"Kyllä säkin sen vielä tulet kokemaan kun saat lapsia!"
Mulla on nyt jo 2 työkaveria jotka säännöllisesti ottavat puheeksi lisääntymiseni. Useimmiten niin sanotusti leikin varjolla, mutta myös totisempaa kommentointia esiintyy.
"Koskas te meinaatte lapsia hankkia?"
"Tiiät säkin sitten aikanaan kun olet äiti."
"Pian on sullakin lapsi, aika ihanaa."
Olen vela ja kaikkiin noihin kommentteihin vastaan aina että ei, ei tule tapahtumaan. Tuntuu että se lyö vaan lisää löylyä kiukaaseen.
Kyllä, osaan tarvittaessa sanoa että kommentointi on omituista ja asiatonta, ja pian sen teenkin. Haluaisin kuitenkin kuulla onko muilla samankaltaisia kokemuksia, ja mitä ihmettä liikkuu tällaisen ihmisen päässä?
1. Miksi työkavereita kiinnostaa lisäännynkö vai en, ja jos niin milloin?
2. Mikä saa ihmisen luulemaan että on ok puhua lisääntymisestä ihmisen kanssa, jonka tilanteesta ei tiedä mitään? Mitä jos kommentti osuu vuosia lapsettomuudesta kärsineeseen ihmiseen?
Onko tuo jotain katumusta omista valinnoista vai mitä? Haluttaisiin saattaa toinen samaan kuseen mihin itse on aikanaan langettu. Eiväthän he tulisi minun hypoteettista lastani edes näkemään.
Kommentit (294)
[qu " . . .Tiedämme myös, ettei olisi taloudellisesti hääviä, jos lapsia olisi enemmän.
Haluamme kyetä tarjoamaan lapsellemme hyvän tulevaisuuden. Rahkeet riittävät kasvattamaan yhdestä lapsesta hyvä käytöksinen ja itseään sekä muita kunnioittava ihminen.. . .
. . . olemme suhteellisen pienituloisia. Haluamme että olemassa olevalta lapseltamme ei puutu mitään.
Muiden intiimeihin asioihin puuttuminen kertoo vain kyseisen ihmisen moukkamaisuudesta."
Oli niin viisasta tekstiä, että piti lukea muutamaan kertaan,
juuri tämän takia tällä palstalla on mukava käydä, kun välillä törmää mietittyihin kommentteihin, jotka poikkeaa virkistävästi valtavirrasta rakentavalla tavalla.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia muuten kaikille asiallisista vastauksista! En ehdi millään lainaamaan kaikkia kommentteja, vaikka sanottavaa olisikin.
Keskustelu on pysynyt yllättä
vänkin asiallisena ja kiinnostavana, yhtä muusinuijaa lukuunottamatta. :D Nauratti tuo että yhdelle keskustelijalle muusinuija-nimitys jää käyttöön.
Ap
Ap on lapseton muusinuija
Olet siis vielä linjoilla. :D
Ap
Oletko laiska, kun et tee lapsia? Moni työtön on sentään synnyttänyt.
Käydään töissä ja itsekkäästi ostetaan pelkästään itselle kaikkea.
Tällaiset kysymykset tuntuu myös hyvältä meistä tahattomasti lapsettomista. Sitä käy ronkittavana ja tutkittavana kymmeniä kertoja, pistää itseään jatkuvasti, nappailee kaiken maailman hormoneja ja pettyy kuukaudesta toiseen... Ja sitten työpaikalla joku saatanan tollo kyselee, että millon ootte meinanneet lapset tehdä, eikö teilläkin ala jo kiire olla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia muuten kaikille asiallisista vastauksista! En ehdi millään lainaamaan kaikkia kommentteja, vaikka sanottavaa olisikin.
Keskustelu on pysynyt yllättä
vänkin asiallisena ja kiinnostavana, yhtä muusinuijaa lukuunottamatta. :D Nauratti tuo että yhdelle keskustelijalle muusinuija-nimitys jää käyttöön.
Ap
Ap on lapseton muusinuija
Olet siis vielä linjoilla. :D
Ap
En. En tee lapsia kun en niitä halua, ja ne kuormittavat maapalloa.
En kyllä ole työtönkään.
Enkä tiedä miksi vastaan tähän kommenttiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi lapsi, mutta lisää emme tahdo.
Monia syitä, kuten kokemani synnytysväkivalta. Tiedämme myös, ettei olisi taloudellisesti hääviä, jos lapsia olisi enemmän.
Haluamme kyetä tarjoamaan lapsellemme hyvän tulevaisuuden. Rahkeet riittävät kasvattamaan yhdestä lapsesta hyvä käytöksinen ja itseään sekä muita kunnioittava ihminen.
Joka kesä saamme kuulla miehen muulloin etäiseltä isältä sukujuhlissa, kuinka itsekkäitä olemme, kun emme tee lapsellemme sisarusta. Hän tahtoo lisää lapsenlapsia ym.
Nykyistä näkee omasta tahdostaan kerran vuodessa.
Omasta mielestäni asia on itsekkyyden suhteen juurikin toisinpäin, mutta sanopa se hänelle.
Tietää hyvin, kuinka karmeaa kohtelua saimme synnärillä ja että olemme suhteellisen pienituloisia. Haluamme että olemassa olevalta lapseltamme ei puutu mitään.
Muiden intiimeihin asioihin puuttuminen kertoo vain kyseisen ihmisen moukkamaisuudesta.Ikinä ei kannata seurustella miehen kanssa joka on ainoa lapsi, koska aikuisen ainoan lapsen äiti puuttuu joka asiaan. Tulee mamman poika niin sanotusti.
Minulla on kyllä aivan ihana anoppi, joka kunnioittaa perheemme yksityisyyttä.
Exällä taas oli useampikin sisarus, mutta hän oli juurikin kuvailusi kaltainen mammanpoika :)
Olen tuo yhden lapsen äiti, jolle vastasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiatontahan tuo kysely on. Kyse on erittäin henkilökohtaisesta asiasta, eikä koskaan ei voi tietää, millaisessa elämäntilanteessa kyselyjen kohde on.
Itse olen tehnyt vuosi sitten abortin, ja vaikka se olikin ainoa oikea ratkaisu, tilanteeseen liittyy yhä vaikeita ja ristiriitaisia tunteita. Saattaisin siis huonona päivänä hyvinkin purskahtaa vaikka itkuun, jos joku tulisi maireana utelemaan lisääntymisestä.
Utelijat, hillitkää itsenne. Ette voi tietää, mitä se toinen käy läpi. Kaikki eivät saa lapsia. Kaikki eivät halua lapsia. Joka tapauksessa kyselynne ovat loukkaavia ja henkilökohtaiselle alueelle meneviä.
Asiatonta se työttömyydestä kyselykin on ja kysyn ihmisten lapsettomuudesta jos minun työttömyydestä kysytään.
Haluaisitko itse mennä joka toinen vuosi uuteen työpaikkaan opettelemaan töitä ja selittämään työttömyyttäsi?
Miten tuo liittyy asiaan? Olen ollut joskus työtön (moni on), joten eipä tulisi mieleenkään tuomita ketään sen takia.
Miksi suhtaudut minuun noin vihamielisesti?
- tuo, jolle vastasit
Työttömiä haukutaan. Unohdatte että työkkäri aktivoi. Sairaalassa ei ole kiire, tunnin tauot ja saikutetaan. Kyllä me puhutaan kahvitauoilla mitä muilla työpaikoilla on, kun työkkäri kierrättää meitä työpaikasta toiseen.
Todella kovat erot kahvitaukojen pituuksissa eri työpaikoilla.
Ja sairaalassa laitoshuoltajat siivoavat ja vievät ruoat. Pesula pesee pyykit. Ei ollut kiirettä kenelläkään.
Sanot heille seuraavan kerran että olet hedelmätön lääketieteellisistä syistä ja siksi et jaksa enää kuunnella kommentteja.
Nolaat heidät pahasti ja takuulla vaikenevat iäksi. Win-win.
Vierailija kirjoitti:
Pakko lisätä heti kättelyssä että molempien kommentoijien lapset ovat olleet vanhemmilleen suuri taakka vakavien mielenterveysongelmien takia. Liittyyköhän tämä asiaan vai ylianalysoinko..?
Ap
Älä valehtele itsellesi. Työkaverisi yrittävät saada sinua hoitamaan naisen tehtävän ja tietävät, että yksinäinen vanhuus ja ankea elämä odottaa ilman lapsia. Naisen tehtävä on haluta ja synnyttää lapsia.
Monet vanhat naiset, jollainen sinäkin olet silmänräpäyksen päästä, eivät muusta puhukkaan kuin lapsistaan ja lapsenlapsistaan ansaitusti ylpeään sävyyn. Äitini käy kävelylenkeillä erään naapurin rouvan kanssa, joka aina kertoo tyttärestään joka on lääkäri ja pojastaan joka on hammaslääkäri(kaupunkimme parhaiten tienaava vielä) eli on hoitanut naisen tehtävän erinomaisesti. Kaverini äitikin kaverini 40v päivillä ilmoitti heti vieraille ylpeästi, että tuossa on hänen poikansa ja tuossa hänen tyttärensä.
