Osaatko ääntää enkuksi sanan katastrofi?
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:55"]
Entäs Yosemite?
[/quote]
JöySEmiti
[/quote] Nope! There's no joy ;)
[/quote]
On siinä kevyt:
Minua häiritsi jenkeissä asuessani, että tämän osavaltion paikallisessa murteessa moni A-kirjainta sisältävä sana sana äännettiin "suomalaisittain" niinkuin ass oli todellakin ass ei äässs tai eräs tuttuni Austin joka äänsi nimensä täysin suomalaisittain. Tai esim. Walmart = vaalmart. Aina tuli mieleen kun enkunope huusi tuosta ala-asteella :D
Literature on kans aika vaikee. Litritshö.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 21:49"]
Minua häiritsi jenkeissä asuessani, että tämän osavaltion paikallisessa murteessa moni A-kirjainta sisältävä sana sana äännettiin "suomalaisittain" niinkuin ass oli todellakin ass ei äässs tai eräs tuttuni Austin joka äänsi nimensä täysin suomalaisittain. Tai esim. Walmart = vaalmart. Aina tuli mieleen kun enkunope huusi tuosta ala-asteella :D
[/quote] Mä sain kuulla ylimääräisestä ässästä, kun kirjoitin koepaperiin buss. :(
Entäs Yosemite?
[/quote]
JöySEmiti
[/quote]
JouSemitii
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 21:44"]
Entäs Yosemite?
[/quote]
JöySEmiti
[/quote]
On siinä kevyt:
[/quote] No ei ole, kuuntele uudelleen siina on ihan selva jo, niin monta kertaa olen siella kaynyt etta kylla tiedan miten se lausutaan.
Muistelen kuulleeni, että suomenkielinen lapsi oppii vuodessa saman verran suomea kuin englanninkielinen lapsi englantia kolmessa vuodessa, koska englannin kieli on niin täynnä kaikkia epäsäännöllisyyksiä ja epäjohdonmukaisuuksia.
[/quote] Tarkoitat kai kirjoittamista et puhetta. Suomessa kun A on aina A, englannissa A;lla alkava sana voidaan lausua monella tavalla: awkward, ass, ape.
Miksi ihmeessä ääntäisin suomenkielisen sanan englanniksi?!?
Mulle on hankala sana mirror. Onko se miror vai mivov vai mikö bittu. Sanon mirorh ahahahah
Nuorena sanat "particularly" ja "interpreter" olivat vaikeita :) Worcestershire ja leicester tuottivat myös päänvaivaa. Mies (toinen ulkomaalainen) ei ollut uskoa että niistä lausutaan vain suunilleen puolet!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:15"]
Mulle on hankala sana mirror. Onko se miror vai mivov vai mikö bittu. Sanon mirorh ahahahah
[/quote]
Mirou
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:15"]
[/quote]
Mirou
[/quote]
Ei vaan mirö. Ja r tietenkin pehmeästi.
Niin kirjoitetaankin, ja näin myös ääntämys muuttuu (ei ole hankausäännettä).
Wustö ja lestö näin suomalaisittain. Worcesterhire=wustöshö suomalaisittain.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:41"]
Niin kirjoitetaankin, ja näin myös ääntämys muuttuu (ei ole hankausäännettä).
[/quote]
Liittyi siis aiempaan viestiin sanasta "meteorologist".
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 21:37"]
Erisnimien lausunta on niin häröä englanniksi. Esim nimi St. John etunimenä lausutaan eri lailla kun jos kyseessä n kaupungin nimi.
[/quote]
...ja varsinkin Englannissa nuo paikannimet. USAssa lisäväriä tuovat intiaanikielipohjaiset nimet.
[/quote]
Esimerkkinä juuri tuo edellä mainittu Yosemite.