Mikä lattiamateriaali on hyvä ja mitä lattiamateriaalia et missään tapauksessa ottaisi?
Kommentit (29)
Oleskelutiloissa parketti on oma suosikki. Kaunis ja kestävä. On myös armollinen naarmuille ja pienille kolhuille. Laadukasta parkettia voi myös hioa useita kertoja.
Inhokki on varmaan muovimatto. Sellaista en hankkisi ikinä. Tuntuu ikävältä jaloissa.
Miten määritellä hyvyys? muovimatto on esimerkiksi aivan ylivoimainen kestämään nesteitä ja kosteutta, mutta ei sitä nyt kukaan lattialleen halua.
Muovimattoa/ vinyyliä en ottaisi ikinä. Molemmat päästävät huoneilmaa pilaavia VOC yhdisteitä.
Massiiviparetti, parketti tai korkki, laatta kettitöön ja pesutiloihin.
Ei mitään muovista tehtyjä.
Sehän riippuu ihan missä käytössä huone on, että mikä on hyvä ja huono. Mä tykkään puulattioista mutta ei se varmaan minään autotallin lattiana olisi kauhean hyvä.
Huonoin on laminaatti, en ottaisi mihinkään.
Meillä on maalattu betoni lattiamateriaalina, ja tykkään valtavasti!
Edellisessä talossa oli vinyylilattia, ja tykkäsin siitä sen kosteuden keston ja hiljaisuuden takia.
Itse en haluaisi laattalattiaa kaikkialle, ja laminaatti olisi viimeinen vaihtoehto.
Meillä on muovimattoa aika paljon. Ei olla sitä itse valittu, mutta ei ole tullut vaihdettuakaan. Mun mielestä ihan hyvä! Helpoin lattia ikinä pitää puhtaana. Lemmikkien tassut ei raavi eikä kopise.
Illuminaatti on parasta. Muista vain ottaa vapaamuurari asentamaan.
Paras on puuparketti.
En ottaisi laminaattia, enkä minkäänlaista muovimattoa. Myöskään kokolattiamattoa en ottaisi, vaikka olisivat miten laadukkaita.
Laattalattian voisin ottaa eteiseen ja keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Muovimattoa/ vinyyliä en ottaisi ikinä. Molemmat päästävät huoneilmaa pilaavia VOC yhdisteitä.
Hei, hyvä huomio, tuota hieman epäilinkin. Voikohan se olla syyynä ihmeellisiin oireiluihin? Mistä saisi tästä tietoa enemmän?
Siis, voiko sanoa, että vinyylimatto on terveydelle haitallinen materiaali?
Meillä on yläkerrassa korkki ja alakerrassa linoleumi (mattona asennettu), kylpyhuoneessa turvamuovimatto, ja olen kaikkiin 15 vuoden jälkeen aivan supertyytyväinen!
Korkki on jalalle lämmin, pehmeä ja vaimentaa ääntä.
Linoleumi on täysin luonnonaineista tehty, ei muovi. Lämmin, pehmeä, lemmikinkestävä, ei mitään vanhanaikaisia vahauksia!! Edelleen samanlainen kuin uutena.
Turvamuovimatto ehdoton suihkutiloissa, helppo pitää puhtaana, ei koskaan liukas. Maksanut hintansa takaisin käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu ihan missä käytössä huone on, että mikä on hyvä ja huono. Mä tykkään puulattioista mutta ei se varmaan minään autotallin lattiana olisi kauhean hyvä.
Eikä keittiössä.
Muovimatto on paras. Arvostan käytännöllisyyttä muutenkin.
Kunnollinen laminaatti on ihan ok kun on lattialämmitys. Minua ei kopinat häiritse. Mutta halvalla laminaatilla ei tee mitään. Aito puu/parketti on mielestäni paras. Muovimattoja en itse laittaisi mihinkään vaikka sillä on puolensa.
Minulla on kokemusta kaikista perinteisistä lattiamateriaaleista. Puulattia on suosikkini. Vinyylilankku toisena, käytännöllisyytensä takia ja on hyvännäköinen siihen nähden että on muovia. Puu on kaunis mutta vaatii huoltoa. Mutta on sen arvoinen :) Laminaatti on karmein, on sekä ruma että epäkäytännöllinen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yläkerrassa korkki ja alakerrassa linoleumi (mattona asennettu), kylpyhuoneessa turvamuovimatto, ja olen kaikkiin 15 vuoden jälkeen aivan supertyytyväinen!
Korkki on jalalle lämmin, pehmeä ja vaimentaa ääntä.
Linoleumi on täysin luonnonaineista tehty, ei muovi. Lämmin, pehmeä, lemmikinkestävä, ei mitään vanhanaikaisia vahauksia!! Edelleen samanlainen kuin uutena.
Turvamuovimatto ehdoton suihkutiloissa, helppo pitää puhtaana, ei koskaan liukas. Maksanut hintansa takaisin käytössä.
"...Lattialinoleumissa pinnoitteena käytetään vesipohjaista akrylaattipinnoitetta tai PUR-pinnoitetta.
Linoleumista voi syntyä sisäilmaan matalan hajukynnyksen VOC-yhdisteitä eli haihtuvia orgaanisia yhdisteitä, joista merkittävimpiä ovat butanaali, heksanaali, heptanaali, oktanaali, nonanaali, dekanaali, etaanihappo, propaanihappo, butaanihappo, hiilihappo, tolueeni ja 2-pentyylifuraani."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Linoleumi
Ei kuulosta ihan niin hyvältä, jos haluaa mahdollisimman puhdasta sisäilmaa? Linoeumin pinnoitteessa kuitenkin muovia /polyuretaamia tms?
Pellavaöljy ja hartsit, joita linoleum sisältää, eivät ehkä myöskään kuuosta olevan sisäilman kannata välttämättä niitä ihan parhaita vaihtoehtoja, vaikka sisänsä ovat luonnollisia aineita kyllä. Ovat aika voimakkaita ja allergisoivia myös.
1) lautalattia - miellyttävä jalalle, voi hioa loputtomasti - lakka ei maalia
2) parketti - vrt. lauta - oltava laadukas
3) muovimatto - hyvälaatuinen kestää kymmeniä vuosia - ammattimiehen asennettava
4) vinyylilankku - hinta edellä - muutama lattia tullut asennettua
5) hiottu ja lakattu betoni - voisi olla ykkönenkin - rakennuksen tyylin mukaan
6) luonnonkivilaatta -''-
7) laatta -''-
8) laminaatti - en hevin laittaisi
Hyvä: vinyylilankku. Kestää kulutusta, kivan näköinen, akustisesti miellyttävä.
Huono: laminaatti. Ärsyttävä kolina vaikka vain kissa kävelisi sillä.