Ei voi kuin ihmetellä, mikä on naisella tekosyynä olla lisääntymättä varsinkin jos kerran jo mieskin. Ainut syy on hetkellinen lyhytnäköinen mukavuudenhalu ja minä minä asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia syitä, kuten kokemani synnytysväkivalta. Tiedämme myös, ettei olisi taloudellisesti hääviä, jos lapsia olisi enemmän.
Haluamme kyetä tarjoamaan lapsellemme hyvän tulevaisuuden. Rahkeet riittävät kasvattamaan yhdestä lapsesta hyvä käytöksinen ja itseään sekä muita kunnioittava ihminen.
Joka kesä saamme kuulla miehen muulloin etäiseltä isältä sukujuhlissa, kuinka itsekkäitä olemme, kun emme tee lapsellemme sisarusta. Hän tahtoo lisää lapsenlapsia ym.
Omasta mielestäni asia on itsekkyyden suhteen juurikin toisinpäin, mutta sanopa se hänelle.
Tietää hyvin, kuinka karmeaa kohtelua saimme synnärillä ja että olemme suhteellisen pienituloisia. Haluamme että olemassa olevalta lapseltamme ei puutu mitään.
Muiden intiimeihin asioihin puuttuminen kertoo vain kyseisen ihmisen moukkamaisuudesta.Ikinä ei kannata seurustella miehen kanssa joka on ainoa lapsi, koska aikuisen ainoan lapsen äiti puuttuu joka asiaan. Tulee mamman poika niin sanotusti.
Exällä taas oli useampikin sisarus, mutta hän oli juurikin kuvailusi kaltainen mammanpoika :)
Olen tuo yhden lapsen äiti, jolle vastasit.
Älä sitten vingu sitä ainutta lasta joka viikonloppu kylään, kun se kasvaa aikuiseksi. Muistat katkaista napanuoran.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset kysymykset tuntuu myös hyvältä meistä tahattomasti lapsettomista. Sitä käy ronkittavana ja tutkittavana kymmeniä kertoja, pistää itseään jatkuvasti, nappailee kaiken maailman hormoneja ja pettyy kuukaudesta toiseen... Ja sitten työpaikalla joku saatanan tollo kyselee, että millon ootte meinanneet lapset tehdä, eikö teilläkin ala jo kiire olla...
Tämä. Tekisi mieli jotenkin näpäyttää tästä kun seuraavaksi puhutaan mun tulevista lapsista. Ehkä vaan kysyn ihan suoraan että tuliko mieleen että jotkut kärsivät lapsettomuudesta. Omasta tilanteestani en ala valehtelemaan, en jaksa mitään säälishowta turhan takia.
Voimia tilanteeseesi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu työttömillä, laitat jatkuvasti hakemuksia ja kun pääset palkkatukitöihin niin et saa jatkaa, kun otetaan uusi työtön tilalle, olet pettynyt ja ihmisten haukut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen mies. Puhutaan työkavereiden kanssa urheilusta, elokuvista ja tekniikasta eikä mistään lapsista tai parisuhdehömpästä.
Lapset ovatkin naisille se elämän tärkein asia ja niiden synnyttämien on naisten tehtävä. Ei mekään miesten kanssa lapsista puhuta töissä:D Kaverini kerran mainitsi antavansa tytöilleen selkäsaunan jos saa nämä tupakasta kiinni eli on kunnon kasvattaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tekisi mieli jotenkin näpäyttää tästä kun seuraavaksi puhutaan mun tulevista lapsista. Ehkä vaan kysyn ihan suoraan että tuliko mieleen että jotkut kärsivät lapsettomuudesta. Omasta tilanteestani en ala valehtelemaan, en jaksa mitään säälishowta turhan takia.
Voimia tilanteeseesi.
Ap
Et sinä ketään näpäytä. Ihmiset vaan ajattelee, että et pysty saamaan lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko lisätä heti kättelyssä että molempien kommentoijien lapset ovat olleet vanhemmilleen suuri taakka vakavien mielenterveysongelmien takia. Liittyyköhän tämä asiaan vai ylianalysoinko..?
Ap
Älä valehtele itsellesi. Työkaverisi yrittävät saada sinua hoitamaan naisen tehtävän ja tietävät, että yksinäinen vanhuus ja ankea elämä odottaa ilman lapsia. Naisen tehtävä on haluta ja synnyttää lapsia.
Monet vanhat naiset, jollainen sinäkin olet silmänräpäyksen päästä, eivät muusta puhukkaan kuin lapsistaan ja lapsenlapsistaan ansaitusti ylpeään sävyyn. Äitini käy kävelylenkeillä erään naapurin rouvan kanssa, joka aina kertoo tyttärestään joka on lääkäri ja pojastaan joka on hammaslääkäri(kaupunkimme parhaiten tienaava vielä) eli on hoitanut naisen tehtävän erinomaisesti. Kaverini äitikin kaverini 40v päivillä ilmoitti heti vieraille ylpeästi, että tuossa on hänen poikansa ja tuossa hänen tyttärensä.
Ei voi kuin ihmetellä, mikä on naisella tekosyynä olla lisääntymättä varsinkin jos kerran jo mieskin. Ainut syy on hetkellinen lyhytnäköinen mukavuudenhalu ja minä minä asenne.
Jotenkin hirveän surullisia tapauksia nämä joille lasten teko on ollut elämän pääsaavutus ja eletään vain lasten kautta. Jos ei elämässä ole muuta kerrottavaa kuin höpöttää lastensa tekemisistä ja niin sanotuista saavutuksista (se pääsi ripille! Öö, niin pääsee halutessaan kaikki?) niin apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo yhden lapsen äiti, jolle vastasit.Älä sitten vingu sitä ainutta lasta joka viikonloppu kylään, kun se kasvaa aikuiseksi. Muistat katkaista napanuoran.
Kun lapsi itsenäistyy, silloin toivottavasti pääsen matkustelemaan ja nauttimaan tietynlaisesta vapaudesta. Ties vaikka lähtisin opiskelemaan uutta ammattia.
Oletko itse pukannut liian monta muksua ja nyt harmittaa? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin, kukaan ei tule siivoamaan eläkeläisen kotia, vaikka täyttäisi 100 - vuotta, sellaista palvelua ei Suomessa ole. Yksityiseltä on ostettava kodin siivous palvelu, vaikka eläke olisi vain 1000 euroa, jos ei omaiset siivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo yhden lapsen äiti, jolle vastasit.Älä sitten vingu sitä ainutta lasta joka viikonloppu kylään, kun se kasvaa aikuiseksi. Muistat katkaista napanuoran.
Kun lapsi itsenäistyy, silloin toivottavasti pääsen matkustelemaan ja nauttimaan tietynlaisesta vapaudesta. Ties vaikka lähtisin opiskelemaan uutta ammattia.
Oletko itse pukannut liian monta muksua ja nyt harmittaa? ;)
Ei harmita, ne on kohta jo aikuisia.
Parikymmentä vuotta sitten kun aloitin työpaikassani kyselivät kollegat kaikenlaista yksityiselämään liittyvää. Yksi yleisin oli että onko lapsia johon vastasin että ei ole. Miltei jokaisella kääntyi katse haaveellisen näköisenä jonnekin yläviistoon ja sanoivat jotain semmoista että jaa, ei ole vielä.. Ei ollut koskaan edes tulossa, mutta en vastannut tuohon mitään. Melko pian lakkasin puhumasta mitään yksityiselämästäni joten ei ole tullut niitä kyselyjä sittemmin, eivät ne tiedä edes että erosin ja menin sittemmin uusiin naimisiin ja niitä lapsia ei koskaan tullut eikä tule. Helpoimmalla pääsee kun väistelee kysymykset ja kääntää puheen kollegoiden mielipuheenaiheeseen, heihin itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen mies. Puhutaan työkavereiden kanssa urheilusta, elokuvista ja tekniikasta eikä mistään lapsista tai parisuhdehömpästä.
Lapset ovatkin naisille se elämän tärkein asia ja niiden synnyttämien on naisten tehtävä. Ei mekään miesten kanssa lapsista puhuta töissä:D Kaverini kerran mainitsi antavansa tytöilleen selkäsaunan jos saa nämä tupakasta kiinni eli on kunnon kasvattaja.
Seksin saaminen ja alapäästään keilapallon pullauttaminen, yksinkertaisen ihmisen ainoa saavutus. Menkää vaikka sinne töihin tai hankkikaa harrastus. Tai ei taida olla ÄO niin iso että voisi. Eläinkin osaa lisääntyä, mitä muita sinä osaat.