Hukassa olevat käytöstavat
Onkohan missään enää ihmisiä jotka hallitsevat hyvien käytöstapojen perusteet? Esimerkiksi kiitos, anteeksi, ole hyvä. Junasta / bussista poistuttaessa annetaan ulos tulevien poistua ensin ja sitten vasta itse sisään. Annetaan paikka vanhukselle. Syödessä ei maiskuteta eikä puhuta ruoka suussa. Ei kaiveta nenää eikä niistetä ilmaan. Liukuportaissa seistään oikealla, että kiireiset pääsee ohi. Ei kailoteta puhelimeen. Jne jne. Viime aikoina olen huomannut että näitäkään alkeellisia tapoja ei enää viitsitä noudattaa. Liekö korona-ajan eristys vie lopunkin viitseliäisyyden ja kyvyn huomioida kanssaihmiset?
Kommentit (12)
Oikeasti nopein on kun liukuportaat täytetään sekä vasemmalta ja oikealta eikä ole ryntäilykaistaa
Muodikasta tai ei niin hyvät käytös estää myös pöpöjen leviämistä ja mielenterveys pysyy siedettävällä tasolla kun huomioidaan muut ihmiset. Esim. julkisissa ei huudateta omaa musaa eikä aivastella / yskitä toisia päin.
Paljonhan noita on, esim. kaikki tuttavanaiseni toimivat noin tekemättä asiasta sen kummempaa numeroa.
Oisko nyt vaan niin, että sulla on vahvistusharha tässä, ap. Näet vain sitä mihin kiinnität huomiosi ja luulet että se on koko totuus. Kyllä ne vasemmalla seisojat on selkeessä vähemmistössä.
En omassa perhe-ystävä-tuttavapiirissäni ole nähnyt näiden mainitsemisiesi peruskäytöstapojen katoamista. Ja olen jo 65.
Kuinka paljon aikaa säästää kun rynnii liukuportaissa?
Sellaisilta pitäisi katkoa jalat, pysyisivät kotona.
Itselleni ei koskaan ole erikseen opetettu mitään käytöstapoja. Ehkä se tuli mallioppimisesti sitten.
Minulle se on itsestään selvää, ei sinä ole mitään miettimistä.
Kun tyttäreni esitteli tulevan avomiehensä ihastuin todella hänen hyvään käytökseensä joka on hänelle luontevaa. Käytöstavat ja toisten luontainen huomiointi sitä mitenkään korostamatta on kaunista ja erittäin suuri plussa ihmisten välisessä kanssakäymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon aikaa säästää kun rynnii liukuportaissa?
Sellaisilta pitäisi katkoa jalat, pysyisivät kotona.
Jos sivuutetaan tuo jälkimmäinen huomautus, niin olen samaa mieltä. Ei ole mitään syytä lähteä rynnimään ohi ahtaissa liukuportaissa, ei siinä niin paljon aikaa säästä. Ja ainahan voi käyttää tavallisia portaita, jos liukuportaat menee liian hitaasti. Sellaisetkin joka paikasta yleensä löytyy, eikä edes kovin kaukaa niistä liukuportaista.
Ajatusmaailma kun on nykyään minä minä minä.
Kokoomus esimerkiksi on esimerkki siitä, siitä osoituksena ja esimerkkinä on se, että he, joilla on todella paljon haluavat lisää niiltä joilla on vähän.
Tyttöystäväni on tarkka juuri mainitsemastasi käytöstavoista. On ollut pakko oppia.