Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat, miksi tuotte kipeän lapsenne päiväkotiin?

Vierailija
20.02.2015 |

Olen nyt toista kertaa työharjoittelussa päiväkodissa ja jälleen ihmetyttää sama asia, kuin aiemman harjoitteluni aikana. Lapset tuodaan tarhaan räkäisinä, yskivinä, korvasärkyisinä ja osa jopa kuumeisina tai silmätulehduksen aikana.

"Aamulla oli vähän lämpöä, mutta eiköhän se siitä.." sanoo äiti kun tuo sairaan lapsen tarhaan ja lähtee itse töihin. Sitten soitellaan parin tunnin päästä perään, että lapsi vaan nukkuu takahuoneessa ja kuumetta on edelleen. Joskus vanhemmat hakevat kipeän lapsensa kotiin ja joskus ehdottavat, josko lähtisivät hieman normaalia aikaisemmin töistä ja tulisivat sitten hakemaan. "Jos nyt voitte sen aikaa hoitaa ja antaa nukkua siellä pedissä."

Nyt oon ollut harjoittelussa tammikuun alusta lähtien ja koko tänä aikana joka ikinen päivä vähintään 1-2 lasta on meidän hoitajien mielestä siinä kunnossa, että kotiin olisi voinut jäädä. Siellä ne sitten väsyneinä, posket punaisina pärskii ympäriinsä, kokoajan saa olla niistämässä nenää ja mittaamassa kuumetta ja pyyhkimässä pöytiä. Joidenkin kanssa pitää jäädä sisälle kun muut lähtevät ulos ja lapset valittavat huonoa oloaan.

Sääliksi käy lasten puolesta, mutta silti enemmän tässä ärsyttää se että lapsi tuodaan puolikuntoisena päiväkotiin tartuttamaan muita. Esimerkiksi ite oon nyt ollut koko viikon sairaslomalla kamalan flunssan, korvatulehduksen ja silmätulehduksen takia. Myös yksi lastentarhanopettaja oli jäänyt sairaslomalle pari päivää sitten, hänellä hirveä räkätauti ja kova kuume. Työntekijöiden lisäksi myös pienet lapset saavat sitten näitä räkätauteja ja tulehduksia toisilta lapsilta. Sairastuin silmätulehdukseen ja flunssaan myös aiemmalla harjoittelujaksollani ja nekin kaikki poissaolot joudun korvaamaan myöhemmin. Samoin kun joudun nyt tämänkin viikon korvaamaan. Opiskelukaverit kertovat samaa tarinaa, ryhmät ovat täynnä kipeän oloisia lapsia ja sitä kautta tartuttavat muita.

Ymmärrän, että töistä voi olla joskus vaikeaa saada vapaata mutta eikö ole vähän epäreilua tuoda se kipeä lapsi muiden hoidettavaksi tarhaan? Ja samalla mahdollisesti tartuttaa muita lapsia ja ehkä heidän perhettään, sekä työntekijöitä ja heidän perheitään?

En tiedä miten asian voisi tuoda vanhempien kanssa esille. Monesti on ollut puhetta siitä, että vanhemmille sanotaan päivän päätteeksi josko lapsi jäisi huomenna kotiin lepäämään. Tämä ei kuitenkaan auta, sillä aamulla kipeä lapsi tuodaan taas tarhaan. Meillä ei riitä päiväkodissa resurssit hoitaa kipeänä olevia lapsia!!

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalitolpat siirtyivät, kun keskustelu eteni. :D

Vierailija
62/69 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vittuillessaan tuon. Siinä sitä on miettimistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on se, että joka työpaikalta ei voi olla pois vain omalla ilmoituksella ja jos lapsi ei ole oikeasti sairas vaan vain nuha tai yskä, sitä ei vielä lasketa sairaudeksi. Vasta silloin voi olla poissa, jos lapsi ei voi oikeasti olla päiväkodissa, koska ei jaksa osallistua arkeen. Siihen ryhmään kuuluu nämä päivän hoitopaikassa makaajat, mutta nenä vuotaa tai silmätulehdus -tapaukset eivät. Silmätulehdukseen pitää olla lääkitys, muuten hoidossa ei olla.

Vierailija
64/69 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lääkärit todella kirjoita sairaslomaa, jos lapsella on todella paha nuha ja nenä niin tukossa ettei voi hengittää kuin suun kautta? Yskii yskimistään ja on ihan väsynyt. Pitääkö olla kuumetta, jotta aikuinen voi jäädä lapsen kanssa kotiin?

Vierailija
65/69 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella täytyy olla kuumetta et vanhempi voi jäädä töistäpois,lääkärit ei kirjoita sairaslomaa.

Vierailija
66/69 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpönlöpö, tosi räkäinen ja yskäinen ja voimaton lapsi saa kyllä lääkärintodistuksen kotihoidontarpeesta. Ei kuume ole yksin mikään olotilan mittari.

Vierailija
67/69 |
20.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota ihmettelen minäkin, että eikö lääkäri todellakaan kirjoita sitä lomalappua jos lapsi on nuutunut, räkäinen ja yskivä? sanooko todella että viekää sinne hoitoon vaan, vaikka normaaliin flunssaan käypä hoito on lepo ja runsas juominen, tarvittaessa särkylääke tai kuumetta alentava lääke? itse olen aina saanut sen lomalapun lääkäristä kun sitä on tarvittu, eikä sitä siis tarvita " joka nuhaan" vaan silloin, kun lapsi on liian huonovointinen mennäkseen hoitoon.

Vierailija
68/69 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on ainakin vietävä sairaanakin lapset pk:iin, koska en oikein voi olla pois. Tietenkin, jos korkea kuume tai okesentelua on, niin en vie. Meillä on vähennetty henkilökunta töissä niin minimiin, etten oikein uskalla olla kovin paljoa pois. Työkaverit joutuvat aina tekemään munkin työt, jos olen pois

Vierailija
69/69 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana syyllistävä ketju kaikille vanhemmille. Tuskin kukaan lastaan väkisin kipeänä hoitoon vie, mutta kun töissä on kauhea kiire ja YT:tkin pukkaa päälle, niin kyllä sitä tekee kaikkensa että saisi jatkaa nykyisessä työpaikassa eikä kuormittaisi niitä omia työkavereitaan lisätöillä. Kaikilla ei ole suurta tukiverkkoa eikä lasta voi oikein kotiinkaan jättää yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi