Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen terve, hoikka N29 enkä joutunut sairaalaan koronasta, mutta olen kärsinyt sydänongelmista nyt 6 kk koronan jälkeen

Vierailija
27.11.2021 |

Pitäkää tämä mielessä, kun pohditte rokotteiden riskejä ja hyötyjä. Voin sanoa, että kukaan nuori ja terve ei usko etukäteen long covidin osuvan itselleen.

Sain siis koronan deltavariantin juuri ennen omaa rokotusvuoroani. Tauti itsessään ei ollut kovin paha - olin kuumeessa 1,5 viikkoa, mutta särkylääkkeet auttoivat kuumeeseen ja särkyihin hyvin. Parina vikana päivänä hengittäminen oli hieman vaikeaa, mutta mittailin happisaturaatiota kotona ja se oli koko ajan hyvä.

Kuume loppui ja tunsin oloni ihan normaaliksi. Lepäsin vielä viikon ja sitten menin ihan lyhyelle ja kevyelle juoksulenkille. Seuraavana päivänä alkoivat sydänongelmat, jotka ovat nyt jatkuneet 6 kk. Lääkärit eivät ole löytäneet niille mitään muuta syytä kuin "korona". Testeissä ei siis ole näkynyttä mitään, joten en ole saanut mitään hoitoa tai lääkitystä. Tilanne on turhauttava ja epätietoisuus on hermoja raastavaa.

Olin ennen koronaa hoikka ja täysin terve 29-vuotias nainen. Minulla ei ole mitään historiaa terveysongelmien kanssa. Mitään vitamiinipuutoksia ei ole. En tupakoi. Juon alkoholia harvoin. Harrastin ennen koronaa monipuolista liikuntaa 5-6 päivänä viikossa. En kuitenkaan ollut ylikunnossa, vaan lepäsin hyvin.

En olisi todellakaan uskonut, että korona voi aiheuttaa tällaisia terveysongelmia itselleni.

Ja te jotka ette käy missään ja luulette siksi olevanne turvassa - ystäväni sai viime talvena koronan ruokakaupasta tai kadulta, koska hän ei käynyt missään muualla.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mykoplasma aiheutti sydänoireita urheilijoille aikaisempina vuosina....

Kiitos. Tämä se oli. En tiedä miksi en millään muistanut.

T. Tuo joka itsekin silloin 10+v sitten sairasti

Vierailija
22/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tuon pitäisi enää yllättää ketään. Korona tuhoaa hapenoton ja verisuonia, siksi se onkin vaarallinen. Lisäksi sen tuhot ovat pitkäaikaisia.

Osa lääkäreistä ei tunnu olevan tietoisia tästä vieläkään. Osa on, kuten kardiologi, jonka luona olen käynyt. Olen myös mukana long covid -tutkimuksessa, joten eiköhän tästä saada lisätietoa jo ensi vuoden aikana.

Kiitos muuten kaikille viesteistä ja myötätunnosta. Olen ihan yllättynyt miten mukavia ihmisiä tälläkin palstalla näköjään on! Lähden nyt ulos, joten en vastaile enää tänään.

Jos tänne eksyy joku toinen long covid potilas, niin omalla kohdallani pacing eli rytmitys auttaa, eli se että tekee kaiken vähän hitaammin ja pitää taukoja.

Mukavaa lauantaita teille! :)

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona ei ole ainoa sairaus josta toipuminen voi kestää kauan, mutta koronan kohdalla pitkäaikaisoireet ovat mm. tavallista yleisempiä, laaja-alaisempia, pitkäkestoisempia ja normaalia elämää haittaavampia. Lisäksi koronan sairastaminen voi aiheuttaa pysyviä haittoja.

Aloittaja, monet onneksi ovat alkaneet toipua ennalleen jossain vaiheessa, vuoden päästä sairastamisesta long covid potilaita on vähemmän kuin esimerkiksi 3 kuukauden päästä. Toivottavasti oma tilanteesi alkaa kohentua pian. Voi tosiaan olla viisaampaa välttää oireita aiheuttavia tilanteita ja antaa elimistölle aikaa parantua rauhassa vaikka lääkärit sanoisivat, että voi urheilla. Hekään kun eivät oikeasti voi tietää koska tutkimukset ovat vielä kesken.

Oletko saanut vielä yhtään rokotetta? Tutkimusten mukaan noin puolet long covidia sairastaneista sai siitä merkittävää apua – monilla oireet loppuivat – osa ei ja muistaakseni osa raportoi oireidensa pahenemisestakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä