Oletteko törmänneet "työvoimapulaan", esim. täytätte kaikki ilmoituksen vaatimukset ja toiveet, mutta edes haastattelukutsua ei tule?
Itsellä tällaisia kokemuksia amk/maisteri-tason työpaikoista.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun firmalle tulee pari sataa työhakemusta vuodessa.
En ehdi lukea niitä tai vastata niihin.
Kaksi ihmistä on soittanut minulle ja kysynyt työpaikkaa.
Palkkasin molemmat.Minäkin palkkaisin mielelläni ihmisen joka soittaa.
Vaikea valita sadasta paperinpalasesta parasta.
Mihin kukaan enää paperisia työhakemuksia lähettää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkasin molemmat.Niinpä.
Antaa reippaan ja aktiivisen kuvan hakijasta kun soittaa ja kysyy.
Reippaan ja aktiivisen? Ärsyttävän perskärpäsen, joka soittelee ja kyselee kun olis muutakin tekemistä kuin roikkua puhelimessa ja selittää samat asiat moneen kertaan.
Työnvälitysfirmat keksivät työpaikkoja joita ei ole edes haussa, keräävät sillä tavalla porukkaa omille listoilleen että voivat sitten tarjota työtä kun sattuu paikka aukeamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea valita sadasta paperinpalasesta parasta.Mihin kukaan enää paperisia työhakemuksia lähettää?
Niinpä.
Kaikilla on nykyään kännykkä taskussa.
Soittaa työpaikkaan ja sopii ajan haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea valita sadasta paperinpalasesta parasta.Mihin kukaan enää paperisia työhakemuksia lähettää?
Ei. Ne täytetään netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Soittaa työpaikkaan ja sopii ajan haastatteluun.
Jos ei kehtaa soittaa tulevalle työnantajalle niin miten sitten kehtaa mennä töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Soittaa työpaikkaan ja sopii ajan haastatteluun.Jos ei kehtaa soittaa tulevalle työnantajalle niin miten sitten kehtaa mennä töihin?
Jos työnantaja työpaikkailmoituksessa sanoo "hakemukset sähköpostilla" niin soittaja saa heti leiman "ei osaa noudattaa annettuja määräyksiä". Jos haluatte puhelinsoittoja, laitatte työpaikkailmoon puhelinnumeron eikä sähköpostiosoitetta. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Soittaa työpaikkaan ja sopii ajan haastatteluun.Jos ei kehtaa soittaa tulevalle työnantajalle niin miten sitten kehtaa mennä töihin?
Kun nykyään annetaan niin ristiriitaista tietoa kannattaako työpaikoille soittaa. Kyllä kun amiksessa etsin (ilmaisia) harjoittelupaikkoja niin soitin mutta en oikeaa palkkatyöpaikkaa kehtaisi puhelimella tiedustella ellei ilmoituksessa sanota olevan ok.
Ei ole työvoimapulaa. Työttömiä oikeasti puoli miljoonaa. Avoinna paikkoja 30 000.
Työttömien määrää kaunistellaan kuten monia muitakin tilastoja.
On työpaikkapula ja pula työnantajien halusta maksaa palkkaa.
Pula ei koske kaikkia työpaikkoja/työtehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen ei soita ja kysy työpaikkaa?
Ei kai ne työnantajat kutsu ketään haastatteluun.
Olet jämähtänyt 1990-luvulle ja pahasti. Nykyään työhakemukset tehdään pääsääntöisesti sähköisellä hakemuksella tai sähköpostilla.
Ole hyvä ja tervetuloa nykypäivään.
Vierailija kirjoitti:
Palkkasin molemmat.
Minä taas kerran soitin yhteen työpaikkaan. Käskettiin laittaa hakemus netin kautta. Laitoin, mutta ei siihen vastattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Kun nykyään annetaan niin ristiriitaista tietoa kannattaako työpaikoille soittaa. Kyllä kun amiksessa etsin (ilmaisia) harjoittelupaikkoja niin soitin mutta en oikeaa palkkatyöpaikkaa kehtaisi puhelimella tiedustella ellei ilmoituksessa sanota olevan ok.
Joo, itsekin vähän mietin, että jos ilmoituksessa on, että "lisätietoja tehtävästä antaa se ja se" ja jos minulla ei oikeasti mitään kysyttävää (ilmoituksesta selviää kaikki oleellinen ja yksityiskohdista voi kysellä haastattelussa), niin onko järkeä tehdä tikusta asiaa ja soittaa silti ja kysyä, että minkäväriset seinät työhuoneessa on?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. On väitetty, että siivoojaksi pääsisi vakituiseen kokoaikaiseen työhön ihan vain kävelemällä sisään, mutta todellisuudessa on tarjottu vain max 10h viikko määräaikaisuuksia.
