Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylävatsakipuja, polttelua ja refluksia - mitä tämä on?

Vierailija
22.02.2015 |

Vuosi sitten minulla oli samat oireet. Sattui ylävatsaan, heikotti, vatsahapot nousivat kurkkuun. Olo oli kauhea. Silloin minulla todettiin helikobakteeri ja lääkkeillä oireet lakkasivat kuin seinään. Nyt oireet ovat palanneet, mutta helikobakteeritesti on negatiivinen. Voiko vatsa tulehtua muuten vain? Olen kyllä stressannut paljon ja loppuvuodesta tuli poltettua tupakkaa ja juhlittua. Vai onko minulla syöpä? Gastroskopiaan en ilman nukutusta uskalla mennä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappivaivat? Sattuuko etenkin oikean kylkikaaren alle?

Vierailija
2/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 10:53"]

Sappivaivat? Sattuuko etenkin oikean kylkikaaren alle?

[/quote]

Minusta se kipu on enemmän keskellä. Refluksi on se pahin oire. Nyt olen syönyt Libraxia ja oireet pysyvät melko hyvin poissa, joten en tiedä mihin suuntaan homma on kehittynyt. Välillä poltetta tuntuu hieman alempana vatsassa ja yleensä keskellä tai molemmilla puolilla. Joskus kipu säteilee niin että rintakehää pistelee ja joskus selkää. Nämä oireet ovat ihan samanlaisia kuin sen helikonkin kanssa vuosi sitten.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva refluksi itsessään voi aiheuttaa nuo kivut. Meillä esiintyy sitä suvussa paljon, jokainen oireilee tavallaan ja refluksi reagoi joillain muuttuvissa elämäntilanteissa aggressiivisestikin. Mulla pahoina päivinä lääkkeenä vain Losec. Helikobakteerin sairastin minäkin lapsena, oireita en valitettavasti muista :/

Vierailija
4/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:09"]

Vahva refluksi itsessään voi aiheuttaa nuo kivut. Meillä esiintyy sitä suvussa paljon, jokainen oireilee tavallaan ja refluksi reagoi joillain muuttuvissa elämäntilanteissa aggressiivisestikin. Mulla pahoina päivinä lääkkeenä vain Losec. Helikobakteerin sairastin minäkin lapsena, oireita en valitettavasti muista :/

[/quote]

Joo pelkkä refluksikin voi olla todella ikävä tunne. Mutta tässä on jotain ylimääräistä. Vatsakipu on kuitenkin välillä todella voimakasta. Olen syönyt Nexiumia, mutta sekään ei auta. Ehkä tämä on jokin gastriitti tai jotain. Tai sitten helikotesti ei ole luotettava.

ap

Vierailija
5/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nuo oireet loppuivat sappirakon poistoon, joka oli täynnä kiviä. Oireet olivat niin epätyypilliset, että meni pitkään, ennen kuin sain lähetteen ultraan ja syy löytyi.

Vierailija
6/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahahaava? Raskaus?

Vierailija
7/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:22"]

Minulla nuo oireet loppuivat sappirakon poistoon, joka oli täynnä kiviä. Oireet olivat niin epätyypilliset, että meni pitkään, ennen kuin sain lähetteen ultraan ja syy löytyi.

[/quote]

Olen menossa huomenna taas lääkäriin. Täytyy mainita asiasta.

ap

Vierailija
8/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkääkään pelottelematta; VAADI asioihin selvyys. Käy niin monisa tutkimuksissa ja niin monta kertaa että syy oireisiisi selviää.

Oma äitini kävi samat vaivat läpi ja tutkittiin joka kautta. Nieli letkua suun kautta, välillä tungettiin letkua toista kautta. Ehdoteltiin refluksitautia ja ties mitä mahahaavaa. Lopulta piinallisten tutkimusten ja helvetin pitkän odottelun jälkeen saatiin nimi tälle kaikelle. Mahasyöpä, levinnyt ruokatorveen ja lopulta aivoihin, Eli 6 kk toteamisesta. Vatsan alueen syövät ovat katalia ja ne huomataan yleensä vasta siinä vaiheessa kun mitään ei ole enää tehtävissä.

En nyt sano että ap:lla on syöpä mutta annan ystävällisen neuvon; Älä tyydyyhyään vähempään, vaadi tutkimuksia Kyse on sinun kehostasi.

Vierailija
9/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:24"]

Mahahaava? Raskaus?

[/quote]

Tuon voi melko varmuudella sulkea pois. Olen mies. Mahahaava se voi kyllä olla.

ap

Vierailija
10/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. En lähtisi mitään syöpää ensimmäisenä epäilemään sillä vatsa/ refluksivaivat ovat todella yleisiä. 

Millä testillä heliko testattiin? Ymmärtääkseni verikoe on hyvinkin luotettana. 

Refluksi voi itsessään aiheuttaa hyvin monenlaisia oireita. Se voi saada ihmisen jopa niin kipeäksi että täytyy soittaa ambulanssi sairaalaan ja hyvin monesti säikäyttää että kyseessä jotain pahempaa. Kaikilla ei happosalpaaja lääkkeet (nexium ym.) auta. Hyvin monella refluksia sairastavalla todetaan myös helikobakteeri eikä tuo aina lähde vaikka heliko saadaankin häädettyä. 

Refluksi on ruoansulatus ongelma ja stressi pahentaa sitä.

Tähystys on hyvin nopea toimenpide jolla voidaan sulkea pois gastriitti ym. Katsoa onko ruokatorven sulkija löysä, ja muutenkin vatsalaukun /pohjukaissuolen  kunto. Ei sitä kannata pelätä, aikaa menee n. 5 min. 

Mutta syitä niin refluksille kuin ylävatsavaivoille on lukuisia.

Vierailija
11/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:48"]

Hei. En lähtisi mitään syöpää ensimmäisenä epäilemään sillä vatsa/ refluksivaivat ovat todella yleisiä. 

Refluksi voi itsessään aiheuttaa hyvin monenlaisia oireita. Se voi saada ihmisen jopa niin kipeäksi että täytyy soittaa ambulanssi sairaalaan ja hyvin monesti säikäyttää että kyseessä jotain pahempaa. Kaikilla ei happosalpaaja lääkkeet (nexium ym.) auta. Hyvin monella refluksia sairastavalla todetaan myös helikobakteeri eikä tuo aina lähde vaikka heliko saadaankin häädettyä. 

Tähystys on hyvin nopea toimenpide jolla voidaan sulkea pois gastriitti ym. Katsoa onko ruokatorven sulkija löysä, ja muutenkin vatsalaukun /pohjukaissuolen  kunto. Ei sitä kannata pelätä, aikaa menee n. 5 min. 

[/quote]

Refluksi voi tosiaan oireilla monella eri tavalla. Mutta viimeksikin kun minulla oli heliko, niin refluksin lisäksi minulla oli hyvin voimakkaita vatsakipuja. Sama juttu nyt. Helikoa ei voida verikokeella testata häädön jälkeen, koska vasta-aineet jäävät elimistöön vuosiksi. Testi on siis epäluotettava häädön jälkeen. Minulle tehtiin uloste-testi. En usko että tämä on pelkkää refluksia, siitä minulla on niin paljon kokemusta. Vaihtoehdot taitaa olla mahahaava, gastriitti, syöpä ja sappivaivat.

ap

Vierailija
13/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:48"]

[/quote]

Refluksi voi tosiaan oireilla monella eri tavalla. Mutta viimeksikin kun minulla oli heliko, niin refluksin lisäksi minulla oli hyvin voimakkaita vatsakipuja. Sama juttu nyt. Helikoa ei voida verikokeella testata häädön jälkeen, koska vasta-aineet jäävät elimistöön vuosiksi. Testi on siis epäluotettava häädön jälkeen. Minulle tehtiin uloste-testi. En usko että tämä on pelkkää refluksia, siitä minulla on niin paljon kokemusta. Vaihtoehdot taitaa olla mahahaava, gastriitti, syöpä ja sappivaivat.

ap

[/quote]

Ootko koskaan käynyt tuolla tähystyksessä vai mistä sulla on tuollainen kammo sitä kohtaan? Siellä voitaisi rajata niin paljon asioita pois niin ei tarvisi enää stressata ainakaan sitä syöpää. (Ei se varmasti se syöpä ainakaan ole) Saisi asioihin selvyyden ja tietäisi mitä hoitaa. 

Voithan toki kokeilla ensin itse rauhoittaa sen vatsan ja katsoa auttaako, ja mennä vasta sitten.

Vierailija
14/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan samoja oireita, ja refluksia minullakin. Ei ole tähystetty. Osta Gavisconia, se on ainoa joka auttaa silloin kuin mahaa polttaa.

Vierailija
15/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutuilta oireilta. Mulla on krooninen gastriitti ja Somacia vetelen pitkinä kuureina. Välillä pärjään ilman, kun on vähemmän stressiä ja jaksan olla syömisten kanssa tarkkana. Nyt vaan tähystysjonoon, että voidaan sulkea syövät sun muut pois!

Vierailija
16/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haimasyöpä

Vierailija
17/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla siis aiemmin todettu refluksi ja siihen on lääkkeet. Stressi pahentaa tilannetta, mutta et missään kohtaa mainitse, mitä ja miten syöt. Itselläni refluksi hävisi lääkityksen aikana, vaikka stressi vaan paheni. Vähensin tuolloin kahvin juonnin yhteen kupilliseeen aamulla. Jätin kaikki rasvaiset ja raskaat ruoat kokonaan pois. Ruoan päälle juotu kahvi tai vaikka punaviini saa tuskat takaisin heti, se ikään kuin  sytyttää koko ylävatsan tuleen. 

Vierailija
18/18 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, voihan toki tuo vatsalaukun tulehdus tulla muutenkin ilman että heliko olisi uusiutunut. 

Nimenomaan stressi tekee tuota, samoin tupakka ja tulehduskipulääkkeet. Jos vatsalaukun limakalvo ei ole kunnolla parantunut vielä edellisestä helikon häädöstä, siihen ei varmasti paljon edes tarvita. 

Itsellä tulehtui vatsalaukku pelästään stressistä. Mutta tuo stressi oli jo pitkäaikaista. 

Jos kiinnostaa itsehoitolääkkeet (Luontaishoito) niin laitan seuraavia ideoita listaan jos haluat kokeilla: 

- Silicea Piihappogeeli ( https://www.hyvinvoinnin.fi/silicea-piihappogeeli
Muodostaa vatsaa suojaavan luonnollisen kalvon jonka alla mahdollisesti tulehtunut alue pääsee paranemaan. Sitoo myös itseensä limakalvon pinnalta mikrobeja, kuolleita soluja, ympäristömyrkkyjä sekä haitallisia aineenvaihduntatuotteita ihan ruokatorvesta suolistoon saakka.

- Kevyt ruokavalio. Keitot, keitetyt/ höyrytetyt kasvikset. Hapanmaitotuotteet, kala tai kana. Ruoka joka sulaa helposti. Ehdottomasti tupakka, alkoholi ja tulehduskipulääkkeet pois siksi aikaa että vatsa rauhoittuu. 

- Pellavansiemenrouhe. Suojaa suolistoa ja parantaa ruoansulatusta. Näissä on myös eräänlainen limakalvoa suojaava lima. Edistää myös maitohappobakteerien kasvua. 

- Mustikka, karpalo, mustaherukka, tyrni

- Perunajauho, eli esim mustikkasoppa suurustettuna perunajauhoilla. Suojaa limakalvoa.

- Hapankaali. (Tosin jos alkaa närästämään niin ei kannata, muutta jos vain sisuskalut kestää niin ehdottomasti kannattaa ottaa ruokavalioon. 

- Kesällä piharatamo olisi todella tehokas luonnonyrtti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan