Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt puhuu LATURAIVOMIES!

Vierailija
24.02.2015 |

Kaikki ei aina ole sitä, miltä se ensilukemalta vaikuttaa. Jämsän laturaivotapauksen johdosta te syytitte raivonnutta hiihtäjää, mutta tosiasiassa hän oli se osapuoli, joka oli hengenvaarassa ajattelemattoman äidin toiminnan takia. Myös äiti ja lapsi vaarantuivat mamman tyhmyyden takia. Lue laturaivomiehen kipeä tilitys:

– Kyllä, minä huusin ja kirosin kerran siellä ladulla, kun hädin tuskin pystyin ohittamaan äidin ja lapset alamäessä turvallisesti. Latu oli jäinen, nopeutta oli noin 40–50 kilometriä tunnissa ja latu-uran vieressä noin kolmen metrin jyrkkä pudotus. Siinä rinteessä on kiviä, teräviä keppejä ja kanto, mies kertoo lehdelle.

Tilaa ohitukselle oli miehen mukaan vain alle metri. Hän kertoo itsekin pelästyneensä äkisti vastaan tullutta tilannetta.

– Jarruttaminen oli siinä kelissä täysin mahdotonta. Mielestäni nainen ja lapset harjoittelivat mäenlaskua vaarallisessa paikassa, mutta en syytä heitä mistään. Anteeksi en ala käytöstäni pyydellä, sillä vika ei ollut minussa.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1424740740726.html

Kommentit (227)

Vierailija
21/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:54"]

Ja ajatelkaa, että tuo sama mies voi olla seuraavan kerran sinun seläntakana kun menet mäkeen...muistathan olla kaatumatta!

[/quote]

Mies ei voinut väistää lasta koska äiti tahalleen tukki toisenkin puolen väylästä jolloin hän aiheutti vaara tilanteen.

Jokainen ihminen tajuaa että pienen lapsen paikka ei ole missään hiihtoladulla.

[/quote]Missä kohtaa kerrotaan, että äiti tukki väylän?

Vierailija
22/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:35"]

Onko siihen alamäkeen pakko syöksyä täydellä vauhdilla jos siellä on hidas lapsi edellä menossa?

[/quote]

Alamäessä mennään kovaan. Se ei ole lasten paikka leikkiä vaan se on hiihtolatu

[/quote]

laita mulle linkki, missä sanotaan, että se lapsi oli sielä leikkimässä?

se lapsi oli siellä hiihtämässä, ihan kuin muutkin, kaatui alamäessä, niin voi käydä jopa huippuhiihtäjille.

pitäisikö sen kaatuneen aikuisenkin sitten mennä hiihtämään muualle, koska sattui kaatumaan väärään aikaan?

Tapauksen äiti saattoi tehdä virhearvion, ei ehkä tajunnut latujen kuntoa,  tai reitin vaativuutta, mutta sen miehen käytös oli ala-arvoista. Herrasmies olisi pyytänyt sanavalintojaan anteeksi. Tämä mies on moukka.

[/quote]

Se mies säikähti tilannetta. Ymmärrän että silloin suututtaa. Äiti oli valinnut mäkiharjoittelupaikan huonosti.  Lisäksi ilmeisesti äiti vielä sätkätti parkkipaikalla. Jos ei olisi sätkättänyt, mies olisi voinut rauhoittuakin ja pyytää anteeksi sanavalintojaan. Joka tapauksessa mun sympatiani on nyt kyllä tuon miehen puolella.

[/quote]Keksit sitten itse tarinaan lopun. Mies käyttäytyi sinusta oikein?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:01"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:55"]

Peräänajaja on syyllinen, kuten autoillessakin. Jos latu on jäinen, silloin katsotaan että reitti on vapaa ennen kuin sinne täyttä vauhtia mennään. Olen entinen kilpahiihtäjä, nykyinen harrastaja ja osaan varautua ennalta odottamattomiin tilanteisiin. Niitä on etenkin liukkaassa alamäessä. Ei ole mitenkään harvinaista että siellä on joku kaatuneena, yhtä usein aikuinen kuin lapsikin. Minun mielestäni tämä raivoava hiihtäjä on suhtautunut kuin ladunomistaja. Kun minä tulen, parasta olla poissa tieltä!

[/quote]

Tällä logiikallahan kaikki mäet pitäisi tassutella alas, jos ei pysty näkemään, onko sen loppupäässä joku poikittain ladulla, eikä voi tietää, onko latu mäen jossain kohdassa niin jäinen, ettei pysty jarruttamaan.

[/quote]Tai sitten ei tassuttele, mutta muistaa käytöstavat jos meinaa laskea toisen päälle.

[/quote]

Miehen olisi pitänyt huutaa VOIHERRAHYVÄSTIHALLITKOON tai TUUN TUUN TUUN TUUN TUUN? Kyllä mä ymmärrän että noin täpärässä tilanteessa pääsee kirous, kun ykskaks edessä on ladulla makaava piltti ja hänen ympärillään pyllertävä mamma eikä tilaa ohittamiseen ole juuri ollenkaan. Sitten vielä äiti alkaa räpättää, että laskija on toiminut väärin... hyvä ihme sentään! 

Vierailija
24/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtäjät helvetistä!

Näitä riittää ja saa lukea jatkuvasti lisää, joku hakkaa, toinen huutaa yms.

Ja mitä tähän tapaukseen tulee, niin voihan siihen mäkeen aikuinenkin kaatua, mitä se spede sitten olisi tehnyt? Saman varmaan.

Vierailija
25/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:06"]

Onko siihen alamäkeen pakko syöksyä täydellä vauhdilla jos siellä on hidas lapsi edellä menossa?

[/quote]

[/quote]

se lapsi oli siellä hiihtämässä, ihan kuin muutkin, kaatui alamäessä, niin voi käydä jopa huippuhiihtäjille.

pitäisikö sen kaatuneen aikuisenkin sitten mennä hiihtämään muualle, koska sattui kaatumaan väärään aikaan?

Tapauksen äiti saattoi tehdä virhearvion, ei ehkä tajunnut latujen kuntoa,  tai reitin vaativuutta, mutta sen miehen käytös oli ala-arvoista. Herrasmies olisi pyytänyt sanavalintojaan anteeksi. Tämä mies on moukka.

[/quote]

Se mies säikähti tilannetta. Ymmärrän että silloin suututtaa. Äiti oli valinnut mäkiharjoittelupaikan huonosti.  Lisäksi ilmeisesti äiti vielä sätkätti parkkipaikalla. Jos ei olisi sätkättänyt, mies olisi voinut rauhoittuakin ja pyytää anteeksi sanavalintojaan. Joka tapauksessa mun sympatiani on nyt kyllä tuon miehen puolella.

[/quote]

Kuinka niin keksin itse? Lehtijuttu päättyi näin:

"Mies myöntää jatkaneensa raivoamista myös parkkipaikalla.

– Niin tein ja kirosin, kun en saanut puheenvuoroa. Kun linnun kieli ei auta, niin silloin on sanottava ruma sana niin kuin se sanotaan."

Kun ei saanut puheenvuoroa = äiti räpätti, eikös niin.

Vierailija
26/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa lapsi on tullut koko mäkeä alas, kyseessä oli kuitenkin 4-vuotias lapsi ja mäen pitää olla pientä kumpua suurempi jos kerta vauhti nousee helposti 40-50 km/h. Äiti on todnäk ajattelemattomuuksissaan vienyt lapsen suuren mäen alaosaan harjoittelemaan. Eli pieleen meni jo harjoittelupaikkaa valitessa. 

Vierailija
27/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:01"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 08:55"]

Peräänajaja on syyllinen, kuten autoillessakin. Jos latu on jäinen, silloin katsotaan että reitti on vapaa ennen kuin sinne täyttä vauhtia mennään. Olen entinen kilpahiihtäjä, nykyinen harrastaja ja osaan varautua ennalta odottamattomiin tilanteisiin. Niitä on etenkin liukkaassa alamäessä. Ei ole mitenkään harvinaista että siellä on joku kaatuneena, yhtä usein aikuinen kuin lapsikin. Minun mielestäni tämä raivoava hiihtäjä on suhtautunut kuin ladunomistaja. Kun minä tulen, parasta olla poissa tieltä!

[/quote]

Tällä logiikallahan kaikki mäet pitäisi tassutella alas, jos ei pysty näkemään, onko sen loppupäässä joku poikittain ladulla, eikä voi tietää, onko latu mäen jossain kohdassa niin jäinen, ettei pysty jarruttamaan.

[/quote]Tai sitten ei tassuttele, mutta muistaa käytöstavat jos meinaa laskea toisen päälle.

[/quote]

Miehen olisi pitänyt huutaa VOIHERRAHYVÄSTIHALLITKOON tai TUUN TUUN TUUN TUUN TUUN? Kyllä mä ymmärrän että noin täpärässä tilanteessa pääsee kirous, kun ykskaks edessä on ladulla makaava piltti ja hänen ympärillään pyllertävä mamma eikä tilaa ohittamiseen ole juuri ollenkaan. Sitten vielä äiti alkaa räpättää, että laskija on toiminut väärin... hyvä ihme sentään! 

[/quote]Mistä luit, että äiti räpätti ja mies halusi keskustella kohteliaasti?

Luuletko tosiaan, että se mies oli ensimmäistä kertaa hiihtämässä ja ettei olisi koskaan aiemmin törmännyt läheltäpititilanteeseen mäessä? Itse on hiihtänyt jonkin verran, en paljoa, mutta melkein aina joku kaatuu mäessä, eikä siinä ole mitään kummallista tai säikäyttävää. Aina olen onnistunut väistämään, eikä olisi tullut mieleenkään huutaa rumasti kaatujalle, eihän hän ole syyllinen mihinkään.

Vierailija
28/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

– Niin tein ja kirosin, kun en saanut puheenvuoroa. Kun linnun kieli ei auta, niin silloin on sanottava ruma sana niin kuin se sanotaan."   Kun ei saanut puheenvuoroa = äiti räpätti, eikös niin.[/quote]Mistä tiedät miten se mies puhui parkkipaikalla? Entä jos hänkin räpätti?

Vierailija
29/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:13"]

Tuskinpa lapsi on tullut koko mäkeä alas, kyseessä oli kuitenkin 4-vuotias lapsi ja mäen pitää olla pientä kumpua suurempi jos kerta vauhti nousee helposti 40-50 km/h. Äiti on todnäk ajattelemattomuuksissaan vienyt lapsen suuren mäen alaosaan harjoittelemaan. Eli pieleen meni jo harjoittelupaikkaa valitessa. 

[/quote]Se laskijan vauhti tulee laskijan painosta, enpä usko että se lapsi siinä mäessä meni 40-50km/h.

Vierailija
30/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajatelkaa, että tuo sama mies voi olla seuraavan kerran sinun seläntakana kun menet mäkeen...muistathan olla kaatumatta!

[/quote]

Mies ei voinut väistää lasta koska äiti tahalleen tukki toisenkin puolen väylästä jolloin hän aiheutti vaara tilanteen.

[/quote]

En ole tuo edellinen, enkä tunne just tuota latua, mutta kuntoradalle tehdyllä normiladullahan on kahdet ladut vedettynä. Jos siihen kupsahtaa reilu metrinen lapsi suksineen ja sauvoineen, ja äiti pörrää siinä, että sattuiko sinuun voi voi autetaan sinut ylös, niin eihän siinä paljoa tilaa ohittamiseen jää.

Vierailija
31/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta kyllähän hiihtäjän täytyisi AINA olla valmiina pysähtymään, varsinkin jos kyseessä on liukas mäki ja huono näkyvyys eteen. Kaatuneena olisi voinut olla kuka tahansa, aikuinen tai lapsi, kenties jopa raivoajamies itsekin. En tajua miksi tässä jutussa nyt vain jumitetaan siinä, että lapsi oli hiihtämässä kyseisessä paikassa. Kyllä minäkin joskus hiihtäessä kaadun mäessä, vaikka aikuinen olenkin, enkä tosiaankaan halua jonkun raivopään jyräävän päälleni."

Se jyrkkä tulee mutkan kautta ja koko ajan hiihdetään "rännissä" ja hiiholadun sivussa on vielä jyrkkä rinne, kivineen ja kantoineen, joka yksistään on jo lapsille vaarallisen, vaikka muita hiihtäjiä ei olisi. 

Jos olet koskaan hiihtänyt, mäessä ei noin vain pysyhdytä. Onneksi tässä tapauksessa oli oikea harrastaja, eikä sunnuntaiharrastelija, jolloin seuraukset olisivat olleet kohtalokkaat.

Miksi ihmeessä äiti vei lapsensa noin vaativaan ja vaaralliseen paikkaan, kun paikkakunnalla on pilvinpimein muitakin latuja, jota helppouden vuoksi käyttävät vähemmän hiihtäjät ja lapset. 

Ja mikä ihmeelllistä, äiti ei ymmärtänyt tehneensä edes mitään väärää tai ollut huollissaan lasten turvallisuudesta tai tekemisistään, vaan alkoi asiaa ruotimaan mediassa.

Vierailija
32/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:27"][quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 09:16"] Huomaa että osa keskustelijoista ei ole ikinä ollut suksien päällä jäisellä hiihtoladulla tulossa alas mäkeä. Kyllä siinä järkevä ihminen siirtyy kaatuessaankin aika hemmetin nopeasti pois siitä ladulta pois seuraavien tieltä eikä todellakaan mene lapsen kanssa eteen harjoittelemaan. :D [/quote] Seli seli. Et ole itsekkään ollut seppä syntyessäsi. Ei lapset aina huomaa ajatella kaikkia mahdollisuuksia ja toimia heti oikein. Ensi kerralla varmaan rimpuilee kaaduttuaan heti pois ladulta, kun sai noinkin kovan koulutuksen aiheesta. Mutta kyllä laskijankin täytyy huolehtia että vauhti on sellainen että hallitsee laskunsa. Eihän sitä koskaan tiedä kuka sinne mäkeen on kaatunut ja ehkä jopa loukannut itsensä liikuntakyvyttömäksi. Siellä ladulla kun on muitakin ja hyvinkin eritasoisia hiihtäjiä.   [/quote] On vanhemman tehtävä miettiä mikä paikka on lapselle turvallinen. En ikinä veisi 4-vuotiasta jäisen mäen juurelle (lapsi ei ole mitenkään voinut hiihtää mäkeä alas eli hänet on varta vasten viety siihen harjoittelemaan). Suosittelen että menet itse kokeilemaan kuinka hyvin se jarrutus siinä vauhdissa onnistuu. Ja ei, vauhtia ei todellakaan tarvitse mitenkään kiihdyttää, ihan kehonpaino, sukset ja jää aiheuttavat kovan vauhdin. Ehkä pitäisi tulla sitten tamppaamalla alas ettei kukaan vaan ole juuri siihen tuonut lasta treenaamaan.

[/quote]

No mitä jos siellä olisi ollut 4 vuotiaan lapsen sijaan 150 kiloinen av-mamma perseellään ja toinen samanlainen auttamassa pystyyn? Ei olisi mahtunu ohi. Kyllä julkisella ladulla laskuissa pitää varautua siihen että ladulla voi olla este, siellä mäen alla voi olla joku kaatuneena polvi sökönä tms. Ottakaa opiksi, jos ette ole tähän päivään mennessä tulleet ajatelleeksi että latu ei ole yksityskäytössänne.

[/quote]

Kuule. Onnettomuuttahan ei tapahtunut, joten asia sillä selvä. MUTTA TARKOITUKSELLA ESTEITÄ EI TEHDÄ! Jos autotiella makaa sairaskohtauksen saanut ja hädin tuskin saan väistettyä, niin pelästyn vain tilanteesta ja menen auttamaan. Mutta joskus joku istuu siinä piknikillä, niin taatusti saan raivarin. Tässä on se ero. Mieshän sai väistettyä ja taatusti olisi ymmärtänyt, jos siinä olisi joku kuntohiihtäjä ollut kaatuneena tai muuten vaan kohtauksen saaneena. Mutta kun tarkoituksella tehdään siihen este ja täälläkin typerät mammat vielä hokee "olisihan siinä voinut olla joku kaatuneena". Jep, jep. Niin olisikin, mutta se on aivan eri asia kuin tarkoituksellinen ongelmien aiheuttaminen.

[/quote]

Tollo. Se lapsi oli siellä hiihtämässä kuten kuka tahansa, mutta oli vain kaatunut mäessä. Ei siellä oltu mitään eväitä syömässä.

[/quote]

Lapsen olisi välittömästi pitänyt poistua radalta jos kaatuu. Eikä se että lapsi kaatuu oikeuta äiti katkaisemaan latua. Ladulle saa mennä vain hiihtämään eikä muuten. Nyt tämä äiti tukki koko ladun.

[/quote]Miten niin äiti tukki ladun?

Vierailija
33/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

– Niin tein ja kirosin, kun en saanut puheenvuoroa. Kun linnun kieli ei auta, niin silloin on sanottava ruma sana niin kuin se sanotaan."   Kun ei saanut puheenvuoroa = äiti räpätti, eikös niin.[/quote]Mistä tiedät miten se mies puhui parkkipaikalla? Entä jos hänkin räpätti?

[/quote]

Varmaan räpätti,  varmasti hänen adrenaliinitasonsa oli niin korkealla tuosta äkkikohtaamisesta ja niukkanaukkaväistämisestä, mutta jutusta (= mies ei saanut suunvuoroa) päätellen äiti oli ollut puhumisessa niskan päällä, naisten tyypilliseen tapaan. Ja noinhan siinä silloin käy, että kummallekin jää kierrokset päälle ja äiti päätti sitten tehdä ilmapalloisät.

