Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sovinismi kukoistaa IT-alalla

Vierailija
21.02.2015 |

Olen opiskellut myös toista alaa, mutta siellä miehet ja naiset olivat kavereita keskenään ja miehet oikein mukavia ja rehtejä nuoria miehiä. Nyt sen sijaan opiskelen yliopistossa tietojenkäsittelyä ja olen ihan järkyttynyt sovinismin määrästä. Joillekin miehille tuntuu yhä olevan epämiellyttävää, että naisetkin kouluttautuvat IT-alalle. Ryhmätöissä mielipiteitäni ei kuunnella tai jos kuunnellaan, niin niitä ei juuri oteta huomioon. Kaikki vaan olettavat, etten naisena voi osata mitään, joten minulle on turha antaa muita kuin helppoja tehtäviä. Jos ehdotan, että voisin tehdä tämän (vaikeamman tehtävän), niin aina vain vedotaan siihen, että "minulla on kokemusta, joten minä teen tämän nopeammin ja tulee siistimpi lopputulos".

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:25"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:39"]

En vaan ymmärrä miksi niinkin moni naikkonen kouluttautuu IT-alalle. Mitä annettavaa naisilla on siellä? Jossain ohjelmistokehityshommissa on aika toivotonta jos joku naispuolinen maisteri yrittää väkertää toimivaa koodia.

[/quote]

Huh, kaikkea sitä lukee. Onko nyt vuosi 2015 IT-maailmassa?

[/quote]

Ihan oikeasti. IT-ala on niitä viimeisiä aloja jonne pitäisi hakeutua "kun ei muutakaan keksinyt." Alalla varsinkin Suomessa on valitettavan paljon toistaitoisia "tekijöitä", jotka eivät edes koodaile vapaa-aikanaan, kuten ylläkin jo todettiin.

[/quote]

IT-alalla on aika paljon muitakin työtehtäviä kuin koodausta. Eikä kaikki koodaajatkaan jaksa enää 8 tunnin työpäivän jälkeen kotonakin koodata omia projektejaan.

Vierailija
2/26 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tietojenkäsittelyn opiskelijat ei kai muutenkaan aina ole sieltä sosiaalisesti lahjakkaimmasta päästä...mutta poikkeuksia todellakin on, tiedän myös IT-alan yhteisöjä joissa on useita naisia koodareina ja ovat oikein arvostettuja työyhteisössä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kokee aivan varmasti samaa vaikkapa hoiva-alalla. 

Ihmiset nyt ovat monesti sellaisia. Oma paikkansa pitää ikäänkuin lunastaa jos ei ole suoraan samasta muotista kuin muut ryhmän jäsenet. 

Vierailija
4/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ymmärrä miksi niinkin moni naikkonen kouluttautuu IT-alalle. Mitä annettavaa naisilla on siellä? Jossain ohjelmistokehityshommissa on aika toivotonta jos joku naispuolinen maisteri yrittää väkertää toimivaa koodia.

Vierailija
5/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä jos vika onkin sinussa?

Vierailija
6/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:34"]Mies kokee aivan varmasti samaa vaikkapa hoiva-alalla. 

Ihmiset nyt ovat monesti sellaisia. Oma paikkansa pitää ikäänkuin lunastaa jos ei ole suoraan samasta muotista kuin muut ryhmän jäsenet. 
[/quote]

Ei taatusti koe.

Vierailija
7/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Valmistuin tietojenkäsittelytieteen laitokselta vajaat kymmenen vuotta sitten. Välillä olin ainut nainen jollain kurssilla ja aina ne opiskelukaveritkaan eivät olleet kaikista sosiaalisimpia.

Vierailija
8/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:34"]Mies kokee aivan varmasti samaa vaikkapa hoiva-alalla.  Ihmiset nyt ovat monesti sellaisia. Oma paikkansa pitää ikäänkuin lunastaa jos ei ole suoraan samasta muotista kuin muut ryhmän jäsenet.  [/quote] Ei taatusti koe.

[/quote]

Väitätkö että mahdollisesti ryhmän ainoa mies otetaan mukaan porukkaan tasavertaisena ja häntä kohdellaan kuten muitakin?

Vierailija
9/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ehkä liittyy ihan siihen opiskelupaikan porukkaan.

Olen ollut 20 vuotta IT-alalla ja oma kokemus on, että alalla on naisille hyvin mahdollisuuksia ja palkka on käytännössä sama, aivan eri tasolla kuin teollisuudessa. IT-alalla naisen euro on 97 senttiä, toki siis kurottavaa löytyy, mutta tilanne ei ole mahdoton.

Jos osaat koodata, olet kunnianhimoinen ja sosiaalisesti taidokas, niin hyvä ura on todennäköinen. Osaaminen ratkaisee, mutta kusipäidrn kanssa ei tietenkään kande nysvätä.

Vierailija
10/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:39"]En vaan ymmärrä miksi niinkin moni naikkonen kouluttautuu IT-alalle. Mitä annettavaa naisilla on siellä? Jossain ohjelmistokehityshommissa on aika toivotonta jos joku naispuolinen maisteri yrittää väkertää toimivaa koodia.
[/quote]

Olen töissä IT alalla, nainen. En ole enää koodannut vuosiin koska siirryin ns. liiketoiminnan puolelle. Olen työssäni tekemisissä todella paljon koodarien kanssa ja hyviä sellaisia on sekä miehiä että naisia. Sukupuolella ei ole siinä hommassa mitään merkitystä.

Vierailija
11/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan fiksua jakaa ryhmätöissä tehtävät osaamisvahvuuksien mukaan. Työn lopputulos tulee paremmaksi ja kaikki saavat paremman arvosanan.

Vierailija
12/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut it-alalla töissä yli 20 vuotta, ja koskaan missään minua ei ole kohdultu sovinistisesti. Työkavereidem kunnioitus ja arvostus pitää ansaita, mutta minulla ei ole nitään ongelmia sen suhteen.Uskomattomalta kuulostaa, että opiskelumaailmassa olisi tuollaista.

Vierailija
13/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut it-alalla töissä yli 20 vuotta, ja koskaan missään minua ei ole kohdultu sovinistisesti. Työkavereidem kunnioitus ja arvostus pitää ansaita, mutta minulla ei ole nitään ongelmia sen suhteen.Uskomattomalta kuulostaa, että opiskelumaailmassa olisi tuollaista.

Vierailija
14/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koen naiseuteni IT-alalla pelkästään eduksi. Harvinaisemman sukupuolen edustaja yksinkertaisesti jää muille alalla helpommin mieleen, mistä on paljon hyötyä. Ja esimerkiksi taidollisesti tasavertaisten työnhakijoiden joukosta on helppo erottua sosiaalisena, miellyttävänä, siistin näköisenä ja hyväryhtisenä naisena, kun valtaosa muista on stereotypisiä nörttimiehiä.

Vierailija
15/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:31"]

Ryhmätöissä mielipiteitäni ei kuunnella tai jos kuunnellaan, niin niitä ei juuri oteta huomioon. Kaikki vaan olettavat, etten naisena voi osata mitään, joten minulle on turha antaa muita kuin helppoja tehtäviä. Jos ehdotan, että voisin tehdä tämän (vaikeamman tehtävän), niin aina vain vedotaan siihen, että "minulla on kokemusta, joten minä teen tämän nopeammin ja tulee siistimpi lopputulos".

[/quote]

Oletatko vain, että tuo johtuu sukupuolestasi? Monet opiskelijat ovat jo alalla ammattilaisia, tietävät siitä yhtä paljon kuin opettajat ja ovat jo tottuneet tiettyihin työtapoihin ja prosesseihin. Vaikka haluaisit tehdä jotain vaikeampaa ryhmätöissä, toinen voi todella osata tehdä sen nopeammin ja lopputulos on parempi. Jatka vain mielipiteidesi esittämistä ja ota opiksi muista opiskelijoista, joiden huomaat osaavan asiansa. Meitä alalla opiskelleita naisia on paljon muitakin ja on siitä selvitty.

Vierailija
16/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 22:39"]En vaan ymmärrä miksi niinkin moni naikkonen kouluttautuu IT-alalle. Mitä annettavaa naisilla on siellä? Jossain ohjelmistokehityshommissa on aika toivotonta jos joku naispuolinen maisteri yrittää väkertää toimivaa koodia. [/quote] Olen töissä IT alalla, nainen. En ole enää koodannut vuosiin koska siirryin ns. liiketoiminnan puolelle. Olen työssäni tekemisissä todella paljon koodarien kanssa ja hyviä sellaisia on sekä miehiä että naisia. Sukupuolella ei ole siinä hommassa mitään merkitystä.

[/quote]

No ei kai kun ne kaikki on jotain sukupuolettomia neutreja jotka ovat valmistuneet jostain koulusta, vailla todellisia lahjoja.

Vierailija
17/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen, itse ohjelmistopuolella naisena full-stack programmerina. Älä välitä niistä sovinistinpoikasista vaan vaadi itsellesi vaikeampia tehtäviä. Ja jos et aina osaakaan, älä alistu vaan opiskele lisää itsenäisesti. On valitettavaa mutta ehdotonta että tekee koko ajan vähän enemmän ja pitää feminismin lippua korkealla, vaikka tulisi kuinka pöyristyttäviä kommentteja. Todella monet 'nörtit' ottavat itse ylästatuksen heti kun voivat, sillä ovat itse tulleet päähän potkituiksi niin monessa yhteydessä. Kuvaavaa on, että ne pahimmat urpot jotka saattavat sanoa työjutuissa päin naamaa että et osaa sillä olet nainen, tulevat juhlissa ympäripäissään lähentelemään tai itkemään sitä etteivät saa rakkautta.

Itse pääsin vähän ennen valmistumista töihin todella kivaan ja tasa-arvoiseen firmaan jossa olen nyt edennyt tiimin esimieheksi. Kaikki työkaverit ovat miehiä eikä sukupuolestani ole koskaan tehty vitsiä tai numeroa, paitsi että pomoni totesi eräässä kehityskeskustelussa että timantit syntyvät kovassa paineessa.

Vierailija
18/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva-alalla työskentelevä mies kohtaa todellakin syrjintää ja eriarvoista kohtelua. Miehelle yritetään mm. sysätä fyysisesti raskaampia tehtäviä ja hänen suorastaan odotetaan hoitavan ne. Samalla edellämainitut tehtävät ovat vähemmän aivokapasiteettia vaativia. 

Vierailija
19/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä omissa opinnoissani törmännyt samaan. Missä yliopistossa opiskelet? Itse olen Oulussa.

Vierailija
20/26 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea http://www.fastcompany.com/3031944/most-creative-people/why-silicon-valley-needs-the-coder-grrrls-of-double-union-the-feminist- ja tuoda feminismi käytännön tasolle yliopistolla, perusta oma kollektiivi josta saa vertaistukea ja voimavaroja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi