miten lyhyt gradu saa olla? ov
Laitoksellani on gradun ohjepituudeksi ilmoitettu 60-80 sivua. Miten lyhyt työ saa olla?
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:31"]
Ajattelin tehdä gradustani (kvalitatiivinen) 50 sivua pitkän. Laitoksellani on nähty lyhyempiäkin. Tavoitteena ainoastaan saada paperit ulos mahdollisimman pienellä henkisellä rasituksella.
[/quote]
Sinulla on oikeaa asennetta, jatka työelämässä samaan malliin!
[/quote]
No jossain määrin aion jatkaakin, kiitosta vain. x) Olen entinen ylisuoriutuja, joka on vasta vähän aikaa sitten päässyt siitä eroon. Suosittelen muillekin, ettette uhraa mielenterveyttänne jonkun gradun takia.
[/quote]
Ymmärrän sinua - täysin!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:18"]
Jos ei ole mitään sisältöä, niin n. 100 sivua, jos hyvä ja sisällökäs, ehkä se 60 sivua!
[/quote]
Meinaat että sata sivua diipadaapaa on parempi kuin 60 sivua?
Olen nähnyt n. 20-sivuisen gradun, joka oli käytännössä julkaistu artikkeli.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:42"]
Jos ei ole mitään sisältöä, niin n. 100 sivua, jos hyvä ja sisällökäs, ehkä se 60 sivua!
[/quote]
[/quote]
En, vaan sitä, että sataan sivuun on helpompi piilottaa sen totaalinen sisällöttömyys! Loppua kohden tarkastajat yleensä väsyvät ja kyllästyvät, ja hups, menee keskinkertaisena läpi että heilahtaa!
Lyhin gradu (lukuunottamatta sivuainegradua) jonka olen koskaan pääaineesta tehtynä nähnyt https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/82721/gradu05216.pdf?sequence=1
Niksipirkka: käyttäkää mukana paljon kuvia! Oma proffani sanoi, että ne voi lukea mukaan sivumäärään. JO kymmenkunta isoa kuvaa lyhentää vaadittavan tekstimassan määrää kivasti!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:52"]
Olen nähnyt n. 20-sivuisen gradun, joka oli käytännössä julkaistu artikkeli.
[/quote]
Meillä piti olla nimenomaan erittäin tiivistetty gradu, joka oli tehty julkaistavaan artikkelimuotoon. Jotkut niitä sitten lähetti jopa tarjolla julkaistavaksi. Tämä oli 10 vuotta sitten ja max sivumäärä oli 50. Itse kokosin 42 sivua lähdeluetteloineen ja e:n sain.
Tuttuni teki gradun ja sai arvosanaksi 4. Kysyi perusteuta, miksei saanut viitosta. Ilmeisesti proffa ei ollut lukenut ollenkaan, kun sitten arvosana tippuikin kolmoseen, kun pakotettuna joutui lukemaan.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/136124/Gradu2014RoyHeino.pdf?sequence=3
Tuossa on esimerkkinä näin pikaisella selauksella Helsingin yliopiston graduarkistosta löytynyt vähän päälle 30 sivun gradu, varmasti olisi lyhyempiäkin mutta ei jaksa kahlata arkistoa pidemmälle AV:n vuoksi :D
Huomatkaa kirjan LaTeX-ladontatyyli, jolla saa tekstiä venetyttyä helposti pari sivua pidemmäksi, kun muokkaa tekstileveyttä ja -korkeutta!
Parhaimmillaan gradun tieteelliset ansiot voivat ylittää perussurkean väikkärin niin että heilahtaa! Huonoimmillaan varojen, kaikenlaisten, tuhlausta!
Meillä riippui hyvin paljon ohjaajasta. Eräs ohjaaja jopa vaati lyhyitä töitä (oisko ollu max.40 sivua). Omassa ryhmässäni ei kyllä ollut niin tarkkaa. Sisältö tosiaan ratkaisee.
Lyhin, jonka minä olen nähnyt, on tämä 21-sivuinen. Täyttä asiaa, eikä turhaa lässytystä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 19:06"]
Lyhin, jonka minä olen nähnyt, on tämä 21-sivuinen. Täyttä asiaa, eikä turhaa lässytystä.
https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/42301
[/quote]
Voisin tähdätä tähän pituuteen. Yhtäkkiä gradu ei enää tunnukaan pahalta urakalta :D
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:36"]
Siis... teet gradua, ja ohjepituudeksi sulle on ilmoitettu 60-80 sivua. Kysyt mammapalstalta, kuinka lyhyt työ saa olla. En kyllä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa! Eikö sulla ole ohjaajaa?! Haloo!
[/quote]
Ainakin omalla laitoksellani on muutama naisproffa, joiden ohjaus on tasoa "sähköposti kerran vuodessa". Kun menet kysymään jotain, niin saat vastaukseksi tiuskintaa tai sitten en ovat keskustelun ajan jossain täysin omassa tietoisuuden tilassaan :D
[/quote]
Meidän laitoksella oli eräskin miesproffa, jotka kirjaimellisesti sanoi, että gradusta sai keskustella ohjaajan kanssa korkeintaan kerran puolessa vuodessa, muuten ei ole kyse itsenäisesti tehdystä työstä. Toinen kieltäytyi käytännössä vastaamasta graduntekijän kysymyksiin ja heitti sitten arvosanaksi a:n. Vanhoja äreitä ukkoja, joiden mielestä laitoksella opiskelevat naiset olivat kilttejä ja kouluviisaita, rikasta miestä etsimässä. Miehet puolestaan sitten tietysti älykköjä tähtäämässä yhteiskunnan eliittiin.
Tapahtui tällä vuosituhannella...
Väännän itsekin parhaillaan gradua. Kandi oli muistaakseni 39 sivua pitkä eli saa nähdä mitä gradusta tulee :D
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:42"]
[/quote]
[/quote]
En ole tuon kirjoittaja, mutta kyllä meilläkin nyrkkisäännöksi sanottiin, että mitä lyhyempi, sen ansiokkaampi sisällön pitää olla. Toki ylipitkiä horinoitakin piti välttää. Tärkeintä koko gradussa on se rajaaminen.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:36"]
Siis... teet gradua, ja ohjepituudeksi sulle on ilmoitettu 60-80 sivua. Kysyt mammapalstalta, kuinka lyhyt työ saa olla. En kyllä tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa! Eikö sulla ole ohjaajaa?! Haloo!
[/quote]
Ainakin omalla laitoksellani on muutama naisproffa, joiden ohjaus on tasoa "sähköposti kerran vuodessa". Kun menet kysymään jotain, niin saat vastaukseksi tiuskintaa tai sitten en ovat keskustelun ajan jossain täysin omassa tietoisuuden tilassaan :D
[/quote]
Meidän laitoksella oli eräskin miesproffa, jotka kirjaimellisesti sanoi, että gradusta sai keskustella ohjaajan kanssa korkeintaan kerran puolessa vuodessa, muuten ei ole kyse itsenäisesti tehdystä työstä. Toinen kieltäytyi käytännössä vastaamasta graduntekijän kysymyksiin ja heitti sitten arvosanaksi a:n. Vanhoja äreitä ukkoja, joiden mielestä laitoksella opiskelevat naiset olivat kilttejä ja kouluviisaita, rikasta miestä etsimässä. Miehet puolestaan sitten tietysti älykköjä tähtäämässä yhteiskunnan eliittiin.
Tapahtui tällä vuosituhannella...
[/quote]
Jätit varmaan kertomatta, kuinka aikainvälisesti kesytit vanhan äreän proffaäijän gradusession kliimaksiin asti;);)!! Ja sait - no tuskin kuppaa kuitenkaan, ehkä jopa hyvän arvosanan!
Mielestäni sivumäärän ei yleensäkään pitäisi olla lähtökohta, vaan sisällön...
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 19:06"]
https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/42301
[/quote]
Voisin tähdätä tähän pituuteen. Yhtäkkiä gradu ei enää tunnukaan pahalta urakalta :D
[/quote]
Oli gradu sitten 100-sivuinen tai 20-sivuinen, niin urakka on ihan yhtä suuri tai pieni. Lyhyempi gradu ei ole mitenkään helpommin tehty, vaan usein jopa haasteellisempi. 100-sivuinen voi olla helposti kaikkea liirum laarumia täynnä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:31"]
Ajattelin tehdä gradustani (kvalitatiivinen) 50 sivua pitkän. Laitoksellani on nähty lyhyempiäkin. Tavoitteena ainoastaan saada paperit ulos mahdollisimman pienellä henkisellä rasituksella.
[/quote]
Sinulla on oikeaa asennetta, jatka työelämässä samaan malliin!
[/quote]
No jossain määrin aion jatkaakin, kiitosta vain. x) Olen entinen ylisuoriutuja, joka on vasta vähän aikaa sitten päässyt siitä eroon. Suosittelen muillekin, ettette uhraa mielenterveyttänne jonkun gradun takia.