Miksi jotkut ihmiset menevät aivan liian aikaisin jonnekin odottamaan tai jonottamaan?
Meidän piti hakea koira eläinlääkäristä kello 14.00. Sanoin miehelle, että voin hakea koiran, koska miehellä oli vielä etäpalaveri. Tästä ajaa eläinlääkäriin korkeintaan 15 minuuttia. Jo klo 13 mies käveli kuin tulisilla hiilillä, että koska aiot lähteä, siellä pitää olla ajoissa kun on aika jne. Kello 13.30 mies alkoi jo hermustumaan, että pitääkö hänen siirtää palaveri ja lähteä hakemaan koira, koska en ole vielä lähtenyt. Lähdin klo 13.50 ja olin klo 14.04 eläinlääkärin pihalla eli WAU "myöhästyin" jopa 4 minuuttia. Koira oli edelleen siellä ja sain sen mukaan eikä eläinlääkäri edes ollut närkästynyt, että olin "myöhässä". Mistä tällainen stressaaminen kumpuaa? Kaikkiin tapaamisiinkin mies on lähdössä niin, että on ainakin puoli tuntia etuajassa siellä.
Kommentit (97)
Miksi sä lähdit niin viime tipassa, ettei ollut yhtään pelivaraa, ja olit silti myöhässä? Vielä ärsyttävämpiä tuollaiset kiireiset soheltajat.
Tykkään olla ajoissa. Vihaan kiireen tuntua ja asioiden viime tippaan jättämistä. Parempi aina liikaa aikaa kuin liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä lähdit niin viime tipassa, ettei ollut yhtään pelivaraa, ja olit silti myöhässä? Vielä ärsyttävämpiä tuollaiset kiireiset soheltajat.
En ollut edes myöhässä. Olisin ollut myöhässä, jos eläinlääkäri olisi ollut kiinni tai jos olisin myöhästynyt junasta tms. Nyt vain hain koiran kuten sovittu. Sanottiin, että klo 14 voi tulla hakemaan koiran.
Eläinlääkärin kannattaa laskuttaa alkavalta työtunnilta. Alkaa kummasti vähenemään nuo myöhästelijät.
Miksi ihmisillä ei ole sellaista normi järkeä noissa asioissa, suurin osa ihmisistä toimii ihan päinvastoin kun pitäisi, sellaisiin paikkoihin mihin pitäisi mennä aikaisemmin, vaikka lähtöselvitys, niin mennään viime tingassa tai myöhässä ja sitten vingutaan kun on epäreilua ja sitten sellaisiin paikkoihin niinkuin ap:n eläinlääkäri niin lähdetään tuntia aikaisemmin norkoilemaan, tai,vanhukset kun on menossa labraan tai lääkäriin, sinne mennään jo 2 tuntia aikaisemmin odottamaan ettei vaan myöhästy. (ja koronan takia on suositeltu että labraan tms tultaisiin juuri omalle ajalle, vältettäsi sitä turhaa hengailua)
Mä olen aina liian ajoissa. Vihaan myöhästelyä ja tykkään varata extra-aikaa hässäkälle (esim. jos juna on vähän myöhässä tms). Toisaalta olen myös tosi huono arvioimaan aikaa esimerkiksi sen suhteen, kauan kävelen paikasta A paikkaan B. Saatan varata matkaan 20min ja perillä huomaan, että kävelinkin 8 minuutissa. En toki mene paikan päälle esim. työhaastatteluihin puoli tuntia ajoissa, vaan kulutan sitten aikaa kahvilassa tai kävelen korttelin ympäri.
On taitolaji olla joka paikassa ajallaan, harva osaa ja siksi 99 % porukasta on paikalla joko liian aikaisin tai liian myöhään.
Ehkä joku kultainen keskitie olisi hyvä ap:n ja hänen miehensä tapauksessa? Jos on sovittu klo 14, niin siellä PITÄÄ olla silloin, ihan paikan päällä. Fiksu on esim. 13.55, ei sen aikaisemmin sinne tarvitse mennä, mutta ajoissa kuitenkin siis.
Menetkö töissä palavereihinkin aina muutaman minuutin myöhässä. Onneksi meillä palaverit aloitetaan aina silloin kun ne pitää alkaa ja jos joku tulee myöhässä, niin siinä sitten yrittää päästä kärryille ihan itse (ja on hiljaa eikä kysele mitä alkuosassa ehdittiin puhua)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut edes myöhässä. Olisin ollut myöhässä, jos eläinlääkäri olisi ollut kiinni tai jos olisin myöhästynyt junasta tms. Nyt vain hain koiran kuten sovittu. Sanottiin, että klo 14 voi tulla hakemaan koiran.
Olithan sä myöhässä. Ja jos olisi pienikin este sattunut matkalla, olisit ollut vielä enemmän myöhässä. Oletko sä niin tärkeä ja kiireinen ihminen, ettet voi kymmentä minuuttia varata siihen, että olisit ajoissa?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku kultainen keskitie olisi hyvä ap:n ja hänen miehensä tapauksessa? Jos on sovittu klo 14, niin siellä PITÄÄ olla silloin, ihan paikan päällä. Fiksu on esim. 13.55, ei sen aikaisemmin sinne tarvitse mennä, mutta ajoissa kuitenkin siis.
Menetkö töissä palavereihinkin aina muutaman minuutin myöhässä. Onneksi meillä palaverit aloitetaan aina silloin kun ne pitää alkaa ja jos joku tulee myöhässä, niin siinä sitten yrittää päästä kärryille ihan itse (ja on hiljaa eikä kysele mitä alkuosassa ehdittiin puhua)
Pitäisi olla pääsy kielletty kaikilta jotka tulevat myöhässä. Ärsyttävää kun tullaan kolistelemaan ja keskeyttämään muut. Oppisipahan tulemaan ajoissa kun jäisi pari kertaa ulkopuolelle.
Oletko krooninen myöhästelijä? Itse olen, ja olen pohtinut paljon mikä siihen on syynä, jotta oppisin siitä pois. Olen tullut siihen tulokseen että syitä on kaksi:
1. Järjetön optimismi. Ehdin kyllä, koska bussi ei varmasti ole minuuttiakaan myöhässä, pelkät vihreät valot palaa ja ovelta lähtiessä kaikki tavarat löytyy heti eikä vessassa tarvitse käydä.
2. Odottamisesta seuraavan ahdistuksen välttely. Odottaminen on jostain syystä sietämätöntä ja ahdistavaa. Usein kyseessä on juuri joku aulatila, jossa on ihmisiä ja siellä pitää nököttää tekemättä mitään ja kerätä jännitystä sitä varsinaista tapahtumaa varten. Mielummin menen vain suoraan. Eli jännitys ja jonkin asteinen sosiaalinen ahditus.
10 minuuttia etukäteen tuleminen nyt on varmaan vielä ihan järjevää. Vanhempani taas olivat niitä, jotka halusivat mennä aina yliajoissa joka paikkaan. Lentokentällä pitää olla viisi tuntia etuajassa, lääkärissä tunti. Ei sekään nyt ihan tervettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olithan sä myöhässä. Ja jos olisi pienikin este sattunut matkalla, olisit ollut vielä enemmän myöhässä. Oletko sä niin tärkeä ja kiireinen ihminen, ettet voi kymmentä minuuttia varata siihen, että olisit ajoissa?
Hän ei piittaa muiden ajasta.
sun mies on varmaan tottunut siihen, että sä olet aina myöhässä
(nytkin olit myöhässä vaikka väität ettet ollut)
siksi koitti saada suhun vähän vauhtia
(ja sä myöhästyit silti)
miten sut saisi olemaan paikalla oikeaan aikaan?
Jos olis ollut hammaslääkäri esim. olisit menettänyt aikasi, kun olit myöhässä.
Oliko sovittuna, että koira haetaan kello 14?
Vai sanottiinko, että kello 14 jälkeen?
Eläinlääkäreiden ovilla on muuten nykyään ohjeistukset, että tulethan vasta kun sinulla on aika, ei etukäteen. Ei tietysti tarkoita, että pitäisi myöhästyä, mutta etukäteen tulija saisi ainakin odotella ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisillä ei ole sellaista normi järkeä noissa asioissa, suurin osa ihmisistä toimii ihan päinvastoin kun pitäisi, sellaisiin paikkoihin mihin pitäisi mennä aikaisemmin, vaikka lähtöselvitys, niin mennään viime tingassa tai myöhässä ja sitten vingutaan kun on epäreilua ja sitten sellaisiin paikkoihin niinkuin ap:n eläinlääkäri niin lähdetään tuntia aikaisemmin norkoilemaan, tai,vanhukset kun on menossa labraan tai lääkäriin, sinne mennään jo 2 tuntia aikaisemmin odottamaan ettei vaan myöhästy. (ja koronan takia on suositeltu että labraan tms tultaisiin juuri omalle ajalle, vältettäsi sitä turhaa hengailua)
Labra avautuu klo 7 ovet tilaan 6,30. Ne ketkä sen puolituntia 'liian aikaisin' menee, pääsee ekana heti sisään. Jos menet vasta klo 7 jälkeen, niin on jo koko aula täynnä ja saat odottaa vuoroasi ainakin 3-4 tuntia.
Joten kyllä ajoissa olija pääse nopeasti.
Kuin myös muuallekin, joolei se edellinen aina myöhässä oleva ole tullu kun sisään huudetaan, niin se on sitten seuraava vuorossa ja pääsee heti kun taas se myöhässä olija saa varttua sen edellisen ohittaessa hänet. Ei lääkäri aikoja niin anneta että siinä on kuinkaan montaa minuuttia aikaa odotella jotakuta myöhästelijää. Seuraava pääsee sijaltaan ja myöhästelijä saa istua sen oman aikansa ohi ja pääsee vasta sitten.
En lue kommenttikenttää, mutta miksi jotkut ovat aina myöhässä?