Naisystävän toiminta ahdistaa
Olen seurustellut vuoden verran itseäni vähän nuoremman naisen kanssa. Hän on suurimman osan ajasta äärimmäisen ihana ihminen, mutta viime aikoina riidellessämme on muutamaan otteeseen sattunut jotain todella ahdistavaa.
Ensinnäkin nainen on suuttuessaan estänyt minua liikkumasta ottamalla minut tiukkaan puristusotteeseen. Ei kuristanut eikä lyönyt, mutta puristanut aggressiivisesti ja estänyt liikkeeni sekä poistumiseni paikalta. Olen häntä isompi ja fyysisesti paljon vahvempi, joten en pelkää hänen satuttavan minua.
Sitten se mikä tässä kuitenkin on oikeasti pelottavaa: jos yritän vääntää itseni irti hänen otteestaan, hän väittää minun pahoinpitelevän häntä. Viimeksi vielä mainitsi, että hänelle tulee helposti mustelmia (ilmeisesti vihjaten siihen, että niitä olisi sitten hyvä näyttää vaikka poliisille).
Tällainen on minulle parisuhteissani täysin uutta enkä vahingossakaan pahoinpitelisi ketään. Me olemme erittäin hyväosaisia ja ulospäin menestyviä ihmisiä, joista kukaan ei todennäköisesti uskoisi tällaista.
Olen sanonut hänelle niin selvästi kuin pystyn, että tämä ei käy. Silti se on vain toistunut. Hän on kertonut minulle tulleensa aiemmissa suhteissaan pahoinpidellyksi, mutta koska hän on käyttänyt täsmälleen samoja kuvauksia kuin syyttäessään minua, olen alkanut epäillä, että näinköhän on oikeasti tullut.
Ja kyllä, olen varmasti ollut erittäin inhottava ja ärsyttävä, mutta ei kai se tuollaiseen oikeuta. Onko tällaista tullut jollekulle ja vastaan ja mitä tällaisessa voi tehdä?
M41
Kommentit (58)
Se on nyt sitten välittömästi moro ja näkemiin.
Väkivalta, sillä uhkaaminen tai muunlainen uhkailu kertovat omaa surullista kieltään joka pitää ottaa vakavasti. Ei siitä sen enempää, koska muut ovat jo neuvoneet mitä tehdä.
Omasta mielestäni arveluttavaa viestiä tuo myös se, että olette olleet yhdessä vuoden ja kerinneet jo riidellä useampaan kertaan. Riitely ei välttämättä ole suhteessa huono asia, mutta itse en moista jaksaisi. Täysin maksimissaan kerran vuodessa riita on minulle vielä joten kuten hyväksyttävää, muun ajan oman kumppanini pitää pystyä puhumaan asioista ilman että asia eskaloituu riitelyksi.
Terapiaan ja nopeesti! Jos nainen ei suostu, on vikaa päässä enempikin, ja ilman että asiaan haetaan ammattiapua, suhdetta ei voi jatkaa.
Itse tekisin niin, että seuraavan kerran kun tulee tuollainen tilanne, nappaisin puhelimen ja alkaisin kuvaamaan. Siis niin että nainen näkee tämän. Joko a) hän pelästyy ja ymmärtää lopettaa, b) voit tilanteen jälkeen näyttää hänelle videon todisteena ja hän ymmärtää ongelmansa ja suostuu terapiaan tai c) hän on liian sairas myöntääkseen tottuitta, mutta ainakin sinulle jää todisteet miten tilanne eteni, jos hän koittaa heittää kapuloita rattaisiin kun eroat hänestä.
Lähtisi kiireesti tuon tyyppisestä parisuhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Terapiaan ja nopeesti! Jos nainen ei suostu, on vikaa päässä enempikin, ja ilman että asiaan haetaan ammattiapua, suhdetta ei voi jatkaa.
Itse tekisin niin, että seuraavan kerran kun tulee tuollainen tilanne, nappaisin puhelimen ja alkaisin kuvaamaan. Siis niin että nainen näkee tämän. Joko a) hän pelästyy ja ymmärtää lopettaa, b) voit tilanteen jälkeen näyttää hänelle videon todisteena ja hän ymmärtää ongelmansa ja suostuu terapiaan tai c) hän on liian sairas myöntääkseen tottuitta, mutta ainakin sinulle jää todisteet miten tilanne eteni, jos hän koittaa heittää kapuloita rattaisiin kun eroat hänestä.
Terapia ei manipuloijalle auta, syy on aina ihan muualla kuin hänessä itsessään. Ovat luonnollisesti erittäin taitavia keskustelijoita.
Onko naisystäväsi töissä päiväkodissa tai jossain lastensuojelulaitoksessa. Näiden laitosten henkilökunta on koulutettu ottamaan riehuva aggressiivinen lapsi tiukkaan hallintaotteeseen niin pitkäksi aikaa, että lapsi rauhoittuu. Vai seurusteletko kenties naispoliisin kanssa? Hekin osaavat hallintaotteen erinomaisesti. Jos et pärjää naiselle, niin eroa moisesta amatsonista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kuulla, tuo on todella väärin toimittu naisen puolelta! :/ ansatset parempaa kohtelua, kuin mitä nyt olet saanut osaksesi. Tuohan on henkistä väkivaltaa naiselta. Ei kuulosta ihan terveeltä touhulta.. suosittelen pariterapiaa, tai kuten joku jo ehdotti, niin ilmoitusta siitä, että jos tuo ei lopu, niin suhde on sitten siinä. Ihan syystäkin olet miettinyt sitä, että onko naisen puheet edellisten suhteiden väkivaltaisuudesta totta. Miettisin itsekin asemassasi. Sinussa ei ole mitään vikaa, eikä tuo ole ok, kuinka sinua kohdellaan.
Se että on "inhottava" ja/tai "ärsyttävä" ei oikeuta todellakaan tuollaiseen toimintaan. Ei kannata itseään syyllistää tai potea muitakaan tunnontuskia. Niille ei ole syytä, ne ovat aiheettomia.
Et ole vastuussa toisen ihmisen tunteista, et käytöksestä. Tunteitaan ei kukaan voi valita, mutta käytökseen voi, ja tulisikin aina vaikuttaa.
Ymmärrän, että suhteessa on paljon hyvää, mutta kannattaa miettiä, kuinka paljon on valmis kestämään ja katsomaan? Voitko itse hyvin suhteessa?
Olen ollut häneen hyvin rakastunut ja hänen kanssaan onnellinen, mutta kyllähän tällainen järkyttää. Lähinnä siitä näkökulmasta, että olen yllättynyt siitä, miten kukaan edes pystyy tuollaiseen? Saati sitten että siihen pystyy kaikista maailman ihmisistä juuri hän ja vieläpä minua kohtaan. Hyvin ristiriitainen tilanne siis.
Ymmärrän. Ei tunteet mihinkään sormia napsauttamalla katoakaan. Ihmissuhteen päätös on aina surullinen tapaus, monesti myös kriisin paikka. Huolimatta siitäkin, että oliko se yhtä auvoisaa alamäkeä, vai ongelmilla höystettyä.
Ihmiset tuovat toisistaan aina parhaimmat ja pahimmat puolet esiin, mutta kaksi upeaa ihmistä eivät välttämättä muodosta kuitenkaan hyvää pariskuntaa. Päästä nainen menemään. Entiset ajat eivät koskaan palaa, nykyinen ei kuulosta terveeltä, tulevaa ei kukaan voi ennustaa. Kuitenkaan tehtyä ja sanottua ei saa myöskään pois pyyhittyä. Kyllä tällainen väkivallan muoto, jota teillä on suhteessa, valitettavasti jättää jälkensä. Ihminen ei unohda, anteeksi voi antaa.
Olet oikeutettu tunteisiisi, yllätykseen, järkytykseen, ihan kaikkiin, mahdollisiin ja mahdottomiin. Olethan armollinen itsellesi, muuta en toivo.
Monesti ne ihmiset joilta vähiten odottaisi mitään pahaa kohdalleen harjoittavan, tätä kuitenkin tapahtuen. Ei ihmismieli tätä voi käsittää.
Parisuhteessa on kaksi erillistä ihmistä, ja kolmas elementti on itse suhde. Jos toinen ei halua pitää suhteesta kiinni, sitä ei voi yksin tehdä. Sen sijaan voi surra sen suhteen kuolemaa ja tulevaisuudesta luopumista. Ajan myötä voi päästää irti ja hyväksyä, että tämä suhde ei ollut meitä varten.
Mielestäni on nyt päätöksen aika. Joko naiselle kerrot mikä on tilanne, tai lähdet suhteesta. Ihan omaksi parhaaksi.
Menneisyyden pitää antaa kuolla jotta tulevaisuus voi syntyä, vaikka se tekisi kipeää. Ota tulevaisuus vastaan. Sillä olet sen arvoinen. Kuulostat hyvältä, tasapainoiselta mieheltä. Kunnioita ja arvosta itseäsi, ota vastaan vain kohtelua, jota ansaitset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapia ei manipuloijalle auta, syy on aina ihan muualla kuin hänessä itsessään. Ovat luonnollisesti erittäin taitavia keskustelijoita.
