"Kyllä säkin sen vielä tulet kokemaan kun saat lapsia!"
Mulla on nyt jo 2 työkaveria jotka säännöllisesti ottavat puheeksi lisääntymiseni. Useimmiten niin sanotusti leikin varjolla, mutta myös totisempaa kommentointia esiintyy.
"Koskas te meinaatte lapsia hankkia?"
"Tiiät säkin sitten aikanaan kun olet äiti."
"Pian on sullakin lapsi, aika ihanaa."
Olen vela ja kaikkiin noihin kommentteihin vastaan aina että ei, ei tule tapahtumaan. Tuntuu että se lyö vaan lisää löylyä kiukaaseen.
Kyllä, osaan tarvittaessa sanoa että kommentointi on omituista ja asiatonta, ja pian sen teenkin. Haluaisin kuitenkin kuulla onko muilla samankaltaisia kokemuksia, ja mitä ihmettä liikkuu tällaisen ihmisen päässä?
1. Miksi työkavereita kiinnostaa lisäännynkö vai en, ja jos niin milloin?
2. Mikä saa ihmisen luulemaan että on ok puhua lisääntymisestä ihmisen kanssa, jonka tilanteesta ei tiedä mitään? Mitä jos kommentti osuu vuosia lapsettomuudesta kärsineeseen ihmiseen?
Onko tuo jotain katumusta omista valinnoista vai mitä? Haluttaisiin saattaa toinen samaan kuseen mihin itse on aikanaan langettu. Eiväthän he tulisi minun hypoteettista lastani edes näkemään.
Kommentit (294)
Teiltä kommunisteiltä pitäisi ottaa lapsituet pois niin oppisitte olemaan.
Itsellä oli vaikeuksia saada lapsia ja sinä aikana tuli aika suuria tunteita koettua. Erityisen pahalta tuntui kyselyt lapsista ja oletus siitä että niitä vain putkahtelisi maailmaan milloin vaan haluaa.
Sitä on vaikea käsittää, jos ei itse käy läpi niitä tunteita.
Itselle tuli sitä myötä uusi elämänasenne enkä halua enää puuttua toisten elämään tai tuputtaa kenellekään mitään omia elämäntapojani/-arvojani.
On silti mysteeri miksi ihmiset tuputtaa tuota lastenhankintamantraansa ihmisille, jotka eivät halua lapsia ?
Omilta vanhemmilta sen jollain tapaa voin käsittä jos kaipaavat lapsen lapsia, mutta että työkavereilta ? Ei pysty ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin vela, sanoisin kyselijöille etten voi saada lapsia.
Varmaan monelle velalle tämä kuulostaisi todella vieraalta ajatukselta. Miksi valehtelisi noin kaukana itsestään olevasta mielipiteestä ja saisi pahimmillaan säälittelyä osakseen selkien takana ja jopa päin naamaa.
Meillä on yksi lapsi, mutta lisää emme tahdo.
Monia syitä, kuten kokemani synnytysväkivalta. Tiedämme myös, ettei olisi taloudellisesti hääviä, jos lapsia olisi enemmän.
Haluamme kyetä tarjoamaan lapsellemme hyvän tulevaisuuden. Rahkeet riittävät kasvattamaan yhdestä lapsesta hyvä käytöksinen ja itseään sekä muita kunnioittava ihminen.
Joka kesä saamme kuulla miehen muulloin etäiseltä isältä sukujuhlissa, kuinka itsekkäitä olemme, kun emme tee lapsellemme sisarusta. Hän tahtoo lisää lapsenlapsia ym.
Nykyistä näkee omasta tahdostaan kerran vuodessa.
Omasta mielestäni asia on itsekkyyden suhteen juurikin toisinpäin, mutta sanopa se hänelle.
Tietää hyvin, kuinka karmeaa kohtelua saimme synnärillä ja että olemme suhteellisen pienituloisia. Haluamme että olemassa olevalta lapseltamme ei puutu mitään.
Muiden intiimeihin asioihin puuttuminen kertoo vain kyseisen ihmisen moukkamaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi lapsi, mutta lisää emme tahdo.
Monia syitä, kuten kokemani synnytysväkivalta. Tiedämme myös, ettei olisi taloudellisesti hääviä, jos lapsia olisi enemmän.
Haluamme kyetä tarjoamaan lapsellemme hyvän tulevaisuuden. Rahkeet riittävät kasvattamaan yhdestä lapsesta hyvä käytöksinen ja itseään sekä muita kunnioittava ihminen.
Joka kesä saamme kuulla miehen muulloin etäiseltä isältä sukujuhlissa, kuinka itsekkäitä olemme, kun emme tee lapsellemme sisarusta. Hän tahtoo lisää lapsenlapsia ym.
Nykyistä näkee omasta tahdostaan kerran vuodessa.
Omasta mielestäni asia on itsekkyyden suhteen juurikin toisinpäin, mutta sanopa se hänelle.
Tietää hyvin, kuinka karmeaa kohtelua saimme synnärillä ja että olemme suhteellisen pienituloisia. Haluamme että olemassa olevalta lapseltamme ei puutu mitään.
Muiden intiimeihin asioihin puuttuminen kertoo vain kyseisen ihmisen moukkamaisuudesta.
Ikinä ei kannata seurustella miehen kanssa joka on ainoa lapsi, koska aikuisen ainoan lapsen äiti puuttuu joka asiaan. Tulee mamman poika niin sanotusti.
Vierailija kirjoitti:
He haluavat että sinunkin elämäsi menee pilalle.
Olen töissä isossa yksikössä, jossa kaikki eivät tunne toisiaan. Minulle on jossain lounastilaisuudessa tms minulle ennestään lähes tuntematon nainen sanonut, että kyllä sinullakin vartalo muuttuu kun teet lapsia. Siis tilanteessa, jossa ovat puhuneet jotain lapsistaan ja jossa kohtaa olen itse ollut hiljaa. No ei se mitään olen sanonut, että minulla on kaksi lasta. Naaman ilmeet ovat olleet sanoinkuvaamattomat.
Mun äiti on vaihdevuosien myötä lihonut. Silti syyttää MUA ylikiloistaan :D (Oli siis synnytyksen jälkeen takaisin samoissa mitoissa lähes heti ja alkoi lihomaan kun minä täytin joku 16v.)
Olen siis nyt jo 30v ja aina välillä edelleen äiti valittaa, että kyllä se on lapsen saaminen aiheuttanut mahan pömpötyksen.
Välillä piikittelee muakin (olen tosi hoikka) "Kyllä säkin vielä tosta lihot. Kannattaa vaan kuule alkaa ostamaan jo valmiiksi L-koon vaatteita. Viimeistään sitten kun alat lapsia tekemään" (Ja yhtään lasta en ole hankkimassa ja hän tietää sen kyllä. Huh huh.)
Asiatontahan tuo kysely on. Kyse on erittäin henkilökohtaisesta asiasta, eikä koskaan ei voi tietää, millaisessa elämäntilanteessa kyselyjen kohde on.
Itse olen tehnyt vuosi sitten abortin, ja vaikka se olikin ainoa oikea ratkaisu, tilanteeseen liittyy yhä vaikeita ja ristiriitaisia tunteita. Saattaisin siis huonona päivänä hyvinkin purskahtaa vaikka itkuun, jos joku tulisi maireana utelemaan lisääntymisestä.
Utelijat, hillitkää itsenne. Ette voi tietää, mitä se toinen käy läpi. Kaikki eivät saa lapsia. Kaikki eivät halua lapsia. Joka tapauksessa kyselynne ovat loukkaavia ja henkilökohtaiselle alueelle meneviä.
Vierailija kirjoitti:
Asiatontahan tuo kysely on. Kyse on erittäin henkilökohtaisesta asiasta, eikä koskaan ei voi tietää, millaisessa elämäntilanteessa kyselyjen kohde on.
Itse olen tehnyt vuosi sitten abortin, ja vaikka se olikin ainoa oikea ratkaisu, tilanteeseen liittyy yhä vaikeita ja ristiriitaisia tunteita. Saattaisin siis huonona päivänä hyvinkin purskahtaa vaikka itkuun, jos joku tulisi maireana utelemaan lisääntymisestä.
Utelijat, hillitkää itsenne. Ette voi tietää, mitä se toinen käy läpi. Kaikki eivät saa lapsia. Kaikki eivät halua lapsia. Joka tapauksessa kyselynne ovat loukkaavia ja henkilökohtaiselle alueelle meneviä.
Asiatonta se työttömyydestä kyselykin on ja kysyn ihmisten lapsettomuudesta jos minun työttömyydestä kysytään.
