Onko mulla oikeus samaan palkkaukseen?
konekauppa, jossa muut myyjät samassa liikkeessä 150km päässä, pohjapalkka minulla noin 400-700€ pienempi kuin kollegoilla. Tavoitteet ja kokemus vaihtelevat, itsellä vähän reilummat ja kokemusta toisiksi eniten koko talosta, olenhan pienemmän toimipisteen ainoa tekijä joten osaamiskirjokin on oltava laaja kun ei voi erikoistua vain johonkin tiettyyn koneeseen. Onko minulla mahdollisuus yhdenmukaiseen pohjapalkkaan toisten myyjien kanssa mielestänne? Kun pohjapalkka on sovittu on sen kerrottu minulle olevan yleinen käytäntö talossa. Muut miehiä, olen siis nainen. Voiko se vaikuttaa noinkin paljon?
Kommentit (14)
tulen pyytämään lisää kyllä, halusin vain ajatuksia tähän. Tuo munalisä tosiaan paljastui vasta kun muutama munan omaava muutti työpaikkaa ja viimeinkin puhuivat avoimesti palkastaan - tähän asti ovat hyssytelleet. Mulle on todellakin tarjottu toista paikkaa jota vakavasti harkitsen nyt, niin paljon suututtaa tuo huijaus tuossa palkassa.
Ota yhteyttä työsuojelupiiriin, kun tuo on niin selkeää sukupuolisyrjintää kuin olla voil. Outoa, että vieläkin ns. munalisä hyväksytään ihmeemmin rutisematta.
Kyllä sinulla on oikeus samaan palkkaan, mutta työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa sinulle samaa palkkaa. Jos alalla on sovittu minipalkkoja, niin ne on pakko maksaa. Se mitä maksetaan minimien yli, on työntekijän ja työnatantajan sovittavissa. Jos olet suostunut huonolla palkalla töihin, niin se ei ole työkaversi syytä. Parasta alkaa hakemaan uutta työpaikkaa oikeaksi katsomallaan palkkapyynnillä. Neuvotteluasema vanhankin työnatanajan kanssa paranee merkittävästi jos on tarjous toisesta työpaikasta.
Miehet pyytää/vaatii lisää palkkaa jos tuntuu että lisää tarvitsisi, kuinka usein olet itse tehnyt saman?
En ymmärrä miksi kyselet oikeutta samaan palkkaan, jos kerran osaat ja joudut tekemään enemmän. Minusta sinun pitäisi pyytää enemmän palkkaa kuin muut saavat, kun sinulta kerran vaaditaankin enemmän.
Naisasiaunionin lähettämä provoviesti. Noloa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:28"]
Miehet pyytää/vaatii lisää palkkaa jos tuntuu että lisää tarvitsisi, kuinka usein olet itse tehnyt saman?
[/quote]
On paljon miehiä, jotka eivät uskalla pyytää koko uransa aikana. On paljon naisia, jotka pyytävät rohkeasti ennen kuin ovat olleet paikassa edes puolta vuotta. Ja on jopa miehiä, joiden vaimot pyytävät palkankorotusta miehelleen kun kyllästyvät kuuntelemaan miehensä valitusta pienestä palkasta.
Olen itse mies, mutta aikoinaan kuuntelin NAISPUOLISEN kaupungin palvelupäällikön saarnaa aiheesta kuinka miessiivoojalle tietenkin pitää maksaa enemmän kuin naissiivoojalle. Hän siis sanoi, että totta kai myös hänen omasta tehtävästään kuuluisi maksaa enemmän miehelle, kun tätä kysyin...
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:56"]
Olen itse mies, mutta aikoinaan kuuntelin NAISPUOLISEN kaupungin palvelupäällikön saarnaa aiheesta kuinka miessiivoojalle tietenkin pitää maksaa enemmän kuin naissiivoojalle. Hän siis sanoi, että totta kai myös hänen omasta tehtävästään kuuluisi maksaa enemmän miehelle, kun tätä kysyin...
[/quote]
Samansuuntaista juttua kuullut itsekin alaisten puolelta, kun rupesin kysymään, että minkä verran laitetaan lisää.
Ei he kuulemma tarvinneet samaa palkkaa kuin samaa työtä tekevät miehet.
[/quote]
Miten tähän nyt liittyy se, että tuo typeriä kommentteja laukova ihminen oli NAISPUOLINEN? Kyllä maailmassa on tyhmiä naisia siinä kuin miehiäkin.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:59"]
[/quote]
Samansuuntaista juttua kuullut itsekin alaisten puolelta, kun rupesin kysymään, että minkä verran laitetaan lisää.
[/quote]
Eli joku oikeasti sanoi: "Kiitos, mutta en tarvitse ihan noin paljon rahaa?" Kai pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle aivovamman vuoksi?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:00"]
[/quote]
Miten tähän nyt liittyy se, että tuo typeriä kommentteja laukova ihminen oli NAISPUOLINEN? Kyllä maailmassa on tyhmiä naisia siinä kuin miehiäkin.
[/quote]
No luulisi että nainen pitäisi huolta oman sukupuolensa eduista tuossa asemassa eikä vähättelisi myös omaa työpanostaan!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 17:59"]
[/quote]
[/quote]
Eli joku oikeasti sanoi: "Kiitos, mutta en tarvitse ihan noin paljon rahaa?" Kai pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle aivovamman vuoksi?
[/quote]
Ennen minua oli firman palkkauksessa selkeästi käytössä "munalisä", ja vaikka lupasin irtomunan hommata tarvitseville, niin syvälle oli käytäntö juurtunut :)
Kyllä. Tässä maailmassa ihan sukupuolesi vaikuttaa siihen, että palkkaa voidaan katsoa alakanttiin.
Sitä voi olla vaikea arvioida, palkanmaksajakin voi selittää minkä takia on perusteltua olla antamatta sinulle lisää rahaa - tai sitten sä voit sen korotuksen saadakin.
Oletko pyytänyt palkantarkistusta toimenkuvaan liittyen?