Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä pitäisi tehdä kun makeannälkä iskee?

Vierailija
23.02.2015 |

Olen nyt muutaman kuukauden yrittänyt elämäntaparemonttia, johon kuuluu liikunnan lisääminen, herkkujen raju vähentäminen ja kevyesti syöminen muutenkin. Muuten sujuu todella hyvin, mutta yllättäen (etenkin iltaisin) ilmenevät valtavan makeannälän hetket vievät minulta järjen! Olen googlaillut neuvoja, mutta kaikkialla toistuvat samat asiat: syö hedelmiä, juo vettä... Ei toimi!

Äsken tällainen hetki tuli taas, ja yritin aluksi juoda sitä vettä. Ei auttanut. Söin porkkanatikkuja ja kevyttä dippiä. Ei auttanut yhtään. Söin ruisleivän viipaleen juustolla ja kalkkunaleikkeleellä, ja se auttoi hieman. Silti lopputulos tämän n. tunnin kestäneen kamppailun jälkeen oli suklaapatukan ahmaisu suunnilleen sekunnissa sen jälkeen kun annoin itselleni vihdoin siihen luvan. En olisi halunnut, mutta makeannälkä on niin hirveä, kalvava tunne etten vain kestä sitä! Kaiken kukkuraksi imeskelen nyt tikkaria...

Nyt tunnen itseni epäonnistuneeksi, taas kerran. Vertaistukea? Oikeasti toimivia neuvoja, joilla tätä tunnetta ei syntyisi, tai siitä pääsisi eroon terveellisemmällä tavalla?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimii parhaiten se, että en syö mitään. Mietin vain sitä, että vaikka himo voi olla raastava, se ei liikuta lihaksiani ilman aivojeni kontrollia. Kyllä se siitä asettuu, mutta sitä vastaan pitää taistella joka päivä.

Vierailija
2/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:11"]

Makeanhimo ei lähde makeaa syömällä. Joten hedelmien, hunajan, leipien syönti ei poista makeanhimoa.

Rasvan syönti poistaa himon makeaan.

Mutta te mammat olette niin rasvapelkoisia, ettei se käy teille. Haluatte vain jotain poppakonsteja.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän sääntöä, että kun makeanhimo iskee niin pitää ensin syödä ruokaa, ja jos sen jälkeen vieläkin himottaa, niin saa lähteä kauppaan ostamaan suklaata. En siis osta koskaan kauppareissulta herkkuja kotiin, vaan niitä pitää lähteä sitten erikseen ostamaan. Toimii, koska yleensä illalla ei todellakaan jaksa enää lähteä kilsan päähän kauppaan. Toinen toimiva vaihtoehto on korvata suklaat proteiinipatukoilla. Yhden kun syö, niin ei kyllä tee enää mitään mieli. Leaderin prodepatukat on jopa ihan hyviä.

Vierailija
4/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2015 klo 10:11"]Makeanhimo ei lähde makeaa syömällä. Joten hedelmien, hunajan, leipien syönti ei poista makeanhimoa.

Mutta te mammat olette niin rasvapelkoisia, ettei se käy teille. Haluatte vain jotain poppakonsteja.
[/quote]

En ole karppausvastainen. Oikeaoppinen karppaus on imo terveellistä.

Mutta. Tällä kertaa olen ollut epäterveellinen ja laihduttajat vlcd, n 500-800kcal/pv. Hedelmiä ja maustettuja rahoja mm. Nälkä minulla on, mutta himoja herkkuja kohtaan EI ole. Ja minä ole sokerijuurikkaan numero yksi.

Vierailija
5/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö rahoja. Rahkoja. Vaikka ne toki hintavia myöskin on.

Vierailija
6/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppi kaakaota auttaa. Itse laitan raakakaakaota kuumaan maitoon ja pikkasen makeutusainetta. Ei siis sokerisia valmiskaakaojauheita.

Vierailija
7/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syä mutakaakkaa (mudcake) ni takaan siul et yhen palan jälkheen oot niin done ettet oo eläissäs ollu ja kaupanpiällisiks saatat saada armottoman närästyksen niinku mää, ja paskannat hiilenmustaa paskoo.

Vierailija
8/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa iso kulho hedelmiä pilkottuina. Mm vesimelonia, päärynää, nektariineja ja banaani. Myös se auttoi kun söin 3 tunnin välein enkä päästänyt nälkää tulemaan. Ja motivaatiota oli lisäksi! Nyt jäänyt koko touhu kun oon lipsunut ruoka-ajoista ja kaupassa tehnyt sen huonon valinnan ja ostanut suklaata..

Vierailija
9/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välttele makua, vähennä määriä. Et syö suklaapatukkaa vaan syöt yhden palan. Isompi määrä ei tee sinua yhtään onnellisemmaksi, mutta suklaan maku vie makean himon pois. Parempi olisi, jos vaihtaisit ylisokeroidut karkki-patukat tummaan suklaaseen.

Vierailija
10/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut aikaisempia vastauksia, mutta mulla tulee heti mieleen, ettet syö tarpeeksi päivän aikana, ja siksi makeannälkä puhkeaa ilta-aikaan.
Kevyesti ja täyttävästi ei ole mahdottomuus. Minä olen aina ollut ns aamusyöppö, eli aamupalaksi kunnon kaurapuuro, lisäksi proteiinipirtelö tai puuroon iso keko raejuustoa ja marjoja.
Lounaaksi ei mitään salaattiannosta vaan uunissa paahdettua porkkanaa, punajuurta, kurpitsaa ym. Ja kanapihvi, kastikkeeksi ruokalusikallinen laadukasta EV-oliiviöljyä ja tilkka balsamiviinietikkaa. Välipalaksi
proteiinipirtelö tai rahka, hedelmä ja pala tummaa suklaata. Illalliseksi syön yleensä sitten sen mitä moni lounaalla eli sosekeiton tai salaatin, ehkä hiukan täysjyväriisiä ja taas sitä raejuustoa :D Iltapalaksi tuorepuuro, siemenillä, pähkinöillä ja marjoilla tai chiasiemen"vanukas" tehtynä sokerittomaan maustettuun jogurttiin. Kaikilla aterioilla välissä aika tasan 3 tuntia, ei mielellään enempää!

Vierailija
11/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetettuani viinanjuonnin minuun iski käsittämätön makeanhimo. Aivan kuin ennen viinapulloa avatessa vapisivat kädet karkkilaatikkoa avatessani, ja saatoin syödä kilon karkkilaatikon lähes yhteen menoon. Kun tätä hulluutta oli aikansa jatkunut niin tuli stoppi, totaalinen kyllästyminen. Juuri olin piruuttani vuoden kokonaan ilman karkkia, nyt olen alkanut syödä tummaa suklaata levyn parissa-kolmessa päivässä. Ei maistu kovin hyvälle, mutta viisaat väittävät sen olevan terveellistä.

Vierailija
12/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kelpaisi jäätelö? Ymmärtääkseni Lidlin kasvirasvajäätelössä ei ole kaloreita kovin paljoa, lisäksi osa kaloreista kuluu mahalaukun lämmitykseen jätskin syönnin jälkeen. Niin tai teet itse mehujäitä pakkaseen.

Vierailija
13/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeanhimo ei lähde makeaa syömällä. Joten hedelmien, hunajan, leipien syönti ei poista makeanhimoa.

Vierailija
14/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 21:28"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:22"]

Entä jos et olisi itsellesi niin ankara? Mitä sitten jos nyt syöt päivässä yhden tikkarin. Otat vain huomioon siitä saamasi kalorit ja huolehdit ettei kokonaiskalorimäärä kasva liikaa. Minusta totaalikieltäytymistä parempi vaihtoehto on olla armollinen ja kohtuullinen.

Tykkäätkö tummasta suklaasta? Itse keitän usein herkkunälän iskiessä hyvät kahvit ja syön muutaman palan juurikin sitä tummaa suklaata. Parin palan jälkeen sitä ei enää edes tee mieli. Pidäthän muuten huolta siitä että syöt hyvin ja säännöllisesti? Nälkäisenä herkkuhimo kasvaa ekponentiaalisesti. Voisitko keksiä jotain kivaa sijaistoiminaa jonka avulla saisit ajatuksesi pois sokerista? Soitat vaikka ystävälle tai otat lapsen kanssa painimatsin kun himo on sietämätön?

Tsemppiä elämäntaparemonttiin! Muista että kokonaisuus ratkaisee! :)

[/quote]

Tummaa suklaata voisi ehkä kokeilla, jos sen kanssa pystyisi pysymään vain muutamassa palassa. Haluaisin päästä kokonaan herkkuhimosta, mutta nyt muutaman kuukauden jälkeen en vain usko että se onnistuu koskaan. Olen yrittänyt myös harhauttaa itseäni käymällä vaikka lenkillä, mutta sieltä palatessa herkkuhimo on usein jo aivan sietämätön! Eli ainakin se suklaapatukka tulee vedettyä joka tapauksessa. Mutta ainakin olen käynyt sitten lenkillä sitä ennen, jos jotain positiivista hakee :)

ap

[/quote]

Kuukausi on lyhyt aika päästä sokeriaddiktiosta. Jatka vielä, kyllä onnistut.

Vierailija
15/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus kuin 39. Kun tarkoitus on pudottaa kilot pysyvästi, ei mikään kitudieetti auta pitkän päälle. Kun kilot ovat pudonneet ja ruvetaan syömään ns normaalisti, monelta lähtee homma lapasesta. Kun on sallinut alusta asti kohtuuden, sitä ok myös helpompi noudattaa. Pudotti kahdessa vuodessa 30 kiloa, jotka pysyneet poissa, hyvin samalla tavalla kuin 39.

Vierailija
16/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/55 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jonkym verran auttaa purkka, mun pitää saada pureskeltavaa

Vierailija
18/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos et olisi itsellesi niin ankara? Mitä sitten jos nyt syöt päivässä yhden tikkarin. Otat vain huomioon siitä saamasi kalorit ja huolehdit ettei kokonaiskalorimäärä kasva liikaa. Minusta totaalikieltäytymistä parempi vaihtoehto on olla armollinen ja kohtuullinen.

Tykkäätkö tummasta suklaasta? Itse keitän usein herkkunälän iskiessä hyvät kahvit ja syön muutaman palan juurikin sitä tummaa suklaata. Parin palan jälkeen sitä ei enää edes tee mieli. Pidäthän muuten huolta siitä että syöt hyvin ja säännöllisesti? Nälkäisenä herkkuhimo kasvaa ekponentiaalisesti. Voisitko keksiä jotain kivaa sijaistoiminaa jonka avulla saisit ajatuksesi pois sokerista? Soitat vaikka ystävälle tai otat lapsen kanssa painimatsin kun himo on sietämätön?

Tsemppiä elämäntaparemonttiin! Muista että kokonaisuus ratkaisee! :)

Vierailija
19/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä syöt tuollaisena päivänä?
Koska vois kuvitella ettet syö riittävästi.
Kerrot että liikut nykyään enemmän kuin ennen ja samaan aikaan olet vähentänyt herkuissa ja kerrot syöväsi terveellisemmin niin onko määrätkin vähentyneet?

Entä jos pohtisit miten paljon söit ennen kaloreita ja miettisit paljonko voisit syödä terveellisesti saadaksesi saman kalorimäärän?

Mun veikkaus on että syöt armotta liian vähän.
Lisää ruokaa niin helpottaa. Koska sun kroppa kuluttaakin energiaa niin tankkaa hyvä ihminen.

Vierailija
20/55 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vhh:ta. Mulla ainoa mikä pistää stopin makeanhimolle. Googlaa "eroon sokerista 30 päivässä" :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi