Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän suomalaiset ovat niin maltillisia sisustajia?

Vierailija
27.11.2021 |

Valkoista, mustaa, toisessa ketjussa mainittua greigeä… yksiväristä ja neutraalia. Vierastetaan kuviotapetteja ja värejä. Ehkä joku viltti tai sohvatyyny saattaa olla värikäs. Jo rajan takana venäjällä on ihan eri meininki kun vaikka käy rautakaupassa katsomassa laatta- ja tapettiosastoa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulisitpa sen muiden (täysin provosoimattoman) ärsytyksen räväkämmästä tai persoonallisemmasta sisustuksesta! Suomalaiset ovat tottuneet menemään massan mukana ja se on kyllä varmasti kivuttominta jos on yhtään itsestään epävarma.

"Tätä on kyllä sitten tosi vaikea myydä" (juuri ostetusta ja isolla rahalla ITSELLE rempatusta talosta), "täällä on kyllä ihan liikaa värejä/valkoista" (samalta ihmiseltä eri kerroilla, joitakin on mahdotonta miellyttää), "no tämä on kyllä... ...todella... erikoinen" (mustasta, savusaunamaisesta saunasta), "eikö valkoset kaakelit olisi olleet kivemmat?" (kylppärin värillisistä mosaiikeista), "tätä tilaa saa sitten lämmittää! Kauheaa rahan hukkaa!" (vino sisäkatto), "täällähän alkaa pää särkeä" (kirkkaasta, kuviollisesta tapetista) jne, jne, jne. Milloin on runsas ja laitettu puutarhakin huono (ette te tätä jaksa hoitaa, kauheaa rahanmenoa, suihkulähde/kasvihuone on pröystäilyä, kuka kesäkeittiötä tarvitsee).

Siis mä niin nään tän, mikä siinä on että kaikesta pitää valittaa? :D Suomalaisten kollektiivinen huono itsetunto, kaikki erilainen on pirullista? Itse oon myös hyvin taiteellinen ja se näkyy sisustuksessa, kaikenlaista oon saanu kuulla, tosian usein ihan positiivista. ero voi ollakin siinä että meillä ei oo kauhean suuria ja kalliita tiloja, ei aiheuta kateutta. :)

Ps. kuulostaa kivalta teidän remppa!

Vierailija
22/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon joskus katsellut telkkarista, että esimerkiksi briteillä on aika vahvoja värejä. Voi olla vaikkapa tumman punaiset seinät. Itse en uskalla käyttää vahvoja värejä koska pelkään kyllästyväni niihin. Lisäksi vahvat värit vaatii, että myös huonekalut ja ovet pitäisi vaihtaa niihin sopiviksi. Tulee liian kalliiksi pistää koko sisustus uusiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon päässy irtaantumaan tästä ihanteesta ihan kivasti. Värejä ja ristiriitoja ja yllätyksiä löytyy. Kaikki liika harkinta pois, intohimolla ja intuitiolla mennään. Puhtaita pintoja ja neutraaleja värejä vain antamassa "hengähdystilaa" ja luomassa kontrastia.

Tämä.

Suomiasunnossa yleisin väri on se, mikä sitten varmasti löytyy kaikilta.

Mainitsemasi kontrastit tekevät tilan, kun niitä käyttäen voi korostaa yksityiskohtia. Se, mikä puuttuu suomalaisesta kodista on tilan valaistus. Olohuoneisiin suositellaan 7-9 valaisinta. Meillä on 12 valaisinta, joilla voi luoda erilaisia "tunnelmia" tilaan. Onneksi ne on kaukosäätimellä ohjattavissa, koska muuten joutuu kävelemään paljon. Mutta ne tekevät tilan.

Vierailija
24/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä piireissä te pyöritte, mutta oman kaveripiirini sisustuksesta löytyy kyllä värejä, tehostetapetteja tai -maaleja, ja muita omaperäisiä ratkaisuja. Jotain mietelauseita seinällä ei ole kellään eikä ole koskaan ollutkaan.

Vierailija
25/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, samaa olen miettinyt. En oikein tarkalleen tiedä millä sanalla kuvaisin sisustustyyliä josta pidän, mutta sanotaan vaikka klassinen. Esimerkiksi instagramissa käyttäjällä victoriamagazine on aivan ihania kuvia, mutta sen kaltaista sisustusta on vaikea toteuttaa kun kaupoissa myydään pelkkää skandinaavista pelkistettyä mustaa, valkoista ja harmaata. Kirpputorilta olen kuitenkin onneksi löytänyt joitain kivoja juttuja.

Vierailija
26/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen aina ihmetellyt, itse olen vahvojen värien ystävä ja esim suomalaisten sisustuslehtien lukeminen on tylsää, kun on aina se sama tyyli eli suht vaalea ja korkeintaan muutama tylsähkö perusväri ja aina samantyyppiset viherkasvit ja sisustusesineet

Jotkut teistä jaksaa jankutta, ettei sisustuslehdissä ole värikkäitä koteja, mutta ilmeisesti ostatte vain jotain tiettyä lehteä, ettekä katsele mitä muuta on tarjolla. Minä ostan niitä lehtiä, joissa on 90 % muuta kuin valkoisia koteja. Ihan suomalaisia lehtiä. 

Kaupoissa on vaikka minkä värisiä tapetteja ja maaleja saa sävytettyä kaikissa sateenkaaren sävyissä. Esim. nr 9:n väitteet, ettei tarjolla ole muuta kuin valkoista, on ihan höpöhöpöä. 

Vierailija
27/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulisitpa sen muiden (täysin provosoimattoman) ärsytyksen räväkämmästä tai persoonallisemmasta sisustuksesta! Suomalaiset ovat tottuneet menemään massan mukana ja se on kyllä varmasti kivuttominta jos on yhtään itsestään epävarma.

"Tätä on kyllä sitten tosi vaikea myydä" (juuri ostetusta ja isolla rahalla ITSELLE rempatusta talosta), "täällä on kyllä ihan liikaa värejä/valkoista" (samalta ihmiseltä eri kerroilla, joitakin on mahdotonta miellyttää), "no tämä on kyllä... ...todella... erikoinen" (mustasta, savusaunamaisesta saunasta), "eikö valkoset kaakelit olisi olleet kivemmat?" (kylppärin värillisistä mosaiikeista), "tätä tilaa saa sitten lämmittää! Kauheaa rahan hukkaa!" (vino sisäkatto), "täällähän alkaa pää särkeä" (kirkkaasta, kuviollisesta tapetista) jne, jne, jne. Milloin on runsas ja laitettu puutarhakin huono (ette te tätä jaksa hoitaa, kauheaa rahanmenoa, suihkulähde/kasvihuone on pröystäilyä, kuka kesäkeittiötä tarvitsee).

Ai että, mä rakastan värikkäitä vahvanvärisiä kuviotapetteja. Hauska seurata joskus joidenkin ilmeitä ja kuunnella niitä ympäripyöreitä kommentteja kun ovat pyytäneet nähdä kuvia kodistamme (remontoidaan just niin on puheenaiheena välillä)😄

Joo, Pip-studion tapetit ovat aika hyvä kiteytys meidän sisustusfilosofiasta. Joka muuten mielletään jostain syystä aina mun jutuksi ja mies vain täällä väreistä kärsijäksi, vaikka hän on ihan yhtä oman näköisen ja itelle viihtyisän ja toimivan kodin sisustamiseen vihkiytynyt kuin minäkin ja rakastaa romanttisia ja värikkäitä (luontoaiheisia) kuoseja. Kuulemma appiukkokin kommentoi hänelle, että "kyllä sinäkin saat vaikuttaa oman kodin sisustukseen", mihin mies oli hihkunut, että hän nämä tapetit valkkasi :D 

Vierailija
28/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat toisaalta räväköitä ulostajia.

Vierailija
29/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itseäni enkä yleensäkään suomalaisia yhtään tylsinä sisustajina.

Monien huonekalujeni ja seinien sävyt ovat tosiaankin neutraaleja. Valkoista, hopeaa, harmaata, limeä ja erivahvuisia harmaanvihreitä. Ensinnäkin huonekaluissa ja valaisimissa on vaihtelevasti materiaaleja: eri puulajeja, nahkaa, lasia, kangasta, jo tästä tulee jännitettä ja vaihtelua yleisilmeeseen.

Vaikka pohja on harmoninen ja niukka väritykseltään, tuo peruseläminen siihen riittävästi väriä, jolloin kokonaisuus ei ole yhtään tylsä. Tekstiilit, lakanat ym. valitsen sisustukseen sopiviksi.

Seinillä on värikkäitä maalauksia. Ruuat, vaatteet, tarve-esineet, kirjat, kukat ym. joita ei useimmiten sisustuksen mukaan valita, lisäävät kokonaisuuteen niin paljon elävyyttä ja värejä, että on vain hyvä, kun se perussisustus ei ole riemunkirjava. Ainakin omassa tuttavapiirissäni kodit ovat pääsääntöisesti tyylikkäästi sisustettuja ja persoonallisia ja kokonaisuus on aivan riittävän värikästä.

Vierailija
30/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan yksinkertaisesti tykkää värikkäästä sisustuksesta. Räväkät, isokuvioiset tapetit ovat inhokkini.

Minulla on paljon viherkasveja, niistä tulee ihan riittävästi väriä.

Vierailija
31/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on jopa palstalla alettu vänkäämään ettei kotiini sovi tuollainen vihretävänsininen sohva jollainen on Big Brotherin studiossa. Viis siitä ettei tuo kommentoija tiennyt kotini värimaailmasta yhtään mitään. Hän vaan päätti ettei kyseinen sohva sovi mulle :D

Että ehkä noiden lehtien palstoilla on turvallisinta esitellä harmaan ja beigen sävyjä kun mikään muu ei myy.

Ja me valtavirrasta poikkeavat sitten olemme itseksemme koteinemme. Emmekä kerro mitään kun mielipiteet jyrätään heti.

Vierailija
32/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on jopa palstalla alettu vänkäämään ettei kotiini sovi tuollainen vihretävänsininen sohva jollainen on Big Brotherin studiossa. Viis siitä ettei tuo kommentoija tiennyt kotini värimaailmasta yhtään mitään. Hän vaan päätti ettei kyseinen sohva sovi mulle :D

Että ehkä noiden lehtien palstoilla on turvallisinta esitellä harmaan ja beigen sävyjä kun mikään muu ei myy.

Ja me valtavirrasta poikkeavat sitten olemme itseksemme koteinemme. Emmekä kerro mitään kun mielipiteet jyrätään heti.

Toisaalta taas juuri eleettömästi ja "värittömästi" sisustaminenhan on suunnilleen suurin synti, mitä voi tehdä tämän palstan mukaan. Varsinkin valkoisen sisustuksen haukkuminen tuntuu olevan mammojen lempiharrastus. En huomaa juurikaan klassisen ja vaalean sisustustyylin kannattajien morkkaavan muiden sisustuksia, mutta te erikoisemmin sisustajat avaatte vähän päästä näitä ketjuja, joiden tarkoituksena on haukkua muita ja korostaa omaa erikoisuuttanne ja erinomaisuuttanne.

Vierailija
33/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä.

No skandinaavinen tyyli on pelkistettyä. Johtunee varmaan kun täällä eletään säkkipimeässä puolet vuodesta ja vaaleat pinnat ei näytä synkiltä pimeänä vuodenaikana.

Sitten kun katsoo meidän rakennuskulttuuria joka on myös aika pelkistettyä, simppeliä ja joskus rumaakin. Meillä ei ole vuosisatoja vanhoja rakennuksia missään eikä eurooppalaista rakennuskantaa. Täkäläisiin taloihin jossa paljon ikkunapintaa ei oikein istu voimakkaat kuviot ja vahvat värit.

Esimerkiksi Japanissa suositaan samantyylistä simppeliä ja yksinkertaista sisustustyyliä.

Meillä on 50-60 lukujen skandi-design sisustus ja oleellisimpana ohjenuorana "vähemmän on enemmän" asenne. Mitä enemmän ilmaa on kauniiden huonekalujen ympärillä, sitä keveämpi sisustus on. Liika krääsä on hirvitys.

Vierailija
34/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syytän miehiä. Olen muutaman kerran asunut yhdessä miehen kanssa ja aina sisustus yhteiseen kotiin pitää tehdä yhdessä. Niillä miehillä joiden kanssa ei ole ollut mitään sanottavaa, paitsi aina kieltäneet tyyliin kaikki värit liian räikeitä tai pastellit liian lapsellisena. Kuviot häiritsee ja sitten asutaan sellaisessa harmaassa laatikossa. Lähes aina kaikki jännemmät ideat tyrmätään, mutta ei myöskään tuoda mitään omia ideoita, ollaan vaan "kunhan sohvalta näkyy telkkari, niin kaikki on hyvin".

Vierailija
35/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan yksinkertaisesti tykkää värikkäästä sisustuksesta. Räväkät, isokuvioiset tapetit ovat inhokkini.

Minulla on paljon viherkasveja, niistä tulee ihan riittävästi väriä.

Minä rakastan isoja kuvioita, minua taas ärsyttää ne semmoiset pienet toistuvat kuviot niin tekstiileissä kuin tapeteissä. Minä myös tapan kaikki viherkasvit, tapetti tulee halvemmaksi :D

Vierailija
36/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaista on länsinaapurissa, itäpuolella enempi lääniä joten ehkä siellä vaikutteet tulleet etelämpää missä voimakkaat värit luontaisia ilmanalan vuoksi. 

Tuokin ilmaston käyttäminen syynä on jännä, luulisi että täällä pohjoisessa missä puolet vuodesta on suht ankeaa, harmaata ja pimeää, olisi lämpimät värit suosittuja.

Niitä ei ole ollut saatavilla. Sisustusvärit on olleet entisinä aikoina juuri sitä, mitä ympäristö on tarjonnut. Muu on ollut tuontitavaraa, johon on ollut mahdollisuus vain harvoilla.

Vierailija
37/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä.

No skandinaavinen tyyli on pelkistettyä. Johtunee varmaan kun täällä eletään säkkipimeässä puolet vuodesta ja vaaleat pinnat ei näytä synkiltä pimeänä vuodenaikana.

Sitten kun katsoo meidän rakennuskulttuuria joka on myös aika pelkistettyä, simppeliä ja joskus rumaakin. Meillä ei ole vuosisatoja vanhoja rakennuksia missään eikä eurooppalaista rakennuskantaa. Täkäläisiin taloihin jossa paljon ikkunapintaa ei oikein istu voimakkaat kuviot ja vahvat värit.

Esimerkiksi Japanissa suositaan samantyylistä simppeliä ja yksinkertaista sisustustyyliä.

Meillä on 50-60 lukujen skandi-design sisustus ja oleellisimpana ohjenuorana "vähemmän on enemmän" asenne. Mitä enemmän ilmaa on kauniiden huonekalujen ympärillä, sitä keveämpi sisustus on. Liika krääsä on hirvitys.

Perus-sisustus on myös käytännöllinen ja taloudellinen. Siihen on helppo lisätä ja ottaa pois.

Vierailija
38/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sisusta. Kämppä on just eikä melkeen sellainen mitä sattuu olemaan.

Vierailija
39/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta taas juuri eleettömästi ja "värittömästi" sisustaminenhan on suunnilleen suurin synti, mitä voi tehdä tämän palstan mukaan. Varsinkin valkoisen sisustuksen haukkuminen tuntuu olevan mammojen lempiharrastus. En huomaa juurikaan klassisen ja vaalean sisustustyylin kannattajien morkkaavan muiden sisustuksia, mutta te erikoisemmin sisustajat avaatte vähän päästä näitä ketjuja, joiden tarkoituksena on haukkua muita ja korostaa omaa erikoisuuttanne ja erinomaisuuttanne.

No höpsis. Kukaan korosta omaa erinomaisuuttaan sillä että maalaa seinänsä jollain muulla kuin valkoisella tai harmaalla, älä nyt viitsi :D Ja se että tykkää muusta kuin skandinaavisesta pelkistetystä tyylistä on valtavirrasta poikkeavaa, ja kerää ihmisiä yhteen, sisustuksesta on kiva jutella jos se kiinnostaa. Ei sillä yritetä mitään erinomaisuutta korostaa, koita nyt hyvä ihminen kasvattaa itsetuntoasi enemmän. Se että joku tykkää erilaisesta sisustustyylistä, ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys.

Ja kaikki haukkuu netissä kaikkia, olenmonesti nähnyt kuinka pelkistetyn tyylin tykkääjä haukkuu runsaamman tyylin tykkääjiä hamstraajiksi, rauhattomiksi ja halvoiksi, koska oma tyyli on tyylikäs ja selkeä, jättää tilaa ajatuksilla jne. Ihan sama juttu, jos sulla on kukikas tapetti niin joku ajattelee että voi voi, se on varmaan kauheen tyhmä ja ei ollenkaan niin tyylikäs kuin minä :D 

Älä välitä. :)

Vierailija
40/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa arvostetaan laatua enemmän kuin tyyliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi