Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko törmänneet "työvoimapulaan", esim. täytätte kaikki ilmoituksen vaatimukset ja toiveet, mutta edes haastattelukutsua ei tule?

Vierailija
28.11.2021 |

Itsellä tällaisia kokemuksia amk/maisteri-tason työpaikoista.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä korkeampikoulutettua haetaan sitä varmemmin kyseinen paikka on jo täytetty ja ilmoitus on vaan näön tai pakollisuuden vuoksi.

Olen vaihtanut nyt tänä vuonna kolme kertaa työpaikkaa. Kaikki AMK-tason hommia ja vakituisia paikkoja. Haastattelukutsu tuli tähän uuteen paikkaan 1 h hakemuksen laittamisesta ja sain juuri äskettäin tietää, että sain tämän paikan itselleni. Hakijoita oli.

Varsinkin 2 noista paikoista ovat olleet sellaisia, joista on kisailtu monen kanssa ja ovat hyvin usein ennalta jo täytettyjä, mutta minun hakiessani olivat onneksi tyhjiä.

Tämä todistaa sen, että työttömänä on turha hakea, kun valituksi tulee joku sellainen, joka on jo töissä. Työttömän ainoa etu on se, että voi lähteä töihin vaikka minuutin varoitusajalla, kun kutsu kuuluu sijaiseksi. Sellaisia hommia vaan harvemmin on tarjolla korkeakouluteille, poikkeuksena opettajat. Nykyään tuskin niitäkään, kun sijaisiksi työnnetään muuta henkilökuntaa.

Vierailija
62/64 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, kun puhutaan nykyisestä "työvoimapulasta", pitäisi ehdottomasti muistaa mainita, että tuo pula liittyy vain muutamaan ammattialaan.  Suurimmalla osalla suomalaisia työttömiä ei tällä hetkellä ole käytännössä minkäänlaista mahdollisuutta saada pysyvää työpaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrafirmaan nollatuntisopparille pääsee helposti esim. varasto. Toisaalta itselläni on paljon kokemusta varastotöistä. Nyt katson viihtyisinkö jossain pidempään ja saisinko paremman sopparin. Yleensä melkein joka paikasta otetaan kyllä yhteyttä. Itseäni ei niin pätkät haittaa kun varmaan 90 prosenttia paikoista on sellaisia joissa jokin tökkii ja ei siellä edes halua olla pitkään.

Jossain maisteritasolla voi olla enemmän väliinputoamista jolloin on hyvä jos on kokemusta duunarihommista ja hakee myös niitä. Kannattaa kokeilla jotain muutakin jos ei saa mitään vastauksia hakemuksiin. Ottaa sitten vaikka palkattomia päiviä ja käyttää ne oman alan hakuihin tai muiden asioiden hoitoon.

Eihän meillä työttömillä muuta olekaan kuin palkattomia. Tässä oli kai kyse nimenomaan siitä, että työmarkkinoitten ulkopuolelle jätetään ne, joilla ei ole   työpaikkaa, josta voisi palkattoman ottaa eli työvoimaksi ei katsota työttömiä. Työvoimaa ovat vain työpaikkaa vaihtavat, mikä on tässäkin ketjussa todistettu monessa viestissä.

Ei maisteria siivoojaksi oteta eikä postinjakajaksi mutta ehkä sentään puhelinmyyjäksi.

Minä olen se, joka olen hakenut todella erikoisiakin paikkoja. Nyt olen päätynyt sellaiseen, johon ei ole oikeastaan varsinaista täsmäkoulutusta, mutta aiemmista opinnoista on ollut suurta hyötyä.

Vierailija
64/64 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän paikkaan haki varmaan parikymmentä. Mukana oli maistereita, mutta heillä ei ollut juuri sitä käytännön osaamista, mikä meillä on eduksi siinä hommassa. Kahdella hakijalla oli jo valmiiksi siitä ohjelmasta ja työvaiheesta jotain koulutusta. Olivat vähän käytännönläheisemmältä oppisuunnalta. Kutsuimme nämä kaksi haastatteluun, ja saimme sieltä tekijän. Miksi olisimme kutsuneet enempiä. Vasta sitten uudelle kierrokselle, jos ei näistä olisi tullut. Ei meillä ole resurssia ja aikaa opettaa jollekin generalistille hommaa alusta. Kyllä ne taidot on hankittava opiskelujen ohessa harjoittelemalla

Haitte siis tradenomia tradenomin hommiin. Miksi edes mainitset maisterit tuossa yhteydessä?

Ei haettu tradenomia. Alalla on myös maistereita ja paikkamme oli tarkoitettu korkeakoulutetulle. Pointti oli että haki paljon myös sellaisia maistereita joita ei kutsuttu haastatteluun, mitä ap ihmetteli.