Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko käytätte rahaa kummilasten lahjoihin? Ahdistaa ja ärsyttää.

Vierailija
27.11.2021 |

Mulla menee nyt ihan hermot tähän joulun lahjaralliin. Kummilapsia on 5 (1-15v) ja tuloni ovat pienet. 4 ei toivo koskaan oikein mitään, joten kova pähkäily tietysti on mitä sitä keksisi. Jotain välillä toivovat, mutta ihan maltillisia juttuja ja ne pyrin tietysti parhaani mukaan silloin toteuttamaan.

Mutta sitten on tämä yksi perhe. Jos ei ala minulta kyselyä kuulua toiveista, niin ilmoittelevat itse mitä lapsi on toivonut. Hirveän hintaisia toiveita elämäntilanteeseeni nähden ja kyllä minusta varsin röyhkeitä, vaikka olisikin enemmän rahaa käytössä. Järjestäen 60-70€+ ja sama synttäreinä. En muista onko ikinä ollut alle 50€ toivetta, tuskin. Itse antavat omalle kummilapselleen (meidän lapsi) aina jotain 10-15€ pintaan. Tyyliin tarravihon, piparimuotteja tai palapelin. Alkaa olla ihan mitta täynnä tätä touhua. Alkanut koko kakarakin jo ärsyttää tämän takia. Eihän siitä tulisi mitään jos pitäisi vuodessa n. 120€ budjetoida jokaisen kummilapsen synttäri- ja joululahjoihin, siis 600€!

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä eniten tässä hiertää, että vasta kummiuden myötä olen havahtunut tämän henkilön ahneuteen ja röyhkeyteen. Olen pitänyt häntä mukavana vuosikaudet ja en olisi ikinä tälläistä puolta arvannut paljastuvaksi. Harmittaa, että läheinen ihminen toimii näin ja olen pettynyt siihen.

Vierailija
42/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kummilapseni on jo aikuinen perheellinen mies. Viimeinen lahja, jonka olen antanut, oli häälahja, sekin toivelistan ulkopuolelta. Sitä ennen olin jo lopettanut synttäri- ja joululahjojen antamisen, osittain siksi, että korkeasti koulutettujen vanhempien lapsi en osannut edes kiittää saamistaan lahjoista, puhumattakaan että hän vähän isompana olisi muistanut kummiaan edes vaikka joulukortilla. Häälahjastakin kiitti hänen vaimonsa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuollaisia ihmisiä olemassa. He eivät ole koskaan kuulleet sanaa vastavuoroisuus ja perustelevat omat lahjatoiveensa ja vastavuoroisuuden puuttumisen toisten oletetulla rikkaudella ja omalla persaukisuudella. Mutta ei se vain niin mene. Suomessa verotus tasaa palkkatuloja hyvin tehokkaasti.

Meitäkin yksi sukulainen pyysi lapsensa kummiksi. Koko ristiäisten ajan, pappia myöden hoettiin kuinka kummius tarkoittaa sponsorointia ja lahjojen antamista. Meille ei tarkoita. Tälle kummilapselle emme osta periaatteesta yhtään mitään.

Vierailija
44/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu, synttäri ja rippi lahjoissa on kummilapsien kohdalla kaikissa 50€ kipuraja.

Vierailija
45/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ryhtynyt kummiksi eli 0€. Jos olisin, niin lapsi olisi saanut jotain itse tehtyä, villasukat, huivin, kotitekoista suklaata jne. AP:han voi vedota siihen että hiilijalanjäki on pieni kun tekee lahjan itse:) Tähän on kenenkään turha yrittää puuttua nääs.

Vierailija
46/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt max budjettina n.20€ enkä myöskään kehtaisi koskaan toivoa yhtään kalliimpaa lahjaa omille lapsille. Mieluummin reilusti alle tuon.

Meillä on useita kummilapsia, ei todellakaan ruveta ostamaan mitään 50€ lahjoja synttäreinä ja jouluna. Meillä menisi jo yksistään kummilapsiin silloin 700€ vuodessa. Juu ei kiitos, keksin tuommoiselle summalle ihan omaakin käyttöä. Eihän tuo 20€ taida nykylapsille hääppöinen summa olla kun ilmeisen moni tottunut saamaan vaikka ja mitä, mutta jos ei kelpaa niin ei ole meidän ongelma.

Vierailija
47/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleen :D Olen ystäväni pienen lapsen kummi, (minulla on lisäksi kolme muuta kummilasta) ja tämä yksi kaveri pitää minua jonain lahja-automaattina, tosin en suostu siihen vaikka vanhempien suunnalta tuleekin joulu- ja synttärilahjatoiveita -kysymättäkin...

Lahjatoiveet muutenkin tuntuvat olevan ennemmin lapsen äidille ja tämän sisustussilmälle tarkoitettuja kuin lapselle itselleen mieleisiä. Vauvan lahjasta antoi kaksi vaihtoehtoa, 80e TAI 170e arvoinen LELU :D

Muutkin lahjatoiveet olleet minimissään sen 60e hintaisia, mutta niin kuin sanottu, en ole näihin lähtenyt vaan olen ostanut jotain muuta, jonka olen uskonut silti olevan mieleistä ja tarpeellista.

Vierailija
48/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta ensimmäinen joulu ensimmäisen kummilapsen kanssa, mutta alle 30€ jää lahja. Jatkossa olen ajatellut että 50€ on se raja, mieluusti alle. Itse olin ajatellut että voisi antaa sitten isompana elämyksiä lahjaksi, kuten reissua huvipuistoon, eläintarhaan jne. mutta miehen mielestä niitä ei lasketa lahjaksi. Voi siis olla että budjetti paukkuu kuitenkin 😄

Omia lapsia ei ole eikä varmaan tule, toivottavasti ei myöskään lisää kummilapsia. Saa hemmotella tätä yhtä 😄

Vierailija
49/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaan kehtaa olla röyhkeitä, en tiedä miten pystyvät siihen mutta näin on. Valitettavasti et voi sille mitään, sinuna vaan ostaisin niille lapsille toiveista huolimatta sen 15e lahjan. Jos tulee viestillä lahjatoive, kysyisin vastauksena jotenkin lyhyesti omin sanoin että miksi budjetti on noin korkea teidän lahjoihin, mutta ei minun lapselle? Tai lyhyesti sanoisin, että hei, en valitettavasti pysty sijoittamaan kummilahjoihin enempää kuin tekään eli jotain hieman pienempää. Sano noin, niin ehkä hoksaavat että omat lahjansa ovat ihan pieniä, vaikka eivät ole varmaan köyhiä! Tuo on tapa säilyttää kasvot, ihankun sanoisit että ymmrrän että Teidän budjetti on pieni

Vierailija
50/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kummi lahjoja varten? Eikös kummin tehtävä ole olla läsnä lapselle?

Kummin tehtävänä on lapsen kristillinen kasvatus.

Olen ajatellut tästä eteenpäin hoitaa tämän velvollisuuteni enkä enää osta lahjoja 14 v kummilapselle, jonka vanhempiin yhteys on lähes katkennut.

Lahjoihin on mennyt 50 € jouluna ja toiset 50 € syntymäpäivänä. Kummilapsi alkaa olla jo sen ikäinen, että odottaisin kiitosta edes tekstiviestillä mutta turhaan... Tai olisihan sekin vastinetta, että lapsi vaivautuisi olemaan kotonaan vaikka tunnin verran tullessani kerran vuodessa käymään toiselta puolelta maata häntä moikkaamaan. Se on kavereilla, tai sitten kakara vaan dataa. Vanhemmat tässä vtuttaa ja heidän onnettomat kasvatustaitonsa, lapsi jää sijaiskärsijäksi.

Pleikkaria kyllä pyydellään ja polkupyörää.

Vierailija
51/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistushullu kirjoitti:

Tarinan opetus on, älkää ryhtykö kummeiksi. Pelkkää ajan ja rahan hukkaa, ja kummilapsi lopettaa viimeistään rippikoulun jälkeen kaiken yhteydenpidon.

Nimenomaan. Ap on ihan itse itselleen ongelman hommannut, kun on lupautunut noin monen lapsen kummiksi.

Jo viimeisen parinkymmenen vuoden ajan, ainakin, on ollut selvää, että niitä kummilapsia tulisi muistaa syntymäpäivinä ja jouluisin ihan konkreettisilla lahjoilla. Kummius tänä päivänä mitään ’kristillistä kasvatusta’ ole, saati ajan viettämistä lapsen kanssa.

Vierailija
52/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein kolmen kummilapsen kanssa sen ratkaisun, etten anna kuin syntymäpäivälahjat. Joululahjat menevät vähän "hukkaan" lahjaröykkiöissä, joita perheissä on jouluna. Sattumoisin kaikki kummilapseni ovat loppusyksystä syntyneitä, joten tämä oli ihan luontevaa jopa.

Vierailija
53/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain yksinkertaisesti ostaisi niitä kalliita toivelahjoja. Varsinkin kun se kalliden lahjojen osto on yksipuolista.

Minua ei kyllä pidettäisi lypsylehmänä.

Laita stoppi tuollaiselle. Voit myös sanoa, että et pysty ostamaan niin kalliita lahjoja. Ovatko he tottuneet siihen, että sinulta saa itsestäänselvästi aina sen toivelahjan?

Vierailija
54/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on todella kiusallisia tilanteita. Osalla ei tunnu olevan mitään realiteetintajua minkä arvoisia lahjoja on ylipäätään soveliasta toivoa. Kummeilla on usein muitakin kummilapsia ja omiakin lapsia, joille pitää lahjat hommata. Miten ylipäätään aikuinen ihminen kuvittelee, että silloin olisi ihan normaalia ja ok toivoa esim. 50-80€ lahjaa? Outoa, että jollain on ajatus, että yhtään keneltäkään (ehkä puoliso pois lukien?) on sopivaa toivoa eli olettaa saavansa noin kallista lahjaa.

Vierailija
55/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut on röyhkeitä

Vierailija
56/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä voi kuvitella mitään tilannetta, että toivoisin yhdeltä ihmiseltä yli 30€ muistamista. Toki niitä voi aina välillä saada ja usein saan esim. omilta vanhemmilta tai mieheltä, mutta sen pitää aina lähteä antajan omasta halusta. Ei noin kallista voi itselleen tai lapselleen varta vasten toivoa/pyytää, sehän on todella tökeröä.

Vierailija
57/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, niin ei tarvitse ostaa lahjoja. Sisarusten lapsia muistan rippijuhlissa ja silloin, kun täyttävät 18.

Vierailija
58/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että onpa todella ajattelematonta pyytää kummilta kalliita lahjoja! Minusta kummien tehtävä ei ole ostaa kalliita lahjoja. Itse olemme perheen perustaneet ja ostamme tulevaisuudessa ne kalliit lahjat ihan itse. Kummilta toivomme ennen kaikkea lapsen kanssa vietettyä aikaa arkisten asioiden parissa (emme kaipaa mitään huvipuistoreissuja ja muita).

Meidän lapsi on vasta alle vuosikas ja eka joulu on tulossa, mutta ei kävisi mielessäkään pyytää mitään kallista lahjaksi. Mielessä on kaksi lelua, jotka lapselle tulisivat tarpeeseen (5 e ja 12 e hintaiset), jos joku kummeista sattuu lahjatoivetta kysymään. Ihan itse saa kummi budjettiinsa sopivan lahjan valita, jos sellaisen haluaa ostaa. Me muistetaan lapsen kummeja jouluna pienillä lahjoilla ja lapsen kasvaessa opetetaan lapsi muistamaan. :)

Vierailija
59/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

About 20 € per lapsi, synttäreinä ja jouluna. Joskus voi mennä yli jos löytyy jotain mieleistä, esim. nuorelle voin ostaa kivoja astioita. Joskus taas jää alle, esim. 1 v. kummilapsi saa 10 euron kirjan. En lähtisi tuohon lainkaan, vaan sanoisin että mulla on jotain muuta jo mielessä.

Vierailija
60/70 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kutonut villasukat jokaiselle ( 4 kpl) joululahjaksi syntymästä rippikouluun asti. Ripillä hopeinen risti kaulaan ja sen jälkeen vaan valmistumis, hää tms lahja. Synttäreinä leffalippu tai muuta pientä. Kukaa ei oo valittanut tai esittänyt toiveita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi