Haluan avautua! (kiitos jos luette)
Eli olen 15v tyttö ja oikea isäni on narsistinen,väkivaltanen juoppohullu.Äiti lähti kävelemään kun olin n.6kk ikäinen. Heti sen jälkeen äiti löysi uuden miehen jonka kanssa yhdessä vieläkin. Luulin häntä (uutta miestä) oikeaksi isäkseni 10-VUOTIAAKSI ASTI(!!!) Koska äiti salasi koko menneisyyden. Voin sanoa että ei ollut mukavaa koska kaikki muut tiesi totuuden ja tunsin itseni petetyksi. Jo eskarissa minua kiusattiin, ja se jatkui tasasesti koko ala-aste ajan. Mua syrjittiin ja haukuttiin huoraksi,läskiksi,pallokalaksi,tyhmäksi,jne. Myös kuristettiin ja potkaistiin mahaan. Kerroin rehtorille, ei uskonut. Kerroin äidille, sanoi "älä välitä niin ne lopettaa". Ei lopettanut. Olin 8v kun ENONI sanoi minun hänen sylissään ollessaan "varohan ettei tuohon kasva rulla, siinä on jo alku" ja puristi mua mahan nahkasta Huom! Olin laiha! Tuon lauseen jälkeen en ole ikinä hyväksynyt kroppaani. Koulussa haukut muserti lopunkin itsetunnon. Olin 10v ja tulin kotiin koulusta jossa oli ollut terkkarin tarkastus. Eka kommentti mummilta oli: "no paljonko on ylipainoa?" Ja huom: en ollut ylipainoinen. Olin normaalipainoinen. Harrastan myös luistelua jossa näkee koko ajan laihoja tyttöjä, joten voitte kuvitella sen helvetin. Mummini oli käyttämässä mua 10-vuotiaana luistelu harkoissa ja rupesi huutamaan minulle kun en osannut axel-hyppyä. Itkin matkan kotiin, mutta mummi kielsi itkemästä ja sano että heittää ulos autosta jos en lopeta itkemistä. En ollut/ ole koskaan tarpeeksi. Laihdutin kolmena kesänä ala-aste ikäisenä, siinä onnistumatta (4-,5-, ja 6-lk) Vihasin itseäni vielä enemmän. Ylä-asteella aloitin 2013, 7-luokan. Tyylini muuttui ja sukulaiset huoritteli ja moitti. Kestin sen. Myös jotkut entiset kaverit moitti. Viiltelin jonkun verran pahaan olooni. Lopetin sen vuosi sitten. Musiikki on/oli ainut turva ja tuki. Myös seiskaluokalle mennessä yritin laihduttaa. Ilman tulosta. Nyt viime kesänä (2014) päätin laihduttaa hinnalla millä hyvänsä. Mitat oli kesällä 168cm ja n.66 kg. Eli aikalailla normaalit. Nyt olen 168 cm 53 kg, ja laihdutan vieläkin. Miksi? Koska sairastuin kai lievään syömishäiriöön. Monet yöt kesästä lähtien olen tärissyt,meinannut pyörtyä, ja valehdellut syömisistä. En voi enää syödä yli 1000 kcl päivässä ilman huonoa omatuntoa. Pelkään lihomista vaikka kehoon olenkin tyytyväinen. Joka kilon jälkeen tulee ajatus "jos vielä muutama kilo". Joo hei, kiitos ihmiset kun veitte itsetuntoni. En myöskään osaa puhua tunteistani, enkä myöskään osaa tuntea kunnolla myötätuntoa. Kirjoitan vain sanotuksia ja haluan olla yksin. En tiedä miksi kirjoitin tämän, ei se teitä kuitenkaan kiinnosta. Ai niin koulupsykologilla kävin syksyn koulumenestyksen takia. Olis halunnut mut terapiaan mutta kieltäydyin. Ja äitikään ei terapiaan mua halunnu. Anteeksi pitkä teksti.
Kommentit (31)
Moi. Mulla on monia vaikeuksia itselläni takana ja vieläkään en ole niistä yli päässyt (olen jo 30). Itse olen aina lohtusyönyt ahdistukseen, masennukseen ja kaltoinkohtelun aiheuttamaan huonoon oloon ja olen lihonnut kamalasti.
Kun nyt tänne kirjottelet, niin varaudu siihen, että kaikilla on omat mielipiteensä. Mun mielestäni se on ihan oikein, että pidät puolesi ja tiedät, mitä haluat. Joku eri mieltä oleva saattaa kuitenkin tarkottaa hyvää ja perustaa mielipiteensä vaan omaan kokemukseensa, eli ei siitä kannata ainakaan hermostua. :)
Minulla itselläni on aina ollut niin huono itsetunto, että kuuntelin muiden negatiivisia kommentteja (kuten sinä laihdutusasiassa) ja otin kaiken itseeni ja uskoin kaiken, ja olen siksi kai muuttunut täysin saamattomaksi luuseriksi. Älä usko muita, äläkä ota niitä liian vakavasti. Ehkä sulla on vähän samaa ongelmaa kuin mulla? Eli kaikki kommentit tuntuu kovin henkilökohtaisilta ja tuntuu, että niitä täytyy totella? Mutta todennäköisesti ne kommentoijat EIVÄT EDES OLE NIIN VAKAVISSAAN, eivätkä tajua että sä otat kaiken tosissasi (tai sitten tietävät, että otat sen tosissasi ja tahallaan kiusaavat). Joka tapauksessa, tuollaista ei kannata kuunnella ja olla välittämättä mistään kommenteista.
Ei terapia ole paras vaihtoehto. Mitä terapiaa tungetaan joka väliin lääkkeenä, kun kysymys on kommunikoinnista. Ne tuuppaa terapiaa, jotka eivät ymmärrä, eivätkä halua opetella ymmärtämään. Ne pätijät, jotka eivät edes välitä kuunnella. T. musisoiva kääkkä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 19:30"]Olen realisti, mutta tiedän myös sen, että jos tekee kaikkensa unelmansa eteen, sen saavuttaa. Ei mulla ole muuta ammattia jota edes harkitsisin. Tiedän että muusikoille ei tule rahaa sormia napauttamalla, mutta en aio luovuttaa ja mennä toimistoon töihin vaan sen takia, koska se on helpompaa. Samalla menis kaikki sanotukset ja työ hukkaan. Sanotan muuten enkuks, joten se on mun vahva aine koulussa.
-ap
[/quote] Mikä on sun keskiarvo? Pääsiaitkö lukion, mahdollisesti musiikkipainoitteiseen? Voisit opiskella ja kirjoittaa pitkän englannin kun se on sinulle mieluisa aine, myös lukion äidinkieli parantaa lähes kaikkia kirjoittajina! Epiämieluisat aineet voi käydä lyhyenä, kaveripiirit menisi uusiksi, itsetuntokin voisi kohentua onnistumisista. Lisäksi Suomessa on musiikkialan koulutusta jos haluaisit aikuisena alalle.
Keskiarvo on muistaakseni n.7.2
Taide aineet helppoja, hahmotus ja keskittymis-vaikeuksien takia äidinkieli, matikka, kemia jne. On vaikeita.
-ap
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 19:30"]Olen realisti, mutta tiedän myös sen, että jos tekee kaikkensa unelmansa eteen, sen saavuttaa. Ei mulla ole muuta ammattia jota edes harkitsisin. Tiedän että muusikoille ei tule rahaa sormia napauttamalla, mutta en aio luovuttaa ja mennä toimistoon töihin vaan sen takia, koska se on helpompaa. Samalla menis kaikki sanotukset ja työ hukkaan. Sanotan muuten enkuks, joten se on mun vahva aine koulussa.
-ap
[/quote] Mikä on sun keskiarvo? Pääsiaitkö lukion, mahdollisesti musiikkipainoitteiseen? Voisit opiskella ja kirjoittaa pitkän englannin kun se on sinulle mieluisa aine, myös lukion äidinkieli parantaa lähes kaikkia kirjoittajina! Epiämieluisat aineet voi käydä lyhyenä, kaveripiirit menisi uusiksi, itsetuntokin voisi kohentua onnistumisista. Lisäksi Suomessa on musiikkialan koulutusta jos haluaisit aikuisena alalle.
[/quote] Paitsi luonnontieteilijää mobiilikirjoittajana ;)
Minullakin on taiteellinen haave - nimittäin ikäisenäsi väitin kiven kovaan että minusta tulee taidemaalari. Eli en tee peruskoulun jälkeen muuta kuin maalaan vain päivät pitkät. Rakastan maalaamista, voin upottaa siihen kaiken paskan, ahdistuksen ja katkeeuuden ja myös kaiken ihanan, hyvän... Taiteilijana varmasti ymmärrät terapeuttisuuden.
Kuitenkin, vanhemmat ohjasivat minut lukioon. Oikeassa olivat! Muutin 18- vuotiaana omaan opiskelukämppään, kaveripiirit muuttui kaltaiseksi, kiusaajat jäivät, kiinnostuin luonnontieteistä.
Nyt 23-vuotiaana luonnontieteiden kandidaattina (fysiikka ja biologia) ja taidemaalarina (olen saanut potretteja ja muutaman muunkin myytyä, nyt maalaan kuvia mahdolliseen lastenkirjaan) voin sanoa, että kyllä kannatti.
Omapa on valintasi, jos et halua edes terapiaa etkä mitään muutakaan apua. Onnea valitsemallasi tiellä.
Tulee helpottamaan vähän sitten, kun olet aikuinen eikä tarvitse välittää sen enempää mummin laihdutuspuheita kuin oikeasta isästäsi.
Tulevaisuuden varalle sinun kannattaa hankkia ammattioppia, ja sitä on tarjolla muusikoillekin. Kun päätät peruskoulun, hakeudu johonkin sellaiseen oppilaitokseen, jossa on juuri sinulle sopivaa musiikinopetusta. Sitä löytyy erityisesti vapaan sivistystyön puolelta mm. kansanopistoista, vaikka varsinaisia kulttuurikoulutuksia onkin vähennetty. Se auttaa kovasti unelmasi toteutumista.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 19:30"]Olen realisti, mutta tiedän myös sen, että jos tekee kaikkensa unelmansa eteen, sen saavuttaa. Ei mulla ole muuta ammattia jota edes harkitsisin. Tiedän että muusikoille ei tule rahaa sormia napauttamalla, mutta en aio luovuttaa ja mennä toimistoon töihin vaan sen takia, koska se on helpompaa. Samalla menis kaikki sanotukset ja työ hukkaan. Sanotan muuten enkuks, joten se on mun vahva aine koulussa. -ap [/quote] Mikä on sun keskiarvo? Pääsiaitkö lukion, mahdollisesti musiikkipainoitteiseen? Voisit opiskella ja kirjoittaa pitkän englannin kun se on sinulle mieluisa aine, myös lukion äidinkieli parantaa lähes kaikkia kirjoittajina! Epiämieluisat aineet voi käydä lyhyenä, kaveripiirit menisi uusiksi, itsetuntokin voisi kohentua onnistumisista. Lisäksi Suomessa on musiikkialan koulutusta jos haluaisit aikuisena alalle. [/quote] Paitsi luonnontieteilijää mobiilikirjoittajana ;) Minullakin on taiteellinen haave - nimittäin ikäisenäsi väitin kiven kovaan että minusta tulee taidemaalari. Eli en tee peruskoulun jälkeen muuta kuin maalaan vain päivät pitkät. Rakastan maalaamista, voin upottaa siihen kaiken paskan, ahdistuksen ja katkeeuuden ja myös kaiken ihanan, hyvän... Taiteilijana varmasti ymmärrät terapeuttisuuden. Kuitenkin, vanhemmat ohjasivat minut lukioon. Oikeassa olivat! Muutin 18- vuotiaana omaan opiskelukämppään, kaveripiirit muuttui kaltaiseksi, kiusaajat jäivät, kiinnostuin luonnontieteistä. Nyt 23-vuotiaana luonnontieteiden kandidaattina (fysiikka ja biologia) ja taidemaalarina (olen saanut potretteja ja muutaman muunkin myytyä, nyt maalaan kuvia mahdolliseen lastenkirjaan) voin sanoa, että kyllä kannatti.
[/quote]
Kaikki muuten ok? ;) Myynti on on vaikuttava ja se että teet sitä mitä haluat, I see.
Ihan kuin olisin lukenut omaa 16-vuotiaana kirjoittamaani tekstiä. En tiedä olisinko tätä halunnut kuulla, mutta se, että uskottelee itsellensä ettei välitä kun ei itke tai valita, ei silti tarkoita ettei tunne. Se on vain suojautumiskeino rankkoja kokemuksia vastaan. Kun maailma tuntuu pahalta ja väärältä ja siltä ettei kuulu tänne kaiken sekaan, on helpompi padota ne tunteet ja olla kova. Yritän tässä miettiä, mitä olisi halunnut kuulla silloin nuorena jos olisin uskaltanut hakea apua, mutta ei tule muuta mieleen kuin sanoa, että kaikki järjestyy vielä. Ihan varmasti. Voimia.
Miten olisi musiikkiterapia? Ei tartte välttämättä puhua. Musiikin avulla/kautta käsitellään kokemuksia ja tunteita. Kela korvaa osan maksuista.
Olet kovin nuori, ja olo on kovin huono, mutta usko pois meitä vanhoja kääkkiä täällä, ota se terapia-apu vastaan, et ole yksin, jo kovin nopeasti tulet sen vielä huomaamaan!
Olet arvokas itsenäsi, jo jos muut sun ympärillä ei tue sua, joudut vaan olemaan vielä hetken vahvempi! Uskon, että pystyt siihen!