Masennuslääke poistaa nälän
Aloitin vastikään masennuslääkkeet (kolmas päivä vasta menossa). Olen huomannut, että minulla ei enää ole oikein mitään ruokahaluja ja näläntunnekin poistunut. Aiemmin olen tykännyt syödä ja ruoka mielessä jatkuvasti. Onko tämä ihan normaali sivuoire? Yleensähän sanotaan, että masennuslääkkeet lisäisivät ruokahalua ja lihottaisivat. Lisäksi oloni on ollut jotenkin outo, mutta mietin, että ajattelenko vain tuntevani oloni hieman oudoksi vai onko olo oikeasti outo. Välillä minua jopa naurattaa, olenkohan tulossa hulluksi? :D
Kommentit (30)
Mulla ainakin on nykyään vähemmän nälkä kuin ennen Venlafaxinin aloittamista. Ennen kärsin verensokerin laskun aiheuttamasta huonosta olosta yms., mutta nykyään tuotakaan ei ole, kiitos lääkkeen. Mutta kyllä mulla silti herkkuja tekee mieli entiseen tapaan (=opittua näköjään).
Yleensä lihottavat räjähdysmäisesti. Rasittavat myös maksaa. Koukuttavat ja ovat kalliita
Usein noi SSRI- ja SNRI-lääkkeet vähentävät ruokahalua ja etenkin aluksi voivat aiheuttaa myös pahoinvointia, sillä ne vaikuttavat serotoniini-välittäjäaineeseen, jota on aivojen lisäksi paljon myös suolistossa. Fluoksetiiniahan (seronil) käytetään esimerkiksi bulimian hoitoon, koska se hillitsee ahmimishaluja.
T: Farmaseutti
Erittäin normaali oire kun menossa on 3. päivä... Osalla ihmisistä kyllä sitten valitettavasti kääntyy ajan kanssa toiseen suuntaan eli lisää ruokahalua ja varsinkin makeanhimoa. Toiset lääkkeet aiheuttaa tätä pahemmin kuin toiset, esim. mirtatsapiini on erittäin pahamaineinen ruokahalun lisääjä. Ei sekään tosin kaikille toki tätä sivuvaikutusta tee, mutta hyvin monelle.
Saman olen huomannut. Mulla on nyt ollut 1½ kk käytössä Cipralex 10 mg/vrk sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja lievään ahdistuneisuuteen. Alkuun näläntunne katosi kokonaan, samoin makeanhimo. Nyt tilanne on vähän tasoittunut, mutta syön silti vähemmän kuin ennen eikä makeaakaan mene kuin kerran viikossa jos jotain karkkia, pullaa tms. sattuu näkysällä olemaan (ennen söin päivittäin ja isoja määriä).
Jotkut masennuslääkkeet taas vievät ruokahalun kokonaan. Näitä käytetään tosin yleensä vain vakavaan masennukseen. Esimerkkinä itseni pelastanut Voxra.
Liikkuminen poistaa näläntunteen ja on täysin ilmaista. Ei muuta kun ulos aina kun on vapaata
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:20"]
Mene ulkoilemaan. Eikä maksa mitään
[/quote]
Mite se auttaa esim. vakavaan masennukseen, joka on aivokemian häiriötila?
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:36"]
Liikkuminen poistaa näläntunteen ja on täysin ilmaista. Ei muuta kun ulos aina kun on vapaata
[/quote]
Jännää, että työskennellessäni kunto-ohjaajana treenasin (en tavoitteellisesti) enemmän tai vähemmän 10h/päivä 5*vk, eikä näläntunne mennyt minnekään. Ei myöskään kun pidin yllä kuntoa treenaamalla 2-4h/päivä neljästä viiteen päivänä viikossa. Voisiko olla niin, että kaikki eivät ole sinä?
itselläni taas tuntuu olevan koko ajan nälkä! essitalopraami käytössä, toisaalta ei tee mieli kuin terveellistä kotiruokaa, ja liikunnanhimo kasvanut, joten voi olla että sitä kauttakin nälkä, mutta kahden tunnin välein tekisi mieli syödä jotakin! kummallisesti paino ei ole kyllä noussut, ehkä jopa päin vastoin kun aineenvaiihdunta saa taas piristystä
Varmaankin yksilöllistä, miten vaikuttaa, ja mitä muuta arjessa muuttuu kuin lääkityksen aloittaminen
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on nykyään vähemmän nälkä kuin ennen Venlafaxinin aloittamista. Ennen kärsin verensokerin laskun aiheuttamasta huonosta olosta yms., mutta nykyään tuotakaan ei ole, kiitos lääkkeen. Mutta kyllä mulla silti herkkuja tekee mieli entiseen tapaan (=opittua näköjään).
Siis tarkoitatko, että vähemmän nälkä Venlafaxinin aloittamisen jälkeen? Vähän lauserakennejuttuja...
Vierailija kirjoitti:
itselläni taas tuntuu olevan koko ajan nälkä! essitalopraami käytössä, toisaalta ei tee mieli kuin terveellistä kotiruokaa, ja liikunnanhimo kasvanut, joten voi olla että sitä kauttakin nälkä, mutta kahden tunnin välein tekisi mieli syödä jotakin! kummallisesti paino ei ole kyllä noussut, ehkä jopa päin vastoin kun aineenvaiihdunta saa taas piristystä
Mulla Essitalopraami vei ruokahalut.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 11:20"]
Mene ulkoilemaan. Eikä maksa mitään
Mite se auttaa esim. vakavaan masennukseen, joka on aivokemian häiriötila?
Ympäristö ja elämäntavat vaikuttavat kyllä aivokemiaasi, ja aivoihisi ylipäätänsä. Kaikkia masentuneita ei ehkä voida parantaa vain kehottamalla heitä ulkoilemaan, mutta ulkoilun suositteleminen ei välttämättä ole lähtökohtaisesti naiivi tai huono ajatus.
Ap varmasti mies. Jokainen nainen alottaa lihomisen heti jos lääkäri vihjaa edes että saattaa lihottaa , koska silloin on lääkkeen syytä kaikki, vaikkei ois pilleriäkään ottanut.
Mikä lääke?
Haluan samaa tavaraa!
Nim. Masentunut läski