Kyllä on vaateliikkeiden fiiliksissä eroa. Myyjä vaikuttaa tosi paljon:
Liike a: ystävällinen, reipas myyjä, ehdotti mutta ei tyrkyttänyt, oli myös hiljaa ja kauempana. Tulos: tuli kaupat.
Liike b: Jo viiden metrin päästä makeileva, tuttavallinen Moooooi! Typerää, tykötekevää läppää asiakkaiden kanssa, sellaista esittämistä että "nää ois nyt niinku vaatekaupassa". Tulos: pakenin paikalta mahdollisimman nopeasti ostamatta mitään.
Liike c: kukaan ei tullut myymään mitään. Tulos: ostin vyön.
Minusta vähän tuntuu, että moni muukin lähtee ostamatta livohkaan tuollaisista liike b:n kaltaisista lafkoista.
Oletteko te olleet ärsyttävissä vaateliikkeissä?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Mä osaan avata suuni ja sanoa että olen vain katselemassa.
Hyökkäävien paikkojen myyjä ei saa tyytyä siihen, vaan täytyy jatkaa tuputtamista.
En edes muista milloin oon käynyt perinteisessä vaatekaupassa.
Ennen koronaakin ostin suunilleen kaikki vaatteet netistä, toisinaan saatoin poiketa henkkamaukassa ostamassa sukkia tms. ja siellä ainakin saa ihan rauhassa kierrellä.
Vierailija kirjoitti:
Ostelen aina säälistä kaikkea turhaa
Aivan kuin sinun kaksikymppisesi merkitsisi jotain isolle firmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostelen aina säälistä kaikkea turhaa
Aivan kuin sinun kaksikymppisesi merkitsisi jotain isolle firmalle.
No joka penni tietty on kotiin päin, mutta esim. meidän firmassa pitäisi keskiostoksen olla yli 25 euroa. Vastaavat (eri suuruiset toki) tavoitteet on varmasti joka lafkassa.
Käyn joskus pienessä ostoskeskuksessa, jossa on marketti ja joitakin vaateliikkeitä. Olen yleensä liikkeellä aika tylsän näköisenä, toppatakki ja kauppakassi. Käyn silti niissä vaateliikkeissä katsomassa siinä samalla. Jotkut myyjät ovat jo oppineet, etten osta mitään, eivätkä enää pidä myyntipuheita. En jaksa kantaa huonoa omaatuntoa siitä, että käyn liikkeissä vain katsomassa. Pari kertaa vuodessa sitten ostan.
Ärsyttävän myyjän ehkä vielä kestää, mutta täysillä raikaava musiikki saa minut kääntymään ovelta, ihan sama mitä myyvät!
Minä taas nuorena naisena en saa ikinä missään mitään palvelua, paitsi menin määrätietoisena ostamaan kerran kalliita meikkejä. Ehkä sitten minuakin keski-iässä palvellaan, mutta muistan kyllä mitkä kaupat vaihtavat rahan haistaessa asennettaan minuun.
T. Nyt köyhä opiskelija
Tiesittekö, että hyvin moni myyjä tekee tuota työtä ja tyrkyttämistä hyvin vastetahtoisesti. Älkää siis nyrpistelkö naamaanne heille, vaan laittakaa palautetta ko. firman tai ketjun johdolle. Vika on johtamistyylissä ja asenteessa ja tämä paska valuu sitten tunnelmana ihan asiakkaalle asti.
Olin opiskeluaikana töissä vaateliikkeessä, jossa oli pakko lähestyä jokaista sisään kävelevää asiakasta ja tarjota apuaan. Moni asiakas pyysi suoraan jättämään rauhaan, mutta eipä se liikkeen johdolle mennyt jakeluun. Tiedän varmasti, että moni asiakas jätti tulematta uuselleen siksi, ettei saanut katsella rauhassa.
Voisipa olla myyjänä kaupassa, jossa ei tarvitsisi puhua asiakkaalle muuta kuin sen verran, että tervehtii, kertoo kassalla hinnan ja sanoo "Kiitos hei". Myyjän työ on tehnyt minusta selkäydintä myöten ihmisvihaajan. Olen lopen kyllästynyt tyhmiin ihmisiin ja heidän tyhmiin kysymyksiinsä. Mitään ei viitsitä etsiä tai miettiä itse. Ei jaksa vaan enää selittää sataa kertaa samoja asioita työpäivän aikana saati lässyttää muita small talk -tyhjänpäiväisyyksiä. Hermot ovat aivan viimeisen pillunkarvan varassa ennen lopullista napsahdusta.
Myyjät voisivat lyöttäytyä yhteen ja kertoa asiakaspalautteen johdolle ja yhdessä kieltäytyä tuosta jargoniadta.
Niin me teimme konttorissa, kun johtaja halusi, että puheluun vastatessa kysytään: kuinkaboin auttaa. Ei otettu käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia vaatimuksia työhönottajilla mahtaa olla, kun ottavat töihin eri liikkeisiin? Onkohan niin, että palkattu henkilö on palkkaajansa oloinen?
Eri liikkeissä on eri vaatimukset. Ne missä pitää tyrkyttää, niin sitä seurataan. Pitää myydä Esim se minimi 3kpl/tuotetta per asiakas. Olen ollut eri liikkeissä töissä, niissä missä pitää tyrkyttää ja itsepalveluliikkeissä. Onneksi kultainen keskitie on löytynyt :)
T. Vaatemyyjä
Kolme tuotetta per asiakas? Sehän on täysin mahdotonta. Suuri osa asiakkaista on vain kauttakulkumatkalla liikkeessä, ja työnantajien on pakko tietää tämä.
Valitettavasti tuo on ihan arkipäivää. Omalla työpaikallani on viikottaiset myyntitavoitteet, joiden täyttymistä tarkkaillaan, ja lisäksi jokaisen kuitit käydään läpi, ja katsotaan onko kuitilla vain yksi tuote, vai onko onnistuttu tekemään lisämyyntiä. Mikäli ei myy tarpeeksi, työntekijä voidaan varoitusten jälkeen irtisanoa, koska hän on laiminlyönyt tehtävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskeluaikana töissä vaateliikkeessä, jossa oli pakko lähestyä jokaista sisään kävelevää asiakasta ja tarjota apuaan. Moni asiakas pyysi suoraan jättämään rauhaan, mutta eipä se liikkeen johdolle mennyt jakeluun. Tiedän varmasti, että moni asiakas jätti tulematta uuselleen siksi, ettei saanut katsella rauhassa.
Kyllä sen melkein vaistoaa joistakin myyjistä, että heillä on käsky ylhäältä päin tulla tykö. Kyllä minä työnantajana luottaisin myyjäksi valitsemieni henkilöiden omaan vaistoon myyntipuuhissa. Siksihän heidät sinne on otettu. Asiakkaalle tulee vain todella paha mieli, jos hänet saadaan ostamaan jotain, mitä hän ei halua ostaa. Ja sen jälkeen hän voi olla monta vuotta käymättä liikkeessä. Eli miten meni noin omasta mielestä.
Kyllä myyjän pitäisi edes tarjota apua, tosin jos liikkeessä on monta myyjää, yksi kerta riittää. Kävin muutama vuosi sitten pitkästä aikaa Stockmannilla etsimässä juhlavaatteita. Olisin halunnut myyjän apua/vinkkejä, mutta kukaan ei tullut kysymään mitään, vaikka kiertelin vaateosastolla kauan. Jäi viimeiseksi kerraksi tuolla, en kyllä yhtään ihmettele, että Stockmann on taloudellisisssa vaikeuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia vaatimuksia työhönottajilla mahtaa olla, kun ottavat töihin eri liikkeisiin? Onkohan niin, että palkattu henkilö on palkkaajansa oloinen?
Eri liikkeissä on eri vaatimukset. Ne missä pitää tyrkyttää, niin sitä seurataan. Pitää myydä Esim se minimi 3kpl/tuotetta per asiakas. Olen ollut eri liikkeissä töissä, niissä missä pitää tyrkyttää ja itsepalveluliikkeissä. Onneksi kultainen keskitie on löytynyt :)
T. Vaatemyyjä
Kolme tuotetta per asiakas? Sehän on täysin mahdotonta. Suuri osa asiakkaista on vain kauttakulkumatkalla liikkeessä, ja työnantajien on pakko tietää tämä.
Valitettavasti tuo on ihan arkipäivää. Omalla työpaikallani on viikottaiset myyntitavoitteet, joiden täyttymistä tarkkaillaan, ja lisäksi jokaisen kuitit käydään läpi, ja katsotaan onko kuitilla vain yksi tuote, vai onko onnistuttu tekemään lisämyyntiä. Mikäli ei myy tarpeeksi, työntekijä voidaan varoitusten jälkeen irtisanoa, koska hän on laiminlyönyt tehtävänsä.
En ikinä menisi tuollaiseen paikkaan töihin.
Mä kävin just optikolla ja siinä odotellessani myyjä tuli ehdottamaan, että putsaisi kylmästä ilmasta ja maskista huurustuneet lasini!
Näin se oikea palvelu menee! Myyjä vastasi asiakkaan tarpeeseen, asiakas tuli hyvälle mielelle. Asiakas teki ostoksena ja tulee uudestaankin siihen liikkeeseen.
En tiedä olenko ainoa tässä ketjussa, mutta en mene vaatekauppaan kaveeraamaan enkä viettämään aikaa. Menen sinne ostamaan tarvitsemani vaatteen.
Ostopäätökseeni ei vaikuta myyjä eikä myyjän käytös, vaan se, löydänkö tarvitsemani tuotteen. Kylkiäistä en osta, vaikka myyjä olisi miten mukava.
Ja tiedoksi jo kaikille: hymyilen, tervehdin ja olen asiallinen. Mutta en ole kaupassa myyjien vuoksi, olen siellä tuotteiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Vaatemyyjä
Sama! Pakkomyyntiä parhaimmillaan. Asiakas tulee hakemaan yhden tarvitsemansa vaatekappaleen ja pitää luetella kaikenmaailman litaniat
”Huomastiko tämän tarjouksen, olisitko tarvinnut sitä tätä tuota, näissä oli nyt osta 3 2 hinnalla, tämmöinen ihana uutuus tuli tänään, entä sukkia, tosi nätti pipo tässä sopisi sulle hyvin tms.” Asiakas vaivaantuneena siinä ja esimies hönkii niskaan ja tylyttää, jos et kaikkea ole muistanut tyrkyttää.
Ärsyttävää kun joka kaupassa joku idioootti tulee kyselemään "voinko olla avuksi?". No voit olla avuksi painumalla hevon kuuseen!!! Kumma ettei koskaan missään saa katsella vaatteita rauhassa!