Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä mieltä totuudentorvista?

Vierailija
20.02.2015 |

Niin, mitä mieltä palstalaiset on tuollaisesta ihmistyypistä? En tarkoita sellaista tökeröä töksäyttelijää, vaan ihan peruskohteliasta ja hyvätapaista miestä tai naista, joka kahden kesken tai pienessä, tutussa seurueessa helposti sanoo asiat kuten ne on sellaisen pinnallisen kaunopuheisuuden ja voivottelun sijaan?

Tyyppi voi vielä olla hyvin tarkkanäköinen tuntemattomienkin ihmisten suhteen.

Oon nyt itse tutustunut tuollaiseen ja alkuun kyllä meinasi nousta ihokarvat pystyyn, mutta nykyään tuo pinnallisuus alkaa olla se, joka niitä karvoja nostelee kun omakin ajatusmaailma himpun jalostunut :D

Kommentit (103)

Vierailija
1/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:36"]

Minusta taas tuntuu, että pitäisi ihannoida sitä, että ihminen "sanoo asiat sellaisina kuin ne ovat" ja ettei "teeskentele". Minä en ihannoi. Nimittäin tunnen tällaisia ihmisiä: he, jotka todellakin sanovat asiat niin kuin asiat ovat, oman lahjomattoman arvionsa tilanteesta. Eivätkä edes ole näitä törppöjä "Oletpas läski/ruma/tyylitön" tyyppejä, vaan nimenomaan näitä lahjomattomia totuudenkertojia. Parhaimmillaan jees, pahimmillaan tukahduttavaa. Oikeasti: harva jaksaa pidemmän päälle sitä, että joku on nostanut itsensä jonkinlaiseksi elämäntuomariksi, tai sitä että oma elämä on koepaperi ja joku muu on ottanut valtuudekseen heiluttaa punakynää. 

Okei, joskus jokainen tarvitsee sen toisen näkemyksen päästäkseen eteenpäin. Mutta toisaalta pidän itselläni oikeuden olla joskus viallinen ihminen, jonka ei tarvitse koko ajan olla muuttumassa ja mukautumassa, toimimassa "oikein". Lisäksi tuntuu aika tungettelevalta, jos joltakulta tulee minun elämäntilanteisiini niin rehellisiä arvioita, että he voisivat yhtä hyvin sukeltaa pääni sisälle ja onkia sieltä ajatuksia suurennuslasin kanssa. Tulee olo, että joku tunkeutuisi minun kotiini silloin, kun en ole siivonnut siellä. 

En tiedä muista, mutta minä kaipaan ihmissuhteisiini hienotunteisuutta. On vain hyvin harvoja ihmisiä, joilla on "oikeus" jakaa musertavia totuuksia elämäni kiemuroista ja omista toimintatavoistani. Muilta odotan ja toivon jonkinlaista hienotunteisuutta ja pidättyväisyyttä. Ja ehkä myös kärsivällisyyttä: minä osaan kehittyä itsekin, omaan tahtiini, ilman että joku on jatkuvasti potkimassa vauhtia.

[/quote]

Lasken itseni totuudentorveksi ja teen sitä vain sen takia, että en voi tietää tiedätkö sinä mitä olet tekemässä. Jos sanoisit rehellisesti että joo, tungen tässä nyt itseni liian pieniin vaatteisiin ihan huvikseni, niin ei siinä mitään. Ei voisi minua vähempää kiinnostaa. Mutta minun täytyy tietää, että teet sen tietoisena siitä mitä olet tekemässä. Muuten alan epäilemään että sinulla on vakava kehonkuvanhäiriö ja tarvitset apua tai että olet psykoosissa.

Katsos kun jos näen jonkun ihmisen tekevän jotain mikä on minun mielestäni täysin järjetöntä (ja usein minulle haitaksi), niin en voi tietää, että tekeekö hän niin siksi, että hän kusipää, psykoosissa vai puuttuuko häneltä jokin olennainen informaatiopalanen. Jos esim. pöllit pesutupa-aikani, niin saatat olla ulkomaalainen joka ei osaa varata aikaa, tai sitten olet kusipää joka ei välitä yhteisistä säännöistä tai sitten olet pipipää joka ei tunne kelloa. Jos kiellät minua puhumasta näistä asioista suoraan, niin minkä oletuksen perusteella toivoisit minun toimivan? Oletanko, että olet kusipää ja heitän pyykkisi roskiin? Katsos kun sen suoraan puhumisen on tarkoitus estää suoraa toimintaa. Mutta jos et pidä suorasta puheesta, niin ei se mitään. 

No oikeastihan se on niin, että sinä olet kusipää ja teet kaikenlaista paskaa muille ihmisille ja toivot ettei kukaan sano mitään koska sen jälkeen kun on sanottu, et voi enää vedota tekosyyhyn "Ai hupsista, en mä huomannut/tiennyt". Saatat vaikka parkkeerata auton jonkun toisen paikalle ja sitten kun sinulle sanotaan siitä, alat itkeä miten sinua on loukattu ja eikö voisi vähän asiallisemmin sanoa ja nyt kun kerran noin törkeästi sanottiin, niin en varmana siirrä autoa.

Toivoisit tietysti ettei kukaan sanoisi mitään jotta voisit jatkossakin jatkaa kusipäistä käytöstäsi.

Vierailija
2/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:49"]

Olen itse sellainen, niin en voi kuin peukuttaa! Nykyään on niin yleistä, että kaikesta pitää sanoa vain positiivista. Valtavan teennäistä.

[/quote]Tämä viimeinen lause kuvastaa liian hyvin sitä, millainen tällainen totuudentorvi usein on! Eli tosiaankin totuudentorvi, mutta tarkennettuna ihminen, joka haluaa kaivaa ja sanoa kakistelematta ne NEGATIIVISET asiat. Sellaista ihmistä voi kuvata myös selän takana pahan puhujaksi, esimerkiksi. Negatiivisuuden levittäjäksi, juoruilijaksi ja pahansuovaksi ihmiseksi sanoisin sellaista, joka laukoo ikäviä "totuuksia" (vai vain omia näkemyksiään?) selän takana. Jos ihminen on mielestään hieno totuudentorvena, hän varmaan sitten myös puhuu selän takana hyviä paljastuksia eikä levitä sanomaansa vain paskan tonkijana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, huono ketju. Olisi pitänyt määritellä heti alkuun mitä ap haluaa sanoa käyttäessään termiä "totuuden torvi". Eihän tästä nyt tullut yhtään mitään. t. totuuden torvi

Vierailija
4/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 02:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:49"]

Olen itse sellainen, niin en voi kuin peukuttaa! Nykyään on niin yleistä, että kaikesta pitää sanoa vain positiivista. Valtavan teennäistä.

[/quote]Tämä viimeinen lause kuvastaa liian hyvin sitä, millainen tällainen totuudentorvi usein on! Eli tosiaankin totuudentorvi, mutta tarkennettuna ihminen, joka haluaa kaivaa ja sanoa kakistelematta ne NEGATIIVISET asiat. Sellaista ihmistä voi kuvata myös selän takana pahan puhujaksi, esimerkiksi. Negatiivisuuden levittäjäksi, juoruilijaksi ja pahansuovaksi ihmiseksi sanoisin sellaista, joka laukoo ikäviä "totuuksia" (vai vain omia näkemyksiään?) selän takana. Jos ihminen on mielestään hieno totuudentorvena, hän varmaan sitten myös puhuu selän takana hyviä paljastuksia eikä levitä sanomaansa vain paskan tonkijana.

[/quote]

Kuulostaa aivan tutulta joka tunki siskoni ystäviin ja pilasi ilmapiirin. Tyyppi ei ole koskaan kiinnostunut omista sukulaisistaan mutta toimii "totuudentorvena" ja haukkuu kaikkia siskon tuntemia ihmisiä hänelle. Onneksie ei tarvitse pitää yhteyttä ääliöihin, tuollainen ei ole viisasta

Vierailija
5/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuudentorvia haukutaan tässä keskustelussa kahdesta syystä. Ensinnäkin käsite sekoitetaan törppöihin, vaikka ap nimenomaan sanoi, että ei tarkoita tällä aloituksella sellaisia torvia. Toiseksi totuuden puhujia pelätään: heitä ei kiinnosta, mitä muut heistä ajattelevat, joten lauman (tarkoitan tätä neutraalina ilmaisuna) muut jäsenet pelästyvät. Lauma kun toimii ryhmänpaineen avulla ja anarkistit ovat perinteisesti olleet uhka ryhmädynamiikalle.

Nykyään ei onneksi ole enää niin. Nykyään tarvitaan luovia ajattelijoita, jotka uskaltavat olla erilaisia ja sanoa ääneen mielipiteensä. Lasken itseni näihin ihmisiin. Huomaan, että itsevarmuuteni ja muiden mielipiteistä piittaamattomuuteni ahdistaa muita, ja siksi ystävikseni pystyvät vain vahvat tai onnelliset. En ole sillä tavalla piittaamaton muista, ettenkö välittäisi heidän tunreistaan tai hyvinvoinnistaan. Olen empaattinen ihminen ja haluaisin, että kaikilla olisi aina hyvä msieli ja olo, mutta siitä en välitä, mitä he ajattelevat minusta tai jos he ovat jostakin tekemisestöni tai mielipiteestäni kauhuissaan. Olen huomannut, että ensin asiaa kauhistellaan ja minua saatetaan yrittää lannistaa, mutta kun jatkan, muut seuraavat kohta perässä.

Vierailija
6/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan näitä hymistelijöitä, jotka ovat hiljaa silloinkin kun heitän pahimman provon tai totuuden julki ja katson röyhkeästi miten siihen suhtaudutaan.

Vierailija
8/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:23"]En ole vielä tavannut "totuudentorvea" joka ei olisi "tökerö toksäyttelijä".

Toistaiseksi ne ovat aina menneet käsi kädessä ja aiheuttaneet ongelmia sekä paheksuntaa.
[/quote]

Niin, että pitäisi olla vain yhtä siirappista konsennusta?
Lammaslauma.

No, kun "töräyttelijät" on saatu opetettua olemaan töräyttelemättä, mikä ongelma sitten keksitään? Kun ainahan se joku ongelma on oltava...

Mitä, jos koitettaisiin vain sietää toisiamme erilaisuuksinemme.
Minusta ainakin olisi AIKA tylsää, jos kaikki oltaisiin hajuttomia, mauttomia ja äänettömiä. Ts yhtä harmaata massaa. Eikö?

Tuollainen pieni töksäyttely nyt on kyllä aika pieni murhe. Pistää miettimään, onko ollut kovinkaan paljoa vastoinkäymisiä vai onko saatu elää pumpulissa...
No, elämä opettaa...
[/quote]Jos näitä jees naisia ja miehiä vaan olisi työyhteisössä niin kehitys ja muutos loppuisi siihen! Aivan älytöntä vatkasmista tää ketju. Oletteko kuulleet assertiivisesta viestinnästä? Oma pää pitää pitää jämäkästi ja uskaltaa sanoa epäkohdista ilman aggressiivisuutta! Jos homma on menossa päin helvettiä, pakkohan siihen on puuttua. N 45v

Vierailija
9/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 23:07"]

Yleensä nämä "totuudentorvet" eivät pysty suuttumatta kuuntelemaan jos toinen torvi vastaa, joka kuvastaa kyseisten torvien kehitystasoa.

[/quote]

No juu, mutta sitten heille pitää sanoa siitä. Justiin kun tuli katsottua tuo Miranda Priestley -tutkielma, niin sattuipa sopivasti. En pääse minnekään asiasta - minusta tällaisia ihmisiä tarvitaan. Vasta kun tämä tarve myönnetään ja otetaan vakavasti, voidaan alkaa kehittää sellaisia hyveitä, joita tarvitaan, jotta nämä eivät jää ilman vastavoimaa. Jos joku oikeasti on terävä, tarkkasilmäinen ja vaativa, niin hirviöhän siitä tulee, jos muut eivät vinkaise, kun hampaat purevat liian lujaa. Vasta muiden ihmisten opetettua sitä, mikä on sopivaa ja mikä menee yli sietokyvyn, voi tuollainen ihminen kehittyä sellaiseksi, joka oikeasti ymmärtää ja sietää heikkouttakin, ja tajuaa omat voimansa.

Inhoamalla ja halveksimalla näistä ihmisistä ei saada käyttöön koko potentiaalia, joka voi olla valtava, kun se ohjataan oikeisiin tarkoituksiin.

[/quote]

Perusluonteeltaan ei ihminen muutu, joten voi koulutuksella oppia peittämään taipumuksiaan, mutta säilyy silti samana torvena.
[/quote]Entä sitten? Onneksi emme kaikki ole samanlaisia!

Vierailija
10/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän totuudentorvista, vaikka joskus aiheuttavatkin kiusallisia hiljaisia hetkiä, jotka kuitenkin on helppo  lähes aina laukaista huumorilla.

Vierailija
11/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 18:22"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 16:28"]

Mitä älykkäämpi ihminen, sitä vähemmän sieltä mielestä tulee muiden kuultaviin tai luettaviin rajuja, jyrkkiä ja jyrääviä, muiden näkemyksen tai kokemuksen kautta muokkautuneen toimintatavan liiskaavia näkemyksiä. Helvetin yksinkertaisia, jos minulta kysytään. Eivät yllä omalle tasolleni. Kysy oikeasti älykkäältä kysymys, niin parhaassa tapauksessa sieltä tulee pitkää polveilevaa erittäin monet sivuasiat huomioonottavaa vastausta, tai sitten rehellisesti sen jonkin asian suhteen laajemman tietämyksen omaamisen puuttumisen myöntävä vastaus, mutta ei ainakaan "se on näin, tajuatko daiju" -tyylistä ylikävelyä, jota höystetään arvelluttavalla peruskoulusta tutulla  apinaryhmävoimalla ("Kun mun sata yhtä fiksua suurisuista kamuakin on kato samaa mieltä.")

Sinänsä tykkään todella paljon suoruudesta, jopa kovuudesta, järjen käytöstä ennen tunne edellä menemistä. Mutta suoruus ja nuo muut edellä eivät ole sama asia kuin moukkamainen loukkaavuus, epähienotunteisuus ja jyrääminen jyräämisen vuoksi. Niitä en arvosta.

[/quote]

Mietin tässä juuri, kuinka sellaiset sinua tyhmemmät ihmiset kuin Galileo Galilei, Giordano Bruno ja Niko Kopernikus aivan turhaan menivät suoraan sanomaan, että on se nyt vittu kun luullaan auringon kiertävän maata. Ansaitusti saivatkin sen osan, joka epäsosiaalisille totuudentorville kuuluukin.

Huvittavinta on se, että 99% ihmisistä kertoo toisilleen tyhmiä valheita siksi, että he olettavat vähintään 25% uskovan niitä, vaikka todellinen luku selvästi on alle 1%. Kylläpä sitä sitten tunteekin itsensä aivan uskomattoman tyhmäksi, kun menee ja sanoo sen asian suoraan. 97% idiooteista katsoo naama myrtyneenä, että nyt se pilasi koko homman, kun ei tajunnut, että myötäämällä olis niinku itsekin ollut hyötyjien joukossa :D Mulle toi todellinen hyötysuhde vaan on liian matalalla.

[/quote]

Höpsis. Nyt ei puhuta tieteen diskursseista, vaan arkisesta sosiaalisesta kanssakäymisestä.

Älykäs ihminen epäilee itseään ja mielipidettään, jos kaikki muut ovat eri mieltä. Pysähtyy kyseenalaistamaan itseään ja tarkistamaan oletuksensa. Jos kokee, että ne pitävät kutinsa, sitten pysähtyy miettimään, kannattaako ssen eriävän mielipiteen esittäminen, vai onko asialla oikeasti edes mitään väliä. Ja sitten pysähtyy vielä kolmannen kerran miettimään, miten sen mieliteensä esittää. Ei mitään tyyliä "on se nyt vittu kun luullaan..."

Miksi näin?

Koska älykäs ihminen ymmärtää, ettei yksin oikeassa oleminen ole itseisarvo, eikä välttämättä hyödytä ketään. Hän ymmärtää, että mielipideasioissa ei ole yhtä ainoaa oikeaa mielipidettä, vaan asioista voi oikeastikin tulla moneen lopputulemaan riippuen lähestymiskulmasta. Ja hän tietää, että töräyttelemättä ei muuta kenenkään mielipidettä, vaan herättää vain ärtymystä ja vihaa.

Tieteenteossa taas paradigmojen murtamista arvostetaan, kunhan omalla hypoteesilläsi on kunnon tutkimusevidenssi. 

[/quote]
Muuten samaa mieltä mutta tarkoititko tosiaan 'töräyttelemättä'?

Vierailija
12/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 20:54"]

Tarkoittaakohan ap vaan tarkkanäköistä ja hieman syvällisempää ihmistä, joka ei jaksa small talkia kauaa?

[/quote]

Lyhyesti sanottuna: aika tarkalleen. Ei tämä tarkoittamani "torvi" arvostele ulkonäköä tai pukeutumisia, no ehkä ihmettelee enemmän tai vähemmän hyväntuulisena sitä kuitenkaan huutelematta. Etenkin ihmisten suhteen on tarkkanäköinen eikä oikein jaksa keskustelua pelkän keskustelun vuoksi, jos siihen on ratkaisukin olemassa. Nekin kommenttinsa pyörittelee omien kokemustensa kautta ja perustelee kyllä siten, että niissä nyt vaan on vinha perä. Oon kyllä huomannut että häntä tulkitaan kauhean helposti väärin päin näköäkin, mutta nekin virhetulkinnat tulee lähinnä "tietynlaisten" ihmisten toimesta. Tavallisesti puheissaan on sellainen neuvoa antava asenne, mulle tulee helposti mieleen ukin tai mummon vinkit vaikka tyyppi ei ole edes keski-ikäinen :D

Ap.

Vierailija
13/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 11:04"]Kertokaa totuudentorvet niitä esimerkkejä aidoista elämäntilanteista, joissa olette kertoneet totuuksia?

Tämä siis tarkoitettu niille torville, jotka omaavat käytöstapoja eivätkä törkeästi töksäytä.

Tuo pyramidihuijaus-kommentti oli tosiaan hyvä esimerkki, koska siinä ei ollut kyse töksäyttelystä.

[/quote]

Tilanne: Siskoni A ja hänen eksänsä olivat jo pitkään harrastaneet rasittavaa on/off -suhteilua, joka selvästi vain söi molempia ja teki elämästään vaikeaa. Sisko A avautui asiasta usein toiselle siskolleni B, joka puolestaan turhautui kuuntelemaan samaa virttä uudestaan ja uudestaan, mutta ei kuitenkaan koskaan sanonut mielipidettään ääneen muille, kuin minulle. No, sisko A ryhtyi sitten pommittamaan minuakin parisuhdesopallaan ja pyysi neuvoja. Totesin suoraan, mutta asiallisesti, että A:lla on nyt peiliinkatsomisen paikka ja hänen täytyy ottaa vastuu omista valinnoistaan. Totesin, että minun silmiini A on hyväksynyt eksänsä kusipäisen käytöksen antamalla tälle liian monta mahdollisuutta, ja että minun nähdäkseni lopullinen ero on ainoa vaihtoehto. Lohduttelin vielä, että voihan yhteenpaluu olla mahdollista myöhemmin, mutta siinä tilanteessa ei kannata jäädä marttyyrina suhteeseen kärsimään. Ero tuli, sisko A oli kiitollinen neuvoistani ja sisko B:kin ehkä oppi, ettei selän takana jauhamisesta ole mitään hyötyä.

Vierailija
14/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että yleensä ihmiset jotka eniten marmattavat asioista kahden kesken tai pienessä porukassa, ovat sitten kokouksissa hiljaa ja myötäilevät enemmistöä, kun olisi tilaisuus ilmaista mielipiteensä esim. saada mahdollisesti muutosta aikaan. Itse arvostan sellaisia ihmisiä, jotka uskaltavat tuoda eriävätkin mielipiteensä esille, vaikka enemmistö olisi vastaan. Ihan turha valittaa jälkeenpäin, että asita on päin peetä.

Asioista ei muuten ikinä synny mitään keskustelua, jos kukaan ei uskalla kyseenalaistaa vallitsevaa tilannetta. Eri asia tietysti, että miten ne asiat esittää. Henkilökohtaisuuksiin ei saisi mennä vaikka onkin eri mieltä asioista.

Itse olen sellainen, joka aika jyrkästikkin ottaa kantaa esim. yhteiskunnallisiin asioihin. En silti koskaan kommentoi kenenkään ulkonäköä tai henkilökohtaisia asioita. Olen myös huomannut, että yleensä niillä jotka sitä tekee, ei ole missään oikeasti tärkeässä asiassa mitään sanottavaa. 

Vierailija
15/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis etenkin työyhteisöissä olen huomannut tuollaista käytöstä. Sori sekava viesti. t.45 

Vierailija
16/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen totuudentorvi, tyly ja ikävä ihminen. 

Lähipiirissäni on pari pyram... anteeksi, verkostomarkkinointiin hurahtanutta naista, jotka myy ihmeaineita. Tuotteet on maailman parhaita ja ne parantaa kaikki tunnetut sairaudet ja todennäköisesti suurimman osan muistakin sairauksista. Oon seurannut tätä saarnaamista jo pari vuotta, mutta nyt tuli sit mitta täyteen ja kerroin oman käsitykseni ko. firmasta ja verkostomarkkinnoinnista. En kadu pätkääkään.

Huijauksen uhrejahan he ovat, mutta en vaan enää jaksa ymmärtää heitä ja suojella heidän herkkiä tunteitaan ja kunnioittaa heidän arvojaan. Eivät hekään ole hienotunteisia muita kohtaan, kun tuputtavat öljyjään joka tilanteessa ja kaikille (yskit - "tää paransi lapsen astmaoireet" tai sanot kärsiväsi päänsärystä - "tää paransi multa migreenin"). 

Vierailija
17/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 16:42"]Totuudentorvia haukutaan tässä keskustelussa kahdesta syystä. Ensinnäkin käsite sekoitetaan törppöihin, vaikka ap nimenomaan sanoi, että ei tarkoita tällä aloituksella sellaisia torvia. Toiseksi totuuden puhujia pelätään: heitä ei kiinnosta, mitä muut heistä ajattelevat, joten lauman (tarkoitan tätä neutraalina ilmaisuna) muut jäsenet pelästyvät. Lauma kun toimii ryhmänpaineen avulla ja anarkistit ovat perinteisesti olleet uhka ryhmädynamiikalle.

Nykyään ei onneksi ole enää niin. Nykyään tarvitaan luovia ajattelijoita, jotka uskaltavat olla erilaisia ja sanoa ääneen mielipiteensä. Lasken itseni näihin ihmisiin. Huomaan, että itsevarmuuteni ja muiden mielipiteistä piittaamattomuuteni ahdistaa muita, ja siksi ystävikseni pystyvät vain vahvat tai onnelliset. En ole sillä tavalla piittaamaton muista, ettenkö välittäisi heidän tunreistaan tai hyvinvoinnistaan. Olen empaattinen ihminen ja haluaisin, että kaikilla olisi aina hyvä msieli ja olo, mutta siitä en välitä, mitä he ajattelevat minusta tai jos he ovat jostakin tekemisestöni tai mielipiteestäni kauhuissaan. Olen huomannut, että ensin asiaa kauhistellaan ja minua saatetaan yrittää lannistaa, mutta kun jatkan, muut seuraavat kohta perässä.

[/quote]

Näin juuri. Kyseessä on enemmänkin keisarin uudet vaatteet -ilmiö.

Vierailija
18/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:25"]

Lähipiirissäni on pari pyram... anteeksi, verkostomarkkinointiin hurahtanutta naista, jotka myy ihmeaineita. Tuotteet on maailman parhaita ja ne parantaa kaikki tunnetut sairaudet ja todennäköisesti suurimman osan muistakin sairauksista. Oon seurannut tätä saarnaamista jo pari vuotta, mutta nyt tuli sit mitta täyteen ja kerroin oman käsitykseni ko. firmasta ja verkostomarkkinnoinnista. En kadu pätkääkään.

Huijauksen uhrejahan he ovat, mutta en vaan enää jaksa ymmärtää heitä ja suojella heidän herkkiä tunteitaan ja kunnioittaa heidän arvojaan. Eivät hekään ole hienotunteisia muita kohtaan, kun tuputtavat öljyjään joka tilanteessa ja kaikille (yskit - "tää paransi lapsen astmaoireet" tai sanot kärsiväsi päänsärystä - "tää paransi multa migreenin"). 

[/quote]Olet siis mielipidetorvi, totuutta kai voi aika harvasta asiasta ihan varmaksi tietää. Haluat kertoa oman mielipiteesi asiasta, kuten melkein kaikki muutkin ihmiset.

Vierailija
19/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 10:25"]

[/quote]Olet siis mielipidetorvi, totuutta kai voi aika harvasta asiasta ihan varmaksi tietää. Haluat kertoa oman mielipiteesi asiasta, kuten melkein kaikki muutkin ihmiset.

Vierailija
20/103 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 01:44"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:36"]

Minusta taas tuntuu, että pitäisi ihannoida sitä, että ihminen "sanoo asiat sellaisina kuin ne ovat" ja ettei "teeskentele". Minä en ihannoi. Nimittäin tunnen tällaisia ihmisiä: he, jotka todellakin sanovat asiat niin kuin asiat ovat, oman lahjomattoman arvionsa tilanteesta. Eivätkä edes ole näitä törppöjä "Oletpas läski/ruma/tyylitön" tyyppejä, vaan nimenomaan näitä lahjomattomia totuudenkertojia. Parhaimmillaan jees, pahimmillaan tukahduttavaa. Oikeasti: harva jaksaa pidemmän päälle sitä, että joku on nostanut itsensä jonkinlaiseksi elämäntuomariksi, tai sitä että oma elämä on koepaperi ja joku muu on ottanut valtuudekseen heiluttaa punakynää. 

Okei, joskus jokainen tarvitsee sen toisen näkemyksen päästäkseen eteenpäin. Mutta toisaalta pidän itselläni oikeuden olla joskus viallinen ihminen, jonka ei tarvitse koko ajan olla muuttumassa ja mukautumassa, toimimassa "oikein". Lisäksi tuntuu aika tungettelevalta, jos joltakulta tulee minun elämäntilanteisiini niin rehellisiä arvioita, että he voisivat yhtä hyvin sukeltaa pääni sisälle ja onkia sieltä ajatuksia suurennuslasin kanssa. Tulee olo, että joku tunkeutuisi minun kotiini silloin, kun en ole siivonnut siellä. 

En tiedä muista, mutta minä kaipaan ihmissuhteisiini hienotunteisuutta. On vain hyvin harvoja ihmisiä, joilla on "oikeus" jakaa musertavia totuuksia elämäni kiemuroista ja omista toimintatavoistani. Muilta odotan ja toivon jonkinlaista hienotunteisuutta ja pidättyväisyyttä. Ja ehkä myös kärsivällisyyttä: minä osaan kehittyä itsekin, omaan tahtiini, ilman että joku on jatkuvasti potkimassa vauhtia.

[/quote]

Lasken itseni totuudentorveksi ja teen sitä vain sen takia, että en voi tietää tiedätkö sinä mitä olet tekemässä. Jos sanoisit rehellisesti että joo, tungen tässä nyt itseni liian pieniin vaatteisiin ihan huvikseni, niin ei siinä mitään. Ei voisi minua vähempää kiinnostaa. Mutta minun täytyy tietää, että teet sen tietoisena siitä mitä olet tekemässä. Muuten alan epäilemään että sinulla on vakava kehonkuvanhäiriö ja tarvitset apua tai että olet psykoosissa.

Katsos kun jos näen jonkun ihmisen tekevän jotain mikä on minun mielestäni täysin järjetöntä (ja usein minulle haitaksi), niin en voi tietää, että tekeekö hän niin siksi, että hän kusipää, psykoosissa vai puuttuuko häneltä jokin olennainen informaatiopalanen. Jos esim. pöllit pesutupa-aikani, niin saatat olla ulkomaalainen joka ei osaa varata aikaa, tai sitten olet kusipää joka ei välitä yhteisistä säännöistä tai sitten olet pipipää joka ei tunne kelloa. Jos kiellät minua puhumasta näistä asioista suoraan, niin minkä oletuksen perusteella toivoisit minun toimivan? Oletanko, että olet kusipää ja heitän pyykkisi roskiin? Katsos kun sen suoraan puhumisen on tarkoitus estää suoraa toimintaa. Mutta jos et pidä suorasta puheesta, niin ei se mitään. 

No oikeastihan se on niin, että sinä olet kusipää ja teet kaikenlaista paskaa muille ihmisille ja toivot ettei kukaan sano mitään koska sen jälkeen kun on sanottu, et voi enää vedota tekosyyhyn "Ai hupsista, en mä huomannut/tiennyt". Saatat vaikka parkkeerata auton jonkun toisen paikalle ja sitten kun sinulle sanotaan siitä, alat itkeä miten sinua on loukattu ja eikö voisi vähän asiallisemmin sanoa ja nyt kun kerran noin törkeästi sanottiin, niin en varmana siirrä autoa.

Toivoisit tietysti ettei kukaan sanoisi mitään jotta voisit jatkossakin jatkaa kusipäistä käytöstäsi.

[/quote]

8 alapeukkua. Jotenkin arvasin. Te kusipäät ette vain kestä sitä, että teidän kusipäisyytenne paljastuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä