Mitä ihmettä pitäisi tehdä kun makeannälkä iskee?
Olen nyt muutaman kuukauden yrittänyt elämäntaparemonttia, johon kuuluu liikunnan lisääminen, herkkujen raju vähentäminen ja kevyesti syöminen muutenkin. Muuten sujuu todella hyvin, mutta yllättäen (etenkin iltaisin) ilmenevät valtavan makeannälän hetket vievät minulta järjen! Olen googlaillut neuvoja, mutta kaikkialla toistuvat samat asiat: syö hedelmiä, juo vettä... Ei toimi!
Äsken tällainen hetki tuli taas, ja yritin aluksi juoda sitä vettä. Ei auttanut. Söin porkkanatikkuja ja kevyttä dippiä. Ei auttanut yhtään. Söin ruisleivän viipaleen juustolla ja kalkkunaleikkeleellä, ja se auttoi hieman. Silti lopputulos tämän n. tunnin kestäneen kamppailun jälkeen oli suklaapatukan ahmaisu suunnilleen sekunnissa sen jälkeen kun annoin itselleni vihdoin siihen luvan. En olisi halunnut, mutta makeannälkä on niin hirveä, kalvava tunne etten vain kestä sitä! Kaiken kukkuraksi imeskelen nyt tikkaria...
Nyt tunnen itseni epäonnistuneeksi, taas kerran. Vertaistukea? Oikeasti toimivia neuvoja, joilla tätä tunnetta ei syntyisi, tai siitä pääsisi eroon terveellisemmällä tavalla?
Kommentit (55)
Kokeile marjoja, itse tykkään nakerrella jäisiä mustikoita tai mansikoita iltaisin.
Miten olis rahka marjoilla? Tai raejuustoa marjojen kanssa. Eli syö jotain, jossa on proteiinia.
Ja itseäni tekee sitä vähemmän makeaa mieli, mitä vähemmän syön sitä. Eli mulle toi tikkarivinkki ei toimisi.
Laskien juttu hyvinkin,180cm pitkä 70kg ja järkyttävä imetään tuska koko ajan.
Sokeriaddiktiosta puhutaan paljon. Jos yks suklaapatukka sulla riittää siihen himoon, ni se on vielä suht vähän haitallista. Itellä menee levy, jos sellanen kotoa löytyis. Ikinä ei löydy, koska kaikki herkut syön.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:34"]Laskien juttu hyvinkin,180cm pitkä 70kg ja järkyttävä imetään tuska koko ajan.
[/quote]
Täh?
Eiks 180/70 ole vähän roteva paino naisella?
Mä söin just banaanin palasia joiden päälle levitin cashewpähkinävoita ja ripottelin iiihan pari pienenpientä murusta intiaanisokeria. Ei lähtenyt makeanhimo. Perkele.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:23"]
Mitä sä syöt tuollaisena päivänä? Koska vois kuvitella ettet syö riittävästi. Kerrot että liikut nykyään enemmän kuin ennen ja samaan aikaan olet vähentänyt herkuissa ja kerrot syöväsi terveellisemmin niin onko määrätkin vähentyneet? Entä jos pohtisit miten paljon söit ennen kaloreita ja miettisit paljonko voisit syödä terveellisesti saadaksesi saman kalorimäärän? Mun veikkaus on että syöt armotta liian vähän. Lisää ruokaa niin helpottaa. Koska sun kroppa kuluttaakin energiaa niin tankkaa hyvä ihminen.
[/quote]
Tässä voi kieltämättä piillä ainakin osa totuudesta. Syön enimmäkseen salaatteja ja hyvin kevyitä keittoja, enkä ole ehkä tarpeeksi ajatellut sitä miten lisääntynyt liikunta vaikuttaa ruuan tarpeeseen... Tätä asiaa tutkinkin enemmän!
ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:22"]
Entä jos et olisi itsellesi niin ankara? Mitä sitten jos nyt syöt päivässä yhden tikkarin. Otat vain huomioon siitä saamasi kalorit ja huolehdit ettei kokonaiskalorimäärä kasva liikaa. Minusta totaalikieltäytymistä parempi vaihtoehto on olla armollinen ja kohtuullinen.
Tykkäätkö tummasta suklaasta? Itse keitän usein herkkunälän iskiessä hyvät kahvit ja syön muutaman palan juurikin sitä tummaa suklaata. Parin palan jälkeen sitä ei enää edes tee mieli. Pidäthän muuten huolta siitä että syöt hyvin ja säännöllisesti? Nälkäisenä herkkuhimo kasvaa ekponentiaalisesti. Voisitko keksiä jotain kivaa sijaistoiminaa jonka avulla saisit ajatuksesi pois sokerista? Soitat vaikka ystävälle tai otat lapsen kanssa painimatsin kun himo on sietämätön?
