Mitä ihmettä pitäisi tehdä kun makeannälkä iskee?
Olen nyt muutaman kuukauden yrittänyt elämäntaparemonttia, johon kuuluu liikunnan lisääminen, herkkujen raju vähentäminen ja kevyesti syöminen muutenkin. Muuten sujuu todella hyvin, mutta yllättäen (etenkin iltaisin) ilmenevät valtavan makeannälän hetket vievät minulta järjen! Olen googlaillut neuvoja, mutta kaikkialla toistuvat samat asiat: syö hedelmiä, juo vettä... Ei toimi!
Äsken tällainen hetki tuli taas, ja yritin aluksi juoda sitä vettä. Ei auttanut. Söin porkkanatikkuja ja kevyttä dippiä. Ei auttanut yhtään. Söin ruisleivän viipaleen juustolla ja kalkkunaleikkeleellä, ja se auttoi hieman. Silti lopputulos tämän n. tunnin kestäneen kamppailun jälkeen oli suklaapatukan ahmaisu suunnilleen sekunnissa sen jälkeen kun annoin itselleni vihdoin siihen luvan. En olisi halunnut, mutta makeannälkä on niin hirveä, kalvava tunne etten vain kestä sitä! Kaiken kukkuraksi imeskelen nyt tikkaria...
Nyt tunnen itseni epäonnistuneeksi, taas kerran. Vertaistukea? Oikeasti toimivia neuvoja, joilla tätä tunnetta ei syntyisi, tai siitä pääsisi eroon terveellisemmällä tavalla?
Kommentit (55)
Itse pelkäsin että repsahdan jossain vaiheessa, joten päätin aloittaa kevyesti. Karsin ensin karkit pois, mutta annoin itselleni luvan syödä esim. jäätelöä tai pullaa, kohtuudella kuitenkin ja vain viikonloppuisin.
3vk sitten lopetin kaikkien herkkujen syömisen, sillä tunsin vihdoin olevani tarpeeksi vahva siihen. Tänään on sitten menossa dieetin eka päivä eli kaikki ruokaikut on suunniteltu etukäteen. Hyvin on tämä päivä mennyt, mutta vähän jännittää, että miten jaksan ja että repsahdanko. Herkut eivät pelota, mutta toi kotiruoka kylläkin...
Minä kärsin ihan järkyttävästä sokerinhimosta. Mulle on pikkulapsesta asti syötetty herkkuja eikä niitä rajoitettu oikein koskaan, siitä seurasi taaperoikäisestä asti ylipaino-ongelmia.
Olen jo vuosia yrittänyt saada ruokatapoja terveellisiksi, mutta se on ihan kamalan vaikeaa. Kotona ei saa olla _mitään_ herkkumässyjä tai herään vaikka keskellä yötä syömään ne pois.
Jos meillä on esim. levyllinen suklaata (vaikka ihan tosi tummaakin), ei onnistu millään jättää vaan muutamaan palaan. Ne menee kaikki.
Mulla auttaa makeanhimoon ainoastaan totaalikieltäytyminen. Mielellään muutenkin hiilareiden vähentäminen. Se on parin viikon henkinen taistelu ja sitten pikku hiljaa helpottaa eikä makeaa edes oikeastaan mieti. Sitten erehtyy vieraiden luona ottamaan keksin kahvin kanssa ja taas mennään...
Mulla se yksikin pieni sokerinmurunen laukaisee ihan kamalat himot. Ei päässä muuta liikukaan kuin sokeri, sokeri, sokeri...
Mulla on varmaan joku syömishäiriö.
Masturbointi on tutkitusti auttanut tukahduttamaan makean himoa. Kokeile vaikka :)
Paras konsti on pestä kuudelta hampaat ja mennä peitonalle, vaikka kirja kainalossa. Itse laihduin näin aivan huomaamatta, ennen valvoin yö myöhään ja siinä samalla tuli syötyä. Toinen mitä voisit kokeilla on joku kevyt keitto, tomaattikeitto tai kaalikeitto pelkistä kasviksista. Myös esim nutrilett suklaapirtelö voisi olla hyvä iltaan. Suklaista ja makeaa, vie taatusti makeannälän mennessään ja sisältää n 100cal
Mulperimarjat. Makeita, vähän tahmea koostumus (jos ostaa hyviä, joillakin merkeillä on liian kuivia), vähän toffeemainen maku. JA todella terveellisiä ;)
Suklaavanukas: Chiasiemeniä, mantelimaitoa, tummaa suklaajauhetta / murskattuja kaakaonibsejä. Jos tahtoo överimakeaa, lisää vähän hunajaa, myös vanilja toimii. Yöksi jääkaappiin, yum.
Taatelit toimii myös!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:11"]Mulperimarjat. Makeita, vähän tahmea koostumus (jos ostaa hyviä, joillakin merkeillä on liian kuivia), vähän toffeemainen maku. JA todella terveellisiä ;)
Suklaavanukas: Chiasiemeniä, mantelimaitoa, tummaa suklaajauhetta / murskattuja kaakaonibsejä. Jos tahtoo överimakeaa, lisää vähän hunajaa, myös vanilja toimii. Yöksi jääkaappiin, yum.
Taatelit toimii myös!
[/quote]
Hei kiitos tuosta vanukasvinkistä!! Kävisköhän siihen raakakaakao? Mulla lojuu pussillinen tuolla kaapissa kun en jaksa enää värkätä raakasuklaita :D
Pese hampaat raikkaalla hammastahnalla oikein kunnolla. Ihme, jos tekee mieli syödä mitään sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:16"]Pese hampaat raikkaalla hammastahnalla oikein kunnolla. Ihme, jos tekee mieli syödä mitään sen jälkeen.
[/quote]
Niin tai pesee ensin hampaat ja juo heti lasillisen maitoa perään... Maistuu niin oksettavalta ettei taatusti enää tee mieli mitään :D (no ehkä vähän suklaata peittämään sen maun...)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 22:11"]Mulperimarjat. Makeita, vähän tahmea koostumus (jos ostaa hyviä, joillakin merkeillä on liian kuivia), vähän toffeemainen maku. JA todella terveellisiä ;) Suklaavanukas: Chiasiemeniä, mantelimaitoa, tummaa suklaajauhetta / murskattuja kaakaonibsejä. Jos tahtoo överimakeaa, lisää vähän hunajaa, myös vanilja toimii. Yöksi jääkaappiin, yum. Taatelit toimii myös! [/quote] Hei kiitos tuosta vanukasvinkistä!! Kävisköhän siihen raakakaakao? Mulla lojuu pussillinen tuolla kaapissa kun en jaksa enää värkätä raakasuklaita :D
[/quote]
En ole koskaan itse kokeillut mutta kokeile googlettaa chia ja raakakaakao, eiköhän sieltä joku vinkki löydy! Itse siis teen niin, että sekoitan maitoon mausteet (vaniljaa + kaakaota) ja chiat peitetään tällä maidolla (niin että maitoa jää pinnallekin jonkin verran, siemenet imevät paljon nestettä). Jääkaappiin yöksi ja aamulla on sulkaavanukasta. Pelkkä kaakao voi olla aika hapanta, mutta mantelimaito tuo makeutta ja sitä saa helposti lisää tyyliin hunajalla yms.
Mulla makean suhteen pahinta eka karkiton päivä. Ku vaikka viidestä päivästä selviää, ni ei tee likikään niin paljon mieli makeaa ja sit jos joskus ostaaki makeaa ni paljon vähemmällä pärjää.
.
Äiti syö makean himoon jäisiä karpaloita.
Jossain neuvottiin pesemään hampaat kun makeannälkä iskee. Yleensä kun tuppaa tulemaan iltaisin kun mitään ei enää tarvisi syödä...
Älä osta suklaata kotiin, vaan esim. niitä tikkareita.
Paljon vähemmän kaloreita ja tikkari riittää paljon pitempään.
Itsellä kanssa ihan järkyttävä karkin tuska aina
En usko totaalikieltäytymiseen tässäkään asiassa. Laihdutin elämäntaparemontilla 40kiloa reippaasti alle vuodessa. Pienensin annoksia, tein parempia ruokavalintoja, liikuin paljon enemmän. Silti söin silloin tällöin karkkia ja sipsiä ja kävimme välillä jopa hesburgerissa tai pizzalla. Kyse on siitä kuinka PALJON syö.
Makeannälkään ostin yleensä vain askeja ja lakuja sen sijaan että olisin ostanut isoja pusseja. Otin vain silloin kun ehdottomasti oli pakko saada, en siis ottanut stressiä siitä että en voisi ottaa karkkia jos tekee mieli. Jos ostin ison pussin tai sipsipussin niin se kesti päiväkausia koska otin vain pahimpaan himoon pari. Mietin hyvin tarkkaan tarvitsenko tätä oikeasti, vai tavan vuoksi (telkkarista hyvä ohjelma, ärsyyntyminen tai muu tunnejuttu, palkitseminen, jne). Jos otin niin otin juuri sen verran että pahin meni ohi, en mennyt koko mässypussin kanssa telkkarin äärelle. Tajusin että meillä oli kotona ollut "ota vielä kun ehdit"-meininki ja että turhaan mä "kilpailen" itseäni vastaan ja ahnehdin niitä karkkeja. En tarvitse enempää kuin sen millä himo lähtee pois, se riittää. Ja niitä karkkeja saa lisää sit jos joskus tulee taas kamala himo. Ei siis tarvitse tyydyttää "etukäteen" olematonta himpoa "vielä kun niitä on".
Tuli myös todella hyvä fiilis kun heitin puoliksi syödyn sipsipussin pois kun ne oli menneet huonoiksi, se tuntui voitolta. Voittajafiilis tuli myös kun käveli ulos kaupasta ostamatta yhtään herkkuja. Tai kun tajusi ettei ollut syönyt yhteen/kahteen/kolmeen..... päivään yhtään herkkuja. Ja kun valitsi sen terveellisemmän (ihan vaikka kahdesta huonosta, sen sijaan että "otetaan nyt kunnon mättö kun kerta tultiin pizzalle" jne) niin tuli myös hyvä fiilis, ei koskaan harmittanut että en vetänyt sitä mättöä tai jos söinkin pienemmän annoksen. Oikeastaan oli typerää ajatella että pakko syödä vaikkapa koko pizza kun kerrankin saa pizzaa, ettei harmita sitten myöhemmin kun tekee mieli. Päin vastoin, siitähän tuli huono fiilis kun illalla mietti että söin noin ja noin paljon. Ja kun onnistui syömään terveellisemmin ja pienempiä annoksia, jättämään ison osan pizzasta syömättä jne niin illalla oli hyvä olo itsestään.
Ja nopeasti ei sitten enää mahtunutkaan isompia annoksia joten pienet annokset tuli aivan luonnostaan. Samoin muutama naposteltava, ei tehnyt edes mieli vetää koko karkkipussia tai kourakaupalla sipsiä. Vesipulloa kannoin kaikkialle, se melkein kasvoi käteen. Ja nykyään vesi maistuu ihan älyttömän hyvältä, tekee jopa mieli vaikka ennen en oikeastaan edes tykännyt vedestä. Ja kaiken kaikkiaan hyvin terve suhtautuminen jäi ruokaan. Kun olin laihtunut niin paino jäi automaattisesti siihen mihin halusinkin. Ja ihan normaalisti herkuttelin silloin tällöin kuten kuka tahansa muukin.
Paino pysyi tosi pitkään poissa, kahden raskauden Välissä onnistuin lihomaan (imettäessäni!) jonkin verran kun 9kk oksentamisen jälkeen palasin jotenkin automaattisesti vanhoihin ajatusmalleihin. Ennen toista raskautta sain kuitenkin käännettyä suunnan taas alaspäin mutta raskaus pysäytti projektin hetkeksi (onnekseni kummastakaan raskaudesta ei ole jäänyt kiloja). Mutta parempaa kohti ollaan menossa taas ja onneksi pudotettavaa on nyt ihan rutkasti vähemmän kuin 40 kiloa :D Olen saanut kiinni taas liikkumisen ilosta mikä on ollut mulle suureksi yllätyksekseni se helpompi puoli tässä asiassa :) Ruoka-asioissa on vielä hiukan korjattavaa mutta siinäkin suhteessa on asiat jo paljon paremmin. Ja syön varmasti lastenkin takia/ansiosta entistäkin terveellisemmin.
Onnea matkaan, pystyt siihen! Minäkin pystyin, vaikka vuosia olin uskotellut itselleni että en pysty!
Makeanhimo ei lähde millään vippaskonsteilla, se lähtee vaan täydellisellä sokerin välttämisellä (myös hunaja ja se intiaanisokeri, ihan samaa sokeria ne keholle ovat kuin valkoinenkin sokeri, vaikka intiaanisokerin myyjä jotakin muuta yrittää väittääkin).
Toinen mikä itseäni auttoi ennen kuin todella aloin vältellä kaikkea makeaa oli tsemppilappujen kirjoittelu jääkaapin oveen ja se, että ei osta sieltä kaupasta mitään mässyjä jotka sitten kaapissa viekoittelevasti huutavat. Pahimpina hetkinä suutuin itselleni ja silpaisin lenkkarit jalkaan ja lenkille. Takaisin tultua ei tehnyt mieli enää herkkuja, kun katsoi puhelimen sovelluksesta paljonko kaloreita lenkllään kulutti, käytännössähän sen lenkin voisi tuhota täysin niillä muutamalla suupalalla.
Sit kun huomaa jossain vaiheessa, eli käytännössä muutamien kuukausien päästä timmiytyvänsä, niin se tuntuu niin hyvälle, että makeanhimo menee senkin takia ohi.
En mä jaksa olla täysin ehdoton koko ajan, syön herkkuja silloin kun kyläilen jonkun luona tai joku tarjoaa muuten vaan, itse en käytännössä koskaan osta niitä itselleni jotakin kesäsitä jäätelökioskijätskiä lukuun ottamatta. JA IHAN HYVIN PÄRJÄÄ ILMANKIN :) Jotakin muuta elämään herkkujen tilalle.
Ite vedin äsken skyr-rahkan ja seitsemän kaurakeksiä alas pepsi maxilla... ei taida kyl auttaa ap: tä :(