Miksi fb on sellainen peikko joillekuille?
En käsitä. Olen mukana muutamassa yhdistyksessä ja paljon asiaa saadaan hoidettua fb:n kautta; tietoa tapahtumista, dokumenttien vaihtoa, linkkejä jne. yleensä suljetussa ryhmässä. Ja kaikissa yhdistyksissä on mukana 1-2 kpl " En ole enkä tule facebookkiin. Mulla ei ole mitään tarvetta jakaa yksityiselämääni kenenkään kanssa" Kun siellä ei ole mikään pakko jakaa itsestä yhtään mitään ja rekisteröityäkin voi vaikka puolittaisilla tiedoilla ja lempinimellä jolloin identiteettivarkaus on hyvin epätodennäköinen. Ärsyttää kun sitten pitää tiedottaa viidellä eri tavalla ja monella eri foorumilla, tukkia sähköpostit liitteillä ja aina joku ei ole nähnyt jotain siellä sähköpostiketjussa.
Jos fb:hen liittyy pelkästään jollain nimellä eikä laita kuvaa eikä hyväksy ketään kaveriksi niin MITÄ riskejä oikeati on? ( ja enemmän kuin sähköpostiliikenteessä)
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:35"]
Ne on niitä teknologiasta jälkeenjääneitä jöröjä joita kaikki uusi pelottaa.
[/quote]
Sä olet ajastas jäljessä jos luulet että facebook on jotenkin uusi juttu.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:48"]
TÄTÄ ASENNETTA JUURI en käsitä. Jos yhdistyksen suljetussa ryhmässä pohditaan seuravan kokouksen ajankohtaa tai ajankohadas siirtämistä monen sairastumisen takia tai asialistaa tai jaetaan linkkejä asiaan liittyvään dokumenttiin niin MITEN siinä ollaan julkisuuden kipeitä teinejä?
[/quote]
Koska edellyttää Facebookiin rekisteröitymistä, jota ei tee kuin julkisuuden kipeät teinit, jotka kuvittelevat että se elämä eletään FB:ssä
[/quote]
Avaatko vähän tätä "julkisuudenkipeitä"?
Mä ja iso osa mun FB-kavereista ollaan about viiskymppisiä, onpa mulla kavereina pari ystävien isääkin jotka ovat +75-v teinejä.
Työelämässä sähköposti toimii ihan mainiosti. En tajua, miksi se on sen vaikeampaa kuin joku facebook, laittaa ihmisille vain sähköposti viesti. Postituslistat on ihan helppo tehdä. Yhdistystoimintaa, rekisteröidyn kyseessä ollessa, säätelee laki ja voi olla että esim. ainoastaan facebookiin laitettu kutsu ei ole laillinen. Noita vastaavankaltaisia kanavia on muitakin.
Facebook on sekava ja jos on monessa mukana ja paljon kavereita, voi helposti jäädä huomaamatta viestejä; varsinkin kun facebook itsestään heittää järjestyksen niin, että suosituimmat ensin ja uudet hukkuvat sitten jonnekin pohjalle. Sähköpostiviestit eivät jää huomaamatta. En pidä facebookia kovin toimivana tiedotuskanavana. Se toimii, jos siellä on jatkuvasti ja lukee joka ikisen viestin. Ei minulla ainakaan ole sellaiseen aikaa arkipäivänä. Helposti jää monta huomaamatta.
Minä en ole facebookissa, koska en pidä ajatuksesta, että olen "tavoitettavissa" tai "löydettävissä" internetissä. Jokin siinä puistattaa. Olen hieman erakkoluonne, ja jos joku haluaa ottaa yhteyttä, laittakoon whatsapp-viestiä. Whatsappin kautta pidän muutenkin yhteyttä erilaisten ryhmien kanssa. Lisäksi facebook tuntuu olevan melkoinen aikasyöppö, enkä tarvitse sellaista, minullahan on jo av. ;) -N23
FB intoilijat eivät "uuden teknologian huumassaan" tunnu edes ymmärtävän, miksi tuollainen "palvelu" on yleensäkin perustettu - se motiivi kun ei ole ollut antaa ihmisille forumi, jossa julkaista omia vessakäyntejään ja julkaista omia kuviaan.
Se, että joku ei suostu FB:hen liittymään, ei tosiaankaan kerro että ko. ihminen olisi jotenkin teknologiarajoitteinen tai pelkoinen - Kyseinen ihminen kun saattaa ymmärtää "palvelun" tarkoituksen niitä liittyneitä paremmin, ja kun ei kyseistä "palvelua" tarvitse elämässään mihinkään, niin miksi pitäisi liittyä.
Jos jäsenille tiedottaminen facebookin ulkopuolelle ärsyttää noin paljon, toivon, että aloittaja ei missään tapauksessa saa johtavan paikan tai suuren vastuun kyseisessä yhdistyksessä. Tämä kertoo nimittäin paljon henkilöstä..
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:56"]
Liittykööt tai eivät, en jaksa enää vängätä ihmisten kanssa jotka eivät jostain periaatteesta sinne liity. Ovat sitten omasta valinnastaan vähän ulkona asioista ja kuulevat sitten tapaamisissa mistä on ollut puhetta jos joku muistaa niistä kertoa. Useimmat kuuluvat FB:iin ja sinne on helppo suljettuja ryhmiä perustaa, ja demokratian mukaan mennään.
[/quote]
Hehehee...Eli pikkutytöt perustaa FB:hen yhdistyksiä rajatakseen haluamansa henkilöt "eliittiryhmäksi", jonka kanssa sitten keskustellaan omista salaisista jutuista...
Jotenkin tulee alakoulu mieleen... ;)
[/quote]
? en ymmärtänyt ollenkaan tätä. Tiedätköhän sä itsekään, mistä puhut?
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 15:21"]
Minä en ole facebookissa, koska en pidä ajatuksesta, että olen "tavoitettavissa" tai "löydettävissä" internetissä. Jokin siinä puistattaa. Olen hieman erakkoluonne, ja jos joku haluaa ottaa yhteyttä, laittakoon whatsapp-viestiä. Whatsappin kautta pidän muutenkin yhteyttä erilaisten ryhmien kanssa. Lisäksi facebook tuntuu olevan melkoinen aikasyöppö, enkä tarvitse sellaista, minullahan on jo av. ;) -N23
[/quote]
Kai tiedät, että Facebook omistaa WhatsAppin nykyään?
Jos et halua laittaa tiedotteita monta eri kanavaa pitkin, voit laittaa ne sähköpostina kaikille. Miksi sitä Facebookia pitää edes käyttää tällaiseen tarkoitukseen, jos se noin paljon harmia tuottaa?
Ap, sanon tämä kaikella ystävällisyydellä: sinä et tajuaisi sitä vaikka sinulle se selittäisiin koska olet ykisnkertainen ihminen jolla ei ole teknologian tai historian tajua.
Sähköpostissa voi laittaa faktat ja ajat, FB:ssa käydään ryhmässä vapaampaa keskustelua. Mulle on yksi ja sama haluaako joku liittyä FB:iin tai ryhmiin, en ala kuuntelemaan kenenkään vaahtoamista miksi sinne ei liity.
Koska on cool ja trendikästä vihata Facebookia, Instaa, Pipsan blogia ja Comic sans-fonttia.
pitkään olen miettinyt poistuvani fb:sta. Olen 24v tyttö, ja niin kyllästynyt näkemään ihmisten päivityksiä siitä kuinka ihanaa,täydellistä ja varakasta heidän elämänsä on . Huonona yksinäisenä päivänä en mielelläni mene faebookkiin ollenkaan, tulee vaan jotenkin paha mieli. En ole mitenkään katkera mutta jotenkin vaan ärsyttää tuo facebook kulttuuri. Kuitenkin se on paras tapa pitää yhteyttä ulkomailla asuviin ystäviini.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 09:11"]
Jos jään jostain tiedosta paitsi sen takia etten ole facebookissa, se tieto ei todennäköisesti ollut tärkeä.
[/quote]
Mutta älä sitten kiukuttele että ei tiedoteta tarpeeksi
Facebookin käyttöä kaikkeen mahdolliseen viestintään tuntuvat ajavan eniten ne ihmiset jotka ovat vihdoinkin oppineet käyttämään jotakin näistä "uusista" medioista. Välineitä tiedon jakamiseen, luomiseen, säilyttämiseen löytyy paljon ja niiden sopivasta sekoituksesta löytyisi optimi. Tämä tosin edellyttäisi, että useammat ihmiset joutuisivat omaksumaan uusia työkaluja. FB kohdalla monet ovat tämän oppimisen tuskan jo läpikäyneet ja haluavakin kokea sen olevan paras ratkaisu kaikkeen.
Työtapoihin tyytymättömiä ovat usein ne, jotka eivät ole valmiita aikaansa ko. asian eteen uhraamaan. Niin kauan kun käsiteltävät tiedot eivät sisällä arkaluonteisia tietoja työkalun pitäisi olla aktiivien valitsema. Hehän sitä pääasiassa käyttävät. Sivustaseuraajat voivat mukautua tai jättää mukautumatta.
Tietoturvamielessä FB:n ja monet muutkin ilmaiset palvelut voi unohtaa täysin. Tämän monet yhdistysaktiivit ohittavat tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella.
Miksi tarvitsee viidellä eri tavalla tiedottaa.Laittaa siinä muodossa, kun kaikilla on. Esimerkiksi sähköpostilla..Mikäs ongelma se sitten on?
Tiedottaminen on yleensä se viimeinen vaihe. Sitä ennen jotkut ovat tehneet työtä tiedotettavan sisällön yms. eteen. Yksi tiedotuskanava on varsin hyvä, varsinkin mikäli se on työn tehneille mieluisin. Pelkkää tiedotusta odottelevat voinevat sopeutua. Mikäli nämä odottajat eivät pidä valitusta tiedotuskanavasta niin useimmiten "tiedottajan"-paikka on vapaana.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:56"]
Liittykööt tai eivät, en jaksa enää vängätä ihmisten kanssa jotka eivät jostain periaatteesta sinne liity. Ovat sitten omasta valinnastaan vähän ulkona asioista ja kuulevat sitten tapaamisissa mistä on ollut puhetta jos joku muistaa niistä kertoa. Useimmat kuuluvat FB:iin ja sinne on helppo suljettuja ryhmiä perustaa, ja demokratian mukaan mennään.
[/quote]
Hehehee...Eli pikkutytöt perustaa FB:hen yhdistyksiä rajatakseen haluamansa henkilöt "eliittiryhmäksi", jonka kanssa sitten keskustellaan omista salaisista jutuista...
Jotenkin tulee alakoulu mieleen... ;)