Oletteko törmänneet "työvoimapulaan", esim. täytätte kaikki ilmoituksen vaatimukset ja toiveet, mutta edes haastattelukutsua ei tule?
Itsellä tällaisia kokemuksia amk/maisteri-tason työpaikoista.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun firmalle tulee pari sataa työhakemusta vuodessa.
En ehdi lukea niitä tai vastata niihin.
Kaksi ihmistä on soittanut minulle ja kysynyt työpaikkaa.
Palkkasin molemmat.Minäkin palkkaisin mielelläni ihmisen joka soittaa.
Vaikea valita sadasta paperinpalasesta parasta.Mihin kukaan enää paperisia työhakemuksia lähettää?
Niinpä.
Kaikilla on nykyään kännykkä taskussa.
Soittaa työpaikkaan ja sopii ajan haastatteluun.Jos ei kehtaa soittaa tulevalle työnantajalle niin miten sitten kehtaa mennä töihin?
Jos työnantaja työpaikkailmoituksessa sanoo "hakemukset sähköpostilla" niin soittaja saa heti leiman "ei osaa noudattaa annettuja määräyksiä". Jos haluatte puhelinsoittoja, laitatte työpaikkailmoon puhelinnumeron eikä sähköpostiosoitetta. Problem solved.
Jos et halua erottua muista hakijoista niin älä soita.
Aina voi jäädä kotiin istumaan.
Saahan kelasta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkasin molemmat.Minä taas kerran soitin yhteen työpaikkaan. Käskettiin laittaa hakemus netin kautta. Laitoin, mutta ei siihen vastattu.
Minäkin soitin kerran yhteen työpaikkaan ja käskettiin lähettämään hakemus.
En jaksanut lähettää.
Soitin seuraavaan firmaan ja pääsin haastatteluun seuraavana päivänä ja sain työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkasin molemmat.Minäkin palkkaisin mielelläni ihmisen joka soittaa.
Vaikea valita sadasta paperinpalasesta parasta.Mihin kukaan enää paperisia työhakemuksia lähettää?
Niinpä.
Kaikilla on nykyään kännykkä taskussa.
Soittaa työpaikkaan ja sopii ajan haastatteluun.Jos ei kehtaa soittaa tulevalle työnantajalle niin miten sitten kehtaa mennä töihin?
Jos työnantaja työpaikkailmoituksessa sanoo "hakemukset sähköpostilla" niin soittaja saa heti leiman "ei osaa noudattaa annettuja määräyksiä". Jos haluatte puhelinsoittoja, laitatte työpaikkailmoon puhelinnumeron eikä sähköpostiosoitetta. Problem solved.
Jos et halua erottua muista hakijoista niin älä soita.
Aina voi jäädä kotiin istumaan.
Saahan kelasta rahaa.
Monenko ihmisen puheluihin luulet, että siellä on aikaa vastata? usein paikkoihin on jopa kymmeniä, ellei satoja hakijoita.
Itse en pysty soittamaan, kärsin sosiaalisesta fobiasta. Haastattelussa on paljon helpompaa kun höösätä linjoja pitkin itseään markkinoimaan. En edes haluaisi työpaikkaan jossa etsitään ensisijaisesti moottoriturpa-ekstroverttia.
"HAIN vaativaa asiantuntijatehtävää eräässä suomalaisessa pörssiyhtiössä. Sieltä soitettiin ja kerrottiin, että en pääse edes haastatteluun, vaikka olen heidän mielestään kaikin puolin sopiva tehtävään. Hakijoita oli nimittäin satoja, heidän joukossaan kymmeniä vielä minuakin pätevämpiä.
Haluaisin, että joku työnantajajärjestön johtaja selittäisi minulle, miten tämä on mahdollista maassa, jossa osaavasta työvoimasta on kuulemma ”huutava pula”."
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan valvo, eikä mikään laki kiellä ilmoittamasta avoimeksi työpaikkaa, jota ei oikeasti ole.
Sopii hyvin oikeiston tavoitteisiin.
Samaa vedätystä kuin black friday "-tarjoukset"
Pulaa ei ole paperinpyörittäjistä vaan tuottantotyötekijöistä.
Arvaa montako hakemusta tuli jakelusähköverkkoasentajiksi? Ala on hyvin palkattua. Kokoaikatyö 8h/pvä 40/viikko. Maksetaan ylitöistä, on työajanlyhennykset, jne Työpaikalla on hyvä maine alan keskuudessa.