Vierailija
34/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:18"]

[/quote]

[/quote]

En ole tuo edellinen, enkä tunne just tuota latua, mutta kuntoradalle tehdyllä normiladullahan on kahdet ladut vedettynä. Jos siihen kupsahtaa reilu metrinen lapsi suksineen ja sauvoineen, ja äiti pörrää siinä, että sattuiko sinuun voi voi autetaan sinut ylös, niin eihän siinä paljoa tilaa ohittamiseen jää.

[/quote]Ja aivan varmasti mies olisi tuosta maininnut, jos näin olisi ollut, että äiti olisi häärännyt ympärillä. Ja mitä itse olen ollut hiihtämässä, niin kyllä ne äidit ja isät ovat ihan nätisti seisoneet siellä reunassa, häiritsemättä mitenkään muita hiihtäjiä. Mutta joo, sinusta mies käyttäytyi hyvin, minusta huonosti, joten turhaan me tästä enepää kinataan.

Vierailija
35/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon kohtaan pääsee helposti autolla. Se on parkkipaikan lähellä. Toiseen mäkeen joutuisi hiihtämään.

Vierailija
36/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 12:13"]

[/quote]Se laskijan vauhti tulee laskijan painosta, enpä usko että se lapsi siinä mäessä meni 40-50km/h.

[/quote]Pointti olikin että jos aikuisella on tuollainen vauhti mäessä, on mäki jo sen verran jyrkkä, etten minä ainakaan laittaisi 4-vuotiasta hiihtämään opettelevaa lasta sitä alas laskemaan, saati että veisin sinne mäen loivempaan osioon alaslaskijoiden eteen harjoittelemaan. 

Vierailija
37/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko jupakka ja kohu johtuu siitä, että kyseinen mamma on narsistinen kusipää, joka ei ymmärrä olleensa väärässä ja toimineensa väärin. Lasta hän käytti vain keppihevosena oma egonsa pönkittämiseen ja huomiohuoraukseensa.

Vierailija
38/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 11:00"]

Hiihtää voi missä vaan missä on lunta. Et sinä mene tunnettulle ladulle missä hiihtään harrastelijoita ja urheilijoita pienen lapsen kanssa leikkimään.

Opetteletko lapsen kanssa pyörällä ajamista autotien reunassa vai Helsingin keskustassa?

[/quote]

Hiihtämisellä taitaa ihan oikeasti olla mielenterveydelle haitallisia vaikutuksia. Te hiihtäjäthän olette ihan hulluja vai pitäisikö sanoa että sairaita.

Itsellä oli tarkoitus pitkästä aikaa hankkia hiihtimet, mutta jätän väliin.

Vierailija
39/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivosi parkkipaikalla koska ei saanut suunvuoroa. Sellaisia on mäkättävät vanhemmat. Kyllä se raivo säikähdyksestäkin tulee, entäpä jos olisi laskenut lapsen päälle tai hiihtäjä olisi loukkaantunut.

On mun lapselle bussikuskikin raivonnut, kun lapsi hyppäsi melkein bussin eteen. Tottakai närkästyin mutta ymmärsin myöhemmin tilanteen että miksi huusi. Ei tullut mieleenkään antaa juttu Iltalehteen.

Vierailija
40/227 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mies on aivan varmasti nähnyt jo sieltä ylhäältä että alla on liikettä, mutta on vaan kellokaulassa mennyt eteenpäin huomioimatta muita ihmisiä. Törkeää."

Mäkeen tullaan mutkan kautta ja hiihdetään rännissä, ladun vieressä vielä jyrkkä rinne, kivineen ja kantoinen. Onni onnettomuudessa nyt kysymyksessä oli kokenut hiihtäjä, eikä sunnuntaihiihtäjä, jolloin seuraukset ovat olleet kohtalokkkaat.

Viekö tämä äiti seuraavaksi lapsensa kuohuvaan koskeen opettelemaan uintia vai onko lapsi opetellut kävelyntaidot moottoritiellä jne.

Äiti antoi julkisuuteen vain oman kertomuksensa ja jostakin syystä unohti, ettei hän edes antanut suunvuoroa miehelle ja eikä edes ymmärtänyt milaisen surman suohon hän oli lapsensa vienyt, sillä jo pelkkä mäki ja ladun vieressä oleva jyrkkä rinne on tosi vaarallinen paikka lapselle, jos horjahtaa ladulta, koska useamman metrin korkeaa jyrkännettä ei ole edes aidattu tai nauhoitettu, vaikka hiihtäjiä ei edes olisi ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan