Tavallinen kotiruoka
Moni kertoo syövänsä ihan tavallista kotiruokaa. Kysyttäessä eivät kuitenkaan osaa kertoa, mitä syövät.
Kommentit (73)
Tavallinen kotiruoka on sellaista, johon saa aineet perus kaupasta, joka on suht. helppo ja joka ei vaadi mitään hifistelyä. Yleensä aika mietoja ns. Koko perheen makuja.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:58"]
Moni kertoo syövänsä ihan tavallista kotiruokaa. Kysyttäessä eivät kuitenkaan osaa kertoa, mitä syövät.
[/quote]
Jos kysyt multa vastaan että kotiruoka on mulle itse tuoreista aineksista kotona tehtyä ruokaa. Kotiruuan lisäksi on ravintolat ja einesruuat.
Ja mitä sitten syömme? Keittoja, laatikoita, kastikeita, patoja, kiusauksia, pitsaa, tortilloja, hampurilaisia ja piirakoita.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:07"]
Perunat, pastat, riisit, joiden kanssa kastikkeita. Tai sitten vaikkapa makkarakeitto, voisko perinteisempää ollakaan? Entä makaronilaatikko? Yleisesti ottaen mulle ainakin tulee mieleen kotiruuasta kaikki mitä koulussa syötiin, kouluruoka ainakin mun aikana 90-luvulla oli mun käsityksen mukaan sitä niin sanottua kotiruokaa enimmäkseen.
[/quote]
Toisaalta, perunat, pastat ja riisit on lisukkeita, ei itse ruokaa.
[/quote]
Mikä sitä ruokaa sitten on?
[/quote]
Et tiedä vai? Kuukkelilla selviää.
[/quote]
Kerro nyt kun aloititkin. Taitaa tosin olla niin ettet osaa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:24"]
Perunat, pastat, riisit, joiden kanssa kastikkeita. Tai sitten vaikkapa makkarakeitto, voisko perinteisempää ollakaan? Entä makaronilaatikko? Yleisesti ottaen mulle ainakin tulee mieleen kotiruuasta kaikki mitä koulussa syötiin, kouluruoka ainakin mun aikana 90-luvulla oli mun käsityksen mukaan sitä niin sanottua kotiruokaa enimmäkseen.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Karppaus vei kielen.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eiköhän sitä ruokaa ole erilaiset kasvikset ja lihat.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:29"]
Tavallinen kotiruoka on sellaista, johon saa aineet perus kaupasta, joka on suht. helppo ja joka ei vaadi mitään hifistelyä. Yleensä aika mietoja ns. Koko perheen makuja.
[/quote]
Miksi ruuan pitäisi olla mautonta? Meillä on 10 kuisesta lähtien lapset syöneet samaa kuin vanhemmatkin mausteineen kaikkineen.
13
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:19"]
Nämä on meillä perus kotiruokaa, tässä osa (sorry, excelistä huono kopioida...)
kalakeittopestopasta/avokadopastapestobroileri ja wokkivihanneksetmakkarakastikesipulipihvi/pasticadakesäkeittolihapullatraviolit salvia e burrostroganoffmakkarakeittosmetanakana/igorin kanatonnaripastajl keittocarbonarahapankaali ja bratwurstkananoisetitpasta bolognesekasvissose/maissi/tomaattikeittomerimiespihvirosmariinipossu/possunnoisetitlohipihvitperunamoussaka/Stifadomurekekana cacciatoremakkarakastikemakaronilaatikko/lasagnegulassipossua ja uunijuureksiapaahdettu juureskeitto
[/quote]
Miksi miinusta? Helppoja edullisia kotiruokia. Liekö liian vaikeita av-mammoille?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eiköhän sitä ruokaa ole erilaiset kasvikset ja lihat.
[/quote]
Peruna ja riisi ovat syötäviä kasvikunnan tuotteita, ts ruokaa.
Meidän viimeaikaiset kotiruuat: kaali-kasviskeitto, Lindströmin pihvit+höyrytetyt kasvikset, luuttomat porsaankyljykset+höyrytetyt perunat ja porkkana-kasvishöystö, uunilohi+höyrytetyt kasvikset, lihaton hernekeitto, thaimaalainen kanacurry+jasmiiniriisi, liha-juurespata+perunamuusi, tomaatti-kasvis pastakastike, "kasvislautanen" (lämpimiä kasviksia+kastike), riisipuuro ja marjakeitto, iso sekasalaatti+proteiinilisäke (kanaa tai kananmunaa) jne. Em. ruuat ovat iltaruokia, lounaat erikseen.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 13:58"]Moni kertoo syövänsä ihan tavallista kotiruokaa. Kysyttäessä eivät kuitenkaan osaa kertoa, mitä syövät.
[/quote]
Lämpimiä tavisruokia. Esim
kaalilaatikko, kanaa eri tavoilla, lihamureke, keitot, texmex, leikkeet ranuilla ym
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:05"] [quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:24"] [quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:15"] [quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:10"] [quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:07"] Perunat, pastat, riisit, joiden kanssa kastikkeita. Tai sitten vaikkapa makkarakeitto, voisko perinteisempää ollakaan? Entä makaronilaatikko? Yleisesti ottaen mulle ainakin tulee mieleen kotiruuasta kaikki mitä koulussa syötiin, kouluruoka ainakin mun aikana 90-luvulla oli mun käsityksen mukaan sitä niin sanottua kotiruokaa enimmäkseen. [/quote] Toisaalta, perunat, pastat ja riisit on lisukkeita, ei itse ruokaa. [/quote] Mikä sitä ruokaa sitten on? [/quote] Et tiedä vai? Kuukkelilla selviää. [/quote] Kerro nyt kun aloititkin. Taitaa tosin olla niin ettet osaa. [/quote] Eiköhän sitä ruokaa ole erilaiset kasvikset ja lihat. [/quote] Peruna ja riisi ovat syötäviä kasvikunnan tuotteita, ts ruokaa.
[/quote]
Ravintoarvo vaan sellaisenaan ainoana ravintona riittämätön. Siksi lisukkeena suomalaisessa ruokavaliossa, ei ruokana
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:13"]
[/quote]
Miksi ruuan pitäisi olla mautonta? Meillä on 10 kuisesta lähtien lapset syöneet samaa kuin vanhemmatkin mausteineen kaikkineen.
13
[/quote]Meilläkin. Ainoa huono puoli on että kouluruoka ei oikein maistu, vaikka onneksi sieltäkin ovat löytäneet suosikkinsa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:26"]
[/quote]
13
[/quote]Meilläkin. Ainoa huono puoli on että kouluruoka ei oikein maistu, vaikka onneksi sieltäkin ovat löytäneet suosikkinsa.
[/quote]
Useimmat kouluruuat kelpaa meillä kun on kova nälkä, syö ensin ja reklamoi vasta sitten:) Mutta lemppareita mm aasialaiset ruuat ja kalat, chilipitoiset kasvisruuat ja curryt:)
[/quote]
13
[/quote]
Kouluruoka on ravintoarvollisesti nollaa.
Jos muuta makua kuin suolaa on runsaasti, ei se kyllä oikein kotiruoka-käsitteen alle mahdu. Kotiruoka on hyvin mietoa, täysin kypsää ja pehmeää. Lisäksi sen pitää olla helppoa ja nopeaa syödä, eli mitään ruotoja, luita tai nahkoja ei saa lautaselle saakka päätyä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:33"]
[/quote]
13
[/quote]
Kouluruoka on ravintoarvollisesti nollaa.
[/quote]
Niinkö.... tuossa kun selaan tän viikon ruokalistaa niin onhan toi ihan muuta kuin pelkkä perunaa ja riisiä;)
Näyttäis olevan pesto-broilervuokaa (tai kasvisvaihtoehto), kalaa sitruunakastikkeessa ja valkopapumuhennosta kasvis-yrttikastikkeella, suurimopuuroa, Lihakeittoa sämpylän kanssa, tulista tomaatti-korianterikastiketta lisukkeineen. Ja raasteita/salaatteja joka päivä....
Monipuolisempaa kuin perus av-mammoilla
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 15:36"]
Jos muuta makua kuin suolaa on runsaasti, ei se kyllä oikein kotiruoka-käsitteen alle mahdu. Kotiruoka on hyvin mietoa, täysin kypsää ja pehmeää. Lisäksi sen pitää olla helppoa ja nopeaa syödä, eli mitään ruotoja, luita tai nahkoja ei saa lautaselle saakka päätyä.
[/quote]
Paskanmarjat! Mietit nyt 60 luvun keittiötä kun mausteita (paitsi suola ja maustepippuri) ja yrttejä ei ollut saatavilla, tosin silloinkin mun kotona tehtiin laadukasta ja maukasta ruokaa. Ja onhan italialainen ja kreikkalainenkin ruoka kotiruokaa vaikka on maustettua - missä sanottiin että vain kotimainen hyväksytään??
Kaltaisillesi suosittelen siirtymistä Bonaan tai piltteihin, ne täyttää kaikki vaatimuksesi:D
Oon miettinyt samaa, koska kotiruokakin muuttuu. Mulle oli lapsuudenkodissa tavallista kotiruokaa esim wokki, grillattu kala, tortillat ja jauhelihakeitto, muttei karjalanpaisti, ruskea jauhelihakastike ja makaronit. Itse teen runsaasti pasta- ja kasvisruokia, wokkeja ja patatuokia mutten juuri koskaan tavallisia keitettyjä perunoita, nakkikastiketta tai poronkäristystä.