Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen terve, hoikka N29 enkä joutunut sairaalaan koronasta, mutta olen kärsinyt sydänongelmista nyt 6 kk koronan jälkeen

Vierailija
27.11.2021 |

Pitäkää tämä mielessä, kun pohditte rokotteiden riskejä ja hyötyjä. Voin sanoa, että kukaan nuori ja terve ei usko etukäteen long covidin osuvan itselleen.

Sain siis koronan deltavariantin juuri ennen omaa rokotusvuoroani. Tauti itsessään ei ollut kovin paha - olin kuumeessa 1,5 viikkoa, mutta särkylääkkeet auttoivat kuumeeseen ja särkyihin hyvin. Parina vikana päivänä hengittäminen oli hieman vaikeaa, mutta mittailin happisaturaatiota kotona ja se oli koko ajan hyvä.

Kuume loppui ja tunsin oloni ihan normaaliksi. Lepäsin vielä viikon ja sitten menin ihan lyhyelle ja kevyelle juoksulenkille. Seuraavana päivänä alkoivat sydänongelmat, jotka ovat nyt jatkuneet 6 kk. Lääkärit eivät ole löytäneet niille mitään muuta syytä kuin "korona". Testeissä ei siis ole näkynyttä mitään, joten en ole saanut mitään hoitoa tai lääkitystä. Tilanne on turhauttava ja epätietoisuus on hermoja raastavaa.

Olin ennen koronaa hoikka ja täysin terve 29-vuotias nainen. Minulla ei ole mitään historiaa terveysongelmien kanssa. Mitään vitamiinipuutoksia ei ole. En tupakoi. Juon alkoholia harvoin. Harrastin ennen koronaa monipuolista liikuntaa 5-6 päivänä viikossa. En kuitenkaan ollut ylikunnossa, vaan lepäsin hyvin.

En olisi todellakaan uskonut, että korona voi aiheuttaa tällaisia terveysongelmia itselleni.

Ja te jotka ette käy missään ja luulette siksi olevanne turvassa - ystäväni sai viime talvena koronan ruokakaupasta tai kadulta, koska hän ei käynyt missään muualla.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan että ongelmat menevät ajan kanssa ohi. Liiku nyt varoen ja vältä liian kovaa rasitusta, lehdissä on monta uutista ollut urheilijoista joilla on ollut sydänpysähdyksiä viime aikoina. Jos tuo aiheuttaa vaikka sydänlihaksen tulehdusta niin se on vakava juttu.

Vierailija
2/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkittyneistä jälkioireista kärsivät ovat peräänkuuluttaneet tarkkaa tutkimista terveydenhuollossa ja räätälöityä hoitoa, sen sijaan että heidät sivuutetaan ja jätetään toipumaan yksin (6). Tätä on perusteltu mm. sillä, että sisäelinmuutoksia voitiin osoittaa jopa yli puolella lieväoireisistakin potilaista magneettikuvauksella (7) ja esimerkiksi sairastuneet brittilääkärit ovat kertoneet itsellään infektioon liittyneen myokardiittia, perikardiittia, hepatiittia, tyreoidiittia, munuaisten vajaatoimintaa ja allergiaoireita (6).

https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/covid-19-n-jalki…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä ihan aidosti että miksi menit noin nopeasti lenkille? Kysyn siksi että en oikeastaan edes tiedä mikä on virallinen suositus - en harrasta juoksua tai muuta vastaavaa rankkaa liikuntaa lainkaan. Olen ollut tavallisten flunssienkin jälkeen kuukauden harrastamatta kevyttäkään liikuntaa. Siksi minusta kuulostaa hurjalta että viikko covidin jälkeen voisi jo juosta? En siis tarkoita mitään pahaa kysymykselläni, mietin vain omalle kohdalle kun en niin liikunnallinen ole.

Toivon todella että oireesi helpottavat ja pääset jatkamaan elämää normaalisti. Tunnen itse monia nuoria joilla on long covid ollut 4-12 kk nyt. En tiedä miksi tätä vähätellään ja sanotaan ettei nuoret ole vaarassa. Tai että mieluummin tauti kuin rokote. Kyllä se tauti vaan voi iskeä rajuna juuri minuun.