Mä en voisi kuvitella kuvaavani jotain perheriitaani. En haluaisi uskoa, että sellaisesta on edes mitään hyötyä. Naisella on hieman muitakin henkisiä ongelmia, siksi vähän säälin häntä.
Hän ei myöskään ole erityisen taitava keskustelija siinä mielessä, että olisi jotenkin taitava johdattelemaan kolmansia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko naisystäväsi töissä päiväkodissa tai jossain lastensuojelulaitoksessa. Näiden laitosten henkilökunta on koulutettu ottamaan riehuva aggressiivinen lapsi tiukkaan hallintaotteeseen niin pitkäksi aikaa, että lapsi rauhoittuu. Vai seurusteletko kenties naispoliisin kanssa? Hekin osaavat hallintaotteen erinomaisesti. Jos et pärjää naiselle, niin eroa moisesta amatsonista.
Ei ole mitään noista eikä minulla ole mitään ongelmaa pärjätä hänelle fyysisesti. Ongelma on (kuten heti avauksessa kirjoitin se), että hän tekeytyy minun väkivaltani uhriksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään noista eikä minulla ole mitään ongelmaa pärjätä hänelle fyysisesti. Ongelma on (kuten heti avauksessa kirjoitin se), että hän tekeytyy minun väkivaltani uhriksi.
ap
Sepä se. Sanoit vielä jollain tapaa sääliväsi häntä. Kaikki ainekset pitkään, mutta onnettomaan suhteeseen on kasassa, eikun hiljalleen vaan keittelemään parisuhdesoppaa. Ala vielä epäilemään, että tosiaankin pahoinpitelet häntä, niin tasoissa olette, yhtä kipeitä ajan kanssa. Mutta onnea valitsemallesi tielle. Rakkaus on kärsivällinen, pitkämielinen ja sokea, aina voi myös kääntää toisenkin posken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuohan on loukkaavaa, törkeää ja jopa rikollista käytöstä. En katselisi tuollaista käytöstä.
Vetäisin kunnolla turpaan. Ole kerran elämässäi mies.
Ei parisuhteessa ole oikeutta käyttäytyä huonosti, vaikka olisikin traumatisoitunut aiemmin elämässään. Fyysisesti ei saa ikinä käydä toiseen käsiksi, vaikka ei varsinaisesti lyö, kurista tms.
Yritä nyt unohtaa, että rakastat, etenkin jos se ei olekaan rakkautta vaan sääliä. Voit joutua oikeudellisiin ongelmiin, jos vamppi alkaa syyttää sinua väkivallasta.
En kerta kaikkiaan osaa antaa muuta neuvoa, kuin juokse. Lähde vielä, kun voit.
Ei se ole mukavaa, mutta pienempi paha, kuin jatkuva alistuneena ja pelossa eläminen. Tyttöhän pomputtelee ja ohjailee sinua jo nyt ihan miten haluaa, ei se siitä paremmaksi muutu.
Mulle tuli heti mieleen pari asiaa mistä naisystäväsi käytös voisi johtua; traumat, sekä jonkuntyyppinen epävakaus mielialoissa ja/tai tunnepuolella. Tunnen ihmisiä joilla on noista jompikumpi tai molemmat, ja käytös voi olla ajoittain todella hurjaa, myös hyvin inhottavaa. Tällaisista asioista kärsivät ihmiset voivat usein todella huonosti, tilanne on tietenkin sinustakin ikävä. Toisaalta tuollainen ns. Manipulointi ja uhkailu kuulostaa kyllä siltä että kyse ei välttämättä olekaan näistä, eli kannattaa harkita vakavasti haluatko olla suhteessa, koska tilanne voi pahentua entisestään 😬 Kerro läheisillesi tilanteestasi jos voit, ja jos päätät jäädä suhteeseen, käske naisystäväsi hakea apua. Paljon tsemppiä sinne!
Jos haluat leimata asian "mutta kun mä rakastan häntä niin paljon" - leimasimella, niin ok, se on sun asiasi, kävi miten kävi. Voit hyvin katsella tilannetta seuraavat vuodet, ja todeta, että kaikki, ketkä nyt sanoivat, että lähde suhteesta, olivat väärässä. Vaihtoehto, että näkivätkin tilanteen objektiivisemmin, on ikävä, nimenomaan itsesi kannalta. Vahva oletus on, ettei tuollainen käytös lopu, eikä parane, sairastahan tuo jo on. Mutta ihan itse valitset, mihin elämäsi laitat. Jotkuthan pitävät uhkailtuina ja alistettuina olemisesta mielummin kuin yksin olemisesta. Tuttu helvetti on parempi kuin tuntematon paratiisi.