Kyllä on vaateliikkeiden fiiliksissä eroa. Myyjä vaikuttaa tosi paljon:
Liike a: ystävällinen, reipas myyjä, ehdotti mutta ei tyrkyttänyt, oli myös hiljaa ja kauempana. Tulos: tuli kaupat.
Liike b: Jo viiden metrin päästä makeileva, tuttavallinen Moooooi! Typerää, tykötekevää läppää asiakkaiden kanssa, sellaista esittämistä että "nää ois nyt niinku vaatekaupassa". Tulos: pakenin paikalta mahdollisimman nopeasti ostamatta mitään.
Liike c: kukaan ei tullut myymään mitään. Tulos: ostin vyön.
Minusta vähän tuntuu, että moni muukin lähtee ostamatta livohkaan tuollaisista liike b:n kaltaisista lafkoista.
Oletteko te olleet ärsyttävissä vaateliikkeissä?
Kommentit (58)
Kaikenlainen teennäisyys ihmisten kanssakäymisessä ällöttää. Siksi en käy enää esim. Vilassa tai VeroModassa. Tosin eipä niistäkään mitään ostettavaa edes löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlainen teennäisyys ihmisten kanssakäymisessä ällöttää. Siksi en käy enää esim. Vilassa tai VeroModassa. Tosin eipä niistäkään mitään ostettavaa edes löytyisi.
Vero Moda on pahin...
Millaisia vaatimuksia työhönottajilla mahtaa olla, kun ottavat töihin eri liikkeisiin? Onkohan niin, että palkattu henkilö on palkkaajansa oloinen?
Vierailija kirjoitti:
Tilaa netistä.
Tykkään oikeista liikkeistä. Silloin harvoin kun shoppailen, haluan mennä paikan päälle, sovittaa ja tehdä päätöksen paikan päällä.
On muuten asiakkaissakin eroja: Olen toisinaan myyjänä pienessä erikoisliikkeessä ja ihmetyttää muun muassa ihmiset jotka eivät vaivaudu vastaamaan myyjän tervehdykseen...
Vierailija kirjoitti:
On muuten asiakkaissakin eroja: Olen toisinaan myyjänä pienessä erikoisliikkeessä ja ihmetyttää muun muassa ihmiset jotka eivät vaivaudu vastaamaan myyjän tervehdykseen...
Sellainen on kyllä suunnattoman moukkamaista. Terveisin asiakas
Minä taas vihaan vaateostoksia, enkä osta jos ei myydä tai tuoda jotain sopivaa, koska minä en sellaista löydä. Inhoan sitä kun pitää oikein etsimällä etsiä niitä myyjiä tai kun ei kysytä, että voisiko auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia vaatimuksia työhönottajilla mahtaa olla, kun ottavat töihin eri liikkeisiin? Onkohan niin, että palkattu henkilö on palkkaajansa oloinen?
Eri liikkeissä on eri vaatimukset. Ne missä pitää tyrkyttää, niin sitä seurataan. Pitää myydä Esim se minimi 3kpl/tuotetta per asiakas. Olen ollut eri liikkeissä töissä, niissä missä pitää tyrkyttää ja itsepalveluliikkeissä. Onneksi kultainen keskitie on löytynyt :)
T. Vaatemyyjä
Ei ne myyjät kysele asiakkaiden kuulumisia omasta tahdostaan, vaan ne määräykset kuinka pitää käyttäytyä tulevat ylemmältä taholta. Ja käyttäytymistä myös tarkkaillaan, esim. itse olen eräässä ketjuliikkeessä työskennellessä joutunut puhutteluun siksi, että en ollut tarpeeksi hyökkäävä.
Entinen hieman outo tuttavani oli mennyt vaateliikkeessä nukkumaan pahvilaatikkoon tuöaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen on kyllä suunnattoman moukkamaista. Terveisin asiakas
Suombalaiset ovat kyllä vähän liian "luonnonlapsia" eli mitään käytöstapoja ei ole. Aikuiset ihmiset ovat kiukkuisia ja osoittavat mielipahaansa käyttäytymällä kuin pienet lapset. Yhyy mä en väistä ketään, yhyyy mä en vastaa tervehdykseen kun mulla on känkkäränkkäpäivä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri liikkeissä on eri vaatimukset. Ne missä pitää tyrkyttää, niin sitä seurataan. Pitää myydä Esim se minimi 3kpl/tuotetta per asiakas. Olen ollut eri liikkeissä töissä, niissä missä pitää tyrkyttää ja itsepalveluliikkeissä. Onneksi kultainen keskitie on löytynyt :)
T. Vaatemyyjä
Kolme tuotetta per asiakas? Sehän on täysin mahdotonta. Suuri osa asiakkaista on vain kauttakulkumatkalla liikkeessä, ja työnantajien on pakko tietää tämä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ja sitten odottavat kuitenkin maailman parasta palvelua, kun ovat ensin itse kävelleet nokka pystyssä myyjän ohi sanomatta sanaakaan. Tekisi mieli haistattaa veet, kääntää tyyppien nokka kohti ovea ja potkaista perseelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne myyjät kysele asiakkaiden kuulumisia omasta tahdostaan, vaan ne määräykset kuinka pitää käyttäytyä tulevat ylemmältä taholta. Ja käyttäytymistä myös tarkkaillaan, esim. itse olen eräässä ketjuliikkeessä työskennellessä joutunut puhutteluun siksi, että en ollut tarpeeksi hyökkäävä.
Tämä on aivan järkyttävää. En ikimaailmassa mene töihin tälläiseen paskapaikkaan, missä painostetaan ja haukutaan myyjiä työnantajan taholta. Ihmiset ostavat sen minkä ostavat ja that's it. Ei siinä saarnat ja puhuttelut auta.
Vierailija kirjoitti:
e
Eikä ne ylemmät tahot useinkaan tiedä miten asia toimii käytännössä.
Mä olin joskus puhelinvaihteessa töissä ja meillä oli ohjeistuksena, että täytyy sanoa etukäteen kenelle yhdistää. Joo ymmärrän, se olisi kiva tietää, mutta me ei tiedetty onko ihmisellä puhelin auki tai toinen puhelu menossa ilman yhdistämistä siihen numeroon. Yhdistämisen aikana yhteys asiakkaaseen mykistyi.
Eli käytännössähän se meni näin:
Asiakas: "Tarttis päästä laskutukseen."
Vaihde: "Hetkinen, yhdistän Liisa Virtaselle laskutukseen."
...
"Vaihde tässä vielä, Liisalla olikin toinen puhelu menossa, kokeillaan Leena Koskista."
Asiakas: "V#¤%## yhdistä nyt jollekin!"
Totta kai olisin aina suoraan kertonut kenelle puhelu menee, jos olisin nähnyt sen heti. Se ei vain sillä järjestelmällä ollut mahdollista.
Mä osaan avata suuni ja sanoa että olen vain katselemassa.
en edes käy onlyssa/vilassa noiden tyrkkymyyjien takia. mulla on sos tilanteiden pelko ja tollaset tilanteet on mulle painajaismaisia. hm on ihana kun kukaan ei tule kyselemään mitään.