Päiväkotiharjoittelu
Ja nyt muuten jännittää! Muutaman viikon päästä alkaa harjoittelu päiväkodissa ja olen alle 3vuotiaiden ryhmässä.
Haluaisin jo etukäteen vähän käsitystä esim että mitä tuon ikäiset osaa? Miten uutena ihmisenä niitä kannattaa lähestyä ym..?
Sekin jännittää, kun itse olen sellainen että uusissa tilanteissa en sitten varmasti osaa ruveta tekemään tuosta noin vaan jotain niin jos seisonkin siellä tumput suorana...
Kaikenlaisia vinkkejä tänne :)
Kommentit (16)
Meillä juuri täyttänyt 3v, puhuu melko selkeästi, oppinut kuivaksi, pitää leikkimisestä erityisesti pihalla, välillä uhmaa "en halua ja en osaa jtn. tehdä". Kaikki on vieläkin uutta ja hauskaa! :)
Lähestymisestä sanoisin sen, että ole aluksi lasten leikkiessä lattialla vaan istumassa ja juttele lapsille vaikka leluista, mutta anna lasten itse lähestyä sinua. Parempi olla näissä tilanteissa rauhallinen. Hiljalleen lapset tottuvat sinuun ja alkavat esimerkiksi tuomaan sinulle leluja ja kirjoja.
Kiitos vastaajille :) lisää saa laittaa!
Sellainen kysymys heräsi myös mieleen, että ymmärtääkö noin pienet jos/kun sanon jotain "minä oon *etunimi* ja *tähän ehkä jotain jatkoa(?).
Siis ekana päivänä kun kerron kuka olen...
Saattaa ymmärtää tai sitten ei, riippuu pitkälti lapsen iästä :) Mutta parempi se on esitellä itsensä esimerkiksi aamupiirissä.
Siis menetkö ylipäätään harjoittelijaksi vai opintoihisi kuuluva harjoittelu?
Ei ole opintoihin kuuluva, jos olisi niin ehkäpä olisin enemmän kartalla lapsista :)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 15:50"]
Ja ikää oli..18v?
[/quote]
meillä oli päiväkodissa 16v harjoittelija. Oli siis ekaa vuotta lähihoitajakoulussa. oikein reipas tyttö vaikka sitäkin taisi vähän jännittää. Lapset tykkäs kun oli ylimääräinen apulainen joka luki ja pelasi jne.
Alle kolmivuotiaiden ryhmässä hoito on pääasiassa perushoitoa, siis vaipanvaihtoa, ruokailua, pukemista ja riisumista, sylissäpitämistä. Ulkona keinussa vauhdinantamista ja viihdyttämistä kun ei ne pienimmät siellä ulkona tykkäis välttämättä olla. Toki niille järjestetään askartelua jne missä varmasti olet apuna.
alle pari uotiaat on sellaisia itsenäisiä taapertajia jotka menee muitten perässä, mutta touhuaa paljon ittekseen, saattaa ottaa leluja kädestä jne. 2-3 vuotiaat jo osaa leikkiä ja useimmiten puhuakin hyvin. Osaavat myös syödä itse, harjoittelevat pukemista ja vaipatta oloa. Parivuotiaat on luonnostaan aika väkivaltaisia joten jos leluista tulee riitaa niin tönimistä saattaa tulla.
Niin tuosta lähestymisestä.. Älä odota että ovat heti kovin tuttavallisia tai syliin tulossa. Eivät useinkaan vastaa vieraille. Mutta eipä siitä kannata välittää, touhuat mukana ja juttelet niille niin äkkiä ne tottuu.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 15:50"]
Ja ikää oli..18v?
meillä oli päiväkodissa 16v harjoittelija. Oli siis ekaa vuotta lähihoitajakoulussa. oikein reipas tyttö vaikka sitäkin taisi vähän jännittää. Lapset tykkäs kun oli ylimääräinen apulainen joka luki ja pelasi jne.
Alle kolmivuotiaiden ryhmässä hoito on pääasiassa perushoitoa, siis vaipanvaihtoa, ruokailua, pukemista ja riisumista, sylissäpitämistä. Ulkona keinussa vauhdinantamista ja viihdyttämistä kun ei ne pienimmät siellä ulkona tykkäis välttämättä olla. Toki niille järjestetään askartelua jne missä varmasti olet apuna.
alle pari uotiaat on sellaisia itsenäisiä taapertajia jotka menee muitten perässä, mutta touhuaa paljon ittekseen, saattaa ottaa leluja kädestä jne. 2-3 vuotiaat jo osaa leikkiä ja useimmiten puhuakin hyvin. Osaavat myös syödä itse, harjoittelevat pukemista ja vaipatta oloa. Parivuotiaat on luonnostaan aika väkivaltaisia joten jos leluista tulee riitaa niin tönimistä saattaa tulla.
Anteeksi nyt vaan mutta se on HARJOITTELIJA, ei mikään ylimääräinen pikku apulainen!
Tulikin jo hyvä neuvo että kannattaa ensin mennä lattialle istumaan ja seurailla heidän leikkejään, ja jos hymyilee lapsille lempeästi niin ei kauaa mene kun joku jo saattaa peruuttaa kirjan kanssa syliin. Tällöin voi antaa esim tehtäviä että löydätkö sivulta nallen, lapsi sitten näyttää sormellaan että missä mitäkin on. Tärkeää on auttaa lapsia nimeämään asioita. Näin saattavat toistaa ja oppia uusia sanoja. Mutta älä itse ota syliin heti, anna heidän tulla sun luokse. Ja pukemistilanteessa myös lempeä hymy ja jutteleminen auttaa voittamaan lasten luottamuksen samalla kun autat.
Mutta ehkä tärkeintä mitä voit tehdä on olla reippaan oloinen ja oma-aloitteinen. Kysy siis henkilökunnalta että voisinko auttaa jotenkin tai mitä voisin tehdä. Ja voit myös kysellä heiltä lapsiin tai työhön liittyviä lkysymyksiä ja esim sääntöjä mitä heillä siellä on. Tai päivärytmiä mikäli sellaista ei ole esillä. Tai voit aluksi
kysyä jo valmiiksi että mitkä olisivat sellaisia työtehtäviä täällä mitä voisin tehdä ja tartut aina niihin kun näet.
Ja puhelinta ei kannata räplätä työaikana ellei ole Tauko menossa. Ei anna hyvää kuvaa jos vaa kännykkä kädessä jumittaa. Eli ole aktiivinen, varmasti opit paljon. Työntekijöiden tehtävä on ohjata sinua ja kertoa talon tavoista ja lapsista. Mutta kysele niin saat vastauksia. Ja muista vaitiolovelvollisuus.
Ja lapsista ei saa oottaa kuvia ellei sinua erikseen pyydetä talon kameralla kuvaamaan esim päiväkodin blogiin. Mutta siis jos olet läsnä ja aktiivinen niin sillä pääset jo pitkälle.
Kun vaikutat kiinnostuneelta ja oma-aloitteiselta niin sinut luultavasti muistetaan ja saatetaan jatkossa pyytää töihin kun sana leviää miten ahkera olit harjoittelussa. Ja tietenkin työntekijöitä kohtaan reipas kättely ja esittely itsestään aluksi myös hyvä. Ja ole mukana aamupiireillä, leiki mukana laululeikkejä yms. Hyvin se tulee menemään. Tsemppiä! :)
Niin ja voit myös googlettaa sanoilla "lapsen kehitys" (0-3v) niin löydät teoria tietoa..:)
väestöliiton sivuilta muistaakseni löytyy taitoja mitä minkäkin ikäinen osaa suunnilleen. googlettamalla myös löytyy kasvusta ja kehityksestä. t lähäriopiskelija