Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön mummo, jolulahjojen osto

Vierailija
26.11.2021 |

Miten tekisitte? Lapset monta lapsenlasta. Tuntuu pahalta olla köyhä jouluna, kun haluisi muistaa kuitenkin.

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työtön ja säästin 800e lahjoja varten.

Sillä saa kymmeniä paketteja aikuisille ja lapsille.

Vierailija
82/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä tulee lapsiperheen äidiltä rehellinen vastaus:

Paras joululahja, mitä voisin saada, on "lahjakortti" (joku itse kirjoitetttu) missä lukee, että "Vanhemmille yhteistä aikaa ja mummolle ja (tähän lapsen nimi) yhteistä aikaa".

Toden totta. Aivan paras joululahja olisi! Itken melkein onnesta tätä ajatellessa. Sellaista lahjaa en itse tule saamaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tätähän kannattaa alkaa miettiä kuukautta ennen joulua, vaikka on ollut vuosi aikaa.

Niin ostamallako se paikka tässä maailmassa, vain ansaitaan? Joulu ihan turhanpäiväinen kulutusjuhla muutenkin, olisko kuitenkin tärkeämpää vaikka muunlainen yhdessä oleminen ja muistaminen.

Ap nimenomaan ehdotti itse lahjojen hankkimista, ne "vihatut" villasukat tai pipon voi neuloa myös huhtikuussa.

Olen yhdetn neulomisurakan saanut päätökseen. Kesällä ei ole mielekästä neuloa, yritin kyllä, kädet hiestä märkinä ei ole mielekästä tehdä mitään käsitöitä. Itsekkin tuuumaillut , että voihan sitä neuloa vaikka koko vuoden, mutta ei se niin vaan onnistunutkaan, kaikenlaista estettä tulee heti matkaan , kun jotain tämmöistä alkaa suunnittelemaan.

Voi hyvä luoja ja hikiset kädet😂😂😂😂

Oletko itse neulonut kesäaikaan , varsinkin jos on kuuma kesä? Viileimpinä päivinä, jos sellaisia sattuu kesällä olemaan niin voi hyvin neuloa tai yleensäkkin tehdä jotain. Räkätä sinä vaan ihan rauhassa.

Olen. Olen myös virkannut. Myös näinä kahtena viime kesänä ihan helteellä.

Ja ne lahjathan olisit voinut neuloa jo vaikka heti tammikuussa.

Vierailija
84/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä lapsenlapset on? Käyttäisin rahat vanhimpien lahjoihin, jos ovat kouluikäisiä. Sen ikäiset tietävät ja ehkä muistavat keneltä lahja on ja osaavat ehkä jopa kaivata lahjaa mummolta. Omille lapsille kannattaa avoimesti kertoa, että olet tehnyt tällaisen rajauksen. 

Kaikille lapsenlapsille ja lapsille tärkeintä on silti yhdessä vietetty aika. 

Ei lasten iän perusteella voi mielestäni tehdä tällaista rajausta. Kolme-viisivuotiaat tajuavat jo paljon. Mieluummin ei lahjoja kenellekään.

Vierailija
85/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä symppaan mummon fiiliksiä. Jäin eläkkeelle. Summa on pieni, saan asumistukea.

Mun lapset on onneksi aikuisia, joten sanoin että tänä vuonna ei sitten oikeasti kenenkään tarvii ostaa toisille mitään. Älytöntä muutenkin.

Asumistuki tulee 4.12. ja siihen asti mulla on ruokarahaa 38 euroa. Olen tottunut tilanteeseen ja tulen pärjäämään. Luottotiedot kunnossa. MasterCard tallella kriittisiin hetkiin.

Vierailija
86/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjat eivät ole välttämättömyys. Omat mummoni eivät antaneet lahjoja ja silti muistan heitä lämmöllä.

Vierailija
87/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti vähävarainen, niin ei todellakaan tarvitse ostaa yhtään mitään. Sen pitäisi pystyä lasten vanhempien selittää lapsilleen, ettei mummolla ole nyt lahjoja. Joulupukki toi lahjat yhteen paikkaan. Ja tästä ei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa. Ja tilanteessa, jossa lapsenlapsia on jo useammalla lapsella on mielestäni turha alkaa eläkeläisten hassaamaan rahojaan vaikkapa kuudelle lapsenlapselle ja omille lapsilleen ja heidän puolisoilleen. Jos on rahoissaan ja kiinnostaa, niin se on tietysti eri asia.

Jos pystyy, niin ostaa vaikkapa yhden vähän erikoisemman ja isomman suklaakonvehtirasian koko perheelle. Lindtillä on esimerkiksi hyviä.

Vierailija
88/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitähän olisi sitten ollut aikaa vaikka kuinka varautua jouluun, eikä alkaa kitistä kun se on kohta.

Tuleeko itsellesi heinäkuun helteissä mieleen jotkin jouluvalmistelut?

Vierailija
89/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hautakynttilöitä ovat huokeita Tarpeelisiä näin joulunaikaan 10€ saa jo säkillisen

Vierailija
90/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitähän olisi sitten ollut aikaa vaikka kuinka varautua jouluun, eikä alkaa kitistä kun se on kohta.

Tuleeko itsellesi heinäkuun helteissä mieleen jotkin jouluvalmistelut?

Minulle ainakin tulee. Aloitan jo tammikuussa ja ylipäätään aina kun jotain sopivaa sattuu eteen, toimin.

Meillä on aina kaapissa lahjavarasto ja sieltä on lähteneet myös mm. vaihtarimme muistamiset ja kaikki leirikoulureissujen isäntäperheiden lahjat, opettajien muistamiset jne.

Vierailija
91/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole missään mielessä järkevää enää tämä räjähtänyt joululahjomiskulttuuri. Kun pitäisi mummojen kolmanteen ja neljänteen polveen asti lahjoa jopa nyksän tai eksän lapsia, joita ei ole vuosiin nähnyt varsinkaan nyt korona-aikana.

Meillä sovittiin jo vuosia sitten, että jokainen ostaa omalle ydinperheelleen lahjat, mutta ei ostamalla  kumminkaimoille aseteta paineita, että heidänkin perhettä pitäisi muistaa.

Jos lähettää joulukortin, siinä voi mainita, että tänä jouluna muistin sitä tai tätä hyväntekeväisyysjärjestöä.

Vähemmän turhaa on enemmän.

Joulukortissa toivotetaan sen saajalle hyvää joulua, omaa erinomaisuuttaan voi toitottaa jossain muualla. 

Samaa mieltä. Mulle tulisi vain paha mieli. Jokainen ostaa vain omalle ydinperheelle, mutta kuitenkin osa muistaa lisäksi jotain järjestöä sen sijaan, että vaivautuisi muistamaan omaa yksinäistä sukulaistaan?

Yh:na surettaa muutenkin tuo monen "vain oma ydinperhe" ajattelu. Kyllä minä toki omille lapsilleni lahjat ostan ja koko joulun järjestän, koen vain haikeutta, kun muistan mitä joulu oli omassa lapsuudessani. Nyt ei tule lahjoja sukulaisilta ja korona on antanut syyn olla vierailematta edes. Katkaisisin varmaan lopullisesti välit jos joku kehtaisi laittaa joulukorttiin tuon maininnan, että on muistanut hyväntekeväisyysjärjestöä. 

Meidän lapset ilahtuivat kyllä kun heidän nimiinsä oli vaikka joku kirkon markkinoima apu köyhille perheille Afrikkaan annettiin lahjaksi. Siis tavallaan lapset saivat sen lahjoituksen tehdä.

Työpaikollahan on jo vuosia annettu usein vain kortti ja tieto mihin lahjarahat on kunakin vuonna annettu. 

Ehkä sitten ei voi näin tehdä, kun kerran kaikki ovat niin köyhiä, etteivät yhtään muuta lahjaa saa-

Vierailija
92/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työtön ja säästin 800e lahjoja varten.

Sillä saa kymmeniä paketteja aikuisille ja lapsille.

Et varmasti ainakaan työmarkkinatuella.

Vierailija
93/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla mainitsi piparinleivonnan yhdessä lastenlasten kanssa.

Sen omatkin lapseni yhä lämmöllä muistavat mummostaan.

Siinä on lahjaa kerrakseen ja vanhemmatkin saavat siinä lahjan - päivän aikaa hoitaa joulupuuhia ilman lapsia jaloissa pyörimässä.

Vierailija
94/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet työtönmummo Mummothan nauttivat eläkettä Ei ne töissäkäy

Vierailija
95/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä symppaan mummon fiiliksiä. Jäin eläkkeelle. Summa on pieni, saan asumistukea.

Mun lapset on onneksi aikuisia, joten sanoin että tänä vuonna ei sitten oikeasti kenenkään tarvii ostaa toisille mitään. Älytöntä muutenkin.

Asumistuki tulee 4.12. ja siihen asti mulla on ruokarahaa 38 euroa. Olen tottunut tilanteeseen ja tulen pärjäämään. Luottotiedot kunnossa. MasterCard tallella kriittisiin hetkiin.

Kuka sinä olet päättämään muiden puolesta? Päätä ettet itse osta etkä halua vastaanottaa, mutta siinä se.

Vierailija
96/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhemmat on köyhiä eläköityneitä tilallisia, joulu- ja synttärilahjat on aika usein ainakin osittain olleet omatekoisia.

Lapset on saanut mm. virkattuja "rytmimunia", villasukkia, pipoja, fleecekaulaliinan, tyynynliinoja, hilloa... usein myös lisäksi jotain edullista "krääsää", josta lapset tykkää, tyyliin tarrapaketteja, värityskirjoja tms.

Vierailija
97/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs elämämkoululainen se siellä, koulut jäänyt käymättä surkean kirjoitustaidon (taidottomuuden) perusteella. Ja ÄO joku 13 kun ei tajua että viiskymppiset käy vielä töissä. Mutta sulle tuo työssäkäyminen taitaa olla tosi vieras käsite.

Vierailija
98/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kun kaikki ei pääse sinne marjametsään kyykkimään ja neulominenkin voi joskus tuottaa haasteita. Ihanaa että joku sentään vielä haluaa ilahduttaa lapsenlapsia vaikka rahat on vähissä. Lapsille ne paketit on tärkeitä joten juuri tuo suklaalevy tai jouluinen karkkipussi jokaiselle ilahduttaa varmasti :)

Vierailija
99/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunista paperia ja kiharaa lahjanarua. Kaunis paketti on osa lahjaa. Joka pakettiin esim heijastin ja yksi lakupötkö. Joskus vähemmän on enemmän.

Vierailija
100/127 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs elämämkoululainen se siellä, koulut jäänyt käymättä surkean kirjoitustaidon (taidottomuuden) perusteella. Ja ÄO joku 13 kun ei tajua että viiskymppiset käy vielä töissä. Mutta sulle tuo työssäkäyminen taitaa olla tosi vieras käsite.

Jos on viisikymppisenä mummo, on itse kyllä elämämkoululainen.