Nykyään ei kannata palkata täysipäiväistä työntekijää, kun siitä joutuu maksamaan lomarahat ja työntekijällä on palkalliset lomat. Palkkaaalla useamman, jolla vuotuista työaikaa alle lomaoikeuden, säästää työnantaja merkittävästi.
Olen täysin yllättynyt, että AY-liikettä ei tuollainen kiinnosta. Tuohan on todella yleistä.
Yhden kerran muistan, että puhelusta on ollut itselle oikeasti hyötyä. Puhelun aikana kumpikin osapuoli tajusi, että ei ole minun paikka (ihan yhteisymmärräyksessä siis). Ilmoituksen perusteella olisi voinut olla, mutta tarkempi työnkuva selvisi puhelussa.
Työkkärin sivuilla pyörii samat paikat kuukaudesta toiseen.
Mm. kaupungin erään toimen sihteerin virka. Hain ja vastaus oli kiitos, ei kiitos. Siellä se paikka yhä on, 6kk myöhemmin.
Jos minä en ollut pätevä, niin ok. Mutta en usko, että kyseiseen toimeen ei ole kukaan oikeasti ihan pätevä hakenut.
Sitten semmoset höpöhöpö-huijausfirmat erikseen. Jatkuvasti samat paikat haussa. Hain tyhmyyttäni yhteen semmoiseen; työ olisi ollut henkisesti raskas asiakaspalvelutyö 9e/h :DD Ei ihme, että siellä ei viihdytty.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. On väitetty, että siivoojaksi pääsisi vakituiseen kokoaikaiseen työhön ihan vain kävelemällä sisään, mutta todellisuudessa on tarjottu vain max 10h viikko määräaikaisuuksia.
Siivoustyökin on muuttunut liukuhihnatyöksi. Ainoastaan pienemmissä siivousfirmoissa on inhimillinen tahti.
Hain just siivoustyötä. Haastattelija kertoi että klo 7 alkaa työpäivä. Minuuttiaikataulu. Ylipäätään aikaa on niin vähän että töitä ei voi tehdä kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin sivuilla pyörii samat paikat kuukaudesta toiseen.
Mm. kaupungin erään toimen sihteerin virka. Hain ja vastaus oli kiitos, ei kiitos. Siellä se paikka yhä on, 6kk myöhemmin.
Jos minä en ollut pätevä, niin ok. Mutta en usko, että kyseiseen toimeen ei ole kukaan oikeasti ihan pätevä hakenut.
Sitten semmoset höpöhöpö-huijausfirmat erikseen. Jatkuvasti samat paikat haussa. Hain tyhmyyttäni yhteen semmoiseen; työ olisi ollut henkisesti raskas asiakaspalvelutyö 9e/h :DD Ei ihme, että siellä ei viihdytty.
Osa noista "vapaista" paikoista on sellaisia, että jossain on mieletön kiire ja ei ehditä tehdä töitä oikeasti, niin pitäisi saada lisää työntekijöitä (teoriassa). Se kuitenkin maksaa ja nykyiset tekee jo talkoina työt kuitenkin vaikka ilmaisina ylitöinä. Silloin kuvio on tuo, että laitetaan hakuun lisää työntekijöitä, mutta ei oikeasti palkata ketään. Näyttää kaikille siltä, että yritetään saada lisää työntekijöitä, mutta ei vaan löydy ketään. Työnantaja voittaa tuossa merkittävästi.
Tuo tietysti koskee vain yksityistä puolta.
Itse kiinnostuin työpaikasta jossa työaika klo 9-15 mutta kun soitin sinne niin työaika olikin klo 7-15.
Yhtäkkiä oli työaikamuutos. Valitettavasti en olisi päässyt julkisilla töihin klo seiskaan.
Harmitti.
Miksi pitäisi soittaa jos ei ole mitään asiaa? Hakemushan on jo tehty. Onko tarkoitus hurmata työnantaja (saattaa olla tosin vaan joku aspa joka vastaa) juttelemalla niitä näitä? Soittohan on aikaisintaan siinä vaiheessa, kun sovitaan haastatteluaikaa, tai tehdään puhelinhaastattelu. Sen ajankin kyllä voi hoitaa sähköpostilla.