Miksi jotkut ihmiset menevät aivan liian aikaisin jonnekin odottamaan tai jonottamaan?
Meidän piti hakea koira eläinlääkäristä kello 14.00. Sanoin miehelle, että voin hakea koiran, koska miehellä oli vielä etäpalaveri. Tästä ajaa eläinlääkäriin korkeintaan 15 minuuttia. Jo klo 13 mies käveli kuin tulisilla hiilillä, että koska aiot lähteä, siellä pitää olla ajoissa kun on aika jne. Kello 13.30 mies alkoi jo hermustumaan, että pitääkö hänen siirtää palaveri ja lähteä hakemaan koira, koska en ole vielä lähtenyt. Lähdin klo 13.50 ja olin klo 14.04 eläinlääkärin pihalla eli WAU "myöhästyin" jopa 4 minuuttia. Koira oli edelleen siellä ja sain sen mukaan eikä eläinlääkäri edes ollut närkästynyt, että olin "myöhässä". Mistä tällainen stressaaminen kumpuaa? Kaikkiin tapaamisiinkin mies on lähdössä niin, että on ainakin puoli tuntia etuajassa siellä.
Kommentit (97)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap:n kaltaiset ihmiset aiheuttavat minussa suunnatonta ärsytystä ja olen tyytyväinen siitä, että voin valita ihmiset, joiden kanssa olen tekemisissä.
Ole ajallasi - kunnioita toista ihmistä sen verran.
Ap:n miehen ja sun kaltaiset ihmiset aiheuttavat minussa suunnatonta ärsytystä ja olen tyytyväinen siitä, että voin valita ihmiset, joiden kanssa olen tekemisissä.
-ei ap
Tottakai se sinua ärsyttää kun joku osoittaa sinun mielen heikkoutesi. Korjaa se käytöksesi narsistinen mulkku.
Menetkö ap leffaankin klo 18.16 kun kun näytös on alkanut klo 18 ja suututat muut ,kun haahuilet pitkin salia etsimässä paikkaasi.
Tai lääkäriin klo 15.15 kun aika on ollut klo 15 ja sitten suutut kun lääkäri ei ota enää vastaan.
Mää vihaan myöhästelijöitä. Jos esmes bussilla myöhästyisin 5 min niin lähen sillä aikasemmalla etten myöhästy.
Suomalaiset on kireitä kello kaulassa sekuntiaikataulujensa kanssa. Jos joku myöhästyy pari minuuttia vapaa-ajan tapaamisesta, niin se otetaan hirveänä loukkauksena itseä kohtaan. Kuinka huono itsetunto täytyy olla että tuostakin raivostuu? Etelä-Euroopassa työtapaamisetkin ovat suunnilleen -aikoja. Menkää sinne repimään perseitänne ja valittamaan kun sekuntiaikataulu ei päde!
Vierailija wrote:
Mitä alempiarvoinen (asemaltaan) ihminen sitä tarkemmin ja varhemmin hänen pitää olla paikalla ja tehdä työnsä ajoissa. Jos tällainen myöhästyy hän on huono työntekijä ja sietäisi hävetä käytöstään.
Tärkeä ihminen ei yleensä ole ajoissa vaan ennemminkin vähän myöhässä, että häntä odotetaan. Tällöin myös alaiset - siinäkin tapauksessa että joku heistä ns. koheltaa - saavat lisäaikaa varmistaa että kaikki on valmista kun odotettu henkilö saapuu.
Onko kukaan nähnyt esim. pääjohtaja tai ministeritason henkiöä jonottamassa? Ei varmaankaan.
Jokainen voi kohdallaan miettiä onko itse henkilö joka odottaa vaiko henkilö jota odotetaan
Minä katson tuollaista käytöstä kerran ja sen jälkeen en tule enää ikinä paikalle. Sen jälkeen en sovi enää mitään tapaamisia. Se on loppu, sitten ei nähdä enää. Ihan sama mitä pelejä se toinen luulee pelaavansa.
Myönnän, yleensä olen turhan viimetinka ihminen, harvoin kumminkaan myöhässä.
Kyseisessä tilanteessa olisin kuitenkin ollut reilusti etuajassa. Koirahan oli varmaankin ollut jossain toimenpiteessä ja heräilemässä nukutuksesta, tuskinpa se yksinään käy lääkärissä.
Sehän voi riippua monesta tekijästä milloin koira on toennut lähtökuntoon ja olisin halunnut varmistaa ettei joudu olemaan tressaaavassa tilanteessa yhtään sen pidempään kuin on pakko.
Näistä myöhästelijöistä yksikään ei ole onnistunut myöhästymään omista hautajaisista.
Itseäni huvitti kun kuulin, että oli mustamaalattu myöhästeliijöksi, vaikka niistä tärkeistä asioista kuten työ, laivat lentokoneet en ole ikinä myöhästynyt omasta toimista johtuen.
Tai ikinä, ehkä työpaikalta joskus viidellä kymmenellä minuutilla, mutta mun kohdalla olikin järjestäytynyt mustamaalaus ja vaino. Jopa sabotointiin asioita niin, että näyttäisi että väitteet pitää paikkansa mikä huvittavaa. No totuudet tietää taas joku joukko. Dilleimmät ei tajua mitään.
Esim. tilasin taksin lääkäriin lapsen kanssa. Nämä törky sabotoijat järjestivät, että taksi ei saapunut ja vihdoin sain taksin 40 min. kuluttua. Voi niitä dillejä naislääkäreitä Voih kun se oli myöhässä taas. Täytyykin kirjoittaa se muistelu kirja kaikista käynneistä terveydenhuollossa. Uskokoon ken haluaa sabotointeja, mutta onneksi suuri joukko jo tietää niitä olleen käynnissä ja suuressa mittakaavassa kaikki hakkeroitiin, jopa puhelut!
Myöhästyminen lentokoneeseen täysin sabotoitu. Siitä kerron joskus myöhemmin. Vaan idarit ei tajua tai usko. No hyvä kun itse tietää. Mutta on suuri joukko jotka tietää, että jotain tuo sorttista on ollut, mutta ei yksityiskohtia. Aika se on niidenkin paljastumiseen joskus.
Vierailija wrote:
Suomalaiset on kireitä kello kaulassa sekuntiaikataulujensa kanssa. Jos joku myöhästyy pari minuuttia vapaa-ajan tapaamisesta, niin se otetaan hirveänä loukkauksena itseä kohtaan. Kuinka huono itsetunto täytyy olla että tuostakin raivostuu? Etelä-Euroopassa työtapaamisetkin ovat suunnilleen -aikoja. Menkää sinne repimään perseitänne ja valittamaan kun sekuntiaikataulu ei päde!
Suomalaiset ehkä sitten arvostavat omaa ja toisten aikaa enemmän kuin jotkut muut, jos kerran tämä on joku kansallinen erityisominaisuus.
Aloitus tuo mieleen exäni jonka rentoilun takia meiltä jäi risteily väliin. Eihän se pieni myöhästyminen..
Suomalainen jonottamiskulttuuri on kyllä käsittämätön. Lentokentillä sen huomaa helpoiten. Jumalattomat jonot lähtöportilla, ihmiset seisovat jonossa, vaikka portin aukeamiseen olisi vielä 30min. Ymmärrän sellaisilla lennoilla, missä istumapaikkoja ei ole määritelty, mutta ihan perus lomalennoilla, mihin jokaisella on lipussaan se istumapaikka, silti muodostetaan kilometrin pituinen jono ja seistä törötetään siinä.
Ei se ole minulle ongelma, itse yleensä istun viereisessä kahviossa ja istuskelen siihen asti, että jono alkaa hävitä, mutta olisi mielenkiintoista tietää, että MIKSI kukaan haluaa seistä siinä jonossa? Vaikka ilmotettaisiin lennon myöhästymisestä, niin silti jäävät siihen jonoon seisomaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä alempiarvoinen (asemaltaan) ihminen sitä tarkemmin ja varhemmin hänen pitää olla paikalla ja tehdä työnsä ajoissa. Jos tällainen myöhästyy hän on huono työntekijä ja sietäisi hävetä käytöstään.
Tärkeä ihminen ei yleensä ole ajoissa vaan ennemminkin vähän myöhässä, että häntä odotetaan. Tällöin myös alaiset - siinäkin tapauksessa että joku heistä ns. koheltaa - saavat lisäaikaa varmistaa että kaikki on valmista kun odotettu henkilö saapuu.
Onko kukaan nähnyt esim. pääjohtaja tai ministeritason henkiöä jonottamassa? Ei varmaankaan.
Jokainen voi kohdallaan miettiä onko itse henkilö joka odottaa vaiko henkilö jota odotetaan
Minä katson tuollaista käytöstä kerran ja sen jälkeen en tule enää ikinä paikalle. Sen jälkeen en sovi enää mitään tapaamisia. Se on loppu, sitten ei nähdä enää. Ihan sama mitä pelej
Olet ilmeisen pikkusieluinen ihminen. Jos esim. meillä kahdella olisi tapaaminen ja et olisi paikalla kun saapuisin niin tottakai odottaisin hetken. Myöhästymisesi laittaisin toki merkille ja pitäisin sitä osoituksena huolimattomuudesta tai jopa heikosta elämänhallintakyvystä
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Suomalaiset ehkä sitten arvostavat omaa ja toisten aikaa enemmän kuin jotkut muut, jos kerran tämä on joku kansallinen erityisominaisuus.
Tällöinhän juuri EI arvosteta omaa aikaa, kun tuhlataan sitä istumalla tarpeettoman pitkään esim. siellä odotushuoneessa. Mun työkaverit menee töihinkin "hyvissä ajoin" vaikka ylimääräisestä ajasta ei saa edes palkkaa. Ihan hirveää ajanhukkaa.
Vierailija wrote:
Näistä myöhästelijöistä yksikään ei ole onnistunut myöhästymään omista hautajaisista.
Tuosta tuli mieleen,kerran yhden ystäväni hautajaisiin kun olin menossa niin lupasin että eräs nainen pääsee minun kyydissä. No 30min ennen hautajaisia hän sanoi että mennään vielä kukkakaupan kautta, no hänellä kesti ja kesti siellä kaupassa. Huokaisin helpotuksesta kun hän tuli sieltä,mutta hän sanoi että pysähdytään vielä Alkossa! No minä hölmö en kehdannut kieltäytyä vaikka oli kyllä törkeätä edes pyytää. Ei hautajaiset ole mielestäni mikään ryyppytilaisuus,varsinkaan siunaustilaisuus. No, myöhässähän oltiin sitten ja kyllä hävetti..
Espanjaan muutettua alkuun ärsytti suunnattomasti se tapa mikä täällä on. Jos sovitaan ajaksi klo 14 se on aina 14.15 tai 14.30, joskus jopa tunti myöhemmin. Nyt jo tottunut, vaikka välillä vieläkin se suomalainen säntillisyys nostaa päätään. Täällä saattaa kaupat aueta vartin yli vaikka ovessa lukisi klo 9. Mennä kiinni puoli tuntia ennen tai jälkeen, vaikka ovessa lukisi mitä. Toisaalta tähän kun tottuu niin elämä on rennompaa. Enää ei kassajonossa odottaminen ärsytä. Alkuun ärsytti, kun työntekijät juttelee niitä näitä ja jono matelee. Mutta onpa hyvantuulisempaa porukkaa.
Itse matkustan paljon, mutta tykkään olla lentokentillä ajoissa paikalla. Vaikka aina ei tarvitsisi. Minusta on mukavaa löhöillä loungeissa rauhassa, syödä ja juoda ilman kiirettä. Ehtii myös kaivaa läppärin esille ja hoidella joitain työasioita kiireettömästi ennen koneeseen nousua.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tällöinhän juuri EI arvosteta omaa aikaa, kun tuhlataan sitä istumalla tarpeettoman pitkään esim. siellä odotushuoneessa. Mun työkaverit menee töihinkin "hyvissä ajoin" vaikka ylimääräisestä ajasta ei saa edes palkkaa. Ihan hirveää ajanhukkaa.
Ehkä ne hyvissä ajoin töihin menevät myös pitävät työstään? Tai ainakin tarvitsevat sellaisen heräily- ja orientoitumisajan siihen vuoron alkuun, jotta voivat sitten käydä työntekoon.
Kyllä ystävän tapaamiseenkin on minusta mukavampaa mennä ajoissa. Ehdin rauhoittua ja enpä ainakaan minkään minusta johtumattoman seikan vuoksi myöhästy. Jos on varattu tunti aikaa tapaamiseen, niin 15 minuutin myöhästyminen syö siitä aika ison osan, etenkin jos ensimmäiset puoli tuntia menee kiirehtimisen jäljiltä huohottamiseen.
Vierailija wrote:
Itseäni huvitti kun kuulin, että oli mustamaalattu myöhästeliijöksi, vaikka niistä tärkeistä asioista kuten työ, laivat lentokoneet en ole ikinä myöhästynyt omasta toimista johtuen.
Tai ikinä, ehkä työpaikalta joskus viidellä kymmenellä minuutilla, mutta mun kohdalla olikin järjestäytynyt mustamaalaus ja vaino. Jopa sabotointiin asioita niin, että näyttäisi että väitteet pitää paikkansa mikä huvittavaa. No totuudet tietää taas joku joukko. Dilleimmät ei tajua mitään.
Esim. tilasin taksin lääkäriin lapsen kanssa. Nämä törky sabotoijat järjestivät, että taksi ei saapunut ja vihdoin sain taksin 40 min. kuluttua. Voi niitä dillejä naislääkäreitä Voih kun se oli myöhässä taas. Täytyykin kirjoittaa se muistelu kirja kaikista käynneistä terveydenhuollossa. Uskokoon ken haluaa sabotointeja, mutta onneksi suuri joukko jo tietää niitä olleen käyn
Anna kun arvaan, sulla on koira??
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Esim. tilasin taksin lääkäriin lapsen kanssa. Nämä törky sabotoijat järjestivät, että taksi ei saapunut ja vihdoin sain taksin 40 min. kuluttua. Voi niitä dillejä naislääkäreitä Voih kun se oli myöhässä taas. Täytyykin kirjoittaa se muistelu kirja kaikista käynneistä terveydenhuollossa. Uskokoon ken haluaa sabotointeja, mutta onne
Toivottavasti ei ole koiraa tai edes sitä lasta. Ihan sekopäinen teksti.