Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat, miksi tuotte kipeän lapsenne päiväkotiin?

Vierailija
20.02.2015 |

Olen nyt toista kertaa työharjoittelussa päiväkodissa ja jälleen ihmetyttää sama asia, kuin aiemman harjoitteluni aikana. Lapset tuodaan tarhaan räkäisinä, yskivinä, korvasärkyisinä ja osa jopa kuumeisina tai silmätulehduksen aikana.

"Aamulla oli vähän lämpöä, mutta eiköhän se siitä.." sanoo äiti kun tuo sairaan lapsen tarhaan ja lähtee itse töihin. Sitten soitellaan parin tunnin päästä perään, että lapsi vaan nukkuu takahuoneessa ja kuumetta on edelleen. Joskus vanhemmat hakevat kipeän lapsensa kotiin ja joskus ehdottavat, josko lähtisivät hieman normaalia aikaisemmin töistä ja tulisivat sitten hakemaan. "Jos nyt voitte sen aikaa hoitaa ja antaa nukkua siellä pedissä."

Nyt oon ollut harjoittelussa tammikuun alusta lähtien ja koko tänä aikana joka ikinen päivä vähintään 1-2 lasta on meidän hoitajien mielestä siinä kunnossa, että kotiin olisi voinut jäädä. Siellä ne sitten väsyneinä, posket punaisina pärskii ympäriinsä, kokoajan saa olla niistämässä nenää ja mittaamassa kuumetta ja pyyhkimässä pöytiä. Joidenkin kanssa pitää jäädä sisälle kun muut lähtevät ulos ja lapset valittavat huonoa oloaan.

Sääliksi käy lasten puolesta, mutta silti enemmän tässä ärsyttää se että lapsi tuodaan puolikuntoisena päiväkotiin tartuttamaan muita. Esimerkiksi ite oon nyt ollut koko viikon sairaslomalla kamalan flunssan, korvatulehduksen ja silmätulehduksen takia. Myös yksi lastentarhanopettaja oli jäänyt sairaslomalle pari päivää sitten, hänellä hirveä räkätauti ja kova kuume. Työntekijöiden lisäksi myös pienet lapset saavat sitten näitä räkätauteja ja tulehduksia toisilta lapsilta. Sairastuin silmätulehdukseen ja flunssaan myös aiemmalla harjoittelujaksollani ja nekin kaikki poissaolot joudun korvaamaan myöhemmin. Samoin kun joudun nyt tämänkin viikon korvaamaan. Opiskelukaverit kertovat samaa tarinaa, ryhmät ovat täynnä kipeän oloisia lapsia ja sitä kautta tartuttavat muita.

Ymmärrän, että töistä voi olla joskus vaikeaa saada vapaata mutta eikö ole vähän epäreilua tuoda se kipeä lapsi muiden hoidettavaksi tarhaan? Ja samalla mahdollisesti tartuttaa muita lapsia ja ehkä heidän perhettään, sekä työntekijöitä ja heidän perheitään?

En tiedä miten asian voisi tuoda vanhempien kanssa esille. Monesti on ollut puhetta siitä, että vanhemmille sanotaan päivän päätteeksi josko lapsi jäisi huomenna kotiin lepäämään. Tämä ei kuitenkaan auta, sillä aamulla kipeä lapsi tuodaan taas tarhaan. Meillä ei riitä päiväkodissa resurssit hoitaa kipeänä olevia lapsia!!

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh millaisia vanhempia täällä on! Kai se on helpompi viedä se sairas lapsi tarhaan hoidettavaksi ja itse pääsee sitten ilmeisesti työpaikan kahvihuoneeseen lepuuttamaan? Onhan se varmaan kivempaa ja siitä saa palkkaakin!! Ei tarvitse olla pois töistä ja hoitaa omaa kipeää lastaan kotona!!!

Vierailija
2/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:44"]Lapsella täytyy olla kuumetta et vanhempi voi jäädä töistäpois,lääkärit ei kirjoita sairaslomaa.
[/quote]

Höpsistä. Ei kuume ole ainoa tekijä kun sairausloman tarvetta arvioidaan. Sairaat lapset kuuluu kotiin, ei päivähoitoon. T. Lääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä!

Vierailija
4/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein opiskelijat sairastuu harjoittelujakson aikana --> Teillä on erilainen vastutuskyky kun ns. päivähoidon rivityöntekijöillä. Itsellä ei tänä toiminta kautena ole ollut yhtään saikkupäivää, vaikka ryhmässä on kiertänyt monet eri kuumetaudit, flunssat,norovirus, muut vatsataudit, silmätulehdukset jne.

Itse tuli huomattua silloin kuin vanhempainvapaan jälkeen palasin takaisin päiväkotiin, niin ensimmäinen syksy oli yhtä sairastelua. Siitä se vastustuskyky onneksi karttui.

Ja ymmärrän osittain myös vanhempia. Monilla saattaa olla useampi lapsi päiväkodissa perheestä. Ja jokainen näistä tietysti sairastaa vuorotelle --> vanhemmatkaan ei voi määräänsää enempää olla pois töistään. Joten flunssat, yskät ,korva/silmätulehdukset yms muut mitkä eivät vaadi päivähoidolta mitään erityisjärjestelyitä on niitä "sairauksia" milloin hoitoon tullaan.

Jos vanhempi sanoo aamulla että lapsella oli pientä lämpöä, niin meidän tehtävä on silloin sanoa vanhemmalle että kuumeisen lapsen paikka ei ole päivähoidossa.

Näitä vanhempia en taasen ymmärrä ketkä ovat aamulla lääkinneet lastaan panadolilla ja nukkarin jälkeen saadaan soitella että nyt on kuume noussut.  Pienten puolella tätä tapahtuu säännöllisemmin, ja se on helpompi havaita kun potista löytyy mm. suppoja. Meidän päiväkodissa toivotaan myös sitä että lapset pitäisi oikeasti sen yhden kuumeettoman päivän.

Vierailija
5/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:39"]

Eikö lääkärit todella kirjoita sairaslomaa, jos lapsella on todella paha nuha ja nenä niin tukossa ettei voi hengittää kuin suun kautta? Yskii yskimistään ja on ihan väsynyt. Pitääkö olla kuumetta, jotta aikuinen voi jäädä lapsen kanssa kotiin?

[/quote]

Olen suoraan joskus kysynyt asiaa lääkäriltä, niin sanoi, että hoitoon vaan. Lapsi oli tosi tukkoinen, mutta kuumetta ei ollut.

Vierailija
6/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä, että opiskelijat tai muut uudet työntekijät sairastuvat helpommin. Ja vaikka olisi työskennellyt alalla 20 vuotta, eikä saisi tartuntaa itse niin ei se mun mielestä ole silti ok tuoda tarhaan kipeää lasta.

Onko kellekään muuten koskaan käynyt niin, että työnantaja on jollain tavalla puuttunut näihin lapsen sairauden aiheuttamiin poissaoloihin?

Vierailija
7/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää jos hoitoon tuodaan lapsi, jonka perheessa muilla on oksennustauti. Ei voi muuta kuin ajatella että kiitos. Tarttuu sitten saman tien koko ryhmään. Jos toisella sisaruksella on vatsatauti, niin miksi se terve pitää tuoda päiväkotiin tartuttamaan muut? En ymmärrä. 

Vierailija
8/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi suurin osa ei tuo liian kipeitä

Vierailija
9/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:28"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:39"]

Eikö lääkärit todella kirjoita sairaslomaa, jos lapsella on todella paha nuha ja nenä niin tukossa ettei voi hengittää kuin suun kautta? Yskii yskimistään ja on ihan väsynyt. Pitääkö olla kuumetta, jotta aikuinen voi jäädä lapsen kanssa kotiin?

[/quote]

Olen suoraan joskus kysynyt asiaa lääkäriltä, niin sanoi, että hoitoon vaan. Lapsi oli tosi tukkoinen, mutta kuumetta ei ollut.

[/quote]

oma järjen käyttö sallittu myös. Isossa ryhmässä puolikuntoisena on ihan eri juttu kuin kotona.

Vierailija
10/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

no omalla tytöllä ainakin vuotaa nenä jatkuvasti, kesällä heinänuhan vuoksi ja sitten syksyllä kun ilma kylmenee. eihän tämä pääsisi kotoa ikinä mihinkään, jos pitäisin nuhaa mittarina!!!

Vierailija
11/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivostuttavaa!

Vierailija
12/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:45"]

Kuules tyttö, et tiedä mitään näiden vanhempien arjesta etkä sinä ole mikään lääkäri joka voi diagnosoida lapsia.

[/quote]

Taitaa itselläsi olla vanhemmuus pahasti hukassa, jos mielestäsi on edes vähänkin ok viedä sairas lapsi hoitoon.

Vierailija
13/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hieman päinvastainen tilanne. Halutessaan kotiin lapsi kertoo hoitajalle pää- tai vatsakivusta. He soittavat heti meille ja tulemme aina heti hakemaan. Jo kotimatkalla lapsi sitten haluaakin leikkipuistoon tms. ja vaivat ovat kadonneet kuin tuhka tuuleen. Näin on käynyt tänä vuonna kolme kertaa.

Vierailija
14/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas olen sitä mieltä, että Saksan malli on parempi. Nainen hoitaa lapset kotona ja saa kompensaationa osan miehen eläkkeeatä vanhana.

Vierailija
15/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa juuri se, että tuodaan hoitoon tartuttamaan muita.

Vierailija
16/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa sitten oli tilanne, jolloin olin kahden vaiheilla, vienkö lapsen hoitoon vai en. Perheessä kaikki olivat olleet vähän räkäisiä ja flunssaisia. Itsekin yskin ja olin tukkoinen, muttei mitään sen kummempaa.

Aamulla lapsi söi hyvin aamupalaa mutta nenä vuoti enemmän kuin edellisenä päivänä. Kysyin, jaksaako ja haluaako lähteä päiväkotiin ja vastaus oli innostunut JOO! Kuumetta ei ollut. Vein päiväkotiin ja sanoin, että on ollut vähän flunssaa mutta kuumetta ei ole. En ollut antanut mitään lääkettä.

Muutaman tunnin päästä soittivat, että lapsi on kuumeinen ja ihan nuutunut. Menin tietysti heti hakemaan, annoin kotona lääkettä ja mehua. Lapsi leikki koko päivän ihan normaalisti, riehuikin ja söi hyvin. Meni nukkumaan normaaliin aikaan, ei ollut väsyneempi. Lasten isä oli sitten kotona seuraavat kolme päivää, kun toinenkin lapsi oli myös flunssainen. Molemmat kyllä touhusivat ihan normaaliin tapaan, välillä vaan pyyhittiin räkänokkia.

Vähän vaikeaa minusta välillä arvioida, milloin lapsi on niin kipeä, että pitää jäädä kotiin. Monesti kuume nousee ja laskee ihan hetkessä. Meillä nyt onneksi on duunit niin joustavat, että tullaan alle puolessa tunnissa hakemaan jos on tarve.

Vierailija
17/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 09:15"][quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 15:44"]Lapsella täytyy olla kuumetta et vanhempi voi jäädä töistäpois,lääkärit ei kirjoita sairaslomaa.
[/quote]

Höpsistä. Ei kuume ole ainoa tekijä kun sairausloman tarvetta arvioidaan. Sairaat lapset kuuluu kotiin, ei päivähoitoon. T. Lääkäri
[/quote]
oot kummiski joku vale lääkäri

Vierailija
18/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 14:54"]Jään nuhaisen lapsen kanssa kotiin heti, kun kunta korvaa minulle työpäivien palkan. Päiväkotimaksu on aina sama, oli lapsi hoidossa tai ei, joten joku nuha tai köhä eivät estä lasta hoitoon lähtemästä.
[/quote]

Samalla logiikalla omat sairauspoissaolosi saisivat olla palkattomia.
Muutenkin vanhemmat maksavat päivähoitomaksuna vain murto-osan päivähoidon todellisista kustannuksista.

Vierailija
19/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 14:29"]

Meillä hieman päinvastainen tilanne. Halutessaan kotiin lapsi kertoo hoitajalle pää- tai vatsakivusta. He soittavat heti meille ja tulemme aina heti hakemaan. Jo kotimatkalla lapsi sitten haluaakin leikkipuistoon tms. ja vaivat ovat kadonneet kuin tuhka tuuleen. Näin on käynyt tänä vuonna kolme kertaa.

[/quote]

Meillekin soitettiin milloin kuumeesta tai muusta kivusta. Mutta kun menin päiväkotiin, lapsi leikki pirteänä muiden kanssa. Mutta henkilökuntaa oli sairaana ja sijaisia ei saanut ottaa. Aamulla arvottiin, ketkä lapset oli muka kipeitä, että saatiin ryhmä pienemmäksi.

Vierailija
20/69 |
21.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuhaisen lapsen voi viedä mutta ei lasta jolla kuumetta. jonkunhan täytyy käydä työssäkin. Te jonka lapsella täitä niin ei kiitos päiväkotiin. Aikoinaan oli täivaroitus ja en vienyt lastani viikkoon päiväkotiin. Sattui niin onnellisexsti että olin työtön ja mies tienasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä