Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä lattiamateriaali on hyvä ja mitä lattiamateriaalia et missään tapauksessa ottaisi?

Vierailija
24.01.2023 |

Ja kerro miski joku on parempi kuin joku muu?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä: vinyylilankku. Kestää kulutusta, kivan näköinen, akustisesti miellyttävä.

Huono: laminaatti. Ärsyttävä kolina vaikka vain kissa kävelisi sillä.

Vierailija
2/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleskelutiloissa parketti on oma suosikki. Kaunis ja kestävä. On myös armollinen naarmuille ja pienille kolhuille. Laadukasta parkettia voi myös hioa useita kertoja. 

Inhokki on varmaan muovimatto. Sellaista en hankkisi ikinä. Tuntuu ikävältä jaloissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten määritellä hyvyys? muovimatto on esimerkiksi aivan ylivoimainen kestämään nesteitä ja kosteutta, mutta ei sitä nyt kukaan lattialleen halua.

Vierailija
4/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovimattoa/ vinyyliä en ottaisi ikinä. Molemmat päästävät huoneilmaa pilaavia VOC yhdisteitä.

Vierailija
5/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä: Kivi

Huono: Muovit

Vierailija
6/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massiiviparetti, parketti tai korkki, laatta kettitöön ja pesutiloihin.

Ei mitään muovista tehtyjä.

Vierailija
7/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan missä käytössä huone on, että mikä on hyvä ja huono. Mä tykkään puulattioista mutta ei se varmaan minään autotallin lattiana olisi kauhean hyvä.

Vierailija
8/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoin on laminaatti, en ottaisi mihinkään. 

Vierailija
9/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on maalattu betoni lattiamateriaalina, ja tykkään valtavasti!

Edellisessä talossa oli vinyylilattia, ja tykkäsin siitä sen kosteuden keston ja hiljaisuuden takia.

Itse en haluaisi laattalattiaa kaikkialle, ja laminaatti olisi viimeinen vaihtoehto.

Vierailija
10/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muovimattoa aika paljon. Ei olla sitä itse valittu, mutta ei ole tullut vaihdettuakaan. Mun mielestä ihan hyvä! Helpoin lattia ikinä pitää puhtaana. Lemmikkien tassut ei raavi eikä kopise.

Vierailija
11/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illuminaatti on parasta. Muista vain ottaa vapaamuurari asentamaan.

Vierailija
12/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on puuparketti.

En ottaisi laminaattia, enkä minkäänlaista muovimattoa. Myöskään kokolattiamattoa en ottaisi, vaikka olisivat miten laadukkaita.

Laattalattian voisin ottaa eteiseen ja keittiöön.

Vierailija
13/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovimattoa/ vinyyliä en ottaisi ikinä. Molemmat päästävät huoneilmaa pilaavia VOC yhdisteitä.

Hei, hyvä huomio, tuota hieman epäilinkin. Voikohan se olla syyynä ihmeellisiin oireiluihin? Mistä saisi tästä tietoa enemmän?

Siis, voiko sanoa, että vinyylimatto on terveydelle haitallinen materiaali?

Vierailija
14/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yläkerrassa korkki ja alakerrassa linoleumi (mattona asennettu), kylpyhuoneessa turvamuovimatto, ja olen kaikkiin 15 vuoden jälkeen aivan supertyytyväinen!

Korkki on jalalle lämmin, pehmeä ja vaimentaa ääntä.

Linoleumi on täysin luonnonaineista tehty, ei muovi. Lämmin, pehmeä, lemmikinkestävä, ei mitään vanhanaikaisia vahauksia!! Edelleen samanlainen kuin uutena.

Turvamuovimatto ehdoton suihkutiloissa, helppo pitää puhtaana, ei koskaan liukas. Maksanut hintansa takaisin käytössä.

Vierailija
15/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän riippuu ihan missä käytössä huone on, että mikä on hyvä ja huono. Mä tykkään puulattioista mutta ei se varmaan minään autotallin lattiana olisi kauhean hyvä.

Eikä keittiössä.

Vierailija
16/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovimatto on paras. Arvostan käytännöllisyyttä muutenkin.

Vierailija
17/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnollinen laminaatti on ihan ok kun on lattialämmitys. Minua ei kopinat häiritse. Mutta halvalla laminaatilla ei tee mitään. Aito puu/parketti on mielestäni paras. Muovimattoja en itse laittaisi mihinkään vaikka sillä on puolensa.

Vierailija
18/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta kaikista perinteisistä lattiamateriaaleista. Puulattia on suosikkini. Vinyylilankku toisena, käytännöllisyytensä takia ja on hyvännäköinen siihen nähden että on muovia. Puu on kaunis mutta vaatii huoltoa. Mutta on sen arvoinen :) Laminaatti on karmein, on sekä ruma että epäkäytännöllinen.

Vierailija
19/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yläkerrassa korkki ja alakerrassa linoleumi (mattona asennettu), kylpyhuoneessa turvamuovimatto, ja olen kaikkiin 15 vuoden jälkeen aivan supertyytyväinen!

Korkki on jalalle lämmin, pehmeä ja vaimentaa ääntä.

Linoleumi on täysin luonnonaineista tehty, ei muovi. Lämmin, pehmeä, lemmikinkestävä, ei mitään vanhanaikaisia vahauksia!! Edelleen samanlainen kuin uutena.

Turvamuovimatto ehdoton suihkutiloissa, helppo pitää puhtaana, ei koskaan liukas. Maksanut hintansa takaisin käytössä.

"...Lattialinoleumissa pinnoitteena käytetään vesipohjaista akrylaattipinnoitetta tai PUR-pinnoitetta.

Linoleumista voi syntyä sisäilmaan matalan hajukynnyksen VOC-yhdisteitä eli haihtuvia orgaanisia yhdisteitä, joista merkittävimpiä ovat butanaali, heksanaali, heptanaali, oktanaali, nonanaali, dekanaali, etaanihappo, propaanihappo, butaanihappo, hiilihappo, tolueeni ja 2-pentyylifuraani."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Linoleumi

Ei kuulosta ihan niin hyvältä, jos haluaa mahdollisimman puhdasta sisäilmaa? Linoeumin pinnoitteessa kuitenkin muovia /polyuretaamia tms?

Pellavaöljy ja hartsit, joita linoleum sisältää, eivät ehkä myöskään kuuosta olevan sisäilman kannata välttämättä niitä ihan parhaita vaihtoehtoja, vaikka sisänsä ovat luonnollisia aineita kyllä. Ovat aika voimakkaita ja allergisoivia myös.

Vierailija
20/29 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) lautalattia - miellyttävä jalalle, voi hioa loputtomasti - lakka ei maalia

2) parketti - vrt. lauta - oltava laadukas

3) muovimatto - hyvälaatuinen kestää kymmeniä vuosia - ammattimiehen asennettava

4) vinyylilankku - hinta edellä - muutama lattia tullut asennettua

5) hiottu ja lakattu betoni - voisi olla ykkönenkin - rakennuksen tyylin mukaan

6) luonnonkivilaatta                                     -''-

7) laatta                                                           -''-

8) laminaatti - en hevin laittaisi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan