Nyt puhuu LATURAIVOMIES!
Kaikki ei aina ole sitä, miltä se ensilukemalta vaikuttaa. Jämsän laturaivotapauksen johdosta te syytitte raivonnutta hiihtäjää, mutta tosiasiassa hän oli se osapuoli, joka oli hengenvaarassa ajattelemattoman äidin toiminnan takia. Myös äiti ja lapsi vaarantuivat mamman tyhmyyden takia. Lue laturaivomiehen kipeä tilitys:
– Kyllä, minä huusin ja kirosin kerran siellä ladulla, kun hädin tuskin pystyin ohittamaan äidin ja lapset alamäessä turvallisesti. Latu oli jäinen, nopeutta oli noin 40–50 kilometriä tunnissa ja latu-uran vieressä noin kolmen metrin jyrkkä pudotus. Siinä rinteessä on kiviä, teräviä keppejä ja kanto, mies kertoo lehdelle.
Tilaa ohitukselle oli miehen mukaan vain alle metri. Hän kertoo itsekin pelästyneensä äkisti vastaan tullutta tilannetta.
– Jarruttaminen oli siinä kelissä täysin mahdotonta. Mielestäni nainen ja lapset harjoittelivat mäenlaskua vaarallisessa paikassa, mutta en syytä heitä mistään. Anteeksi en ala käytöstäni pyydellä, sillä vika ei ollut minussa.
Kommentit (227)
Sanoa voi, mutta huutaminen ja räyhääminen ei ole oikeutettua. Munista hirteen tuollainen laturäyhääjä.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:35"]
Onko siihen alamäkeen pakko syöksyä täydellä vauhdilla jos siellä on hidas lapsi edellä menossa?
[/quote]
Alamäessä mennään kovaan. Se ei ole lasten paikka leikkiä vaan se on hiihtolatu
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:41"]
Sanoa voi, mutta huutaminen ja räyhääminen ei ole oikeutettua. Munista hirteen tuollainen laturäyhääjä.
[/quote]
Aika monelta pääsisi vittu-saatana-perkele suusta, kun olisi muutama sekunti aikaa tajuta, että kohta tapahtuu kauheita ja yrittää estää se.
[/quote]
Jos ei akka muuten kuuntele niin huutaa pitää
Me ollaan perheenä käyty hiihtämässä yleisillä laduilla siitä saakka kun lapset on olleet pieniä. Ja pakko ne mäetkin on laskea, jos meinaa eteenpäin päästä.
Pyllähdetty on niin mäessä kuin tasaisellakin, mutta ei ole ikinä kukaan raivonnut kaatuneelle lapselle. Päinvastoin, olen ollut yllättynyt miten on varottu ja otettu huomioon.
Mätämuniakin on näköjään liikkeellä, mutta onneksi ei ole meidän kohdalle sattunut.
Vaikka mies onkin oikeassa se EI silti oikeuta rumaa kielen käyttöä!
Ja kyllä, miehenkin olisi pitänyt osata hiihtää niin, että kykenee pysähtymään tarvittaessa. Eihän ukko ole voinut tietää onko mäessä kaatuneena aikuinen vai lapsi. Olisiko huutanut aikuiselle samalla lailla? Ajaakohan tuo ukko autollakin samalla tyylillä?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:36"]
Nooo... ei varmaan tiennyt tai nähnyt että siellä voisi olla yhtään ketään?!
[/quote]
Eli muut hiihtäjät yleisellä kunnan ylläpitämällä ladulla tuli laturaivoajalle yllätyksenä kuin talvi autoilijoille. Kyllä yleisellä ladulla täytyisi vauhti sovittaa sen mukaiseksi että siellä voi olla muitakin liikkujia, olisihan siellä voinut olla joku aikuinenkin nurin pitkin pituuttaan ja silloin ei ehkä olisi mahtunut lainkaan ohi. Kuntohiihtäjälle kun ei ole tärkeää pitää alamäessä maksimaalista nopeutta.
Kuka hullu noita latureittejä oikein suunnittelee? Niiden laskut ovat toisinaan aivan järjettömän hengenvaarallisia! Varsinkin nykymallisilla langoilla tasapainoillessa... Miksi ne suksetkin piti kaventaa pilalle?