Tuo on totuus "työntekijäpulasta" ainoastaan täydellinen kelpaa mutta sillekään ei suostuta maksamaan palkkaa
Koulutusinflaatio. Kun monilla on saman arvoinen tutkinto kilpailu on kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Arvaa montako hakemusta tuli jakelusähköverkkoasentajiksi? Ala on hyvin palkattua. Kokoaikatyö 8h/pvä 40/viikko. Maksetaan ylitöistä, on työajanlyhennykset, jne Työpaikalla on hyvä maine alan keskuudessa.
Oliko teillä sama kuin muillakin tämä alan yrityksillä, työntekijän pitäisi omakustanteena omalla autolla liikkua työkohteiden välillä ja ne siirtymät ei ole työaikaa ja palkka on tes minimiä?
Itse yritin useampaan työpaikkaan sähköverkkoasentajaksi mutta edellä mainittuihin asioihin kaatui työllistyminen
Vierailija kirjoitti:
Palkkasin molemmat.
Kai kuitenkin teit sen saman mitä muutkin eli vaadit hakemusta joita et suostu lukemaan?
Meidän paikkaan haki varmaan parikymmentä. Mukana oli maistereita, mutta heillä ei ollut juuri sitä käytännön osaamista, mikä meillä on eduksi siinä hommassa. Kahdella hakijalla oli jo valmiiksi siitä ohjelmasta ja työvaiheesta jotain koulutusta. Olivat vähän käytännönläheisemmältä oppisuunnalta. Kutsuimme nämä kaksi haastatteluun, ja saimme sieltä tekijän. Miksi olisimme kutsuneet enempiä. Vasta sitten uudelle kierrokselle, jos ei näistä olisi tullut. Ei meillä ole resurssia ja aikaa opettaa jollekin generalistille hommaa alusta. Kyllä ne taidot on hankittava opiskelujen ohessa harjoittelemalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä sama kuin muillakin tämä alan yrityksillä, työntekijän pitäisi omakustanteena omalla autolla liikkua työkohteiden välillä ja ne siirtymät ei ole työaikaa ja palkka on tes minimiä?
Itse yritin useampaan työpaikkaan sähköverkkoasentajaksi mutta edellä mainittuihin asioihin kaatui työllistyminen
Jokaisella työntekijällä on oma tuotantoauto ja jokainen kilometri, jonka sillä ajat työaikaa ja palkka kokemuksen mukaan alkaen 18e/h.
Olen toki, satoja kertoja. Kaksi erikoisinta viimeisimmän vuoden ajalta olivat nimenomaan työttömille tarkoitettuja paikkoja: toinen palkkatukipaikka ja toinen vuorotteluvapaan sijaisuus. Edellytyksenä maisterintutkinto, opettajan pätevyys ja pitkä kokemus kyseisistä tehtävistä.
Kumpaankaan paikkaan en päässyt edes haastatteluun. Toinen ilmoitus katosi TE-toimiston sivuilta ennen aikojaan, ja kun soitin perään, häkeltynyt vastaaja möläytti, että paikka oli jo täytetty. Se, että tuohon vuorotteluvapaan sijaisuuteenkaan ei minua edes harkittu, kertoo siitä, että ilmoitus oli vain muodollisuus; päteviä henkilöitä kyllä on olemassa, mutta harva meistä on työttömänä eli hakukelpoinen. En epäile hetkeäkään, etteikö sijainen olisi ollut katsottuna jo silloin, kun vuorotteluvapaata alettiin suunnitella.
55+
Vierailija kirjoitti:
Meidän paikkaan haki varmaan parikymmentä. Mukana oli maistereita, mutta heillä ei ollut juuri sitä käytännön osaamista, mikä meillä on eduksi siinä hommassa. Kahdella hakijalla oli jo valmiiksi siitä ohjelmasta ja työvaiheesta jotain koulutusta. Olivat vähän käytännönläheisemmältä oppisuunnalta. Kutsuimme nämä kaksi haastatteluun, ja saimme sieltä tekijän. Miksi olisimme kutsuneet enempiä. Vasta sitten uudelle kierrokselle, jos ei näistä olisi tullut. Ei meillä ole resurssia ja aikaa opettaa jollekin generalistille hommaa alusta. Kyllä ne taidot on hankittava opiskelujen ohessa harjoittelemalla
Haitte siis tradenomia tradenomin hommiin. Miksi edes mainitset maisterit tuossa yhteydessä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
100 hakemusta yhteen paikkaan = osaavan työvoiman pula.
Oliko sekin joku te-toimiston (tai mikä lie se nykyään) paikka, joka laitettiin uudestaan hakuun kun ei ollut kuin n. 90 hakemusta? Ei ollutkaan suuri yllätys, kun valituksi tuli hän, joka oli jo ennestään samassa paikassa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä korkeampikoulutettua haetaan sitä varmemmin kyseinen paikka on jo täytetty ja ilmoitus on vaan näön tai pakollisuuden vuoksi.
Olen vaihtanut nyt tänä vuonna kolme kertaa työpaikkaa. Kaikki AMK-tason hommia ja vakituisia paikkoja. Haastattelukutsu tuli tähän uuteen paikkaan 1 h hakemuksen laittamisesta ja sain juuri äskettäin tietää, että sain tämän paikan itselleni. Hakijoita oli.
Varsinkin 2 noista paikoista ovat olleet sellaisia, joista on kisailtu monen kanssa ja ovat hyvin usein ennalta jo täytettyjä, mutta minun hakiessani olivat onneksi tyhjiä.
Aika moni paikka on jo valmiiksi täytetty, mutta julkisella puolella se on pakko laittaa hakuun. Muutoinkin asiantuntijatehtäviin on monesti kymmeniä päteviä hakijoita, joten ei siitä pidä harmistua, jollei kutsua kuulu. Itse olen hakenut ehkä muutamaan sataan paikkaan, minulla on toistakymmentä vuotta alani asiantuntijakokemusta ja olisinko kolmeen haastatteluun päässyt. Onneksi niistä on sitten töitä löytynyt.
Nykyinen kulttuuri tekee myös uusiin tehtäviin siirtymisen hankalaksi, kun lähes tehtävään kuin tehtävään vaaditaan konkreettista kokemusta jonkin pienen erityisalan tehtävistä, jolloin edes pitkä kokemus alalta ei auta. Tämä on mielestäni firmoilta hieman hassua henkilöstöpolitiikkaa, mutta omapa kaiketi on valintansa ja jos osaavia tekijöitä näilläkin spekseillä löytyy niin kaiketi se on ihan hyväkin valinta.
M41
Vierailija kirjoitti:
Metallialalla on ainakin sellainen "työvoimapula", että pitää olla kokenut ja taitava ammattilainen ja tyytyä 10e/h palkkaan. Opiskelijoita ja vastavalmistuneita ei huolita edes ilmaiseksi.
Sama homma rakennusalalla. Vastavalmistuneelle tarjottiin palkatonta harjoittelua. Hän oli tietenkin varautunut rakennushommiin ja pettymys oli sen verran raskas kun työ oli siivousta, että vaihtoi alaa niin pian kuin mahdollista, eli noin tunnin kuluttua aloituksesta. Nyt on ollut vuosia raksakoulutuksen jälkeen suoritetun lyhyen kurssin jälkeen niin hyväpalkkaisessa hommassa, että päihittää muut perheenjäsenet, maisteri mukaan luettuna. Nyt on tosin harkinnut taas vaihtoa ja "työvoimapulaa" alkaa olla tiedossa kohta silläkin alalla, kun työntekijöitä lähtee pois ja samasta syystä on entistä vaikeampi saada uusia.
Vuokrafirmaan nollatuntisopparille pääsee helposti esim. varasto. Toisaalta itselläni on paljon kokemusta varastotöistä. Nyt katson viihtyisinkö jossain pidempään ja saisinko paremman sopparin. Yleensä melkein joka paikasta otetaan kyllä yhteyttä. Itseäni ei niin pätkät haittaa kun varmaan 90 prosenttia paikoista on sellaisia joissa jokin tökkii ja ei siellä edes halua olla pitkään.
Jossain maisteritasolla voi olla enemmän väliinputoamista jolloin on hyvä jos on kokemusta duunarihommista ja hakee myös niitä. Kannattaa kokeilla jotain muutakin jos ei saa mitään vastauksia hakemuksiin. Ottaa sitten vaikka palkattomia päiviä ja käyttää ne oman alan hakuihin tai muiden asioiden hoitoon.