Nyt puhuu LATURAIVOMIES!
Kaikki ei aina ole sitä, miltä se ensilukemalta vaikuttaa. Jämsän laturaivotapauksen johdosta te syytitte raivonnutta hiihtäjää, mutta tosiasiassa hän oli se osapuoli, joka oli hengenvaarassa ajattelemattoman äidin toiminnan takia. Myös äiti ja lapsi vaarantuivat mamman tyhmyyden takia. Lue laturaivomiehen kipeä tilitys:
– Kyllä, minä huusin ja kirosin kerran siellä ladulla, kun hädin tuskin pystyin ohittamaan äidin ja lapset alamäessä turvallisesti. Latu oli jäinen, nopeutta oli noin 40–50 kilometriä tunnissa ja latu-uran vieressä noin kolmen metrin jyrkkä pudotus. Siinä rinteessä on kiviä, teräviä keppejä ja kanto, mies kertoo lehdelle.
Tilaa ohitukselle oli miehen mukaan vain alle metri. Hän kertoo itsekin pelästyneensä äkisti vastaan tullutta tilannetta.
– Jarruttaminen oli siinä kelissä täysin mahdotonta. Mielestäni nainen ja lapset harjoittelivat mäenlaskua vaarallisessa paikassa, mutta en syytä heitä mistään. Anteeksi en ala käytöstäni pyydellä, sillä vika ei ollut minussa.
Kommentit (227)
Hupaisaa miten monelle näytti tulevan yllätyksenä, että tässäkin asiassa tosiaan oli se toinenkin puoli. Eikä silti yksikään oppinut minkäänlaista mediakriittisyyttä. Eiköhän totuus löydy jostain noiden kahden tarinan keskimaastosta, molemmilla osapuolilla taatusti on syytä katsoa peiliin. Kuitenkin vain toinen heistä päätti nostaa asiasta oikein mediatapahtuman, tämä hiihtäjä sentään ainoastaan halusi puolustaa itseään ja tuoda esille sen vastakkaisen näkemyksen.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:16"]
Huomaa että osa keskustelijoista ei ole ikinä ollut suksien päällä jäisellä hiihtoladulla tulossa alas mäkeä. Kyllä siinä järkevä ihminen siirtyy kaatuessaankin aika hemmetin nopeasti pois siitä ladulta pois seuraavien tieltä eikä todellakaan mene lapsen kanssa eteen harjoittelemaan. :D
[/quote]
Seli seli. Et ole itsekkään ollut seppä syntyessäsi. Ei lapset aina huomaa ajatella kaikkia mahdollisuuksia ja toimia heti oikein. Ensi kerralla varmaan rimpuilee kaaduttuaan heti pois ladulta, kun sai noinkin kovan koulutuksen aiheesta.
Mutta kyllä laskijankin täytyy huolehtia että vauhti on sellainen että hallitsee laskunsa. Eihän sitä koskaan tiedä kuka sinne mäkeen on kaatunut ja ehkä jopa loukannut itsensä liikuntakyvyttömäksi. Siellä ladulla kun on muitakin ja hyvinkin eritasoisia hiihtäjiä.
[/quote]
eipä tässä lasta ollakaan syyttämässä vaan äitiä, tai oikeammin närkästymässä siitä kun äiti teki asiasta moisen haloon ja marttyyrijutun vaikka itse teki virhearvion.
[/quote]Miten niin naisen syytä? Mäki on aina tarkastettava ennenkuin siihen menee. Jos edellä menee esim. painoltaan kevyempi, et voi laskea suoraan perään koska lasket hänet hetkessä kiinni.
Luen kokoajan tuon otsikon että latvalahomies joka on jokseenkin sama asia
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:16"] Huomaa että osa keskustelijoista ei ole ikinä ollut suksien päällä jäisellä hiihtoladulla tulossa alas mäkeä. Kyllä siinä järkevä ihminen siirtyy kaatuessaankin aika hemmetin nopeasti pois siitä ladulta pois seuraavien tieltä eikä todellakaan mene lapsen kanssa eteen harjoittelemaan. :D [/quote] Seli seli. Et ole itsekkään ollut seppä syntyessäsi. Ei lapset aina huomaa ajatella kaikkia mahdollisuuksia ja toimia heti oikein. Ensi kerralla varmaan rimpuilee kaaduttuaan heti pois ladulta, kun sai noinkin kovan koulutuksen aiheesta. Mutta kyllä laskijankin täytyy huolehtia että vauhti on sellainen että hallitsee laskunsa. Eihän sitä koskaan tiedä kuka sinne mäkeen on kaatunut ja ehkä jopa loukannut itsensä liikuntakyvyttömäksi. Siellä ladulla kun on muitakin ja hyvinkin eritasoisia hiihtäjiä. [/quote] On vanhemman tehtävä miettiä mikä paikka on lapselle turvallinen. En ikinä veisi 4-vuotiasta jäisen mäen juurelle (lapsi ei ole mitenkään voinut hiihtää mäkeä alas eli hänet on varta vasten viety siihen harjoittelemaan). Suosittelen että menet itse kokeilemaan kuinka hyvin se jarrutus siinä vauhdissa onnistuu. Ja ei, vauhtia ei todellakaan tarvitse mitenkään kiihdyttää, ihan kehonpaino, sukset ja jää aiheuttavat kovan vauhdin. Ehkä pitäisi tulla sitten tamppaamalla alas ettei kukaan vaan ole juuri siihen tuonut lasta treenaamaan.
[/quote]
No mitä jos siellä olisi ollut 4 vuotiaan lapsen sijaan 150 kiloinen av-mamma perseellään ja toinen samanlainen auttamassa pystyyn? Ei olisi mahtunu ohi. Kyllä julkisella ladulla laskuissa pitää varautua siihen että ladulla voi olla este, siellä mäen alla voi olla joku kaatuneena polvi sökönä tms. Ottakaa opiksi, jos ette ole tähän päivään mennessä tulleet ajatelleeksi että latu ei ole yksityskäytössänne.
[/quote]
Kuule. Onnettomuuttahan ei tapahtunut, joten asia sillä selvä. MUTTA TARKOITUKSELLA ESTEITÄ EI TEHDÄ! Jos autotiella makaa sairaskohtauksen saanut ja hädin tuskin saan väistettyä, niin pelästyn vain tilanteesta ja menen auttamaan. Mutta joskus joku istuu siinä piknikillä, niin taatusti saan raivarin. Tässä on se ero. Mieshän sai väistettyä ja taatusti olisi ymmärtänyt, jos siinä olisi joku kuntohiihtäjä ollut kaatuneena tai muuten vaan kohtauksen saaneena. Mutta kun tarkoituksella tehdään siihen este ja täälläkin typerät mammat vielä hokee "olisihan siinä voinut olla joku kaatuneena". Jep, jep. Niin olisikin, mutta se on aivan eri asia kuin tarkoituksellinen ongelmien aiheuttaminen.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:01"]
Puolusteletteko tuon mamman tekemisiä?`Mä arvasin heti, että kyse oli taas tämmöisestä "minä ja minun lapseni harjoittelee tässä, minun lapseni itki hysteerisesti, hirveä äijä" -jutusta. Ensinnäkin harjoittelupaikka pitää etsiä sen mukaan, ettei vaaranna toisia ja samalla itseään. Ja tottakai lapsi itkee hysteerisesti, sure. Ainainen selitys, kuinka jonkun vieraan aikuisen käytös on aiheuttanut hysteeristä itkua. Enpä ole moista vielä oikeassa elämässä nähnyt, että joku lapsi alkaisi "hysteerisesti" itkeä, kun joku vieras karjaisee vanhemmalle. Ja oikeuttaako se omaan typeryyteen? Tietysti mies olisi voinut kiroilla vähemmän, mutta onko tuo nyt asia, josta soitetaan lehteen tuohtuneena ja vielä ihmetellään käytöstä, kun se nyt lienee selvä, että itse tuli munattua.
Ja kyllä, olen kerran itsekin joutunut tilanteeseen, jossa raivosin vieraalle lapselle autossa. Lapsi ei sitä kuullut, koska olin autossa, mutta yhtälailla olin vihainen. Minun nopeilla reflekseillä ja hyvällä tuurilla lapsi säästyi pahalta onnettomuudelta. Juoksi täysin älyttömästi ja yllättäin talviliukkaalla auton alle. Seisoi tien reunassa, mulla oli vihreät ja hidastin vielä hiukan valoihin ja tämäpä ampaisi päin punaisia suoraan auton tielle, vaikka seisoi siinä reunassa kaikessa rauhassa ensin odottamassa omaa valoaan. Sain hädin tuskin auton pysäytettyä.
[/quote]
Siis puolusteletko sinä sitä että ladulla huudetaan muille ja jatketaan räyhäämistä vielä parkkipaikalla? Uskomatonta! Teitä hulluja on pelottavan paljon.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:16"] Huomaa että osa keskustelijoista ei ole ikinä ollut suksien päällä jäisellä hiihtoladulla tulossa alas mäkeä. Kyllä siinä järkevä ihminen siirtyy kaatuessaankin aika hemmetin nopeasti pois siitä ladulta pois seuraavien tieltä eikä todellakaan mene lapsen kanssa eteen harjoittelemaan. :D [/quote] Seli seli. Et ole itsekkään ollut seppä syntyessäsi. Ei lapset aina huomaa ajatella kaikkia mahdollisuuksia ja toimia heti oikein. Ensi kerralla varmaan rimpuilee kaaduttuaan heti pois ladulta, kun sai noinkin kovan koulutuksen aiheesta. Mutta kyllä laskijankin täytyy huolehtia että vauhti on sellainen että hallitsee laskunsa. Eihän sitä koskaan tiedä kuka sinne mäkeen on kaatunut ja ehkä jopa loukannut itsensä liikuntakyvyttömäksi. Siellä ladulla kun on muitakin ja hyvinkin eritasoisia hiihtäjiä. [/quote] On vanhemman tehtävä miettiä mikä paikka on lapselle turvallinen. En ikinä veisi 4-vuotiasta jäisen mäen juurelle (lapsi ei ole mitenkään voinut hiihtää mäkeä alas eli hänet on varta vasten viety siihen harjoittelemaan). Suosittelen että menet itse kokeilemaan kuinka hyvin se jarrutus siinä vauhdissa onnistuu. Ja ei, vauhtia ei todellakaan tarvitse mitenkään kiihdyttää, ihan kehonpaino, sukset ja jää aiheuttavat kovan vauhdin. Ehkä pitäisi tulla sitten tamppaamalla alas ettei kukaan vaan ole juuri siihen tuonut lasta treenaamaan.
[/quote]
No mitä jos siellä olisi ollut 4 vuotiaan lapsen sijaan 150 kiloinen av-mamma perseellään ja toinen samanlainen auttamassa pystyyn? Ei olisi mahtunu ohi. Kyllä julkisella ladulla laskuissa pitää varautua siihen että ladulla voi olla este, siellä mäen alla voi olla joku kaatuneena polvi sökönä tms. Ottakaa opiksi, jos ette ole tähän päivään mennessä tulleet ajatelleeksi että latu ei ole yksityskäytössänne.
[/quote]
Kuule. Onnettomuuttahan ei tapahtunut, joten asia sillä selvä. MUTTA TARKOITUKSELLA ESTEITÄ EI TEHDÄ! Jos autotiella makaa sairaskohtauksen saanut ja hädin tuskin saan väistettyä, niin pelästyn vain tilanteesta ja menen auttamaan. Mutta joskus joku istuu siinä piknikillä, niin taatusti saan raivarin. Tässä on se ero. Mieshän sai väistettyä ja taatusti olisi ymmärtänyt, jos siinä olisi joku kuntohiihtäjä ollut kaatuneena tai muuten vaan kohtauksen saaneena. Mutta kun tarkoituksella tehdään siihen este ja täälläkin typerät mammat vielä hokee "olisihan siinä voinut olla joku kaatuneena". Jep, jep. Niin olisikin, mutta se on aivan eri asia kuin tarkoituksellinen ongelmien aiheuttaminen.
[/quote]
Tollo. Se lapsi oli siellä hiihtämässä kuten kuka tahansa, mutta oli vain kaatunut mäessä. Ei siellä oltu mitään eväitä syömässä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:45"]
Vaikka mies onkin oikeassa se EI silti oikeuta rumaa kielen käyttöä! Ja kyllä, miehenkin olisi pitänyt osata hiihtää niin, että kykenee pysähtymään tarvittaessa. Eihän ukko ole voinut tietää onko mäessä kaatuneena aikuinen vai lapsi. Olisiko huutanut aikuiselle samalla lailla? Ajaakohan tuo ukko autollakin samalla tyylillä?
[/quote]
Voi hellanlettas! Oikeinko ääni nousi ja kiroili, peräti.
Näistä kannattaa aina ilmoittaa medialle, etenkin kun on kauheamies asialla.
Äitien kannattaa omasta kyvyttömyydestään opastaa lapsiaan sitten vaieta visusti.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:16"]
Huomaa että osa keskustelijoista ei ole ikinä ollut suksien päällä jäisellä hiihtoladulla tulossa alas mäkeä. Kyllä siinä järkevä ihminen siirtyy kaatuessaankin aika hemmetin nopeasti pois siitä ladulta pois seuraavien tieltä eikä todellakaan mene lapsen kanssa eteen harjoittelemaan. :D
[/quote]
Seli seli. Et ole itsekkään ollut seppä syntyessäsi. Ei lapset aina huomaa ajatella kaikkia mahdollisuuksia ja toimia heti oikein. Ensi kerralla varmaan rimpuilee kaaduttuaan heti pois ladulta, kun sai noinkin kovan koulutuksen aiheesta.
Mutta kyllä laskijankin täytyy huolehtia että vauhti on sellainen että hallitsee laskunsa. Eihän sitä koskaan tiedä kuka sinne mäkeen on kaatunut ja ehkä jopa loukannut itsensä liikuntakyvyttömäksi. Siellä ladulla kun on muitakin ja hyvinkin eritasoisia hiihtäjiä.
[/quote]
eipä tässä lasta ollakaan syyttämässä vaan äitiä, tai oikeammin närkästymässä siitä kun äiti teki asiasta moisen haloon ja marttyyrijutun vaikka itse teki virhearvion.
[/quote]Miten niin naisen syytä? Mäki on aina tarkastettava ennenkuin siihen menee. Jos edellä menee esim. painoltaan kevyempi, et voi laskea suoraan perään koska lasket hänet hetkessä kiinni.
[/quote]
Latujen suhteellisuusteoreetikko äänessä. Omistaa mm. mutkanäön, joka helpottaa näkemäesteen taakse katsomista.
Ei ihme että hiihto on lajina kuolemassa sukupuuttoon, kiitos näiden raivopäiden. Eipä itseänikään kiinnosta mennä ladulle näin 20 vuoden jälkeen viimeisestä hiihtokerrasta. Saisin varmasti turpaani kun sinne menisin tunaroimaan. Olen ollut hiihtoladun viereisellä pulkkamäellä ja kyllä sielläkin kuulin kun ladulla huudettiin vihaisesti koululaisille. Ei mikään rentouttava laji?
Tuollaisella jäisellä ladulla miehenikin kaatui pahasti. Sai olkapäävaivan nimeltään jäätynyt olkapää.
Kyllä kokaisen pitää laskea niin hiyaasti, että ehtii jarruttaa, jos joku edessä kaatuu.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:45"]
Vaikka mies onkin oikeassa se EI silti oikeuta rumaa kielen käyttöä! Ja kyllä, miehenkin olisi pitänyt osata hiihtää niin, että kykenee pysähtymään tarvittaessa. Eihän ukko ole voinut tietää onko mäessä kaatuneena aikuinen vai lapsi. Olisiko huutanut aikuiselle samalla lailla? Ajaakohan tuo ukko autollakin samalla tyylillä?
[/quote]
Sievistelijät. Tuo akka asetti sekä lapsensa että viattomat sivulliset hengenvaaraan! Sietäisi turpaansa saada myötätunnon sijaan.
Jos kiertää latulenkkiä lasten kanssa, eteen tulee mäkiä ilman, että on nimenomaan hakeuduttu siihen mäkeen.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:28"]
Eiks se lapsi ollu siellä hiihtämässä! Onkai silläkin oikeus. Tuskin ne siihen paikkaan vartavasten oli menneet vaan hiihtäessä lapsikin välillä sattuu olemaan mäen alla tai päällä. Ja kyllä vauhti pitäisi olla sellainen että pystyy väistämään kun edessä voi yllättäen olla kaatuja tai kaksi. Kyllä näitä törkeitä hiihtäjiä löyttyy läjäpäin ja heidänkin pitää joskus ottaa vastuu törkeästä käytöksestä. Aina saa pelätä kuka hiihtää tuhatta ja sataa naama vituralla ohi ja huutaa jotain törkeyksiä kun ns tavallinen hiihtäjä hiihtää ladulla. Ja jos lapsi mukana niin johan riemu repeää.
[/quote]
Jos toiselka puolella on 3 metrin pudotus niin veisitkö itse lapsesi sellaiseen paikkaan harjoittalemaan kaatumista?! Täytyy olla vähän päästänsä löyhä kun niin tekee. Jos lapsi olisikin pudonnut sinne terävien keppien sekaan ja kuollut, niin ehkä tämän päivän mammat soittaisi itse iltapaskaan julkisuutta saadakseen!
Äiti oli sen verran fiksu ettei laskettanut lapsella koko mäkeä. Vain sen alaosassa harjoittelivat. Tuskin heitä voi verrata ladulla hiihtäjiin.
Vastaavanlaisia tapauksia sattuu laskettelumäissä harva se päivä. Vaikka sääntöjen mukaan väistämisvelvollisuus on ylhäältä tulevalla, niin kyllä järkeä saa käyttä myös ne alempana laskevat. Jos pitää pystyttää leiri rinteeseen, niin se tehdään sivuun ja sellaiseen paikkaan, joka näkyy myös niille ylhäältä tuleville. Jostain ihmeen syystä kuitenkin etenkin lautailijat tykkäävät istahtaa vieri viereen koko rinteen matkalta ja vielä kummun alle. Sitten järkytytään, kun ylhäältä tuleva joutuu tekemään äkkijarrutuksen yhtäkkiä eteen ilmestyneen selkärivin vuoksi. Toinen yleinen vaaratilanne sattuu silloin, kun pysähtynyt laskija lähtee uudelleen liikkee vilkaisematta ylärinteeseen. Paukataan vain äkkiarvaamatta liikkeelle poikki koko rinteen, koska minulla on oikeus. Joo on on, mutta miten olis järjen käyttö? Ja opettakaa nää säännöt myös niille muksuillenne, kiitos!
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:28"]
Äiti oli sen verran fiksu ettei laskettanut lapsella koko mäkeä. Vain sen alaosassa harjoittelivat. Tuskin heitä voi verrata ladulla hiihtäjiin.
[/quote]
eli hetkeä aikaisemmin menivät ladun kiertosuuntaa vastaan?
Lainaus paikallislehdestä
"Lasten kanssa ladulla mäenlaskua harjoittelemassa ollut äiti ja heille tilanteessa hermostunut mies tapasivat toisensa maanantaina Särkijärven kuntotalolla ja paiskasivat kättä sovinnon merkiksi. Nainen totesi tulleensa jälkeenpäin siihen tulokseen, ettei paikka ollut lapsille turvallinen ja ymmärsi miehen käytöstä paremmin luettuaan miehen näkökulman tapahtuneesta."
Ja palstalla laturaivo sen kuin jatkuu.
Molemmat oli typeriä, sekä raivohiihtäjä että äiti.
Jos latu on jäinen eikä näe onko alamäki vapaa, silloin jätetään toinen suksi pois uralta ja aurataan sillä vauhtia hidastaen.
Tämä mies ei ole ajatellut että ladulla on muitakin liikkujia. Aina pitää varautua!
Jos nainen todellakin oli vienyt lapsensa mäkiharjoituksiin vilkkaalle ladulle jäiseen mäkeen, niin onpa hänkin hölmö. Luulisi suojeluvaiston sanovan että pikkulapsi on aikamoisessa vaarassa siellä. Varsinki jos ovat tukkineet lähes koko reitin. Itse olen heti lapsen perässä tai vieressä valmiina nappaamaan sivuun kaatuneen lapsen.
Parkkipaikalla molemmat olisivat voineet pyytää anteeksi, mies vauhtiaan ja kiroamistaan, äiti ladun tukkimista.
[/quote]
Miksi huonosti käyttäytyvän juntin laturaivoajan käytöstä olisi pitänyt salailla? Ihan oikein, olisi saanut olla lehdessä myös nimi ja kuva.