Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rankempi, vaativampi koulu, oikis vai lääkis

Vierailija
18.02.2015 |

Suomessa?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkiksestä en tiedä, mutta mä en koe oikista erityisen rankaksi. Olenkin kyllä aina tykännyt lukea eikä yhteiskunnan toiminta ja lainsäädäntö musta ole tylsää vaan jännää :)

Vierailija
42/46 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkis on humpuukia, siinä tuhlataan verovaroja ihan turhaan. Sisäänpääsykoe on naurettavan helppo, mutta pellejähän sinne vain menee opiskelemaan, joten varmaan heistä voi tuntua vaikealta. T. diplomi-insinööri.

Oikis vaatii kyllä aivan eri tavalla ammattitaitoa, mutta epäilen, ettei ala ole sen parempi kuin paska lääketiedekään, mitä tulee kustannusten minimointiin ja tuloksiin. Lääkärit ovat nyysineet fyysikoilta ja luonnontieteilijöiltä diagnostiikkaa (mm. elektronimikroskooppi, röntgenlaitteet, immunohistokemia jne.), mutta oikislaiset eivät tarvitse mitään kalliita laitteita, senkun kuluttavat toimiston penkkiä tai tuolia, ei voi olla niin kallista. Itse näkisin että predikaattilogiikkaa ja formaaleja menetelmiä voisi käyttää lakitekstin tulkintaan ja formalisointiin, niin menisi halvemmalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että itselleni olisi (ollut) helpompi lääkis, koska se on lähempänä minua itseäni, kuin paksut kirjat asioista, jotka eivät kosketa/koskettaneet mitenkään parikymppistä nuorta. 

Mitä taas tulee itse ammattiin, niin lääkärinä voi toimia kuka vain pelle, valelääkäri, eikä jää kiinni, lähettää vain ihmisiä tutkimuksiin ja jos tulee huti, niin uuteen. 

En ole kuullut valelakimiehistä.

Vierailija
44/46 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millaiset vahvuudet ja taipumukset sulla on. Ja mitkä asiat on sulle vaativia.

Lääkis on pidempi, sisältää ilmeisesti enemmän läsnäolopakollisia harjoituksia ja ryhmätoimintaa, vaatii enemmän matemaattis-luonnontieteellistä osaamista.

Oikis taas vaatii, jos mahdollista, vieläkin enemmän lukemista ja ulkoaoppimista ja tekstin tuottamista kuin lääkis, ja tekstit on tietysti ihan eri tyyppisiä.

Vierailija
45/46 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkis vaatii älliä, oikis pettämättömiä perselihaksia.

Vierailija
46/46 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:04"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:54"]

verisesti kilpailet urakehityksestä. Valmistuttuasi teet hullunmoisia päiviä alkuun suhteellisen keskinkertaisella palkalla ja jos olet esim vanhempainvapailla, tipauttaa se sinun arvosi työmarkkinoilla täysin. 

[/quote]

Onko näin todella julkisellakin puolella?
[/quote]

Ei onneksi ole. Julkisella puolella, esim. ministeriöissä tai valtion virastoissa, on omien kokemusteni mukaan hyvä olla lakimiehenä: lakimiehet saavat muilta, esim. humanisteilta, arvostusta koulutuksensa vuoksi, mutta heiltä ei vaadita enempää "työlle uhrautumista" kuin muiltakaan akateemisilta asiantuntijoilta.

Sitten tuohon oikis–lääkis-vertailuun: rankkuus riippuu varmasti ihan siitä, missä kukin on lahjakas. Minulle lääkis olisi ollut tosi raskas, kun taas lääkäriäitini matemaattisesta älystään huolimatta tuskin olisi pärjännyt oikiksessa (eikä varsinkaan lakimiehen työssä). Hän on lyhytpinnainen, huono perustelemaan kantojaan ja auktoriteetit kyseenalaistava. Jälkimmäisellä tarkoitan sitä, että äitini olisi varmasti käynyt kiukuttelemaan, kun ei olisi hyväksynyt jotain, mitä tenttikirjassa lukee.