Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksiköhän suomalaiset ovat niin maltillisia sisustajia?

Vierailija
27.11.2021 |

Valkoista, mustaa, toisessa ketjussa mainittua greigeä… yksiväristä ja neutraalia. Vierastetaan kuviotapetteja ja värejä. Ehkä joku viltti tai sohvatyyny saattaa olla värikäs. Jo rajan takana venäjällä on ihan eri meininki kun vaikka käy rautakaupassa katsomassa laatta- ja tapettiosastoa.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä maa, ei parane brassailla. 

Vierailija
2/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasioita? Turha niitä värejä pitää valikoimassa jos ihmiset ei niitä osta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Greige on rohkein väri, mitä aitosuomalainen tohtii käyttää.

Vierailija
4/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä on omat syysi sisustaa maltillisesti? Ja oletatko, että muiden syyt olisivat erilaiset?

Vierailija
5/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuasioita? Turha niitä värejä pitää valikoimassa jos ihmiset ei niitä osta.

No juu, mutta jännä tuo aika jyrkkä ero jo tuolla itärajan puolella. Talojen värityksessäkin on aika iso ero (r*ssänsininen esim!)

Vierailija
6/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on joku pakkomielle, että ainoa sallittu tyyli on pelkistetty.

Vierailija
7/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia sisustajia ruotsalaiset ovat? Onko heillä noin keskimäärin samantyyppinen maku kuin suomalaisilla värien suhteen?

Vierailija
8/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon päässy irtaantumaan tästä ihanteesta ihan kivasti. Värejä ja ristiriitoja ja yllätyksiä löytyy. Kaikki liika harkinta pois, intohimolla ja intuitiolla mennään. Puhtaita pintoja ja neutraaleja värejä vain antamassa "hengähdystilaa" ja luomassa kontrastia.

Vierailija
9/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostaisin värejä ja kruusattua, mutta kun sitä ei ole tarjolla. Ostan siis väkisin valkoista, missä on edes hiukan jotain yksityiskohtaa tai etsin kirppikseltä, jonka tuunaan mieleiseksi. Ostimme perus tiilitalon, se tekisi mieli kalkita ja puuosilla tehdä yksityiskohtia. Katsoo nyt, riittääkö innostusta kun saadaan avaimet... Hirveän iso homma, kun on rinteessä ja varustettu yläkertalaajennuksella. Pinta-alaa riittäisi ainakin viideksi kesäksi jos itse tekee

Vierailija
10/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on omat syysi sisustaa maltillisesti? Ja oletatko, että muiden syyt olisivat erilaiset?

Mun sisustusmakuni on itseasiassa aika värikäs, niin en osaa analysoida syitä.

Vierailija
11/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista on länsinaapurissa, itäpuolella enempi lääniä joten ehkä siellä vaikutteet tulleet etelämpää missä voimakkaat värit luontaisia ilmanalan vuoksi. 

Vierailija
12/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen aina ihmetellyt, itse olen vahvojen värien ystävä ja esim suomalaisten sisustuslehtien lukeminen on tylsää, kun on aina se sama tyyli eli suht vaalea ja korkeintaan muutama tylsähkö perusväri ja aina samantyyppiset viherkasvit ja sisustusesineet

Vierailija
13/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin kerran itse sisustavani samalla tavalla kuin lapsuudenperhe sisustaa, eli vain beigeä ja beigeä beigen päälle.

Piti tietoisesti pakottautua ottamaan muut värit käyttöön.

Vierailija
14/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyse ei ole maun tai rohkeuden puutteesta. Minä ainakin pidän nautraalista sisustuksesta, tammiparketista ja valkoisista seinistä. Sisustukseni on rauhoittava, enkä ymmärrä, mitä huonoa tässä olisi. Makuasioitahan nämä.

Vierailija
15/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaista on länsinaapurissa, itäpuolella enempi lääniä joten ehkä siellä vaikutteet tulleet etelämpää missä voimakkaat värit luontaisia ilmanalan vuoksi. 

Tuokin ilmaston käyttäminen syynä on jännä, luulisi että täällä pohjoisessa missä puolet vuodesta on suht ankeaa, harmaata ja pimeää, olisi lämpimät värit suosittuja.

Vierailija
16/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulisitpa sen muiden (täysin provosoimattoman) ärsytyksen räväkämmästä tai persoonallisemmasta sisustuksesta! Suomalaiset ovat tottuneet menemään massan mukana ja se on kyllä varmasti kivuttominta jos on yhtään itsestään epävarma.

"Tätä on kyllä sitten tosi vaikea myydä" (juuri ostetusta ja isolla rahalla ITSELLE rempatusta talosta), "täällä on kyllä ihan liikaa värejä/valkoista" (samalta ihmiseltä eri kerroilla, joitakin on mahdotonta miellyttää), "no tämä on kyllä... ...todella... erikoinen" (mustasta, savusaunamaisesta saunasta), "eikö valkoset kaakelit olisi olleet kivemmat?" (kylppärin värillisistä mosaiikeista), "tätä tilaa saa sitten lämmittää! Kauheaa rahan hukkaa!" (vino sisäkatto), "täällähän alkaa pää särkeä" (kirkkaasta, kuviollisesta tapetista) jne, jne, jne. Milloin on runsas ja laitettu puutarhakin huono (ette te tätä jaksa hoitaa, kauheaa rahanmenoa, suihkulähde/kasvihuone on pröystäilyä, kuka kesäkeittiötä tarvitsee).

Vierailija
17/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulisitpa sen muiden (täysin provosoimattoman) ärsytyksen räväkämmästä tai persoonallisemmasta sisustuksesta! Suomalaiset ovat tottuneet menemään massan mukana ja se on kyllä varmasti kivuttominta jos on yhtään itsestään epävarma.

"Tätä on kyllä sitten tosi vaikea myydä" (juuri ostetusta ja isolla rahalla ITSELLE rempatusta talosta), "täällä on kyllä ihan liikaa värejä/valkoista" (samalta ihmiseltä eri kerroilla, joitakin on mahdotonta miellyttää), "no tämä on kyllä... ...todella... erikoinen" (mustasta, savusaunamaisesta saunasta), "eikö valkoset kaakelit olisi olleet kivemmat?" (kylppärin värillisistä mosaiikeista), "tätä tilaa saa sitten lämmittää! Kauheaa rahan hukkaa!" (vino sisäkatto), "täällähän alkaa pää särkeä" (kirkkaasta, kuviollisesta tapetista) jne, jne, jne. Milloin on runsas ja laitettu puutarhakin huono (ette te tätä jaksa hoitaa, kauheaa rahanmenoa, suihkulähde/kasvihuone on pröystäilyä, kuka kesäkeittiötä tarvitsee).

Ai että, mä rakastan värikkäitä vahvanvärisiä kuviotapetteja. Hauska seurata joskus joidenkin ilmeitä ja kuunnella niitä ympäripyöreitä kommentteja kun ovat pyytäneet nähdä kuvia kodistamme (remontoidaan just niin on puheenaiheena välillä)😄

Vierailija
18/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä.

No skandinaavinen tyyli on pelkistettyä. Johtunee varmaan kun täällä eletään säkkipimeässä puolet vuodesta ja vaaleat pinnat ei näytä synkiltä pimeänä vuodenaikana.

Sitten kun katsoo meidän rakennuskulttuuria joka on myös aika pelkistettyä, simppeliä ja joskus rumaakin. Meillä ei ole vuosisatoja vanhoja rakennuksia missään eikä eurooppalaista rakennuskantaa. Täkäläisiin taloihin jossa paljon ikkunapintaa ei oikein istu voimakkaat kuviot ja vahvat värit.

Esimerkiksi Japanissa suositaan samantyylistä simppeliä ja yksinkertaista sisustustyyliä.

Vierailija
19/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus-Pera kirjoitti:

Minusta kyse ei ole maun tai rohkeuden puutteesta. Minä ainakin pidän nautraalista sisustuksesta, tammiparketista ja valkoisista seinistä. Sisustukseni on rauhoittava, enkä ymmärrä, mitä huonoa tässä olisi. Makuasioitahan nämä.

Tammiparketissa ja neutraaleissa seinissä ei ookaan mitään vikaa. Mutta jos kaikilla on lisäksi samat artek-penkit, seiskatuolit tai murkut, samat lokkivalaisimet, samat ruutumatot ja taljat lattioilla, samat tähtityynyt, samat harmaat ja mustavalkotekstiilit, sama peikonlehti (pieni) samassa ikean korissa, beessi maksrameetyö seinällä, pampaheinät nude/valkoisessa maljakossa ja sitten joku iskulause seinätarroilla, on se jo vähän mielikuvituksetonta. Elementtejä ottaa kaikki nykyisistäkin jutuista, mutta minusta ihmiset jotka sisustaa orjallisesti noin ei oikeasti välitä sisustamisesta ollenkaan, mikä on sekin ok. He haluavat vain kuulua johonkin ilmeisesti, tai oma luovuus ei riitä.

Vierailija
20/45 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjonnan olemattomuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä