kokeeksi sopia pojan kanssa tietylle ajalle että kun tienaa tuon 10e, puolet säästetään ja puolet saa käyttää miten tahtoo. Kun säästöön on kertynyt sopiva summa jonkun kivemman ison jutun ostoon, poika tajuaa ehkä että se olisi kannattavaa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:01"]
Voisittehan kokeeksi sopia pojan kanssa tietylle ajalle että kun tienaa tuon 10e, puolet säästetään ja puolet saa käyttää miten tahtoo. Kun säästöön on kertynyt sopiva summa jonkun kivemman ison jutun ostoon, poika tajuaa ehkä että se olisi kannattavaa.
[/quote]
Näinpäjuu, tavara on tärkeintä, mitä isompi juttu sen parempi. Tärkeintä saada poika tajuamaan, että äidille mieluinen materia on aina kannattavin ostos.
Meilläkään ei ollut mitään viikkorahakäytäntöä, vaan kaikki kolme lasta saivat hyvistä koe- ja todistusnumeroista rahaa. Kympistä saatiin muistaakseni 10mk ja ysistä 5mk, muista ei sitten mitään. Tuon rahan saimme käyttää aivan miten lystäsimme, isoveli säästi ostaakseen videopelejä, stereot yms, minä säästin lähinnä säästämisen ilosta (olin tarkka rahoistani ja olen edelleenkin), pikkuveli tuhlasi rahansa yleensä vielä samana päivänä kuin ne oli saanutkin, yleensä karkkeihin tms.
Näkisin, että lapsi oppii säästämään saamansa rahat, jos hänelle ei ostele ihan muuten vain uusia pelejä tai mitä sitten sattuu haluamaankin. Vaatteet ja ruoka olivat meillä tottakai ihan automaattisesti vanhempien kukkarosta, leffaliput/mäkkiruuat yms kaveriporukalla aiheutuvat kulut pyydettiin/neuvoteltiin aina erikseen vanhempien kanssa teini-iässä. Siis jos niihin ei halunnut omia säästöjään suoraan käyttää. Muutoin haluamiamme tavaroita, kuten konsolit, pelit, kännykät yms saatiin vain itse ostamalla taikka syntymäpäivä- ja joululahjoiksi. Samalla oppi vähän ymmärtämään mitä ihan oikeasti haluaa, kun nopealla syklillä vaihtuvat muotilelut eivät olleet koko ajan saatavilla.
Tottakai tuo rahankäyttö on aina yksilöllistä. Toiset eivät opi säästämään sitten millään, eivätkä toiset karkaa shoppailemaan aina tilipäivän tullen. Näkisin kuitenkin vääräksi, että rajoitat poikasi itse ansaitsemiensa rahojen käyttöä vaikka sinulla siihen vielä muutaman vuoden laillinen oikeus onkin. Rajoita sen sijaan sitä, mitä lapsellesi noin muuten vain ostelet (esim ne uudet fifat ja konsolit) niin hän oppii säästämään niitä saadakseen. Suosittelisin kyllä laskemaan paljonko poikasi hyvillä numeroilla on mahdollista tienata ja tarkistamaan montako peliä olisi mahdollista niillä tuloilla ostaa. Ei juurikaan motivoi tuon ikäistä lasta säästämään, jos yhden uuden pelin saisi vain joka kolmas vuosi. Vertauksen vuoksi, mitä jos itselläsi olisi varaa ostaa uusi mariskooli (joita siis keräilisit) joka kolmas vuosi ja sinä aikana monta ihanaa väriä olisi jo poistunut tuotannosta ja marttakerhossa ystäväsi vain hehkuttaisivat miten ihanalta se punamusta vitriinissä näyttääkään! (Huono vertaus, tiedän :D)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:01"]
[/quote]
Näinpäjuu, tavara on tärkeintä, mitä isompi juttu sen parempi. Tärkeintä saada poika tajuamaan, että äidille mieluinen materia on aina kannattavin ostos.
[/quote]
Kyse ei ollut siitä mitä äiti haluaa. Minulla on samanikäinen poika ja ainakin heidän kaveripiirissä puhelimia halutaan kokoajan uusia ja ipodeja ja padeja yms. Jos poika on vain kärsimätön säästämään, niin tuo kokeilu voisi palkita ja poika rupeaisi harkitsemaan rahankäyttöä samalla. Tajuaisi että kympeistä kertyy satasia ja sillä rahalla saa jo vaikka mitä. Tuskin nuo pelit on se ainoa juttu mitä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:01"]
[/quote]
[/quote] Älä nyt viitsi. Minä ajattelin että jatkossa poika SAA käyttää saamansa rahat mihin haluaa, MUTTA jos haluaa mitä tahansa konsoliin/peleihin liityvää, on niihin säästettävä. Minä en enää osta xbox pelejä. Tai jos haluaa jotain ei-tarpeellista ihan vaan haluamisen vuoksi, kuten uuden jalkapallon vaikka entinenkin kunnossa, niin siihen pitää säästää. Ehkäpä näin vyyhti alkaisi purkautumaan..Ap.
Kiitos kommenteista, olitte oikeasti avuksi! Ap.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:06"]Meilläkään ei ollut mitään viikkorahakäytäntöä, vaan kaikki kolme lasta saivat hyvistä koe- ja todistusnumeroista rahaa. Kympistä saatiin muistaakseni 10mk ja ysistä 5mk, muista ei sitten mitään. Tuon rahan saimme käyttää aivan miten lystäsimme, isoveli säästi ostaakseen videopelejä, stereot yms, minä säästin lähinnä säästämisen ilosta (olin tarkka rahoistani ja olen edelleenkin), pikkuveli tuhlasi rahansa yleensä vielä samana päivänä kuin ne oli saanutkin, yleensä karkkeihin tms.
Näkisin, että lapsi oppii säästämään saamansa rahat, jos hänelle ei ostele ihan muuten vain uusia pelejä tai mitä sitten sattuu haluamaankin. Vaatteet ja ruoka olivat meillä tottakai ihan automaattisesti vanhempien kukkarosta, leffaliput/mäkkiruuat yms kaveriporukalla aiheutuvat kulut pyydettiin/neuvoteltiin aina erikseen vanhempien kanssa teini-iässä. Siis jos niihin ei halunnut omia säästöjään suoraan käyttää. Muutoin haluamiamme tavaroita, kuten konsolit, pelit, kännykät yms saatiin vain itse ostamalla taikka syntymäpäivä- ja joululahjoiksi. Samalla oppi vähän ymmärtämään mitä ihan oikeasti haluaa, kun nopealla syklillä vaihtuvat muotilelut eivät olleet koko ajan saatavilla.
Tottakai tuo rahankäyttö on aina yksilöllistä. Toiset eivät opi säästämään sitten millään, eivätkä toiset karkaa shoppailemaan aina tilipäivän tullen. Näkisin kuitenkin vääräksi, että rajoitat poikasi itse ansaitsemiensa rahojen käyttöä vaikka sinulla siihen vielä muutaman vuoden laillinen oikeus onkin. Rajoita sen sijaan sitä, mitä lapsellesi noin muuten vain ostelet (esim ne uudet fifat ja konsolit) niin hän oppii säästämään niitä saadakseen. Suosittelisin kyllä laskemaan paljonko poikasi hyvillä numeroilla on mahdollista tienata ja tarkistamaan montako peliä olisi mahdollista niillä tuloilla ostaa. Ei juurikaan motivoi tuon ikäistä lasta säästämään, jos yhden uuden pelin saisi vain joka kolmas vuosi. Vertauksen vuoksi, mitä jos itselläsi olisi varaa ostaa uusi mariskooli (joita siis keräilisit) joka kolmas vuosi ja sinä aikana monta ihanaa väriä olisi jo poistunut tuotannosta ja marttakerhossa ystäväsi vain hehkuttaisivat miten ihanalta se punamusta vitriinissä näyttääkään! (Huono vertaus, tiedän :D)
[/quote] Kiitos hyvästä ja silmiä avaavasta viestistä:) Ap.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 18:14"]Älä nyt viitsi. Minä ajattelin että jatkossa poika SAA käyttää saamansa rahat mihin haluaa, MUTTA jos haluaa mitä tahansa konsoliin/peleihin liityvää, on niihin säästettävä. Minä en enää osta xbox pelejä. Tai jos haluaa jotain ei-tarpeellista ihan vaan haluamisen vuoksi, kuten uuden jalkapallon vaikka entinenkin kunnossa, niin siihen pitää säästää. Ehkäpä näin vyyhti alkaisi purkautumaan..Ap.
[/quote]
Aloitusviestissä sanoit, ettei sulle sovi se, kun poika tuhlaa rahansa peleihin. Tuskinpa se haluaa mitään xbox-pelejä ostaa, kun sä piilotat ne, jos poika ei osta rahoillaan mitä sä haluat. Miksi sä ylipäätänsä olet sille ostellut tavaroita pelkästään haluamisen vuoksi? Siinä olet todellakin mennyt metikkoon, mutta ei siitä lasta voi rangaista. Anna käyttää rahansa mihin tahtoo, xbox takaisin ja kerrot, että tästä lähin poika ostaa rahoillaan sen mitä haluaa, mutta sä et osta turhuuksia. Ei mitään järkeä ostaa uutta jalkapalloa, jos entinen on täysin kunnossa.
Niin siis kyseessä ei ole varsinaiset xbox pelit mitä tuo poika ostelee vaan niitä fifa-jalkapallopaketteja mistä voi saada parempia pelaajia. Yleensä niistä tulee vaan jotain surkeita ja poika on vaan pahalla tuulella + rahat meni. Ap.