Vierailija
4/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan että ongelmat menevät ajan kanssa ohi. Liiku nyt varoen ja vältä liian kovaa rasitusta, lehdissä on monta uutista ollut urheilijoista joilla on ollut sydänpysähdyksiä viime aikoina. Jos tuo aiheuttaa vaikka sydänlihaksen tulehdusta niin se on vakava juttu.

Kiitos :) tämän kanssa olen paininut henkisesti. Liikunta oli iso osa elämääni ennen ja lääkäreiden mukaan voin liikkua, mutta oman kokemukseni mukaan se pahentaa oireita.

Vierailija
5/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkittyneistä jälkioireista kärsivät ovat peräänkuuluttaneet tarkkaa tutkimista terveydenhuollossa ja räätälöityä hoitoa, sen sijaan että heidät sivuutetaan ja jätetään toipumaan yksin (6). Tätä on perusteltu mm. sillä, että sisäelinmuutoksia voitiin osoittaa jopa yli puolella lieväoireisistakin potilaista magneettikuvauksella (7) ja esimerkiksi sairastuneet brittilääkärit ovat kertoneet itsellään infektioon liittyneen myokardiittia, perikardiittia, hepatiittia, tyreoidiittia, munuaisten vajaatoimintaa ja allergiaoireita (6).

https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/covid-19-n-jalki…

Kiitos linkistä, lukaisen tuon läpi. Ihmetyttää kyllä, että meitä tavallisia potilaita ei kuunnella, vaan long covid asiantuntijoina pitää käyttää sairastuneita lääkäreitä.

- ap

Vierailija
6/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia sydänongelmia sinulla ap on? Itsellä rytmihäiriöt olleet kiusana sairastamisesta lähtien, vaikken edes ole urheillut rankasti.

Vierailija
7/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä ihan aidosti että miksi menit noin nopeasti lenkille? Kysyn siksi että en oikeastaan edes tiedä mikä on virallinen suositus - en harrasta juoksua tai muuta vastaavaa rankkaa liikuntaa lainkaan. Olen ollut tavallisten flunssienkin jälkeen kuukauden harrastamatta kevyttäkään liikuntaa. Siksi minusta kuulostaa hurjalta että viikko covidin jälkeen voisi jo juosta? En siis tarkoita mitään pahaa kysymykselläni, mietin vain omalle kohdalle kun en niin liikunnallinen ole.

Toivon todella että oireesi helpottavat ja pääset jatkamaan elämää normaalisti. Tunnen itse monia nuoria joilla on long covid ollut 4-12 kk nyt. En tiedä miksi tätä vähätellään ja sanotaan ettei nuoret ole vaarassa. Tai että mieluummin tauti kuin rokote. Kyllä se tauti vaan voi iskeä rajuna juuri minuun.

Jos on hyväkuntoinen ja juossut paljon, ei pieni kevyt lenkki viikko kipeänä olon jälkeen yleensä ole mitenkään ihmeellistä. Oudommalta minusta kuulostaa, että kaikki liikunta jää KUUKAUDEKSI flunssan jälkeen. Melkoista liioittelua mielestäni.

Itse palaan kevyeen juoksuun heti parin terveen päivän jälkeen tavallisen flunssan jälkeen, vaikka olen astmaatikko ja flunssat yleensä vaikeita.

Vierailija
8/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos :) menin lenkille, kun oli mennyt 9 tervettä päivää eli saman verran kuin olin ollut kuumeessa. Löysin netistä ohjeen, jonka mukaan pitäisi olla yhtä monta päivää liikkumatta kuin on ollut kuumepäiviä.

Heti kuumeen loppumisen jälkeen tunsin oloni täysin terveeksi. En ollut yhtään väsynyt. Kun juoksin sen ekan (ja vikan) kerran koronan jälkeen, juoksin 1 km hitaasti. Ennen koronaa juoksin yleensä 10 km. Eli en todella uskonut rasittavani itseäni liikaa.

Vierailija
9/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sydänvaiva tuli pahemmaksi siitä rokotteesta tai jopa teki sen kokonaan sinulle ap. Tyhmyydestä kärsii koko kroppa ja mahdollisesti sinäkin pilasit jo koko elämäsi ottamalla myrkkyrokotteen, olisit kuunnellut viisaampia.

Vierailija
10/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoria rintakipupotilaita tuntuu ihan vain mututuntumani mukaan olevan päivystyksessä enemmän kuin aikaisemmin. En tiedä onko heillä ollut korona vai ei, joten siihen en pysty ottamaan kantaa. Työskentelen siis itse kuvantamisen parissa joten näen heitä siinä yhteydessä.

Vierailija
11/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sanot että olet terve jos sinulla on sydänongelmia?

Kyllä lääkärit saa ne selville ekg llä, verikokeilla tai ekolla.

Vierailija
12/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisista oireista on kyse? En tarkoita vähätellä ongelmaasi. Mietin vain voiko tieto vielä melko tuntemattoman taudin sairastamisesta aiheuttaa sinulle stressiä, joka oireilee tuolla tavalla. Kiinnität nyt varmasti herkästi huomiota kaikkiin tuntemuksiin?

Vierailija
13/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastahan joku tutkija totesi, että koronarokote nostaa massiivisesti sitä mahdollisuutta saada jonkunlainen sydänvaiva. 

Vierailija
14/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia sydänongelmia sinulla ap on? Itsellä rytmihäiriöt olleet kiusana sairastamisesta lähtien, vaikken edes ole urheillut rankasti.

Rytmihäiriöitä (ne näkyivät myös Holterissa), korkea leposyke ja rintakipua etenkin rasituksessa. Lisäksi vaihtelevaa lihasheikkoutta. Lihakset menevät joinain päivinä maitohapoille todella pienestä, esim. muutaman portaan kävelystä, toisina päivänä tätä ongelmaa ei ole. Eli jokin ongelma näyttäisi olevan verenkierrossa ja hapenkuljetuksessa. Jos koitan liikkua tai ihan vaikka imuroin tai käytän porakonetta, syke jää korkeaksi pariksi päiväksi ja rintakipu ja rytmihäiriöt pahenevat. Eli vaikuttaa tavalliseen arkeenkin.

Onko sinulla myös näitä oireita vai pelkästään rytmihäiriötä? Pystytkö tehdä asioita normaalisti?

Vierailija
15/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tuota”tunnen monia nuoria joilla ollut long covid…”. Tunnet varmaan paljon henkilöitä joilla korona on ollut? Asun Pirkanmaalla kaupungin keskustassa enkä toistaiseksi tiedä kuin yhden hyvänpäiväntuttu perheen jolla korona ylipäätään on ollut. Ilmeisesti pääkaupunkiseudulla asut?

Vierailija
16/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sydän oireita sairastamisen jälkeen yli 10v sitten. Urheilin silloin aktiivisesti ja urheilijoilla oli paljon pitkittyneitä sydänoireita ja muita. Sairauden nimeä en nyt kuollaksenikaan muista, vaikka itsekin sairastin. Toipuminen vei kuukausia enkä ole ainoa, jolla näin kävi. Siitä ei vain puhuttu niin paljon sillon, kun se ei ollut koko kansan ongelma.

Vierailija
17/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se sydänvaiva tuli pahemmaksi siitä rokotteesta tai jopa teki sen kokonaan sinulle ap. Tyhmyydestä kärsii koko kroppa ja mahdollisesti sinäkin pilasit jo koko elämäsi ottamalla myrkkyrokotteen, olisit kuunnellut viisaampia.

Et tainnut lukea aloitusviestiä kunnolla. Hän sai koronan ENNEN rokotusvuoroa.

Vierailija
18/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tainnut lukea aloitusviestiä kunnolla. Hän sai koronan ENNEN rokotusvuoroa.

Kaikkea mitä netissä kuulee ei kannata uskoa. Todennäköisempäähän se on että alkoi rokotteen jälkeen. Tappopiikikiksi kutsuvat tätä kyseistä koronarokotetta. Ap vain kusettaa silmät päästänsä!!!

Vierailija
19/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuon pitäisi enää yllättää ketään. Korona tuhoaa hapenoton ja verisuonia, siksi se onkin vaarallinen. Lisäksi sen tuhot ovat pitkäaikaisia.

Vierailija
20/23 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykoplasma aiheutti sydänoireita urheilijoille aikaisempina vuosina....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan