1v6kk tytöllämme on hörökorvat
Ne tuntuu olevan iso juttu etenkin isovanhemmille, jotka jopa kysyivät viedäänkö leikkaukseen. Korvat ei ole isot, mutta niissä on asentovirhe eli menevät sivullepäin. Itse olen ajatellut että korvia ei leikellä ellei tyttö niin halua. Aion päinvastoin kehua että hänellä on ihanat menninkäisen korvat :). Onko muilla hörökorvia :)?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:03"]
Kuulehan ap, kunhan lastasi nimitetään ja kiusataan, se todennäköisesti tuntuu sinusta pahemmalta kuin se että sinua itseäsi on kiusattu. Nyt olet aikuinen ja pystyt - toivottavasti - tuntemaan myötätuntoa lastasi kohtaan ja auttamaan häntä asiassa jossa häntä voi auttaa. Minuakin on kiusattu mutta se ei ole mitään verrattuna siihen tunteeseen kun omaa lasta kiusataan. Kun lapsemme pyysi apua, haimme sitä hänelle, emmekä ole joutuneet katumaan. T. Nro 2
[/quote]
Minua kiusattiin isosta nenästä. Olisiko äitini pitänyt maksaa minulle nenäleikkaus vai muiden kasvattaa äpäränsä paremmin?
Lapsesi on vielä pieni eikä asia ole ajankohtainen. Mutta kun se tulee ajankohtaiseksi kannattaa kuunnella lasta. Tosin viime kädessä se on tietysti vanhempien päätös.
Siinä on se ero että sun lapsesi toivoi leikkausta, meidän lapsi ei välttämättä sitä itse toivo. Lapselle voi kasvattaa hyvän itsetunnon, että hän haistattaa paskat nimittelijöille. Kaikkia hörökorvaisia ei taatusti kiusata! Ap
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:10"]
Siinä on se ero että sun lapsesi toivoi leikkausta, meidän lapsi ei välttämättä sitä itse toivo. Lapselle voi kasvattaa hyvän itsetunnon, että hän haistattaa paskat nimittelijöille. Kaikkia hörökorvaisia ei taatusti kiusata! Ap
[/quote]
Olen se nenäkiusattu numero 10. Mielestäni nykyinen kantasi on oikea. Hörökorvaisuus ei ole mikään epätoivottu ja vaarallinen mutaatio ja on väärin opettaa lapselle, että pitää silvotuttaa itseään mikäli muille ei kelpaa.
Ei ole varmaa pysyykö ne. Meillä oli tytöllä pienenä hörökorvat ja jotkut väläyttelivät leikkausta. En kuitenkaan halunnut lastani vaarantaa nukutuksella esteettisen hoidon vuoksi! Leikkauksen voi tehdä pelkässä puudutuksessa isommalle ja ajattelin että saa itse päättää asian kouluiässä. Kävi kuitenkin niin että se "hörötys" alkoi vähentyä iän myötä ja nyt 11-vuotiaana korvat on kutakuinkin normaalit. Leikkaus olisi ollut täydellisen turha ja hyödytön kidutus lapselle.
Totta kai me leikataan jos lapsi haluaa! Mutta jos ei halua niin ei leikata vain siksi että joku saattaa huomauttaa niistä. Ap
Mun mielestä se tekee nimenomaan epävarman lapsesta eli oivan kohteen kiusaamiselle jos vanhemmat alkaa puhua että korvat ei miellytä jotakin räkänokkaa, että leikataan korvat. Se tarkoittaa sitä et vika on itses, ei kiusaajissa. Ap
No et todellakaan ainakaan rupee kehuun mitään "ihania menninkäisen korvia", voi morjes :D
Mulla oli pienenä hörökorvat enkä edes tajunnut kiinnittää niihin huomiota ennenkun sukulaiset rupes aina lässyttään mulle niistä kun ne on niin persoonalliset ja söpöt. Tuollainen erityishuomio korvia kohtaan nimenomaan saa lapsen ihmettelemään, että onko hänellä jotenkin erikoiset korvat.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 18:38"]
Ne tuntuu olevan iso juttu etenkin isovanhemmille, jotka jopa kysyivät viedäänkö leikkaukseen. Korvat ei ole isot, mutta niissä on asentovirhe eli menevät sivullepäin. Itse olen ajatellut että korvia ei leikellä ellei tyttö niin halua. Aion päinvastoin kehua että hänellä on ihanat menninkäisen korvat :). Onko muilla hörökorvia :)?
[/quote]Kannattaa pyytää neuvolasta lähete julkiselle puolelle leikkaukseen niin homma hoituu ennen kouluikää. Me tehtiin niin ja ollaan oikein tyytyväisiä. Yksityisellä nuo maksaa ihan sairaasti, lähes 2000 euroa per korva, ja Kela-korvaus on minimaalinen kosmeettisista leikkauksista.
[/quote]Ei hörökorvaleikkaukseen noin vain nykyisin pyydellä. Yksityisellä puolella kosmeettisia leikkauksia tehdään vain, jos vammasta on terveydellistä haittaa, psyykkistä tai fyysistä. Se että koulukaverit kiusaa, ei ole peruste antaa lapselle tai kenellekään ilmaista leikkausta kosmeettisista syistä vaan sellainen kirurgia kuuluu yksityiselle sektorille. Joku roti tähän veronmaksajien vedätykseen sentään pitää olla!
Meille sanottiin neuvolasta että "automaattisesti" hörökorvat leikataan eskarivuonna. Toki siitä voi kieltäytyä, mutta mahdollisuus annetaan. Niinpä meidänkin tytön söpöt korvat leikattiin. Tulos ei ollut hyvä, eli korvat höröttävät edelleen. Emme kuitenkaan suostuneet uusintaleikkaukseen, mutta tytön on mahdollista mennä leikkaukseen myöhemmin (esim. teini-ikäisenä) jos haluaa. Tämä on kirjattu potilastietoihin (siis se, että ei leikata nyt, mutta voidaan leikata myöhemmin).
Ei ole vielä kiusattu korvista, eivätkä ne haittaa häntä itseään (eivätkä tietenkään meitä vanhempiakaan haittaa). Tyttö on 10 v.
Vaikka olisivatkin nyt söpöt, kannattaa silti harkita sitä leikkausta. Eikä pelkästään kiusaamisen takia, kyllä tyttö tulee itsekin tajuamaan miten hassulta hörökorvat näyttää. Ja "ulkonäkökeskeisyyden" arvostelijoille tiedoksi, että vaikkei kiusattaisi niin ne hörökorvat on silti hassun ja huomiotaherättävän näköiset. väkisinkin joku huomauttaa.
Samalla luokalla ala-asteellani oli tyttö jolla oli nenässä joku kyömy/patti (siis ei mikään pieni vaan iso kohouma silmien välissä) joka leikattiin pois, olisi varmaan jonkun mielestä pitänyt jättää olemaan koska "itsetunnon ei pidä perustua ulkonäölle".
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:46"]
Vaikka olisivatkin nyt söpöt, kannattaa silti harkita sitä leikkausta. Eikä pelkästään kiusaamisen takia, kyllä tyttö tulee itsekin tajuamaan miten hassulta hörökorvat näyttää. Ja "ulkonäkökeskeisyyden" arvostelijoille tiedoksi, että vaikkei kiusattaisi niin ne hörökorvat on silti hassun ja huomiotaherättävän näköiset. väkisinkin joku huomauttaa.
Samalla luokalla ala-asteellani oli tyttö jolla oli nenässä joku kyömy/patti (siis ei mikään pieni vaan iso kohouma silmien välissä) joka leikattiin pois, olisi varmaan jonkun mielestä pitänyt jättää olemaan koska "itsetunnon ei pidä perustua ulkonäölle".
[/quote]
"On se nyt hassun näköistä". Onko tullut mieleen, että ihan taatusti löytyy satoja, tuhansia ellei miljoonia ihmisiä joiden mielestä sinun naamassasi on jotain todella pahasti vialla ja hassusti? Parempi varmaan sinunkin vetää pussi päähän. Henkilökohtaisella tasolla suosittelen muovista pussia ihan tuon asenteesi takia, kun vissiin vahingossa aina kerrot kaikille mitä niistä naamoista pitääkään korjauttaa. Itsellä kotona kanssa 1v 6kk ja meinaa itku nousta kun lukee, että porukka leikkauttaa tuon ikäisiä. Käytännössä siinä riistetään lapselta mahdollisuus nähdä iteään ikinä peilistä. Ja miten tuollaista kerrot sitten kakarallesi?
-Sussa oli semmone ärsyttävä vika niin leikautettiin sut ja riskeerattiin sun henki, koska isi ja äiti piti sua niin hassun näkösenä ja sun leikkaus voidaan uusia heti kun haluat, kun se ei onnistunut silloin taaperona....
Ihan oikeasti. Hyi hitto mitä sakkia.
Kuulehan ap, kunhan lastasi nimitetään ja kiusataan, se todennäköisesti tuntuu sinusta pahemmalta kuin se että sinua itseäsi on kiusattu. Nyt olet aikuinen ja pystyt - toivottavasti - tuntemaan myötätuntoa lastasi kohtaan ja auttamaan häntä asiassa jossa häntä voi auttaa. Minuakin on kiusattu mutta se ei ole mitään verrattuna siihen tunteeseen kun omaa lasta kiusataan. Kun lapsemme pyysi apua, haimme sitä hänelle, emmekä ole joutuneet katumaan. T. Nro 2