Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kyllä säkin sen vielä tulet kokemaan kun saat lapsia!"

Vierailija
26.11.2021 |

Mulla on nyt jo 2 työkaveria jotka säännöllisesti ottavat puheeksi lisääntymiseni. Useimmiten niin sanotusti leikin varjolla, mutta myös totisempaa kommentointia esiintyy.

"Koskas te meinaatte lapsia hankkia?"
"Tiiät säkin sitten aikanaan kun olet äiti."
"Pian on sullakin lapsi, aika ihanaa."

Olen vela ja kaikkiin noihin kommentteihin vastaan aina että ei, ei tule tapahtumaan. Tuntuu että se lyö vaan lisää löylyä kiukaaseen.

Kyllä, osaan tarvittaessa sanoa että kommentointi on omituista ja asiatonta, ja pian sen teenkin. Haluaisin kuitenkin kuulla onko muilla samankaltaisia kokemuksia, ja mitä ihmettä liikkuu tällaisen ihmisen päässä?

1. Miksi työkavereita kiinnostaa lisäännynkö vai en, ja jos niin milloin?
2. Mikä saa ihmisen luulemaan että on ok puhua lisääntymisestä ihmisen kanssa, jonka tilanteesta ei tiedä mitään? Mitä jos kommentti osuu vuosia lapsettomuudesta kärsineeseen ihmiseen?

Onko tuo jotain katumusta omista valinnoista vai mitä? Haluttaisiin saattaa toinen samaan kuseen mihin itse on aikanaan langettu. Eiväthän he tulisi minun hypoteettista lastani edes näkemään.

Kommentit (294)

Vierailija
61/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt samoin - joku ottaa asiakseen jankata lisääntymisestäni toistuvasti vaikka olen sanonut että lapsia ei tule. En vaan tajua. En minä kysymyksistä loukkaannu, mutta sen tyylinen kommentointi vaan on täysin älyvapaata, että "kyllä sunkin mieli vielä muuttuu, et vain nyr tajua, ymmärrät sitten" (ja veemäisen mairea hymy päälle).

Mulla varmaan asiaan vaikuttaa vielä se että näytän ikäistäni vähän nuoremmalta (pienikokoisuus, vaatteet, hiustyyli jne). Ja kun elän suurkaupungissa sinkkuna vuokralla, oletetaan että olen joku yliopistosta valmistunut vielä miestään etsivät max kolmekymppinen. Joskus sitten inttäjille olen sanonut takaisin että sori mutta en jaksaisi enää 39-vuotiaana edes harkita vauvaa, elämä on aivan liian kivaa näin.

Sitkein inttäjä ei tajunnut edes siitä :D. Kai se on omaa tyhjyyttä, joillakuilla katumusta ja jotkut ovat vaan ihan hemmetin uteliaita.

Vierailija
62/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kuulu työpaikalle tuollainen henkilökohtaisista asioista kyseleminen. 

On inhottavaa kun vakituiset aina kysyy työttömiltä töissä mitä teit viikonloppuna. En mitään, kun täytyy säästää rahaa työttömyysaikaan. Palkkatuella saa olla vain tietyn aikaa.

Eläkeläiset vielä kuluttavat palveluita, 10 vuoden sisällä loppuu pilvin pimein partureita, kahviloita, ravintoloita, remonttiyrityksiä, autokauppoja, vaatekauppoja.

Nuoremmilla sukupolvilla vain harvoilla tulee olemaan rahaa sähköautoon. Toivottavasti ei autokauppojen työntekijöillä ole asuntolainoja.

Suuret ikäluokat on jo noin 78-vuotiaita, kyllä he vielä autoilee.

Eläkeläiset on kovia käymään parturissa ja eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Eli partureita loppuu valtavat määrät. Nuoremmat leikkaa hiukset itse, kun on vain noita palkkatukitöitä. 10 eurolla saa kaupasta hiustenleikkaus sakset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kuulu työpaikalle tuollainen henkilökohtaisista asioista kyseleminen. 

On inhottavaa kun vakituiset aina kysyy työttömiltä töissä mitä teit viikonloppuna. En mitään, kun täytyy säästää rahaa työttömyysaikaan. Palkkatuella saa olla vain tietyn aikaa.

Eläkeläiset vielä kuluttavat palveluita, 10 vuoden sisällä loppuu pilvin pimein partureita, kahviloita, ravintoloita, remonttiyrityksiä, autokauppoja, vaatekauppoja.

Nuoremmilla sukupolvilla vain harvoilla tulee olemaan rahaa sähköautoon. Toivottavasti ei autokauppojen työntekijöillä ole asuntolainoja.

Suuret ikäluokat on jo noin 78-vuotiaita, kyllä he vielä autoilee.

Eläkeläiset on kovia käymään parturissa ja eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Eli partureita loppuu valtavat määrät. Nuoremmat leikkaa hiukset itse, kun on vain noita palkkatukitöitä. 10 eurolla saa kaupasta hiustenleikkaus sakset.

Olen miettinyt, kun värjään itse hiukset, pitäisikö vaihtaa kasviväreihin. Niillä voi rauhassa värjäillä vaikka koko päivän.

Vierailija
64/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten me perheelliset työntekijät joilla on illat pyykinpesua ja ruoanlaittoa, joka toinen vuosi työkkäri laittaa uuteen palkkatukityöpaikkaan ja on opeteltava samat työtehtävät kuin vakituiset työntekijät, todella raskasta. Työttömät voitaisiin jättää esim. asiakaspalvelusta pois ja antaa tehdä yksinkertaisimpia työtehtäviä.

Olen palkkatukityössä ja englanninkielisiä puheluita tulee todella paljon.

Niin, työttömiä on valtiolla, kaupungilla sekä yksityisellä palkkatukitöissä, paljon asiakaspalvelua. Meillä kyllä vakituiset tietävät ketkä ovat palkkatuella, isommilla työpaikoilla osa luulee, että kaikki on samoilla sopimuksilla kuin he, vähän yksinkertaista porukkaa.

Asiakkaat ei aina ymmärrä, että heitä palveleva on palkkatuella ja siksi ei välttämättä osaa vastata kaikkiin kysymyksiin.

Vierailija
65/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa tulee ostamaan sähköauton myös Ruotsista, siellä halvemmat hinnat.

Vierailija
66/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten me perheelliset työntekijät joilla on illat pyykinpesua ja ruoanlaittoa, joka toinen vuosi työkkäri laittaa uuteen palkkatukityöpaikkaan ja on opeteltava samat työtehtävät kuin vakituiset työntekijät, todella raskasta. Työttömät voitaisiin jättää esim. asiakaspalvelusta pois ja antaa tehdä yksinkertaisimpia työtehtäviä.

Niin, työttömiä on valtiolla, kaupungilla sekä yksityisellä palkkatukitöissä, paljon asiakaspalvelua. Meillä kyllä vakituiset tietävät ketkä ovat palkkatuella, isommilla työpaikoilla osa luulee, että kaikki on samoilla sopimuksilla kuin he, vähän yksinkertaista porukkaa.

Asiakkaat ei aina ymmärrä, että heitä palveleva on palkkatuella ja siksi ei välttämättä osaa vastata kaikkiin kysymyksiin.

Nykyään ei ole vakituisia työpaikkoja. Työpaikka vaihtuu koko ajan. CV on jo 2 A4 sivua, vaikka jokainen työpaikka vie yhden rivin.

Työttömyys on avannut kyllä silmät, ennen kuvittelin, että tietyissä työpaikoissa työntekijät on vakituisia.

Vierailija
67/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei ole vakituisia työpaikkoja. Työpaikka vaihtuu koko ajan. CV on jo 2 A4 sivua, vaikka jokainen työpaikka vie yhden rivin.

Työttömyys on avannut kyllä silmät, ennen kuvittelin, että tietyissä työpaikoissa työntekijät on vakituisia.

Kuntouttavaa työtoimintaa on toimistotyöt esim. sosiaalitoimisto, hautausmaan toimisto, kansalaisopisto, sairaalat (esim. arkisto), vesilaitos, sähkölaitos, museot, kirjastot jne. Asiakkaiden asioiden hoitoa.

Vierailija
68/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaa työtoimintaa on toimistotyöt esim. sosiaalitoimisto, hautausmaan toimisto, kansalaisopisto, sairaalat (esim. arkisto), vesilaitos, sähkölaitos, museot, kirjastot jne. Asiakkaiden asioiden hoitoa.

Työttömällä on vaitiolovelvollisuus tietysti.

Vierailija
69/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärissä käydään aina keskustelemassa menenkö työkokeiluun tai palkkatukityöhön.

Tes-työpaikat on netissä ja niitä hakevat kaikki.

Irtisanotuilla voi olla kyllä oppimista, kun jäävät työttömiksi.

Vierailija
70/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltainen työpaikka ja suurin osa äitejä. Varsinkin, jos miltei kaikki ovat +50v., paitsi sinä ja muutama muu. Tiedän kyllä mitä se on. Lapset, pojat, tyttäret, mummuilu, lapsenlapset, mummoilu, mammoilu... Mistään muusta ei osata keskustella. Minusta se on aika arka aihe mennä kyselemään kenenkään lapsihaaveista, koska ikinä ei tiedä mitä sen lapsettomuuden taustalla on. Ajattelemattomia moukkia!

Vierailija
71/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä käydään aina keskustelemassa menenkö työkokeiluun tai palkkatukityöhön.

Tes-työpaikat on netissä ja niitä hakevat kaikki.

Irtisanotuilla voi olla kyllä oppimista, kun jäävät työttömiksi.

Kuntouttavaan työtoimintaan saa itse valita mihin haluaa toimistotöihin, samoin työkokeiluun. Eteen lyötiin lista: vesilaitos, sähkölaitos, kansalaisopisto, museot, taidemuseot, sairaalat, sosiaalitoimisto, seurakunnan toimisto, hautausmaan toimisto jne.

Vierailija
72/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka v1tt u täällä keskustelee itsekseen ja ihan eri aiheesta?

Vierailija
73/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömille puhutaan loukkaavasti työpaikoilla niin tottakai täst edes kysytään lapsista muilta työntekijöiltä.

Minulla työttömänä on sentään 2 lasta.

Vierailija
74/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi kun työttömiä arvostellaan niin voi sanoa, että ole sinä lyhyt mies hiljaa.

Vierailija
75/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske lopettamaan tuo. Sano että sua ei kiinnosta lasten tekeminen. Jos eivät lopeta niin sano esimiehelle.

Vierailija
76/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se ketjun sivuraiteelle ajamista yrittänyt muusinuija :D Kun ei jankkaaminen onnistunut, niin vaihtoi taktiikkaa alkamalla höpöttää täysin eri asiasta.

Vierailija
77/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä arvostellaan ja haukutaan niin voidaan myös työpaikalla arvostella lapsettomia ja lyhyitä miehiä.

Kuka avaa keskustelun työttömyydestä kahvitauolla niin sitten puhutaan myös näistä muista jutuista ja on niin miellyttäviä kahvitaukoja kaikille. HYVÄ SUOMI

Olen palkkatukityössä ja haluaisin kyllä tietää muutaman lyhyen miehen pituuden, täytyiskö kysyä.

Veikkaan yhden miehen pituudeksi 165 cm

Vierailija
78/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se ketjun sivuraiteelle ajamista yrittänyt muusinuija :D Kun ei jankkaaminen onnistunut, niin vaihtoi taktiikkaa alkamalla höpöttää täysin eri asiasta.

Nyt saatiin hyviä puheenaiheita työpaikalla, lapsettomuus ja kuinka pitkä mies kenelläkin naisella on.

Vierailija
79/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt saatiin hyviä puheenaiheita työpaikalla, lapsettomuus ja kuinka pitkä mies kenelläkin naisella on.

Aina kun joku puhuu työpaikalla työttömyydestä niin alkaa puhe lapsettomista ihmisistä ja lyhyistä miehistä. Kaikki viihtyvät.

Vierailija
80/294 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on sanonut ohimennen joku kollega tyyliin "no kyllähän sitä jaksaa tuolla tavalla harrastaa ja kaikkea, kun ei ole lapsia... ymmärrät sitten joskus, kun saat omia". En jaksanut sanoa mitään, ei kuulu random kollegoille minun lisääntymiseni, eläkööt missä luulossa haluavat.

Yksi hyvä ystävä puolestaan on sanonut useamman kerran tuollaisia juttuja milloin mihinkin väliin. Esim. kerran kysyin kuinka hän on jaksellut lähiaikoina, ja onko hän saanut levättyä. Kun hän oli siis viime tapaamisellamme itse kertonut, että vauva on valvottanut jonkin verran. Ystävä vastasi "no en minä ehdi levätä sillä tavalla kuin sinä lapseton lepäät!".

Ööö no en sellaista kuvittelekaan... Kai nyt jokainen normaali ihminen ymmärtää edes teorian tasolla, että jatkuva valvominen on raskasta. Olin vain kiinnostunut ystäväni jaksamisesta.

Joidenkin mielestä ilmeisesti kuulumisiakaan en saisi perheelliseltä kysellä, eikä osoittaa inhimillistä empatiaa, jos minulla ei kerta ole omia lapsia. Koska enhän voi YMMÄRTÄÄ millaista se kaikki on. No en todellakaan tiedä omasta kokemuksesta, mutta mielestäni on ihan tavallista osoittaa empatiaa, kun toinen kertoo huolistaan, ja olla kiinnostunut toisen elämästä ylipäätään.

Sanoin jossain kohtaa ystävälle suoraan, että ei tarvitse puhua alentuvasti, kyllä minä ymmärrän sen konseptin, että vauvan kanssa elämä on erilaista kuin lapsettomana... Minä olen vain hänen voinnistaan kiinnostunut, en halua vertailla meidän elämäntilanteitamme keskenään. Ystävä kai tajusi edes jollain tasolla, koska tuollaiset kommentit ovat vähentyneet. Onneksi ei laittanut välejä poikki tms, niinkin voisi joku tehdä.

Tuntemattomien kanssa en jaksa asiasta väitellä, ei vaan kiinnosta.

Nämä on aina parhaita. Ei tuohon oikein tiedä mitä sanoisi.

Ystäväni kysyi multa jokunen vuosi sitten mitä kuuluu. Vastasin että ihan hyvää mutta pikkuisen väsyttää. Siihen tuli vastaus kuin apteekin hyllyltä; et tiedä väsymyksestä mitään kun sulla ei ole vauvaa.

Vastasin ihan suoraan että yksi tuollainen kommentti vielä niin yhteydenpito loppuu kuin seinään. Ei niitä sen jälkeen enää ole tullutkaan. Olin silloin tehnyt 4 yövuoroa ja päivisin istunut pakollisilla luennoilla, mutta en olisi saanut mainita väsymyksestä sanallakaan koska en ole äiti.

Onneksi ymmärsi kerrasta. Ei mulle tulisi mieleenkään vähätellä kenenkään väsymystä tai muutakaan kokemusta omien tuntemuksieni verukkeella.

Ap

No sinäpä ystävä olet. Vastaat suoraan kysymykseen puoliksi valehdellen. Että joo, eipä tässä mitään. Vaikka olet tosielämässä valvonut neljä yötä putkeen ja päivät istunut luennoilla. (Asia joka nyt järjellä ajateltuna on todennäköisesti jossainmäärin liiottelua. Koska ihminen ei neljää päivää tuollaista putkea yhtään nukkumatta vedä ja jaksa vielä liiemmin keskustella kavereiden kanssa. )

Mutta ”ystäväsi” siis vastaa sinun pikku valheeseesi kuten moni nyt vastaisi. Ilman suurempia taka-ajatuksia ja mitä sinä teet? Olet valmis lopettamaan yhteyden pidon ja ystävyyden.

Mitä tuo nyt on ellei herkkähipiäisyyttä? Niin kai muistit blokata ja seuraavan kerran katsoa tuimasti? Pieniä herkkiä tunteitasi on loukattu ja pahasti, vai mitä?

Oletko varma, että tiedät kaiken väsymyksestä? Mistä sinä tiedät, jos ystäväsi onkin valvonut 8 päivää putkeen huutavan vauvan kanssa ja sitten vielä istunut jossain luentoa vastaavassa.tilanteessa? Sinun työvuorosi loppuu, mutta pienen vauvan äidin ” työvuoro” ei. Hän ei neljäntenä päivänä mene kotiin ja pidä muutamaa vapaa päivää ja nuku liiemmin häiritsemättä väsymystään pois. Kuten sinä todennäköisesti teit.

Eli oletko sittenkään varma, että tiedät kaiken väsymyksestä?

Ja koska minulla ei ole väliä eikä pelkoa etten ole sinun ystäväsi kysyn ihan muuten vaan, että tiedätkö sinä mitään pahasta olosta? Siis sellaisesta mitä vain pahasta raskauspahoinvoinnista ja syöpäsairaat tietävät. Sellaisesta, joka kestää kuukausia tai viikkoja. Olet kuin ihmiset jotka puhuvat muutaman päivän oksennustaudin jälkeen tietävänsä mitä pahaolo tarkoittaa. Aivan, he eivät tiedä mitä on oksentaa päivä toisensa jälkeen ja huomenna odottaa taas uusi pahaolo ja oksennus.

Entä kivusta? Oletko pyörtynyt tai joutunut shokkiin sen takia? Aivan, jos valehtelet muille ettei mitään suurempaa ole ollut, jalka vähän särkenyt, niin mitä luulet tuollaisessa tilanteessa olleen voivan vastaavan sinulle? Ettet tiedä kivusta mitään? Eikä edes pahalla, vaan ihan vaan todeten ja ehkä olevan siitä iloinen puolestasi.

En jaksanut lukea kommenttia kokonaan koska olet ilmiselvä trolli. Mutta kyllä minä nukuin pieniä pätkiä iltaisin aina kun vähänkin ehdin. Kuka tahansa selviää noin lyhytaikaisesta univajeesta.

En ole sanonut että tietäisin kaiken väsymyksestä, tai että olisin ollut väsyneempi kuin ystäväni. Pointtina se, että minä en kuuntele ystävältäni kokemusteni ja tuntemuksieni vähättelyä kuin tasan kerran. Sitten siirryn parempaan seuraan. En minäkään vähättele hänen kokemuksiaan, vaan kuuntelen ja ymmärrän. Sitä ystävyys on. Ja olemme hyviä ystäviä edelleen, 8 vuotta on tapahtuneesta.

Ap