Olen ainoa perijä. Voinko kieltää hautajaisten kustantamisen vainajan varoista?
Julman kuuloista, mutta julma oli vainajakin eläissään. En halua, että kuolinpesän varoja käytetään mihinkään. Onko mahdollista.
Kommentit (106)
Et voi. Vainajan varat perit vasta kun pakolliset menot on karsittu ja perukirjat tehty.
Vierailija kirjoitti:
Halvin tapa on tuhkaus ja tuhkat muistelupaikalle,ei tarvi edes nimeä.Perunkirjoitus on pakko tehdä,sen meillä hoitaa hautaustoimisto,maksaa kyllä mutta ne on äitimme rahoja.
Niin, tuosta tuhkauksesta pitää kylläkin maksaa krematoriolle.
Ja se on aina vähintään 200 euroa, riippuen paikkakunnasta.
Mutta tietenkin voi päättää itse, ellei testamenttia ole, mihin tuhkat sirotellaan maatumaaan.
Ja toki, useissa kaupungeissa on nuo muistolehdot, joihin tuhkan voi sirotella tai säilöä.
Ja hautaustoimiston palveluja tarvitsevat aina kaikki vainajat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ainoa perillinen ei osallistu hautajaisten järjestämiseen, ja kuolinpesässä ei olekaan tähän enää velkojen jälkeen rahaa? Lasku lähetetään tylysti vain perilliselle? Eihän niin voida tehdä?!
Jos vainaja jää sairaalan kylmiöön lojumaan niin kyllä sosiaalitoimi ottaa yhteyttä lähiomaiseen. Jos lähiomainen kieltäytyy järjestämästä hautajaisia niin sosiaalitoimi järjestää ja lasku menee vainajan perikunnalle. Jos tämä on varaton niin kyllä se lankeaa omaisille, jos nämä eivät huolehdi perukirjan teosta ja huolehdi ettei velat periydy. Ne periytyy, jos asioita ei hoida oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Mutta voit ostaa halvimman arkun ja hautapaikan ja jättää kahvittelut ja lehti-ilmoituksen pois. Hautajaisiin saa tulla kaikki, muistotilqisuutts ei ole pakko pitää. Jos on pienet piirit niin voi kahvitella vaikka kotona.
Yllättävän paljon menee rahaa vaikka kuinka yrittää pysyä kohtuudessa. Perunkirja, arkku, hautakivi, muistotilaisuus, pari tonnia menee heittämällä.
Perukirjan voi tehdä myös itse.
Kyllä. Jos osaa tehdä. Kaikki eivät osaa.
Jos omaisuutta ja perijoitä on yksi tai kaksi. helpoisti voi perukirjan itse tehdä.
Siinä pitää kuitenkin olla aina kaikkii liitteee pankki-ja omaisuustiedoista ja veloista.
Usein on parempi että perukirjan tekee asiantuntija tai sellainen, joka on niitä tottunut tekemään.
Tämä takaa sen, ettei vaikkapa verotomistosta jälkeen päin pyydellä kaikenlaisia lisätietoja tai dokumentteja. Ja myös sen, että velalliset todella saavat kuolinpesästä sen, mitä ovat velkomassa.
Miksi arkusta pitää maksaa? Onko jotain määräystä, mistä se on hommattava? Jos sattuu mökillä olemaan jotain jätelautaa, niin äkkiäkös siitä nikkaroi itse jonkun laatikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ainoa perillinen ei osallistu hautajaisten järjestämiseen, ja kuolinpesässä ei olekaan tähän enää velkojen jälkeen rahaa? Lasku lähetetään tylysti vain perilliselle? Eihän niin voida tehdä?!
Jos vainaja jää sairaalan kylmiöön lojumaan niin kyllä sosiaalitoimi ottaa yhteyttä lähiomaiseen. Jos lähiomainen kieltäytyy järjestämästä hautajaisia niin sosiaalitoimi järjestää ja lasku menee vainajan perikunnalle. Jos tämä on varaton niin kyllä se lankeaa omaisille, jos nämä eivät huolehdi perukirjan teosta ja huolehdi ettei velat periydy. Ne periytyy, jos asioita ei hoida oikein.
Mitä oikein yrität sanoa.
Juuri kuolinpesä on vainajan omaiset ja ne mahdolliset perijät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi arkusta pitää maksaa? Onko jotain määräystä, mistä se on hommattava? Jos sattuu mökillä olemaan jotain jätelautaa, niin äkkiäkös siitä nikkaroi itse jonkun laatikon.
Kyllä.
Kyllä itse tehty arkku kelpaa hautaukseen, mikäli se täyttää arkun vaatimukset.
Hautauslaissa on tietyt ehdot siitä, millainen arkun tulee olla.
Vainajan voi myös pukea itse. ei siihen hautaustoimistoa tarvita.
Eri asia sitten, kellä in sellaine auto, jolla vainaja kuljeteteean vaikkapa sairaalasta.
Ja minne vainaja kuljetetaan sairaalasta, jos ei hautaustoimimistoa käytä.
Onko kommentoijalla kodissaan niin suuret kylmiötilait, jossa vainajaa voi säilyttää hautaukseen saakka?
Ja millaisella autolla kommentoija aikoo vainajan kuljettaa sairaalasta?
Missä hän aikoo vainajan pukea ja säilyttää?
Kannattaa ottaa myös selvää siitä, mitä laki sanooa vainajan kuljettamisesta, ja monista muita asioista jotka koskevat kuolemaa ja vainajaa..
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse maksaa arkusta. Sen voi aivan hyvin tehdä itse.
Mm. jopa työväen- ja kansalaisopistoissa on nikkarikursseja, joissa opetetaan tekemään arkku.
Mutta arkulle on olemassa tietyt kriteerit. Missä tahansa arkussa vainajaa ei saa haudata.
Laissa on säännökset hautauksesta ja vainajan käsittelystä.
Vierailija kirjoitti:
Arkun saa tehdä itse, mutta sen pitää olla tarpeeksi hyvälaatuinen. Krematorio ei halua, että arkusta tippuu jotain tai arkku hajoaa, kun sitä ollaan viemässä poltettavaksi. Ja arkkuhautauksessa on taas varmasti määräyksiä arkun materiaalien maatumisesta.
Muistan lehtijuttuja, joiden mukaan Juha Sipilä teki itse arkun pojalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesä on se omaisuus, mikä vainajalta jää. Siitä maksetaan kulut. Omaiset ovat kuolinpesän osakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkaus ja muistolehto. Pääset halvimmalla.
Tuhkaukseen tarvitaan arkki ja uurna. Hautakiven verran toki säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Eri asia sitten, kellä in sellaine auto, jolla vainaja kuljeteteean vaikkapa sairaalasta.
Onko kommentoijalla kodissaan niin suuret kylmiötilait, jossa vainajaa voi säilyttää hautaukseen saakka?
Kannattaa ottaa myös selvää siitä, mitä laki sanooa vainajan kuljettamisesta, ja monista muita asioista jotka koskevat kuolemaa ja vainajaa..
No vaikka tilataksilla? Tai vaikka maitokärryillä? Ja miksi sitä vainajaa niin pitkään säilytellä pitäisi? Ja miksi se pitäisi pukea; ei sille enää kylmä tule.
Ei vainajan varat ole perijän ennenkuin perunkirjoitus on tehty.
Sitä ennen vainaja haudataan ja kulut vähennetään, sen jälkeen on vasta rahojen jako.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnoton ei kaipaa mitään hautajaisia eikä muistotilaisuuksia.
Kaverin isä oli pakottanut seksuaaliseen tekoon toisen kaverimme pienenä. Kun kuoli, p4ska tuhkattiin ja tuhkat tungettiin rikottujen munien kera biojäteastiaan. Oli halpaa ja sai ansionsa mukaisen lopun. Mätämuna.
Jotkut eivät ansaitse mitään kunniaa eläessään eivätkä kuollessaan.
Onkohan joku sääntö siitä, miten vainajan tuhkat pistetään luontoon?
Kun tuhkat haetaan krematoriosta, on ilmoitettava, mihin ne sijoitetaan. Jos ne sirotellaan maahan tai veteen, on oltava alueen omistajan lupa. Mutta tietääkseni kukaan ei valvo, päätyvätkö tuhkat ilmoitettuun paikkaan. Jos tuhkat sirotellaan maahan, paikkaa ei saa merkitä esimerkiksi hautakivellä.
Joko kieltäydyt perinnöstä tai et. Jos et niin maksat hautajaiset kuolinpesän varoista. Juuri ainoana perillisenä niin tehnyt eli ne maksanut.
Vierailija kirjoitti:
No tok vainen voit nikkaroida kirstun, onhan ollut ihan kansalaisopistoissakin arkuntekokursseja. Arkun pitää olla sen verta napakka, ettei leviä käsiin siirrellessä, ja tiivis, ettei mitään valu ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Vainajan omaiset ja perijät on perikunta, vainajan omaisuus, tilit ja koti on kuolinpesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
No vaikka tilataksilla? Tai vaikka maitokärryillä? Ja miksi sitä vainajaa niin pitkään säilytellä pitäisi? Ja miksi se pitäisi pukea; ei sille enää kylmä tule.
Voi nolous, yrität olla kovinkin sukkela ja vitsikäs. Jos menisit kaverien kanssa vaikka mopoilemaan, tämä sun hauskuuden taso on tuota ikäluokkaa.
Halvin tapa on tuhkaus ja tuhkat muistelupaikalle,ei tarvi edes nimeä.Perunkirjoitus on pakko tehdä,sen meillä hoitaa hautaustoimisto,maksaa kyllä mutta ne on äitimme rahoja.