Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihme miehelle iski? Katumus, Psykoosi vai mikä?

Vierailija
26.11.2021 |

Mies halusi erota, pakkasi kamansa ja lähti. Ei selityksiä, ei mitään. Jäin 3,5vuotiaan kanssa yksin.

Kuukausi erosta otti yhteyttä ja kertoi sumuisen päänsä selvinneen ja kysyi uutta mahdollisuutta. En suostunut, sovimme että olemme kuitenkin väleissä (jo pelkästään koska lapsi)

Nyt tilanne se, että olemme olleet miehen kanssa vaihtelevasti tekemisissä noin kerran kuussa, mies selkeästi hyvin vihainen minulle kaikesta. Välillä asia purkautuu huutamalla ja hän kaivelee kaikkea vanhaa. Toisinaan taas sanoo unohtaneensa kaiken ja jatkaneensa eteenpäin, vaikka näin ei selvästi ole.

Mies on sanonut että katuu lähtöään ja hän ei tunnu tietävän haluaako olla kanssani tekemisissä vai ei. Välillä ottaa itse yhteyttä ja puhuu että haluaa olla ja välillä taas ei halua.

Ollaan myös käyty läpi se, mitä olen tehnyt että mies käyttäytyy näin ja hän sanoo että en mitään, että hänen vihaisuus ei ole minun syytä. Ja että ero ylipäänsä ei ollut, häntä vain ärsytti koko elämä silloin.

Olen miettinyt että mistä tässä on kyse? Yritän ymmärtää miestä enkä haluaisi laittaa välejä kylmiksi (eli että pelkästään lapsen asiat) mutta järki ei vaan riitä ymmärtämään tätä käytöstä.

Onko vihainen itselleen kun lähti ja purkaa sitä muhun? Eikö uusi elämä mennytkään kuten kuvitteli? Vai mitä? Vai onkohan oikeasti kyse vain kamppailusta hänen oman pään sisällä (osaksi haluaisi "katkaista" välit ja osaksi taas pitää välit hyvinä)?

Kokemuksia? Mielipiteitä? Veikkauksia?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hiljeni. Ei tainnut pitää saamistaan vastauksista.  Oletan että toivoi että me muut lähtisimme mukaan arpomaan mikä miespoloa vaivaa ja miten ap saa sen paranemaan.

Henkilökohtaisesti pysyttelen tuon tyyppisistä jolpeista kaukana. Arvaan ettei  ollut mikään mallipuoliso ennen lähtöäänkään.

Vierailija
62/75 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä mikä miehellä on. Jatka elämääsi. Jos mies ei osaa olla tekemisissä kanssasi edes kerran kuukaudessa ilman kiukkua, älä ole hänen kanssaan tekemisissä.

Olisipa noin helppoa. Ja olisi varmasti helpompaa jos tietäisin todellisen syyn.

Sinun ei tarvitse tietää sitä syytä, eikä enää mitään muutakaan miehestä mikä ei suoraan liity lapsen asioihin. Sinulla ei ole velvollisuutta yrittää ymmärtää miestä millään tavalla, riittää että olet asiallinen jos jostain lapsen asiasta pitää olla yhteydessä.  Lopeta miehen tekemisten ja sanomisten pakonomainen vatvominen.

Olet ilmeisesti pahasti koukussa tuohon ihmiseen. Koeta keskittyä lapseen ja siihen mitä lapsi tarvitsee. Anna aikuisen miehen hoitaa itse omat asiansa. Usko meitä, ei todellakaan ole enää sinun ongelmasi mikään mikä ei liity lapsen asioden hoitamiseen.

Tavallaan tiedän että olette oikeassa. Jotenkin kuitenkin koen myös syyllisyyttä miehen nykyisestä tilasta, jos se on seurausta suhteestamme.

No sinun nykyinen tilasi (pienen lapsen hylätty yksinhuoltaja jonka ex ei kanna lapsestaan mitään vastuuta) on myös seurausta teidän suhteestanne. Mitä luulet, kuinka paljon mies tuntee syyllisyyttä että on saattanut sinut ensin raskaaksi ja sitten dumpannut sinut ja lapsen ja nyt raivoaa sinulle toisen naisen kainalosta.

Mies on omasta tilastaan itse vastuussa. Myös siitä että alunperinkin aloitti suhteen kanssasi ja siitä että laittoi lapsen alulle. Jotenkin tuntuu että pidät miestä avuttomana pikkulapsena josta sinun tehtäväsi on pitää huolta ja kaikki mikä menee vikaan on sinun vastuullasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap hiljeni. Ei tainnut pitää saamistaan vastauksista.  Oletan että toivoi että me muut lähtisimme mukaan arpomaan mikä miespoloa vaivaa ja miten ap saa sen paranemaan.

Henkilökohtaisesti pysyttelen tuon tyyppisistä jolpeista kaukana. Arvaan ettei  ollut mikään mallipuoliso ennen lähtöäänkään.

En hiljentynyt. Täällä olen :)

Mä vain halusin mielipiteitä siitä mikä miehellä voisi olla.

Vierailija
64/75 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hiljentynyt. Täällä olen :)

Mä vain halusin mielipiteitä siitä mikä miehellä voisi olla.

No okei.

Mutta ehkä kannattaisi miettiä myös sitä että mikä SINULLA on. Läheisriippuvuus, ylikorostunut hoivavietti, pelastajasyndrooma, addiktoitunut mieheen, joku muu. 

Ala vatvoa niitä omia tunteitasi ja asioitasi vaihteeksi. Kokeile terveesti suuttumista, erittäin terapeuttista ja sinun tilanteessasi täysin ymmärrettävää. En tarkoita raivoamista miehelle takaisin, vaan sitä että päätät että nyt riittää,  nyt siivoan tämän haisevan kasan elämästäni pois häiritsemästä. Katse tulevaisuuteen ja omaan uuteen elämään, ei menneeseen ja jonkun toisen tunteisiin ja mielentilaan.

Vierailija
65/75 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhde sinuun on väljehtynyt. Halu ja rakkaus loppuneet. Arki sujuisi kanssasi, mutta haluaa muutakin muualta. On ristiriitatilanteessa

Vierailija
66/75 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia, jolla tässä tilanteessa on oikeasti väliä, on se että onko turvallinen ihminen lapselle. Jos saa huutokohtauksia, jne., niin aika lailla pelottaisi lähettää lasta tuollaisen ihmisen luo.

Muuten kannattaa varmaan pitää yhdeydenpito minimissä. Tekstareilla voi sopia asiat, jollei tyyppi kykene normaaliin keskusteluun.

Vierailija
67/75 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhde sinuun on väljehtynyt. Halu ja rakkaus loppuneet. Arki sujuisi kanssasi, mutta haluaa muutakin muualta. On ristiriitatilanteessa

Eipä tämän suhteen nyt taida enää mitään arpomista olla, meidän suhde on monestakin syystä jo lopullisesti ohi. Siis parisuhdemielessä :)

Vierailija
68/75 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku kriisi. Menkää terapiaan puhumaan asiasta. Siellä se selviää. Vauvapalstalaiset voi vaan arvailla, mitä miehesi pään sisällä liikkuu.

Vierailija
69/75 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan joku kriisi. Menkää terapiaan puhumaan asiasta. Siellä se selviää. Vauvapalstalaiset voi vaan arvailla, mitä miehesi pään sisällä liikkuu.

Miehen pitäisi mennä itse terapiaan selvittämään mikä vaivaa. Kuten sanoin, en halua palata yhteen vaan saada muutoin välimme kuntoon.

Uskon miehen haluavan samaa, muttei tiedä miten se onnistuisi

Vierailija
70/75 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis tuo viesti 69 oli AP

Vierailija
71/75 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko puhjennut masennus, burn out tai joku mielen sairaus?

Vierailija
72/75 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko puhjennut masennus, burn out tai joku mielen sairaus?

Nokun näitä olen juuri kovasti miettinyt.

Voi tietysti olla että mies ei enää aikoihin ollut ollut kanssani onnellinen ja esitti vain, mutta jotenkin en vaan usko sitäkään heti ensimmäisenä.

-AP

Vierailija
73/75 |
27.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joku sille ainakin iski, mutten tiedä mikä :D

Vierailija
74/75 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Asia vaivaa, tuntuu pahalta ja haluaisin ymmärtää ja sitä kautta toimia miten järkevää tässä tilanteessa. Katson asiaa pidemmälle enkä kiukuttele hallitsemattomasti kuten mies

Haluat osoittaa, että olet miestä parempi ihminen?

En halua, vaan en näe järkeä riidellä ja jollain tasolla tottakai välitän lapseni isästä. Haluaisin hänen voivan hyvin jotta hänellä on myös enemmän antaa lapselle

Läheisriippa? Toinen menee impulssiensa mukana, toinen kontrolloi. Toinen kantaa vastuuta liikaakin ja toisen olisi syytä kantaa vastuuta enemmän – alkaen omasta itsestään. Mitä, jos nyt vaan keskittyisit omaan arkeesi ja antaisit miehen olla?

TÄMÄ. Sä et oikeasti halua olla väleissä ihmisen kanssa joka kohtelee sua noin. Tai ei ainakaan pitäisi haluta. Mies voi olla lapselle niin hyvä isä kuin itse haluaa. Sinun tehtäväsi ei ole parantaa hänen hyvinvointiaan jotta hän voisi antaa lapselle enemmän. HÄNEN tehtävänsä vanhempana on huolehtia itsestään ja asioistaan niin että lapsi saa häneltä hyvää vanhemmuutta. Jos hän ei siihen itsekkyyksissään pysty, se asia ei muutu, vaikka tekisit mitä; päinvastoin, tuolla totutat miehen siihen, että sinä kannat edelleen vastuun kaikesta ja hän saa perseillä miten haluaa. 

Sanon tämän kokemuksen syvällä rintaäänellä: PÄÄSTÄ IRTI, pidä huolta itsestäsi ja lapsesta, anna miehen tehdä mitä tekee. Tiedän, että on vaikeaa hyväksyä että asiat meni näin, ja eihän se oikein olekaan, todellakaan. Mutta niin sun vain täytyy tehdä, jotta pääset eteenpäin. Ei tuollaiset kusipäät muutu mihinkään. 

Vierailija
75/75 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso asiaa vähän toisesta kulmasta.

Voi olla, että olit onnekas kun mies lähti itse ja omasta halustaan, nyt miehen tempaukset ja edesottamukset eivät enää koske sinua ja lastasi samalla tavalla kuin jos olisitte vielä yhdessä.

Kuulostaa todella siltä, että mies menee kaikessa omat halut ja tarpeet edellä ja kun ei menekään kuin on halunnut, kiukuttelee kuin lapsi.

Ymmärrän, että Ap haluaa asialliset välit lapsen vuoksi, mutta jos toinen ei tähän pysty/halua, ei sille kukaan voi mitään.

Voi myös olla, ettei miehestä ole kummoiseksi vanhemmaksi, jolloin on sitäkin tärkeämpää, että Ap huolehtii itsestään hyvin, lapsi tarvitsee sen yhden hyvän ja turvallisen vanhemman.

Ap, älä käytä aikaasi ja energiaasi mieheen ja käytöksensä pohtimiseen, vaan keskity omaan elämääsi, ihanaan lapseesi ja rakenna teille hyvä ja kiva elämä.

Jos asiat vaivaavat vielä mieltäsi, kannattaa lukea kirja nimeltä 'Why does he do that? Inside the minds of angry and controlling men"

Löytyy netistä ilmaiseksi ja auttaa antamaan erilaisen näkökulman näihin ikäviin miestapauksiin.

Virkistävää myös, että kirjoittaja, joka on pitkään tehnyt työtä asian parissa, EI vastuuta väkivallan ja vallankäytön kohteena ollutta puolisoa, EIKÄ selitä puolison hankalaa asemaa ja tilannetta väkivallan ja kontrolloinnin kohteena läheisriippuvuudella.

Oma kokemukseni on, että jos tälläinen k-päisesti käyttäytyvä mies lähtee, kiitä luojaasi ja kaikkia onnen tähtiä taivaalla ja anna mennä.

Usein ne kaikkein hankalimmat alistajat ja vallankäyttäjät eivät lähde, vaan puristavat puolisosta ja perheestään kaiken irti ja sitten vielä vähän lisää. Koska he voivat.

Ja jos puoliso kampeaa itsensä tästä irti, kosto voi olla hengenvaarallinen.

Hyvä Ap, olet ehkä väistänyt luodin, nyt pysy pois sen luodin tieltä jatkossakin ja nauti elämästä lapsesi kanssa.