mikä on maailman pohjoisin kaupunki?
Kommentit (23)
Minä olen käynyt sekä maailman pohjoisimmassa että eteläisimmässä kaupungissa.
Norsilsk on yli 100.000 asukkaan kaupunki. Kaupunki on häilyvä käsite, sen voi jokainen kyläpahanen päättää itse onko kaupunki vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Norsilsk on yli 100.000 asukkaan kaupunki. Kaupunki on häilyvä käsite, sen voi jokainen kyläpahanen päättää itse onko kaupunki vai ei.
Siperian pohjoisin kaupunki, ei maailman pohjoisin. SItäpaitsi se kirjoitetaan Norilsk.
Vierailija kirjoitti:
Googlen mukaan Nordkapp.
Kysyttiin kaupunkia. Nordkap on muistaakseni asumaton, ja Huippuvuorten asuttu paikka on taatusti pohjoisempana.
Aika pahasti tässä on hukassa käsitteet kaupunki, maailma ja pohjoisin.
Minun kouluaikoina pohjoisin oli Hammerfest, lieneekö en jälkeen perustettu uusia kaupunkeja pohjoisemmaksi. Käsite on vähän epämääräinen siksi, että hyvinkin pieni paikkakunta voi olla hallinnollisesti kaupunki, vaikka asukkaita ei olisi kuin muutama sata.
Onko Nordkapp muka kaupunki? Itse olisin veikannut Tromssaa.
Vierailija kirjoitti:
Kittilä
Kittilä ei ole kaupunki eikä edes riittävän pohjoisessa...
Lontoo. Kaikki Lontoon pohjoispuolella on pikkukyliä.
Helsinki tällä hetkellä. Missään ei oo niin kylmää kuin täällä tänä aamuna pysäkillä sporaa ootellessa.
Helsinki on samoilla leveyksillä Anchoragen kanssa.
Eräs Kanadasta muuttanut ihmetteli, miksi ei ole nähnyt Kanadassa revontulia.
Oli asunut Vancouverissa.
Eipäihme, Vancuover on n. 10° etelämpänä kuin Helsinki, pitää mennä Yukoniin, että löytyy yhtä pohjoisia kaupunkeja kuin Suomen suurimmat kaupungit.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki tällä hetkellä. Missään ei oo niin kylmää kuin täällä tänä aamuna pysäkillä sporaa ootellessa.
Pakkanen ja vielä sula meri on hyytävä yhdistelmä.
Rovaniemi