Entä jos ladulla oliskin ollu joku ihan eloton este, vaikkapa kaatunu puu? Sehän ei oo vaarallinen, jos vauhtia on niin, ettei itekään hallitse sitä?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:43"]
[/quote]
Aika monelta pääsisi vittu-saatana-perkele suusta, kun olisi muutama sekunti aikaa tajuta, että kohta tapahtuu kauheita ja yrittää estää se.
[/quote]
Säikähtäessä voi päästä paha sana, mutta tuo parkkipaikalla sättiminen ei ole mitenkään anteeksi annettavissa.
Kyllä noilla laduilla saa lapsetkin mennä, jos ei saa, niin sitten vaan kieltokyltit ladulle.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:46"]
[/quote]
Eli muut hiihtäjät yleisellä kunnan ylläpitämällä ladulla tuli laturaivoajalle yllätyksenä kuin talvi autoilijoille. Kyllä yleisellä ladulla täytyisi vauhti sovittaa sen mukaiseksi että siellä voi olla muitakin liikkujia, olisihan siellä voinut olla joku aikuinenkin nurin pitkin pituuttaan ja silloin ei ehkä olisi mahtunut lainkaan ohi. Kuntohiihtäjälle kun ei ole tärkeää pitää alamäessä maksimaalista nopeutta.
[/quote]
O Jesus! Kerro, miten jäisessä alamäessä sovitetaan vauhti? Miten siinä voi laskea mitään muuta kuin maksimaalista nopeutta? Pitääkö olla jotkut James Bondin ihmesukset, joissa on lukkiutumattomat jarrut, luistonesto ja ajovakauden hallinta?
Minä olen ihan aikuinen, mutta silti pelkään yleisellä hiihtoladulla niitä päällejyrääjiä, kun itse olen melko hidas hiihtämään. Esimerkiksi yksi huusi minulle kerran "Väistä saatana!".
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:45"]
Vaikka mies onkin oikeassa se EI silti oikeuta rumaa kielen käyttöä! Ja kyllä, miehenkin olisi pitänyt osata hiihtää niin, että kykenee pysähtymään tarvittaessa. Eihän ukko ole voinut tietää onko mäessä kaatuneena aikuinen vai lapsi. Olisiko huutanut aikuiselle samalla lailla? Ajaakohan tuo ukko autollakin samalla tyylillä?
[/quote]
Varmaan on näitä jotka polkee kesällä pyörää sukkahousut jalassa hullun kiilto silmissä, vähät välittämättä hitaammista liikkujista. Kusipäisyys on luonteessa, ei siitä pääse eroon.
Juntti äijä. Asiansa voi esittää monella tavalla. Asiassa oli oikeassa.
Tuollaisessa jäisessä kaarevassa alamäessä ei oikeasti pysty jarruttamaan. Kyllä nyt on äidiltä aikamoinen virhearvio viedä pieni lapsi harjoittelemaan tuollaiseen paikkaan. Onneksi ei kukaan loukkaantunut.
Minä meinasin ajaa kahden pikkupojan yli viime kesänä. En ajanut ylinopeutta ja oli aurinkoinen keli, eli hyvä näkyvyys. 2 n.9v poikaa vaan yhtäkkiä ryntäsi tien yli tienreunan pensaikosta ja sain juuri ja juuri jarrutettua niin , etten osunut heihin. Kyllä kuulkaa kirosin ja tilanteen ohimentyä itkinkin. Onneksi kukaan ei niitä perkeitä ja vittuja kuullut kun yksin olin autossa. Mutta silmiesni edessä kun näin sen, että kohta tapan 2 lasta, ihan vaan tuli huudettua sitä pelkoa ulos samalla kun jarrutin ja käänsin rattia. Luulen, että tuolle hiihtäjämiehelle kävi samoin. Eikä siinä sitten tarvitse anteeksi pyydellä.
Parkkipaikalla tämä äityli on sitten käynyt syyttämään miestä, joka itseasiassa on pelastanut tuossa tilanteessa ehkä oman tai jopa lapsenkin hengen . En siinäkään ihmettele jos ei yhteisymmärrystä löydy.
Peräänajaja on syyllinen, kuten autoillessakin. Jos latu on jäinen, silloin katsotaan että reitti on vapaa ennen kuin sinne täyttä vauhtia mennään.
Olen entinen kilpahiihtäjä, nykyinen harrastaja ja osaan varautua ennalta odottamattomiin tilanteisiin. Niitä on etenkin liukkaassa alamäessä. Ei ole mitenkään harvinaista että siellä on joku kaatuneena, yhtä usein aikuinen kuin lapsikin.
Minun mielestäni tämä raivoava hiihtäjä on suhtautunut kuin ladunomistaja. Kun minä tulen, parasta olla poissa tieltä!
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:46"]
[/quote]
[/quote]
O Jesus! Kerro, miten jäisessä alamäessä sovitetaan vauhti? Miten siinä voi laskea mitään muuta kuin maksimaalista nopeutta? Pitääkö olla jotkut James Bondin ihmesukset, joissa on lukkiutumattomat jarrut, luistonesto ja ajovakauden hallinta?
[/quote]
Voi tätä älyn vähyyttä. Tekeekö hiihtäminen ihmisen tyhmäksi? Onko sinne alamäkeen pakko painaa täysiä muna-asennossa? Himmaat vähän vauhtia mäen päällä ja seisot suorassa niin vauhtia on paljon vähemmän ja ehkä taidot riittää väistämiseen ja jopa jarruttamiseen.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:43"]
[/quote]
[/quote]
Ehkä. Mutta aikuinen ei rähjää enää tilanteen jälkeen parkkipaikalla.
Mutta kyllähän hiihtäjän täytyisi AINA olla valmiina pysähtymään, varsinkin jos kyseessä on liukas mäki ja huono näkyvyys eteen. Kaatuneena olisi voinut olla kuka tahansa, aikuinen tai lapsi, kenties jopa raivoajamies itsekin. En tajua miksi tässä jutussa nyt vain jumitetaan siinä, että lapsi oli hiihtämässä kyseisessä paikassa. Kyllä minäkin joskus hiihtäessä kaadun mäessä, vaikka aikuinen olenkin, enkä tosiaankaan halua jonkun raivopään jyräävän päälleni.
[/quote]
Kokonainen perhe tukkeena on eri asia kuin yksi ihminen. Mies kertoi, että kiroili, koska ei saanut suunvuoroa äidiltä. Eli taisi äitikin ladata täydeltä laidalta. Rakentavat keskustelut eivät ilmeisesti ole nykyaikaa.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:28"]
Kaikki ei aina ole sitä, miltä se ensilukemalta vaikuttaa. Jämsän laturaivotapauksen johdosta te syytitte raivonnutta hiihtäjää, mutta tosiasiassa hän oli se osapuoli, joka oli hengenvaarassa ajattelemattoman äidin toiminnan takia. Myös äiti ja lapsi vaarantuivat mamman tyhmyyden takia. Lue laturaivomiehen kipeä tilitys:
– Kyllä, minä huusin ja kirosin kerran siellä ladulla, kun hädin tuskin pystyin ohittamaan äidin ja lapset alamäessä turvallisesti. Latu oli jäinen, nopeutta oli noin 40–50 kilometriä tunnissa ja latu-uran vieressä noin kolmen metrin jyrkkä pudotus. Siinä rinteessä on kiviä, teräviä keppejä ja kanto, mies kertoo lehdelle.
Tilaa ohitukselle oli miehen mukaan vain alle metri. Hän kertoo itsekin pelästyneensä äkisti vastaan tullutta tilannetta.
– Jarruttaminen oli siinä kelissä täysin mahdotonta. Mielestäni nainen ja lapset harjoittelivat mäenlaskua vaarallisessa paikassa, mutta en syytä heitä mistään. Anteeksi en ala käytöstäni pyydellä, sillä vika ei ollut minussa.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1424740740726.html
[/quote]
Oikeassahan mies on. Ei se ole mikään lasten leikkipaikka