Paljonko käytätte rahaa kummilasten lahjoihin? Ahdistaa ja ärsyttää.
Mulla menee nyt ihan hermot tähän joulun lahjaralliin. Kummilapsia on 5 (1-15v) ja tuloni ovat pienet. 4 ei toivo koskaan oikein mitään, joten kova pähkäily tietysti on mitä sitä keksisi. Jotain välillä toivovat, mutta ihan maltillisia juttuja ja ne pyrin tietysti parhaani mukaan silloin toteuttamaan.
Mutta sitten on tämä yksi perhe. Jos ei ala minulta kyselyä kuulua toiveista, niin ilmoittelevat itse mitä lapsi on toivonut. Hirveän hintaisia toiveita elämäntilanteeseeni nähden ja kyllä minusta varsin röyhkeitä, vaikka olisikin enemmän rahaa käytössä. Järjestäen 60-70€+ ja sama synttäreinä. En muista onko ikinä ollut alle 50€ toivetta, tuskin. Itse antavat omalle kummilapselleen (meidän lapsi) aina jotain 10-15€ pintaan. Tyyliin tarravihon, piparimuotteja tai palapelin. Alkaa olla ihan mitta täynnä tätä touhua. Alkanut koko kakarakin jo ärsyttää tämän takia. Eihän siitä tulisi mitään jos pitäisi vuodessa n. 120€ budjetoida jokaisen kummilapsen synttäri- ja joululahjoihin, siis 600€!
Kommentit (70)
Mitä siitä saat että lahjot lapsiperheellisiä jotka pärjäävät paremmin kuin pienituloiset sinkut. Saatko jotain hyväksyntää jakamalla lahjoja niille.
Lapsiperheelliset alapeukuttaa kun niille on edullista näin tyhmät ihmiset joita käyttää hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Vituttaa kun kaikki kummilapset syntyneet loppuvuonna ja vielä joululahjat päälle.
Kummius ei ole mitään sitovaa niin että voi lopettaa koska tahansa sen leikin ja rahan jakamisen.
Onko kummi lahjoja varten? Eikös kummin tehtävä ole olla läsnä lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 kummilasta, joku 300-400€ menee.
Terv.Kimi R.
Per nokka?
Tuohan olisi vielä aivan karkkiraha Kimin kukkarosta.
Minua hävettäisi vaatia köyhiltä tai edes keltään lahjoja omille lapsilleni sillä kyllä minä ne elätän ihan omilla varoillani jos olen sellaisia halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea se on olla läsnä jos ei anneta olla läsnä.
Siinä vaiheessa kun vanhemmat alkaa ehdottaa tälle lahjaa sanot pokkana aina että olet jo lahjan hankkinut ja se pakettiin laitettu , vaikka et ole vielä hankkinutkaan.Tietenkään et sano mitä olet hankkinut, se on salaisuus.Ostat max 20 euron paketin vaikka kirjan tai muuta pientä, vaikka pörrösukat.
Kannattaa tehdä kuten minä tein: lopetin lahjomisen jouluna, ihan yksipuolisella päätökselläni. Vain syntymäpäivinä lahjoin ja silloinkin pienesti. Ei ole kuin yhden kummilapsen äiti minua muistanut ja vain jouluna. Muilta ei ole edes kiitosta saanut kun lahjan on antanut tai lähettänyt. Noin ala-asteen ajan lahjoin, sen jälkeen vain rippilahja ja valmistujaislahja, yhdelle pieni häälahja. 6 kertaa lupauduin kummiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jika päivä joku asia ahdistaa
elämä on :D
En anna tänä vuonna mitään. Viime vuonna annoin vauvalle itse neulomiani vaatteita, kun niitä toivottiin. Olen kai surkea kummi lapsen vanhempien mielestä, kun ei tule satojen eurojen lahjoja. Kummi tuntuu nykyään olevan synonyymi lahja-automaatille.
Mitä yksivuotias tekee lahjoilla? Ehkä voisin antaa sille jonkun myrkyttömän pahvikassin rapisteltavaksi.. siinäpä vasta ideaa!
Vierailija kirjoitti:
Muinaisiin aikoihin kummi sai lapsen jos vanhemmille tapahtui jotain ja uskonnon opetusta mutta nykyään ei kummilla ei ole yhtään mitään virkaa muuta kuin se on muuttunut joksikin rahastus automaatiksi.
Kieltäytykää kaikki siitä hommasta niin että hakekoon kumminsa mistä lystää ja saahan sieltä seurakunnasta jonkun kummin ja nimen paperiin jos ei jotain lahjojen maksajaa löydy.
Eihän kummilapsille tarvitse joululahjoja antaa. Ja lahjatoiveitten esittäminen ei ole oikein. Voisi aivan hyvin sanoa että on niin pienet tulot tai rahat, että ei voi mitenkään ostaa lahjoja vaikka haluaisikin ostaa. Sanoo suoraan, ettei jää itselle yhtään ruokarahaa. Ja nämä jotka pyytelevät 60 e lahjoja niin mitä kummi saa lahjaksi heiltä. Sanoo suoraan että ei ole varaa ostaa ja sanoo vaikka, että viime joulunakin jäi kinkku jne ostamatta kun ei jäänyt rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea se on olla läsnä jos ei anneta olla läsnä.
Kaikki raha ja lahjat idiooteilta kyllä kelpaavat ja otetaan hanakasti varmasti.
kummi voi sanoo toiveille että ei ole rahaa tai antaa 20e esim.toive esineen hankintaan säästämiseen.
liikaa ei kannata kummilapsia hankkia kun jo 1 kpl on muistamista .
jotkut fiksuimmat kyllä antaa kummillekkin joululahjan.
Olemme sopineet sisarusten kanssa (joiden lasten kummeja myös olemme), että emme lahjo toistemme perheitä. Kukin ostaa omalle lapselleen, mitä lapsi toivoo ja tarvitsee.
Ap:n tilanteessa ostaisin max 10 e lahjan. Lahjojen antamisessa pitää olla vastavuoroinen. Jos vastavuoroisuutta ei ole, on turha jatkaa lahjomista.
Jos ette ole tekemisissä, älkää antako kummilapsille joululahjoja. Siitä tulee vain kiusaantunut olo.
Itse lähetän kummilapselle viisi kertaa vuodessa jotakin: aina kortit + nimpparina karkkipussin, koulun alkaessa kyniä tms., synttärinä lahjan (30-50 e), jouluna lahjan ( nyt Guinessin ennätyskirja, 25 e) ja ystävänpäivänä jotain pientä. Vuodessa menee yht. n. 100 e.Ihan tarpeeksi mielestäni ja myös vanhemman mielestä. Kuulutaan ns. ylempään keskiluokkaan. Tuollainen lahjojen arvojen mittaaminen - varsinkin saajan vanhempien osalta - on todella rahvaanomaista.
Ja ei, en trollaa, vaan ihan oikeasti puhun ns. vanhan rahan sukuun syntyneen puolesta. Meille ajatus onntärkeintä.
Ei kai nyt kukaan osta enempää kuin mihin itsellä on varaa? Jos olet pienituloinen niin ei sulla ole mitään velvollisuutta ostaa yhtään mitään. EI kummius tarkoita lahjojen antamisvelvollisuutta, vaan sitä että osallistut lapsen henkiseen kasvatukseen.
Jokainen antaa sen mihin on varaa. Minusta kummin tulisi myös olla sen verran läheinen vanhempien kanssa, että voi suoraan sanoa jos lahjatoive on liian kallis.
+Kummi voisi lahjan sijasta antaa yhteistä aikaa, esim. käydä kahdestaan uimahallissa ja/tai pitsalla tmv.
Itse olen valmis ostamaan kalliiltakin lahjoja, MUTTA minulla on vain 2 lasta joille ostan lahjoja, eikä omia lapsia ole.
Toisekseen tiedostan että tilanne voi muuttua, ehkä minulla joskus ei ole samalla tavalla mahdollisuutta RAHALLISESTI panostaa, siksi haluan olla se kummi jonka kanssa tehdään (ENSISIJAISESTI!) jotain muuta kun saadaan lahjoja (käydään vaikka metsäretkellä ym. säännöllisesti)