Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavallinen kotiruoka

Vierailija
24.02.2015 |

Moni kertoo syövänsä ihan tavallista kotiruokaa. Kysyttäessä eivät kuitenkaan osaa kertoa, mitä syövät.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen kotiruoka on meillä Rahkaa ja Gojimarjoja. Raejuustoa ja tofumöykkyjä. Kookosrasvaa ja Hampunsiemeniä Stevialla makeutettuna.

Iltapalana Gluteeniton soijanäkkäri päällä Tofutahnaa.

Tekisi mieli kuolla jo...

Vierailija
2/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee ensimmäisenä mieleen perunat ja jauhelihakastike. Se on hyvää. Ite ei kyllä koskaan tuu tehtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai valkokastike ja perunat

Vierailija
4/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sillä kai tarkoitetaan ruokaa, jossa ei ole mitään sellaista, joka olisi tullut kauppoihin ja lautasille 1960-luvun jälkeen. Vanhoilla ihmisillä tuo aikaraja voi olla 1950-luku, nuorilla 1970-luku. Kotiruokaa on sellainen murkina, mitä ihminen muistaa lapsena kotona syöneensä.

Vierailija
5/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat, pastat, riisit, joiden kanssa kastikkeita. Tai sitten vaikkapa makkarakeitto, voisko perinteisempää ollakaan? Entä makaronilaatikko? Yleisesti ottaen mulle ainakin tulee mieleen kotiruuasta kaikki mitä koulussa syötiin, kouluruoka ainakin mun aikana 90-luvulla oli mun käsityksen mukaan sitä niin sanottua kotiruokaa enimmäkseen. 

Vierailija
6/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:04"]

Yleensä sillä kai tarkoitetaan ruokaa, jossa ei ole mitään sellaista, joka olisi tullut kauppoihin ja lautasille 1960-luvun jälkeen. Vanhoilla ihmisillä tuo aikaraja voi olla 1950-luku, nuorilla 1970-luku. Kotiruokaa on sellainen murkina, mitä ihminen muistaa lapsena kotona syöneensä.

[/quote]

Totta. 70-vuotiaan kotiruokaa voivat olla porsaankyljykset, paistetut silakat ja makkarakupit. 40-vuotiaan  kotiruokaa ovat todennäköisemmin jauhelihapihvit, kalapuikot ja paistetut nakit.

Vierailija
7/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:07"]

Perunat, pastat, riisit, joiden kanssa kastikkeita. Tai sitten vaikkapa makkarakeitto, voisko perinteisempää ollakaan? Entä makaronilaatikko? Yleisesti ottaen mulle ainakin tulee mieleen kotiruuasta kaikki mitä koulussa syötiin, kouluruoka ainakin mun aikana 90-luvulla oli mun käsityksen mukaan sitä niin sanottua kotiruokaa enimmäkseen. 

[/quote]

Toisaalta, perunat, pastat ja riisit on lisukkeita, ei itse ruokaa.

Vierailija
8/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallista ruokaa. Hernekeitto, jauhelihakastike, makaronilaatikko, lihapullat ja muusi, kana ja riisi jne. Olen 18-vuotias ja näitä itse teen kotona :-)

Vierailija
9/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihvi, lihapullat ja muusi, tonnikalapasta, uunilohi ja graavilohi sekä perunat, karjalanpaisti, lasagne, makaronilaatikko, kanankoivet.

Vierailija
10/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:10"]

[/quote]

[/quote]

No lisukkeet on aika pitkälti osa sitä ruokaa, ja tuossahan on muutakin lueteltu nähdäkseni? Ohis huutelee...

Vierailija
11/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kyllä ne ovat ihan ruokaa, ja nimenomaan sitä tavallista kotiruokaa. Suomalaisten perusruoka oli 1970-luvulle saakka  "perunaa ja kastiketta". Peruna oli siis päätähti, joka joskus korvattiin riisillä tai makaronilla. On aika ahdas ajatus, että lihankimpale tai makkarapötkö vain olisi ruokaa ja loppu syötävä jotain pientä ekstraa.

Vierailija
12/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mikä sitä ruokaa sitten on?

Vierailija
13/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:12"]

Ihan tavallista ruokaa. Hernekeitto, jauhelihakastike, makaronilaatikko, lihapullat ja muusi, kana ja riisi jne. Olen 18-vuotias ja näitä itse teen kotona :-)

[/quote]

Mielestäsi siis "tavallinen kotiruoka" on "ihan tavallista ruokaa". Totta varmaankin. Muista kuitenkin, että aika monelle "tavallinen ruoka" on aivan muuta kuin luettelemasi ruokalajit. Myös kotona syötävä arkiruoka.

Vierailija
14/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on meillä perus kotiruokaa, tässä osa (sorry, excelistä huono kopioida...)

kalakeitto
pestopasta/avokadopasta
pestobroileri ja wokkivihannekset
makkarakastike
sipulipihvi/pasticada
kesäkeitto
lihapullat
raviolit salvia e burro
stroganoff
makkarakeitto
smetanakana/igorin kana
tonnaripasta
jl keitto
carbonara
hapankaali ja bratwurst
kananoisetit
pasta bolognese
kasvissose/maissi/tomaattikeitto
merimiespihvi
rosmariinipossu/possunnoisetit
lohipihvit
perunamoussaka/
Stifado
mureke
kana cacciatore
makkarakastike
makaronilaatikko/lasagne
gulassi
possua ja uunijuureksia
paahdettu juureskeitto

Vierailija
15/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei osaa? Keneltä sinä olet kysynyt?

Minun  kotiruokani on tänään vähän epätavallista, kun aion tehdä hirvipaistista jotain vähän epätavallisempaa. Tavallinen olisi käristystä, pataa tai keittoa.

Kotiruoka on oikeastaan 'ulkona' syömisen ja einesten vastakohta, eli sellaista jota ei syödä ravintoiloissa, pizzerioissa ja hampurilaispaikoissa, vaikka toki nykyään kotitekoinen pizza,  hampurilainen tai hyvä pihvi on kotiruokanakin tavallista.

Vierailija
16/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle "tavallinen kotiruoka" on ruokaa, mitä me tavallisesti perheessä syödään ja minkä teen itse. Se voi olla jonkun mielestä hyvinkin eksoottista, mutta meille se on ihan tavallista kotiruokaa.

Vierailija
17/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:03"]

Tai valkokastike ja perunat

[/quote]

Jauhoa, voita, maitoa ja perunaa.

No jopas on laadukasta.... Valkokastike on meillä kalaruokien lisuke tai lasagneen juustokastikkeen pohja - ei itse ruoka!

Vierailija
18/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se wokki, keitto, salaatti. Pastaa, tortillaa, couscousin tai riisin kaa. Nuudelii. Lihaa ei tuu syötyy ni perus jauhelihakastikkeet yms on vaan joskus soija/papuversiona

Vierailija
19/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 14:15"]

[/quote]

[/quote]

Mikä sitä ruokaa sitten on?

[/quote]

Et tiedä vai? Kuukkelilla selviää.

Vierailija
20/73 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle kotiruoka on sitä mitä syödään kotona. Meillä se tarkoittaa itse tehtyä, tavallista ruokaa. Makaronilaatikkoa, perunaa ja jauhelihakastiketta, makkarakeittoa, spagettia ja kastiketta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme