Mitä kaikkia metsän eläimiä te olette nähneet kaupungissa?
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Varpushaukka lehahti istumaan piha-aidallemme ja peurat olivat seisovassa pöydässä etupihan istutusten kimpussa. Kyy, kettu, rottia, myyriä jne.
Jäin miettiin... Vissiin varpushaukka se oli, minkä näin, "Iivo" :) Saman päivän aamu, kun Iivo Niskanen voitti 50km kultaa. Lie tullut onnittelemaan? :)))
Ei vaan, tais sinä päivänä olla kauhee pakkanen ja tuli lämmittelemään kerrostalon parvekkeelle...
Hopeakettu
Aran oloisena Helsingin yöelämässä.
Nolo asu: revityt farkut jotka paljastivat Kalvin Clein alkkarit😉 Vyölaukku (feikki LV), tiukka valkoinen t-paita (Simon Cowellin ja Chris Hemsworthin tapaan, harmi ettei vartalo ollut Chrisin), valkoiset nuorten (sic) tennistossut. Hirveästi heitteli yläfemmoja ja hoki OMG, Hey dude jne vastaantuleville nuorille joiden isoisä tämä kettu olisi voinut olla.
Meilahdessa kettu, jolla oli kani tai jänis suussa.
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu
Nolo asu: revityt farkut jotka paljastivat Kalvin Clein alkkarit😉 Vyölaukku (feikki LV), tiukka valkoinen t-paita (Simon Cowellin ja Chris Hemsworthin tapaan, harmi ettei vartalo ollut Chrisin), valkoiset nuorten (sic) tennistossut. Hirveästi heitteli yläfemmoja ja hoki OMG, Hey dude jne vastaantuleville nuorille joiden isoisä tämä kettu olisi voinut olla.
Minä näin hopeakettuja jo 90-luvulla, niitä tuli vastaan Mikadon, TsupiTsupin, Paakkarsin, Hamletin ja Cellan kohdalla. Vähän ihmeteltiin että mitä ihmettä kettu teki Mikadossa:)
Mäyrä hyökkäs kerran kimppuun, kun olin rölkillä. Asun Helsingissä, joten yllätyin ja pirulainen pääsi yllättämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu
Minä näin hopeakettuja jo 90-luvulla, niitä tuli vastaan Mikadon, TsupiTsupin, Paakkarsin, Hamletin ja Cellan kohdalla. Vähän ihmeteltiin että mitä ihmettä kettu teki Mikadossa:)
Mikado oli kettukolo😁
Minä näin kamelin Pieksämäen kadulla. Mistä lie tullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korppeja, jäniksiä ja kärpän.
Kärppä juoksi kadulla keskellä päivää. Korpit kai elävät yleensä kaukana ihmisistä, mutta tämä parvi keskellä asutusta.
Korppi, missä päin?
Kun mun mielestä korppi on salomaitten lintu ja lentelee jossain Kainuun/P-Pohjanmaan korkeuksilla.
P-Savossa muka nähty? - Rohkeneeko tuota eppäillä.... Jos se oli iso varis???
Korppeja oli takavuosina suurina parvina joka ikisessä kaupungissa, joissa oli kaatopaikka lähellä. Ei sellaisia määriä korppeja näe ikinä salomailla. Näkyy niitä edelleen, vaikka ovat vähentyneet kun kaatopaikkoja on suljettu kierrätyksen myötä.
Sitten ovat oma lukunsa vilkkaiden pääväylien varsia partioivat korpit, jotka etsivät autojen tappamien eläinten raatoja. Joidenkin partiolento tapahtuu joka päivä niin säännöllisesti, että kellon voi tarkistaa. Varsin urbaaneja tapauksia nämäkin korpit.
Eipä voi oikein salomaiden aroiksi linnuiksi sanoa myöskään suurjärvien mökkirantoja kierteleviä korppeja. Etsivät kalastajien rannoille heittelemiä kaloja. Ei ne nyt ihan viereen tule perkeitä kärkkymään niin kuin lokit ja varikset, mutta ei paljoa puutu. Mulla on tapana perata hauet ja muut verkkoavannolla. Sata metriä kun olen edennyt avannolta pois lähtiessä, lehahtavat korpit apajalle. Tarkkaan seuraavat liikeitäni. Tuossa naapurisaaressa pesivät ihan mökkiläisten silmien alla. Mukava seurata syyskesällä kun korppipoikue leikkii tuntikausia rantapuiden heittämissä tuulen pyörteissä. Ihan läheltä saa katella temppuilua. Luulis näitä Kallavedenkin pilkkijöiden seurana pyörivän.
Jaahas, vitsillä laittamani kissa viesti ollaan poistettu ja toisten munahaukat saa jäädä tähän ketjuun.
Töyhtöhyyppiä renkaat sieraimissa
Lehmiä, kanoja, koppeloita, susia, harakoita, kottaraisia, huuhkajia ja noi oli kaikki naaraita, mutta olen nähnyt myös yhden vanhan ketun. Se oli uros.
Espoossa peuroja, jäniksiä ja kettu.
Jänis, hirvi, siili, peura, kanahaukka, kettu, pöllö, hevonen, minisika, rotta, piisami, lukuisia pikkulintuja, nämä siis Helsingissä.
Oravia, rusakoita, peuroja. Ketun, näädän, kärpän/lumikon. Jonkin pöllön ja hiirihaukan aterioimassa.
Mäyrä (meni suojatietä!), peura, kettu, orava, jotain hiiriä tai päästäisiä, varpuspöllö, rusakko, metsäjänis, siili.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, vitsillä laittamani kissa viesti ollaan poistettu ja toisten munahaukat saa jäädä tähän ketjuun.
Älä harmistu. Ei minun näkemäni kikkarapäätkään saaneet jäädä ketjuun. Vaikka ei ollut edes vitsi, vaan oikeasti parveilevat.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa on enemmän kettuja kuin maalla.
Totta. Mulla on itselläni neljä kettuhavaintoa.
Yksi maantien varrelta. Yksi Kehä III:lta, yksi kotikaupunkini keskustasta ja yksi kotipihaltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korppeja, jäniksiä ja kärpän.
Kärppä juoksi kadulla keskellä päivää. Korpit kai elävät yleensä kaukana ihmisistä, mutta tämä parvi keskellä asutusta.
Korppi, missä päin?
Kun mun mielestä korppi on salomaitten lintu ja lentelee jossain Kainuun/P-Pohjanmaan korkeuksilla.
P-Savossa muka nähty? - Rohkeneeko tuota eppäillä.... Jos se oli iso varis???
Korppeja oli takavuosina suurina parvina joka ikisessä kaupungissa, joissa oli kaatopaikka lähellä. Ei sellaisia määriä korppeja näe ikinä salomailla. Näkyy niitä edelleen, vaikka ovat vähentyneet kun kaatopaikkoja on suljettu kierrätyksen myötä.
Sitten ovat oma lukunsa vilkkaiden pääväylien varsia partioivat korpit, jotka etsivät autojen tappamien eläinten raatoja. Joidenkin partiolento tapahtuu joka päivä niin säännöllisesti, että kellon voi tarkistaa. Varsin urbaaneja tapauksia nämäkin korpit.
Eipä voi oikein salomaiden aroiksi linnuiksi sanoa myöskään suurjärvien mökkirantoja kierteleviä korppeja. Etsivät kalastajien rannoille heittelemiä kaloja. Ei ne nyt ihan viereen tule perkeitä kärkkymään niin kuin lokit ja varikset, mutta ei paljoa puutu. Mulla on tapana perata hauet ja muut verkkoavannolla. Sata metriä kun olen edennyt avannolta pois lähtiessä, lehahtavat korpit apajalle. Tarkkaan seuraavat liikeitäni. Tuossa naapurisaaressa pesivät ihan mökkiläisten silmien alla. Mukava seurata syyskesällä kun korppipoikue leikkii tuntikausia rantapuiden heittämissä tuulen pyörteissä. Ihan läheltä saa katella temppuilua. Luulis näitä Kallavedenkin pilkkijöiden seurana pyörivän.
Kiitos kommentista! Kerran oltiin makkaranpaistossa, P-Savossa, kaveri (R.I.P.) sanoi, että korppi tuli seuraamaan meidän touhua - tais makkara tuoksua nokkaan :) . Ihmettelin silloin, et korppi, näillä korkeuksilla??? .... Itse rupesin sit harrastamaan metsäkävelyä, samalla alueella, .... ei niitä korppeja kyllä näkynyt, eikä kuulunut (sellanen isomman variksen, matalampi ääni, jos nyt oikein muistan). Mutta totta, tuli sellanen outo tunne, et kyllä joku seuraa mun liikkumisia. (kuulostaa kyllä oudolta, mutta tarkoitan siis eläimiä).
Olen syntynyt korvessa, kaukana kirkonkylästäkin. Asuin siellä 19 v. opiskelun takia enkä nähnyt juuri mitään metsäneläviä, paitsi metsälintuja, teeren ja metson. Metsässä melkein asuttiin, leikittiin, poimittiin marjoja ja sieniä. Olivatko eläimet niin ihmisarkoja, etteivät näyttäytyneet.
Paljon myöhemmin asuin Suur-Tukholmassa ja näin eka kertaa elämässäni ketun, mäyrän eli metsäsian (ei villisika, vaan selässä raidat) ja peuroja. Outoa oli.
Myöhemmin muutin kotiseudulle pieneen kaupunkiin ja olen nähnyt saukon, rusakkoja omia omenapuitani syömässä, paljon oravia ja fasaaneja omalla pihalla myös. Ilves liikkui lähistöllä, mutta sitä en nähnyt. kuin lehtikuvassa. Ainakaan ketut tai ilvekset eivät ole syöneet kaikkia jäniksiä, niitä on riesaksi asti.
Saukkoja Jyväskylän satamassa.
Harjalintu Raahessa.
Hirviä, valkohäntäpeuroja, metsäkauriita, supikoiria, kettuja, kärppiä, lumikoita useammassa kaupungissa.