Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ainoa perijä. Voinko kieltää hautajaisten kustantamisen vainajan varoista?

Vierailija
26.11.2021 |

Julman kuuloista, mutta julma oli vainajakin eläissään. En halua, että kuolinpesän varoja käytetään mihinkään. Onko mahdollista.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnoton ei kaipaa mitään hautajaisia eikä muistotilaisuuksia.

Kaverin isä oli pakottanut seksuaaliseen tekoon toisen kaverimme pienenä. Kun kuoli, p4ska tuhkattiin ja tuhkat tungettiin rikottujen munien kera biojäteastiaan. Oli halpaa ja sai ansionsa mukaisen lopun. Mätämuna.

Jotkut eivät ansaitse mitään kunniaa eläessään eivätkä kuollessaan.

Hautajaiset on siirtymäriitti ja uskonnolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa että ihmisillä on tarve siirtymäriitteihin ja vainajien muistamiseen.

Kurjan vanhemman hautaamiseen osallistuminen voisi olla puhdistavakin kokemus, jos osaisi asennoitua. En moralisoi, koska en tiedä apn tilannetta. Voin kuvitella miten vaikeaa voi olla hoitaa asioita jos viha ja inho on syvää. Se voi kuitenkin olla terapeuttista. Siellä kuopan reunalla voi konkretisoitua se ymmärrys että tässä minä seison, vapaana sinusta. Eikä läsnä tarvitse olla pappia eikä tarvitse veisata virsiä. Ehkä biojäteastiakin ajaa asian, en tiedä. Voi tulla kuitenkin kypsemmällä iällä erilaisia ajatuksia mätämunienkaan häpäisystä vainajana.

Vierailija
82/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Mutta voit ostaa halvimman arkun ja hautapaikan ja jättää kahvittelut ja lehti-ilmoituksen pois. Hautajaisiin saa tulla kaikki, muistotilqisuutts ei ole pakko pitää. Jos on pienet piirit niin voi kahvitella vaikka kotona.

Yllättävän paljon menee rahaa vaikka kuinka yrittää pysyä kohtuudessa. Perunkirja, arkku, hautakivi, muistotilaisuus, pari tonnia menee heittämällä.

Pakollisia noista on vaan perukirja ja arkku - tosin jossain päin senkin saa lainattua.

Muistotilaisuus, hautapaikka tai -kivi eivät ole pakollisia. Tuhka voidaan sirotella muistolehtoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi arkusta pitää maksaa? Onko jotain määräystä, mistä se on hommattava? Jos sattuu mökillä olemaan jotain jätelautaa, niin äkkiäkös siitä nikkaroi itse jonkun laatikon.

Kyllä.

Kyllä itse tehty arkku kelpaa hautaukseen, mikäli se täyttää arkun vaatimukset.

Hautauslaissa on tietyt ehdot siitä, millainen arkun tulee olla.

Vainajan voi myös pukea itse. ei siihen hautaustoimistoa tarvita.

Eri asia sitten, kellä in sellaine auto, jolla vainaja kuljeteteean vaikkapa sairaalasta.

Ja minne vainaja kuljetetaan sairaalasta, jos ei hautaustoimimistoa käytä.

Onko kommentoijalla kodissaan niin suuret kylmiötilait, jossa vainajaa voi säilyttää hautaukseen saakka?

Ja millaisella autolla kommentoija aikoo vainajan kuljettaa sairaalasta?

Missä hän aikoo vainajan pukea ja säilyttää?

Kannattaa ottaa myös selvää siitä, mitä laki sanooa vainajan kuljettamisesta, ja monista muita asioista jotka koskevat kuolemaa ja vainajaa..

No vaikka tilataksilla? Tai vaikka maitokärryillä? Ja miksi sitä vainajaa niin pitkään säilytellä pitäisi? Ja miksi se pitäisi pukea; ei sille enää kylmä tule.

Voi nolous, yrität olla kovinkin sukkela ja vitsikäs. Jos menisit kaverien kanssa vaikka mopoilemaan, tämä sun hauskuuden taso on tuota ikäluokkaa.

En yritä olla sukkela ja vitsikäs. Ihmettelen vain, miksi yhden hautaamisen pitää olla niin kallista ja vielä niin paljon resursseja. Mihin ylipäätään tarvitaan jotain arkkua, ja miksi pitäisi olla auto? Onhan sitä ennen auton keksimistäkin saatu ihmiset kuopattua.

(Ja mopoa ei ole eikä tule, kun ei sellaiset kiinnosta.)

Vierailija
84/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Mutta voit ostaa halvimman arkun ja hautapaikan ja jättää kahvittelut ja lehti-ilmoituksen pois. Hautajaisiin saa tulla kaikki, muistotilqisuutts ei ole pakko pitää. Jos on pienet piirit niin voi kahvitella vaikka kotona.

Yllättävän paljon menee rahaa vaikka kuinka yrittää pysyä kohtuudessa. Perunkirja, arkku, hautakivi, muistotilaisuus, pari tonnia menee heittämällä.

Kaveri teki hautaustestamentin ettei saa mitään hautakiveä laittaa ja muistotilaisuutta pitää. Tuhkat heitettiin kotijärveen. 

Vierailija
85/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat oikeastaan sen vainajan rahoja eivätkä sinun.

Mikäli peritöntö ei ole todella pieni ja sinä varaton niin täytyy sanoa että on aika itsekäs teko kieltää vainajalta hautaiset hänen omilla rahoillaan, jotka hän on itse ansainnut. Sinä taas et ole ansainnut niitä rahoja omalla työlläsi, vaan olet ne häneltä (ja Elämältä) lahjaksi saanut.

Vierailija
86/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi arkusta pitää maksaa? Onko jotain määräystä, mistä se on hommattava? Jos sattuu mökillä olemaan jotain jätelautaa, niin äkkiäkös siitä nikkaroi itse jonkun laatikon.

Kyllä.

Eri asia sitten, kellä in sellaine auto, jolla vainaja kuljeteteean vaikkapa sairaalasta.

Onko kommentoijalla kodissaan niin suuret kylmiötilait, jossa vainajaa voi säilyttää hautaukseen saakka?

Kannattaa ottaa myös selvää siitä, mitä laki sanooa vainajan kuljettamisesta, ja monista muita asioista jotka koskevat kuolemaa ja vainajaa..

No vaikka tilataksilla? Tai vaikka maitokärryillä? Ja miksi sitä vainajaa niin pitkään säilytellä pitäisi? Ja miksi se pitäisi pukea; ei sille enää kylmä tule.

Voi nolous, yrität olla kovinkin sukkela ja vitsikäs. Jos menisit kaverien kanssa vaikka mopoilemaan, tämä sun hauskuuden taso on tuota ikäluokkaa.

En yritä olla sukkela ja vitsikäs. Ihmettelen vain, miksi yhden hautaamisen pitää olla niin kallista ja vielä niin paljon resursseja. Mihin ylipäätään tarvitaan jotain arkkua, ja miksi pitäisi olla auto? Onhan sitä ennen auton keksimistäkin saatu ihmiset kuopattua.

Ai sä olet muuten vain yksinkertainen. En viitsi edes vastata jos ei sulla toimi edes maalaisjärki.

Vierailija
87/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan varoista hautajaiset jos rahaa  vainajalta jää ,joten maksettava perijän .

Vierailija
88/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Mistä resursseista sinä oikein puhut? On lapsellista ehdotella maitokärryä kulkuneuvoksi kun siirretään vainajaa vähintään kymmeniä, usein satoja kilometrejä.

Vierailija
89/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään vainajan rahoja ei ahneet omaiset saa ennen kuin perukirja ja ositus on tehtynä. Tuona aikana vainaja on pitänyt jo haudatakin ja kulut otettu kuolinpesältä. Jos ei omaisuutta halua niin sitten siitä voi kieltäytyä ja samoin asioiden hoidosta.

Vierailija
90/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sakastissako pappi? Ei näy ja kohta alkaa..

Vierailija
91/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään vainajan rahoja ei ahneet omaiset saa ennen kuin perukirja ja ositus on tehtynä. Tuona aikana vainaja on pitänyt jo haudatakin ja kulut otettu kuolinpesältä. Jos ei omaisuutta halua niin sitten siitä voi kieltäytyä ja samoin asioiden hoidosta.

Ositus tehdään vain silloin, jos vainaja on naimisissa (tai on ollut naimisissa aikaisemmin, mutta ositus on jätetty tekemättä liiton päättyessä).

Vierailija
92/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä,. Jos itse ei osaa tai ei halua tehdä perukirjoitusta itse,  niin ulkopuolisen perukirjoittajan palkkio on useita satoja markkoja.

Ja perukirjoituksella on erittäin suuri merkitys.

Nimittäin perukirjan perusteella määrätään kaikille perijöille perintövero

Ja tottahan vainajasta on aina kuluja, vaikka ei edes muistotilaiisuutta pidetä.

Hautaustoimistoa tarvitaaan aina.

Hautaustoimistosta ostetaan arkku, ja vaattee vainajalle.  Hautaustoimisto pukee vainajan arkkuun.

Ja kuljetttä vainajan joko kodista tai sairaalan kylmiöstä hautaustoimistoon.

Lisäksi hautaustoimisto kuljettaa kuolleen kirkkon siunausta varten, kirkon kylmiöön.

Tai vaihtoehtoisesti suoraan kreamtorioon, mikäli vainaja ei ole halunnut siunausta kirkossa.

Jokaisen suomalaisen on pakko maksaa hautuastoimistolle tietytyistä menoista.

Myös eri asiakirjat maksavat, jos ja kun niitä joudutaan hankkimaan perukirjoitukseen.

Ja jos joku perijöistä haluaa maksaa itse omasta pussistaan nuo menot, ei siihen ole mitään estettä.

Kauheen kallista ja monimutkaista toi kuoleminen. Taidan jättää väliin.

Vierailija
93/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et maksa hautajaiskuluja itse perinnöstä niin se menee perintään sinulle. Perunkirjoittaja kyllä kertoo sulle. Ilmeisesti ihminen josta puhut kuoli ihan just tai ei ole edes kuollut kun et vielä ole ollut asianajajan kanssa tekemisissä perinnön suhteen. Vainajan perinnöstä vähennetään mm. vainajan olemassa olevat velat ennen kuin sitä jaetaan kenellekään. Myös kuoleman jälkeen saattaa vainajalla olla vielä kuluja maksettavaksi. Siksi perinnön jakaminen kestää myös kuukausia. Että kaikki saatavat saadaan vähennettyä ensin. Yleensä siis myös hautajaiskulut. 

Vierailija
94/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaustoimisto  normaalisti laskuttaa  kuolinpesää.  Odottaa  yleensä   kun pesä on selvitetty.  Pesäselvityksessä   voi tulla vielä muutoksia  perillissiin.  Jos normi-ihmiselle   ei järjestä mitään  muistotilaisuutta   tuee takuulla  riitaa jakostokin on mahdollista.   Paikka  voi olla ilmainen  , silloin selviää  kahvitilaisuudella.Auton ja osakkkeen voi myydä, mutta kiinteistö vaatii  virallisen  kaupanvahvistajan.  Laskut  menee  pesästä.

Vierailija
95/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjan voi hoitaa itse ja siunauksen voi hoitaa suoraan hautaan ilman sen kummempia hautajaisia tai muistotilaisuuksia. Eikä hautakiveäkään tarvitse ostaa.

Vierailija
96/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne hautajaiset sitten maksaa? Sinun pussistasi ne silti menee, koska on tiedossa oleva sukulainen.

Jos vainajalla rahaa. omaisuutta,omaisia?Ne muutuu perikunta nimen alle. Perikunta maksaa vainajan hautajaiset.Hänen omista rahoista. Näkyy pakolisessa perunkirotus asia kirjassa kuluina kuolinpesän. Jos vainaja rahaton,yhteiskunta maksaa hautajaiset, perunkirjotus.:Kaiken mikä kuolema kulut tuotaa. Muualla olevien sukulaisten tai aikuisten lasten ei ole pakko vainajaa haudata ymm.Kieltäytyy antaa toimeksi annon heti kuoleman tulttua.Sosialiviranomaiselle.Joka laitos on sosiallihoitajat. Sitikin jos rahaa,omaisia,perikunta. Antaa hoimman sossu.Sossu otta kaikki kulut ensin päältä ja jos jotain jää ,jaetan perikunalle.

Vierailija
97/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hautaustoimiston palveluja tarvitsevat aina kaikki vainajat.

Mihin?

Hautaustoimisto on palvelujen tuottaja, mutta mitään heiltä pakolla tilattavaa palvelua ei lakiin ole kirjattu. Arkun voi tehdä itse, sitä ei ole mikään pakko ostaa.

Vierailija
98/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakollisia noista on vaan perukirja ja arkku - tosin jossain päin senkin saa lainattua.

Muistotilaisuus, hautapaikka tai -kivi eivät ole pakollisia. Tuhka voidaan sirotella muistolehtoon.

Tuhkaa ei tarvi sirotella muistolehtoon. Sen voi myös sirotella luontoon, tai vesistöön, tai haudata maahan lähes minne tahansa, kunhan saa maanomistajalta luvan, eikä pystytä hauta-/sirottelupaikalle minkäänlaista muistomerkkiä.

Vierailija
99/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli otat vainajan omistaman ja ansainneen perinnön. Et anna vainajan maksaa itse maksamiaan omia hautajaisiaankaan.

Mikä olet mielestäsi???

Vierailija
100/106 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Olin kalmistoalalla ja otin kerran vastaan vainajan, jonka omaiset toivat arkussa pakettiauton perällä. Siunaustilaisuutta varten oli tilattu ruumisauto.

Vaatteet vainajalla kannattaa olla ihan sen vuoksi, että joskus omaiset haluavat katsoa sinne arkkuun. Kerran avasin arkun sitä varten, että saatiin papalle villasukat jalkaan. Minua lämmitti ajatus siitä, että hänen jalkojaan ei palele.