Tsemppiä elämäntaparemonttiin! Muista että kokonaisuus ratkaisee! :)
[/quote]
Tummaa suklaata voisi ehkä kokeilla, jos sen kanssa pystyisi pysymään vain muutamassa palassa. Haluaisin päästä kokonaan herkkuhimosta, mutta nyt muutaman kuukauden jälkeen en vain usko että se onnistuu koskaan. Olen yrittänyt myös harhauttaa itseäni käymällä vaikka lenkillä, mutta sieltä palatessa herkkuhimo on usein jo aivan sietämätön! Eli ainakin se suklaapatukka tulee vedettyä joka tapauksessa. Mutta ainakin olen käynyt sitten lenkillä sitä ennen, jos jotain positiivista hakee :)
ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:31"]
Miten olis rahka marjoilla? Tai raejuustoa marjojen kanssa. Eli syö jotain, jossa on proteiinia.
Ja itseäni tekee sitä vähemmän makeaa mieli, mitä vähemmän syön sitä. Eli mulle toi tikkarivinkki ei toimisi.
[/quote]
Rahka on kyllä hyvää! Pahimpiin herkkujen kaipuisiin se ei silti valitettavasti riitä :)
ap
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:31"]
[/quote]
Rahka on kyllä hyvää! Pahimpiin herkkujen kaipuisiin se ei silti valitettavasti riitä :)
ap
[/quote]
Olen laihduttanut lapsien saamisen välissä kerran niin että söin terveellisemmin. Kun ostaa pizzaa niin ei ota meetwurstia vaan jauhelihaa ja sitte kohta tonnikalaksi pizza ja sitten kasvispizzaksi valinta. Eli tiputti kalorimäärissä.. Toinen vaihtoehto on puolittaa annos ja syödä salaattia. ;)
Jos vedät suklaalevyn tavallisesti niin osta patukka, salli herkkuja. Sinähän vähennät kaloreissa itsesi tahdissa ja liikut.
Sama liikunnasta: liiku alkuun vähän, pari kertaa viikossa ja rennosti. Kun kroppa tottuu, silloin lisää treeniä vähän.
3
Lusikallinen hunajaa? Ois terveellistäkin.
Mun tekee usein väsyneenä mieli makeaa. Ei oikeastaan nukuta, mutta tajuan jälkeenpäin olleeni väsynyt, nukun esim. tavallista kauemmin tms.
Oma ratkaisuni on välillä, jos illalla tekee mieli makeaa: mennä nukkumaan. Syy voi siis olla väsymys, johon hakee nopeaa piristystä sokerista tietämättään.
Huolehdi, että syöt tarpeeksi ja säännöllisesti kunnon ruokaa, ettei pääse nälkä päälle. Herkkuhimoon voi ostaa pieniä karkkijuttuja, esim. tikkari, mehujää, pieni pala suklaata, pieni karkkiaski. Itse uskon totaalikieltäytymistä enemmän kohtuuteen.
rasva ja proteiini pitää nälkää ja kun ei syö nopeita hiilareita ollenkaan, vähenee makeanhimot. Jos syöt keittoja ja salaatteja, niin ruokavaliosi ei edesauta makeanhimonhallintaa ollenkaan.
Nykyään mulla on projekti loppusuoralla, lapsiluku täynnä ja tuli tunne lopettaa sokeriaddiktio. Lopetin vehnät, sokerin ja hiivan koska tuntui että turvottaa ja on jotenkin pullotusta.
En olisi voinut uskoa muutama vuosi sitten että pystyn tähän mutta kun huomasin kehon tätä kaipaavan niin on mennyt todella hyvin!
Laihtua voi monella tavalla. Mikä on sinulle hyvä? Tee niin. Mutta ole sen takana ;)
3
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 21:43"]
Huolehdi, että syöt tarpeeksi ja säännöllisesti kunnon ruokaa, ettei pääse nälkä päälle. Herkkuhimoon voi ostaa pieniä karkkijuttuja, esim. tikkari, mehujää, pieni pala suklaata, pieni karkkiaski. Itse uskon totaalikieltäytymistä enemmän kohtuuteen.
[/quote]
Kohtuudella ei narkki pääse eroon koukustaan. Valitettavasti.
Huono ohje.
Jos kokeilisit tehdä terveellisiä herkkuja? Esim. Raakasuklaa on aika tujua, varmasti lähtee makeennälkä!
On kyllä läskien mielentahto heikkoa, jos ei voi olla avaamatta colapulloa. Säälittävää.