Miksi jotkut ihmiset menevät aivan liian aikaisin jonnekin odottamaan tai jonottamaan?
Meidän piti hakea koira eläinlääkäristä kello 14.00. Sanoin miehelle, että voin hakea koiran, koska miehellä oli vielä etäpalaveri. Tästä ajaa eläinlääkäriin korkeintaan 15 minuuttia. Jo klo 13 mies käveli kuin tulisilla hiilillä, että koska aiot lähteä, siellä pitää olla ajoissa kun on aika jne. Kello 13.30 mies alkoi jo hermustumaan, että pitääkö hänen siirtää palaveri ja lähteä hakemaan koira, koska en ole vielä lähtenyt. Lähdin klo 13.50 ja olin klo 14.04 eläinlääkärin pihalla eli WAU "myöhästyin" jopa 4 minuuttia. Koira oli edelleen siellä ja sain sen mukaan eikä eläinlääkäri edes ollut närkästynyt, että olin "myöhässä". Mistä tällainen stressaaminen kumpuaa? Kaikkiin tapaamisiinkin mies on lähdössä niin, että on ainakin puoli tuntia etuajassa siellä.
Kommentit (97)
Vierailija wrote:
Mä olen aina liian ajoissa. Vihaan myöhästelyä ja tykkään varata extra-aikaa hässäkälle (esim. jos juna on vähän myöhässä tms). Toisaalta olen myös tosi huono arvioimaan aikaa esimerkiksi sen suhteen, kauan kävelen paikasta A paikkaan B. Saatan varata matkaan 20min ja perillä huomaan, että kävelinkin 8 minuutissa. En toki mene paikan päälle esim. työhaastatteluihin puoli tuntia ajoissa, vaan kulutan sitten aikaa kahvilassa tai kävelen korttelin ympäri.
Ainakin täällä Vantaalla paikassa jossa on pelkkien bussiyhteyksien varassa on pakko lähteä ajoissa. Ei nimittäin ole ollenkaan harvinaista että bussi jää tulematta ja seuraavahan tulee, vuorokaudenajasta riippuen, joko puolen tunnin tai tunnin kuluttua. Vaihtoehtoista reittiä ei ole alle tunnin kävelymatkan päässä.
Vierailija wrote:
Toi miehesi ajoissa olo vaikuttaa liioittelulta, mutta ehdottomasti paikalla mielummin liian aikaisin kuin myöhässä. Matkaan en ikinä lähde ns. tiukalla aikataululla, vaan aina varaan vähän extraa, jos matkalle osuu jotain itsestä riippumatonta viivytystä (ja välillä sellaista on ollutkin, esim. autoillessa onnettomuus ja bussilla mennessä vuoro jäänyt välistä).
Ap:n mies varmaan tuntee vaimonsa ja tiesi että tämä jättää lähtönsä viime tippaan ja vielä vähän optimismin puolelle. Eihän tästä ole kuin 10 kilometriä, kuudenkympin keskinopeudella sen ajaa 10 minuutissa. Eikä laske sitä että ensin pitää odotella hissiä, mennä alas, kävellä parkkipaikalle, astua autoon, säätää penkki ja pelit kohdalleen sekä punata samalla huulet ja katsoa muutenkin meikki ja hiukset ojennukseen, jne.
Ymmärrän miestäsi. Juuri aloittajan kaltaiset aiheuttavat hermoromahduksia puolisossa, joka on täsmällinen. Myönnät siis että myöhästyit. Menet varmaan elokuviinkin heilumaan kuvan eteen koska pitää tulla juuri kun on alkutekstit näytöllä. Mieheni on viime tinkaan jättäjä ja menisin mieluummin omilla kyydeillä kun odottelisin. Esim. juuri tänään aion mennä optikolle ajoissa bussilla. Jääkööt ukkoni kotiin tietsikan ääreen. Mitä hän tekee optikolla.
Niin, Ymmärrätkö, että ei ainoastaan se, että olet myöhästelevä juntti, mutta tuossakin tilanteessa aiheutit itsekkäästi ahdistusta miehellesi, jonka piti taas kaitsea sinua kuin lasta ja lisäksi sotkit eläinlääkärin kiireistä työpäivää.
"Ehkä ne hyvissä ajoin töihin menevät myös pitävät työstään? Tai ainakin tarvitsevat sellaisen heräily- ja orientoitumisajan siihen vuoron alkuun, jotta voivat sitten käydä työntekoon."
Siinä tapauksessa täytyy pitää todella paljon, kun tekee töitä ilmaiseksi. Silkkaa tyhmyyttä.
Ymmärrän miehesi reaktiota. Ok, et ollut montaa minuuttia myöhässä, olit kumminkin luvannut asian hoitaa ja olisit voinut tehdä sen paremminkin. Juttu ei varmaankaan sinänsä ollut myöhästyminen vaan huoli yhteisestä koirasta.
Joskus ajoissa olo myös kannattaa. Mulla oli kaksi ajanvarausta sairaalalla. Ensimmäisessä paikassa olin 5 min ajoissa, pääsin sisään heti ja tutkimuksen jälkeen siirryin toiseen paikkaan 30 min ajoissa. Pääsin sisään heti. Olin jo melkein kotona kun toisen tutkimuksen aika tuli.
Muutenkin menen sairaalalle aina ajoissa. Pysäköintiin saa varata aikaa ja matkat pitkiä. Sairaana haluan myös varata mahdollisuuden istahtaa hetkeksi, jos matka tuntuu liian pitkälle.
Aloittaja tiesi, että matkaan meni korkeintaan 15 min, mutta silti lähtee 10 vaille. Miksi ei lähtenyt varttia vaille, jolloin olisi ollut juuri ajoissa, toki suomalaiseen tapaan myöhässä jo silloinkin.
mutta ymmärrän, että joitakin aikataulut stressaa. Tai stressaa, ettei aikataulua ole. Jos on sovittu, että siinä kolmen maissa, niin siltikin stressaa ja huolehtii, että siellä pitää olla just kolmelta!!
Idiootit vastailee pari vuotta sitten tehdylle aloitukselle. Hitto te ootte myöhässä
No entäs risteilylaivalta lähtö? Jotkut aina 15 min. ennenkuin laiva satamassa seisoskelemassa siinä päällysvaatteissa matkalaukkuineen.
Ymmärrän, jos kiire jonnekin tai ei itseään haittaa yhtään tuollainen odottelu. Mutta jos hirveä tungos, ei kiire ja joutuu kauan odottelemaan seisoskellen, en ymmärrä. Varsinkaan lasten kanssa ei hyvä tuollaiset huvikseen odottelut.
Hyvä tietenkin, että on niitäkin jotka haluavat olla ekana, vaikka ei kiirettä. Mitä siitäkin tulisi, jos kaikki pakkautuu vaikka 5 min. laivan saavuttua satamaan kannelle.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä alempiarvoinen (asemaltaan) ihminen sitä tarkemmin ja varhemmin hänen pitää olla paikalla ja tehdä työnsä ajoissa. Jos tällainen myöhästyy hän on huono työntekijä ja sietäisi hävetä käytöstään.
Tärkeä ihminen ei yleensä ole ajoissa vaan ennemminkin vähän myöhässä, että häntä odotetaan. Tällöin myös alaiset - siinäkin tapauksessa että joku heistä ns. koheltaa - saavat lisäaikaa varmistaa että kaikki on valmista kun odotettu henkilö saapuu.
Onko kukaan nähnyt esim. pääjohtaja tai ministeritason henkiöä jonottamassa? Ei varmaankaan.
Jokainen voi kohdallaan miettiä onko itse henkilö joka odottaa vaiko henkilö jota odotetaan
Minä katson tuollaista käytöstä kerran ja sen jälkeen en tule enää ikinä paikalle. Sen jälkeen en sovi enää mitään tapaamisia. Se on loppu, sitten ei nähdä enää. Ihan sama mitä pelej
Asuisit vähän aikaa vaikka Espanjassa tms. niin voisi pipo löystyä. Muuten sitten jäisit vain ilman palveluja kun vastapuoli ei suostu enää asioimaan kanssasi.
Jyväskylässä hätähousut maksoivat kalliin hinnan hätäilystään, kun juna syöksyi raiteiltaan ja vaunuväliköissä seisseet kuolivat. Paikallaan istuneet olivat turvassa.
Kun on etuajassa, omaa aikaa kuluu. Jos on myöhässä, silloin yleensä tuhlaantuu myös muiden aikaa. On miellyttävämpää myös itselle saapua paikalle kaikessa rauhassa. Siksi tykkään lähteä hyvissä ajoin. Toki aina ei voi ja silloin menee tiukille, mutta hyvin harvoin myöhästyn.
Olin vaalivirkailijana ennakkovaaleissa useamman vuoden, myös kotona-aikana. Joka ikinen aamu joku oli odottamassa kello 9.30 kun meillä alkoi vuoro.
Vaalijärjestelmä aukeaa tasan kello 10.
Joka aamu joku tai jotkut nojaili kopin lähettyvillä ja odotti. Heti kun koppiin syttyi valo, joku kävi kokeilemassa ovenkahvaa. Kun sanottiin että kymmeneltä aloitetaan, aina joku veti siitä herneen nenään. Aina. Ja sitten tuli äänestämään ja ilmoitti tuohtuneena odottaneensa tuolla ulkona jo tunnin!!!!!!! 111!!
Ensinnäkin, miksi tulet aikaisin ja miksi et mennyt vieressä olevan Prisman kahvioon vaikka odottamaan. Toiseksi, miksi oletat saavasi erityiskohtelua?
En tajua ihmisiä. Ovat vielä äänestystilanteessa usein todella tylyjä ja jopa ilkeitä meille virkailijoille.
Vierailija wrote:
Olin vaalivirkailijana ennakkovaaleissa useamman vuoden, myös kotona-aikana. Joka ikinen aamu joku oli odottamassa kello 9.30 kun meillä alkoi vuoro.
Vaalijärjestelmä aukeaa tasan kello 10.
Joka aamu joku tai jotkut nojaili kopin lähettyvillä ja odotti. Heti kun koppiin syttyi valo, joku kävi kokeilemassa ovenkahvaa. Kun sanottiin että kymmeneltä aloitetaan, aina joku veti siitä herneen nenään. Aina. Ja sitten tuli äänestämään ja ilmoitti tuohtuneena odottaneensa tuolla ulkona jo tunnin!!!!!!! 111!!
Ensinnäkin, miksi tulet aikaisin ja miksi et mennyt vieressä olevan Prisman kahvioon vaikka odottamaan. Toiseksi, miksi oletat saavasi erityiskohtelua?
En tajua ihmisiä. Ovat vielä äänestystilanteessa usein todella tylyjä ja jopa ilkeitä meille virkailijoille.
Tämä osoittaa selvästi että hätäilijät ovat vähä-älyistä väkeä.
Vierailija wrote:
Idiootit vastailee pari vuotta sitten tehdylle aloitukselle. Hitto te ootte myöhässä
Hei idiootti, sinäkin kommentoit😉
Olit reilusti myöhässä. Kello oli jo 4 minuuttia yli määräajan kun sinä kurvasit eläinlääkäriaseman pihaan. Siitä sisälle menoon, ilmoittautumiseen, jne meni vielä monta minuuttia. Miksi et lähtenyt ajoissa, kun ilmeisesti kuitenkin odottelit kotona toimettomana sitä milloinkahan kannattaisi lähteä?