7v pitää saada ÄRRÄ kuntoon
Lauri on menossa kouluun. Olimme 3. kerran puheterapiassa. R tulee tratassa mutta muuten on olava kelava liihimäki lotta kelmajäätelö. Puheterapeutiltakin meni jo hermo ja pyysi apua vanhemmilta. Poika itkua tuhersi kun täryä ei tule. Olemme kohtalaisesti talven mittaan tehneet harjoituksia. Ärrä tulee siis traktorissa ja tratassa jos edessä t tai d.
Nyt käskettiin harjoitella 15 Min pv. Selällään sohvalla sähköhammasharjalla. Tai puutikulla kieli ylös.
Koko naapulusto kuten poika sanoo opettaa ärrää. O ko vihjeitä.
Kommentit (19)
Meillä ei tule R oikein koska on niin vaikea ylipurenta. Ensin pitää tehdä oikomishoito.
Laita lasiin vettä, ota mehupilli, lapsi puhaltelee pillillä kuplia veteen.
Samaten ilmapalloja kannattaa puhallella.
Nämä auttaa vahvistamaan suun lihaksia, mikä tukee ärrän oppimista.
Ja jos käytte nyt julkisella terapeutilla, käykää yksityisellä myös.
Ja ainahan ne vanhemmat pitää alusta asti valjastaa harjoitteluun!
Kyllä se sieltä tulee, kun kerran tulee t:n kanssakin.
Nyt kärsivällisyyttä vaan ja kotona järjestelmällisesti harjoitusta.
Tuo on outoa, että "puheterapeutilta meni hermo" ja poika joutuu itkemään. Eihän tämä kannusta opettelemaan! Älkää kiinnittäkö asiaan muuten huomiota, ja tehkää harjoitukset mukaviksi.
Naapurin tytöllä myös är vika. Huomattu adhd.
Vierailija kirjoitti:
Ja ainahan ne vanhemmat pitää alusta asti valjastaa harjoitteluun!
Meillä oli molemmilla pojilla ärrävika. Toisen puheterapeutin ohjeilla teimme kotona yhdessä harjoituksia, toinen ei määrännyt kotiin mitään harjoituksia. Molempien poikien puhe korjaantui. Mikä lie syynä metodien erilaisuuteen?
Mulla oli ärrävika ja semmosen ohjeen muistan puheterapiasta että opettelee eka sanomaan r-kirjaimet d:nä. Äddävika, tedapia, kidjaimet jne.
Ja älkää nyt tehkö tosta mitään numeroa, alkaa vielä ujostelemaan puhumista ja se on isompi ongelma kuin joku pikku ärrävika.
ärrän kierrän ympäri orren, näin opetettiin aiemmin ja meillä toimi
väkisin ei tule mitään, oppii kun in sen aika.
meillä lapsi oppi lukemaan vasta toisen luokan joululomalla,
siihen asti käytti ekan luokan aapista
Meillä oli den den, dun dun, podkkana, podkkana jne. Niitä taisteltiin. Ärrä tuli vasta kun lapsi itse sai motivaation ja sitten se tulikin nopeasti. Oli eskarin lopulla kun tämä tapahtui.
Harjoittelua. Ja itse myös vanhempana tulin sinuiksi sen kanssa ettei Ärrä koskaan lapselta sujuisi, se ei ole maailmanloppu .
Makkada, makkada, podkkana, podkkana.. näillä kieli löytää oikean paikan. Sitten täristyttämään.
muistan kun itse harjoiteltiin kavereiden kanssa ärrää keskenämme ihan talon pihalla istuen.. Siinä jokainen vuorollaan yritti saada parhaimman pärinän rrrrrrrrrr
Ei siinä auta kuin väsymätön opettelua löytää se ärrä.
Etunimenä Lauri ei ehkä ole paras mahdollinen. Eräs lapsuudenystäväni tosin oli myös ärrävikainen ja sekä etu- että sukunimessä niitä ärriä oli.
Vierailija kirjoitti:
Hae sille ÄRRÄltä hodari.
Ärrät kuntoon, Jyrki-Mukula!
O ko muita kehitysviivästymiä? Down lapsi?