Haluaisitko itse mennä joka toinen vuosi uuteen työpaikkaan opettelemaan töitä ja selittämään työttömyyttäsi?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli vaikeuksia saada lapsia ja sinä aikana tuli aika suuria tunteita koettua. Erityisen pahalta tuntui kyselyt lapsista ja oletus siitä että niitä vain putkahtelisi maailmaan milloin vaan haluaa.
Sitä on vaikea käsittää, jos ei itse käy läpi niitä tunteita.
Itselle tuli sitä myötä uusi elämänasenne enkä halua enää puuttua toisten elämään tai tuputtaa kenellekään mitään omia elämäntapojani/-arvojani.On silti mysteeri miksi ihmiset tuputtaa tuota lastenhankintamantraansa ihmisille, jotka eivät halua lapsia ?
Omilta vanhemmilta sen jollain tapaa voin käsittä jos kaipaavat lapsen lapsia, mutta että työkavereilta ? Ei pysty ymmärtämään.
Inhottavia kokemuksia sinulla. Onneksi kuitenkin ilmeisesti sait kaipaamasi perheen lopulta?
Tämä sama toistuu myös työkavereideni puheessa. Että kun sinusta tulee äiti. Kun te miehesi kanssa saatte lapsia. Ei sellaisia faktoja ole heille olemassakaan että kaikki eivät lapsia haluamisesta huolimatta saa, ja osa ei halua. Niitä vaan tulee jostain automaattisesti, kun heillekin on tullut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiatonta se työttömyydestä kyselykin on ja kysyn ihmisten lapsettomuudesta jos minun työttömyydestä kysytään.
Haluaisitko itse mennä joka toinen vuosi uuteen työpaikkaan opettelemaan töitä ja selittämään työttömyyttäsi?
Yhdessä työhaastattelussa sanottiin että koska olen naimisissa on riski, että jään äitiyslomalle eikä otettu töihin.
Sellaisia miespomot on ja sitten ne ihmettelee aukkoja naisten CV: ssa. Kuka noita rekrytoi pomoiksi. Oli vielä tunnettu yritys.
Kiitoksia muuten kaikille asiallisista vastauksista! En ehdi millään lainaamaan kaikkia kommentteja, vaikka sanottavaa olisikin.
Keskustelu on pysynyt yllättävänkin asiallisena ja kiinnostavana, yhtä muusinuijaa lukuunottamatta. :D Nauratti tuo että yhdelle keskustelijalle muusinuija-nimitys jää käyttöön.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla ihmisistä on työpaikka, mutta lapsia ei tehdä. Maataan kotona sohvalla illat ja viikonloput.
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia muuten kaikille asiallisista vastauksista! En ehdi millään lainaamaan kaikkia kommentteja, vaikka sanottavaa olisikin.
Keskustelu on pysynyt yllättä
vänkin asiallisena ja kiinnostavana, yhtä muusinuijaa lukuunottamatta. :D Nauratti tuo että yhdelle keskustelijalle muusinuija-nimitys jää käyttöön.
Ap
Ap on lapseton muusinuija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla ihmisistä on työpaikka, mutta lapsia ei tehdä. Maataan kotona sohvalla illat ja viikonloput.
Lapsettomat ihmettelee toisten työtehoa ja itse maataan sohvalla illat ja viikonloput.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sanoisin tuosta heille, mutta moni heidänkaltainen ei silti ymmärrä kun pitävät velana olemista niin normista poikkeavana, ettei sen käsittäminen jotenkin mahdu heidän maailmaansa. Ja siis sanon tämän hyvällä, he eivät aidosti ymmärrä meidän elintapaamme. Mutta varsinkin kun tuo kysely on jatkuvaa niin hermothan siinä menee! "
Kaikki velat jotka tunnen, ovat keskivertoa älykkäämpiä. Siis keskustelijoina ja noin muutoinkin tietotaidoiltaan.
Johtuukohan tämä siitä, ehkä, että heillä on ollut mahdollisuus tai tahto kehittää itseään ja taitojaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo liittyy asiaan? Olen ollut joskus työtön (moni on), joten eipä tulisi mieleenkään tuomita ketään sen takia.
Miksi suhtaudut minuun noin vihamielisesti?
- tuo, jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu on pysynyt yllättä
vänkin asiallisena ja kiinnostavana, yhtä muusinuijaa lukuunottamatta. :D Nauratti tuo että yhdelle keskustelijalle muusinuija-nimitys jää käyttöön.
Ap
Ap on lapseton muusinuija
Olet siis vielä linjoilla. :D
Ap
Jos vaikka pikkujouluissa puhuttaisiin noista aiheista